3. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Intézményi Társulás
2009. november 25-i ülésére
2009. november 25-i ülésére
Tárgy: | Gyomaendrőd Város Polgármesteri Hivatala és Térségi Humánsegítő Szolgálat közötti megállapodás a pénzügyi és gazdasági feladatok ellátására | |
Készítette: | Ugrainé Gróf Éva | |
Előterjesztő: | Dr. Csorba Csaba jegyző |
Tisztelt Intézményi Társulás!
A költségvetési szervek jogállásáról és gazdálkodásáról szóló 2008 évi CV. törvény alapján az államháztartási rendszer megújítása keretében megváltozott a költségvetési szervek alapító okiratának tartalma, a szervek feladatellátáshoz kapcsolódó funkció szerinti besorolása, mely szerint megkülönböztetünk önállóan működő és gazdálkodó, valamint önállóan működő szerveket.
Az önállóan működő költségvetési szerv, olyan jogi személyiséggel rendelkező költségvetési szerv, mely saját gazdasági szervezettel nem rendelkezik. Ez a besorolás a költségvetési szerv szakmai önállóságát nem érinti. Az önállóan működő költségvetési szerv besorolásával egyidejűleg a felügyeleti szerv kijelöli azt az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervet, amely az önállóan működő költségvetési szerv 217/1998. (XII. 30.) Kormányrendelet 18. § alapján meghatározott pénzügyi – gazdasági feladatait ellátja.
Gyomaendrőd – Csárdaszállás –Hunya Önkormányzatok Képviselő-testületei a 3/2006.(VII. 10.)KT számú határozata a Térségi Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat, Nevelési Tanácsadó, Logopédiai Intézet Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya (rövidített neve: Térségi Humánsegítő Szolgálat), mint önállóan működő költségvetési szerv alapítói okiratában a pénzügyi–gazdasági feladatai ellátására Gyomaendrőd Város Polgármesteri Hivatalát, mint önállóan működő és gazdálkodó szervezetet jelölte ki.
Az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998.(XII.30.)Korm. rendelet 14.§. (7) bekezdése alapján a két szerv közötti munkamegosztásra és felelősségvállalás rendjére vonatkozóan megállapodást kell kötni, melynek tartalmaznia kell a tervezés-, a pénzkezelés-, az előirányzat-felhasználás-, az előirányzat-módosítás, a pénzellátás-, a kötelezettségvállalás-, az utalványozás-, az ellenjegyzés-, az érvényesítés-, a számvitel-, az analitikus nyilvántartás-, az információáramlás-, a szolgáltatás-, a FEUVE-, s a beszámolás, valamint a működtetés-, a tárgyi eszköz felújítás-, a beruházás-, és a vagyonkezelés szabályait. A megállapodást a felügyeleti szervnek – Gyomaendrőd Város Képviselő testületének – kell jóváhagyni.
A két szerv között létrejött megállapodás korábban a polgármester jóváhagyásával jött létre, A megállapodás a jogszabályok változását figyelembe véve felülvizsgálatra került, melynek eredményeként elkészült az alábbi megállapodás tervezet:
MEGÁLLAPODÁS TERVEZET
Mely létrejött a Gyomaendrőd Város Polgármesteri Hivatala, mint önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv és a Térségi Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat, Nevelési Tanácsadó, Logopédiai Intézet Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya., mint önállóan működő költségvetési szerv között a munkamegosztás és felelősségvállalás rendjére vonatkozóan.
A Térségi Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat, Nevelési Tanácsadó, Logopédiai Intézet Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya költségvetési szerv a feladatellátáshoz gyakorolt funkciók szerint önállóan működő költségvetési szerv. Az önállóan működő költségvetési szerv olyan jogi személyiséggel rendelkező költségvetési szerv, amely saját gazdasági szervezettel nem rendelkezik. Ez a besorolás a költségvetési szerv szakmai önállóságát nem érinti.
Az önállóan működő költségvetési szerv besorolásával egyidejűleg a felügyeleti szerv kijelöli azt az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervet, amely az önállóan működő költségvetési szerv 217/1998. (XII. 30.) Kormányrendelet 18. § alapján meghatározott pénzügyi – gazdasági feladatait ellátja.
Gyomaendrőd-Csárdaszállás- Hunya Képviselő-testületei az 3/2006.(VII.10.) KT számú határozata értelmében a Térségi Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat, Nevelési Tanácsadó, Logopédiai Intézet Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya alapító okiratában az intézmény pénzügyi-gazdasági feladatai ellátására Gyomaendrőd Városi Polgármesteri Hivatalát jelölte ki.
Jelen megállapodás szabályozza az államháztartás működési rendjéről szóló 217/1998.(XII 30.) kormányrendelet 14. §. (7) bekezdés alapján a két költségvetési szerv közötti munkamegosztás és felelősségvállalás rendjét a tervezés, a pénzkezelés, az előirányzat-felhasználás, az előirányzat-módosítás, a pénzellátás, a kötelezettségvállalás, az utalványozás, az ellenjegyzés, az érvényesítés, a számvitel, az analitikus nyilvántartás, az információáramlás, a szolgáltatás, a FEUVE, s a beszámolás, valamint a működtetés, a tárgyi eszköz felújítás, a beruházás és a vagyonkezelés tekintetében.
Az éves költségvetési rendeletében az önkormányzat az önállóan működő költségvetési szervre vonatkozóan is meghatározza a
- Saját bevételek
- Működésre átvett pénzeszközök
- Felhalmozási céllal átvett pénzeszközök
- Előző évi pénzmaradvány
- Személyi juttatások
- Munkaadókat terhelő járulékok
- Dologi kiadások
- Felújítások
- Felhalmozási kiadások előirányzatát.
A fenti előirányzatok kialakításához – a Képviselő-testület által meghatározott szempontok szerint – az önállóan működő költségvetési szerv az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerven keresztül szolgáltat adatot a Képviselő-testületnek.
A Képviselő-testület költségvetési rendeletében meghatározott előirányzatokon belül az önállóan működő költségvetési szerv vezetője alakítja ki a részelőirányzatokat az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervvel történő egyeztetés lefolytatását követően.
Az önállóan működő költségvetési szerv vezetője felelős a Képviselő-testület által elfogadott költségvetése teljesítéséért.
Az önállóan működő költségvetési szerv, valamennyi előirányzata felett rendelkezési jogosultsággal bír.
Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv elkészíti a „B önkormányzati költségvetést” és indoklását, mely tartalmazza az önállóan működő szerv előirányzatait is.
Határideje az elemi költségvetési dokumentum benyújtására meghatározott időpont.
Az elemi /az önállóan működő és gazdálkodó valamint az önállóan működő költségvetési szerv előirányzatait együttesen tartalmazó/ költségvetés, valamint az elemi /félévi, éves/ beszámoló elkészítése, illetve az évközi adatszolgáltatás a MÁK felé az önállóan működő és gazdálkodó szerv feladata.
Az önállóan működő és gazdálkodó szerv feladata az APEH felé az adóbevallások elkészítése, valamint annak pénzügyi rendezése.
Az önállóan működő költségvetési szerv helyett a számviteli, analitikus nyilvántartások vezetését, - „számlarend”-jében foglaltaknak megfelelően - az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv végzi.
A gazdálkodás lebonyolításával megbízott önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv havonta tájékoztatja az önállóan működő költségvetési szervet a bevételi és kiadási előirányzatok teljesítéséről.
Az önállóan működő költségvetési szerv előirányzatainak módosítását a meghatározott pénzügyi-gazdasági feladatainak ellátását végző költségvetési szerv vezetője jogosult kezdeményezni a Képviselő-testületnél. A változás kezdeményezéséhez az önállóan működő költségvetési szerv vezetőjének egyetértése szükséges.
A kötelezettségvállalásra, szakmai teljesítményigazolásra, utalványozásra az önállóan működő költségvetési szerv vezetője jogosult, a kötelezettségvállalás ellenjegyzésére, érvényesítésre, az utalvány ellenjegyzésére az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv vezetője által kijelölt személyek jogosultak, melyet az önálló működő és gazdálkodó szerv SzMSz-ének 3. számú melléklete szabályoz. Az önállóan működő költségvetési szerv vezetőjét az alábbi kiadási előirányzatok terhére illeti meg a kötelezettségvállalási jog.
- Személyi juttatásokra a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény keretei között,
- A napi működéshez szükséges dologi kiadásokra /intézmény üzemeltetési, fenntartási kiadásokra/,
- A Képviselő-testület által jóváhagyott pénzmaradványra a költségvetési rendeletben meghatározott előirányzat erejéig,
- A felújítási és felhalmozási kiadások körében az önállóan működő költségvetési szerv - testület által jóváhagyott- költségvetésében meghatározott összeg erejéig.
Az önállóan működő költségvetési szerv vezetője nem vállalhat kötelezettséget és nem élhet utalványozási jogával, amennyiben a tevékenységét közeli hozzátartozója vagy saját maga javára látná el. Ebben az esetben a polgármester látja el a kötelezettségvállalási és utalványozási feladatokat.
Az írásbeli kötelezettségvállalások egy másolati példányát a kötelezettségvállaló köteles megküldeni a gazdálkodási feladatot ellátó szerv részére.
A kiadások teljesítése és a bevételek beszedésének elrendelése előtt okmányok alapján ellenőrizni és érvényesíteni kell azok jogosultságát, összegszerűségét, a fedezet meglétét.
Az utalványozást csak az érvényesített okmányra történő rávezetéssel az önállóan működő költségvetési szerv gyakorolhatja, mindazon esetben ha a kötelezettségvállalás az ő feladata.
Az érvényesítést végző személy köteles gondoskodni az utalványozás ellenjegyzéséről, mely nélkül kiadás teljesítése és bevétel beszedése nem valósulhat meg.
Az önállóan működő költségvetési szerv vezetője a kötelezettségvállalásról köteles nyilvántartást vezetni a nyomon-követhetőség érdekében.
Nem kell utalványozni a termékértékesítésből, szolgáltatásból számla, egyszerűsített számla, számlát helyettesítő okirat, átutalási postautalvány alapján befolyó bevételek beszedését. Amennyiben az ellenjegyző a kötelezettségvállalással vagy utalványozással nem ért egyet „a ellenjegyzés utasításra történt” záradékkal látja el az okmányt és erről 8 napon belül értesíti a jegyzőt.
A Képviselő-testület soron következő ülésén köteles vizsgálni a bejelentést és kezdeményezni az esetleges felelősségre vonást.
Az önállóan működő költségvetési szerv pénzkezelésére vonatkozó szabályokat Gyomaendrőd Város Polgármesteri Hivatala házi pénzkezelési szabályzata rögzíti. A szabályzat mellékletét képezi az önállóan működő költségvetési szerv részére biztosított kihelyezett pénztár, melynek kezelésére az önállóan működő szerv vezetője által kijelölt alkalmazott jogosult. Az önállóan működő költségvetési szerv jogosult számla ellenében a bevételek beszedésére, illetve a pénzkezelési szabályzatban rögzített feltételek alapján köteles a bevétellel elszámolni. Ezen pénzügyi, adminisztratív feladat ellátását köteles a szerv vezetője az általa kijelölt alkalmazott munkaköri leírásában rögzíteni.
A kötelezettségvállalás során a szerződésekben, megállapodásokban, megrendelésekben pontosan rögzíteni kell a számla benyújtás és a számla kiegyenlítés időpontját.
A Térségi Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat, Nevelési Tanácsadó, Logopédiai Intézet Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya, mint önállóan működő költségvetési szerv a folyamatba épített előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzés gyakorlati megvalósítása során a „Gyomaendrőd Város Polgármesteri Hivatalára és az önállóan működő intézményeire vonatkozó FEUVE szabályzat” előírásait köteles alkalmazni.
Vagyon feletti rendelkezési jogra vonatkozó szabályozás:
A Képviselő-testület a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. Törvény 79. §-ának, valamint a 80. §-ának (1) bekezdésében biztosított felhatalmazás alapján az önkormányzat vagyonának részét képező tulajdonra és a vagyoni értékű jogok feletti rendelkezési jog gyakorlásának szabályozására a 14/2003.(VI. 15.) KT rendeletet alkotta.
Az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv az önállóan működő költségvetési szerv vagyoni, számviteli nyilvántartásait saját nyilvántartásain belül elkülönítetten köteles vezetni.
Az önállóan működő költségvetési szerv valamennyi tevékenységét, amelyre nem vonatkozik a kötelezettségvállalási jog, az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv saját hatáskörben eljárva köteles lebonyolítani.
A megállapodásban foglaltakat az érintettek tudomásul vették, és kötelesek ennek megfelelően eljárni.
Gyomaendrőd, 2009. november
Önállónan működő és gazdálkodó Önállóan működő
költségvetési szerv vezetője költségvetési szerv vezetője
Kérem az előterjesztést megtárgyalását és a határozati javaslat elfogadását.
Döntési javaslat
"Gyomaendrőd Város Polgármesteri Hivatala és Térségi Humánsegítő Szolgálat közötti megállapodás a pénzügyi és gazdasági feladatok ellátására"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: ÁLTALÁNOS ÜGYEK
Az Intézményi Társulás a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Intézményi Társulás - Csárdaszállás Község, Hunya Község, valamint Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testületei jóváhagyják a Gyomaendrőd Város Polgármesteri Hivatala és a hozzátartozó Térségi Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat, Nevelési Tanácsadó, Logopédiai Intézet Gyomaendrőd, Csárdaszállás, Hunya költségvetési szerv közötti előterjesztés szerinti megállapodást a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására, a munkamegosztás és felelősségvállalás rendjére vonatkozóan .
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -
Hivatali felelős: - NINCS FELELŐS KIJELÖLVE-