5. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Pénzügyi és Gazdasági Bizottság
2010. április 20-i ülésére

Tárgy:   A közterületek használatának rendjéről és köztisztaságról szóló rendelet módosítása I. forduló
Készítette:   Csényi István
Előterjesztő:   Dr. Csorba Csaba jegyző
Véleményező bizottság:   Pénzügyi és Gazdasági Bizottság, Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság, Ügyrendi és Jogi Bizottság

Tisztelt Képviselő - testület!
 
Gyomaendrőd Város képviselő-testület döntött ( 451/2009.(XI.26.) Gye. Kt. rendelet ) arról, hogy a közterületek használatának rendjéről és a köztisztaságról szóló rendeletet célszerű felülvizsgálni, majd lakossággal véleményeztetni, megvitatni, és azt követően elfogadni.
 
A rendelet felülvizsgálatának egyik szempontja az volt, hogy össze kell vetni más települések önkormányzatai által alkalmazott közterület foglalási szabályozásokkal – főként a Dévaványai és a Szarvasi önkormányzat rendeleteivel. A képviselői interpellációra történt intézkedés során a képviselő-testület a rendeletet módosította, és a díjtételt kivette a rendeletből. Ez azt jelenti, hogy ilyen jellegű ideiglenes közterület foglalási engedély kiadására nincs lehetőség. Az ideiglenes közterület foglalási díj időtartama általában egyedileg kerül meghatározásra, a kiadásra kerülő engedélyek időtartama a három hónapot nem haladhatja meg, ami részben szezonális tevékenységhez köthető.
 
A rendelet korábban is két nagy kört szabályozott. Az egyik a közterület tisztántartása, a másik a közterület-foglalási díjtételek, a közterület használatának biztosítása. El lehet mondani, hogy a köztisztaság tekintetében a rendeleti szabályozást nem érte kritika. Ennek megfelelően annak módosítására sem a lakosság sem pedig a képviselő-testület részéről nem merült fel igény. Ugyan ez viszont nem mondható el a közterület-foglalás szabályozására. A közterület foglalási díjtételnél két dolgot érdemes kiemelni. Az egyik, hogy a díj emelésére az előkészítés során nem tesznek javaslatot. A díjtétel módosítására, emelésére legutóbb 2007-ben került sor. A másik, hogy milyen célra lehet kiadni a közterület-foglalási engedélyt, és a környező települések rendeletei ezt hogyan szabályozzák. A közterület-foglalási engedélyt a közterület eltérő rendeltetésű hasznosítására lehet megadni. Általában nagyon nehéz olyan pontos fogalmat adni, ami meghatározza, hogy mely tevékenységi területekre lehet közterület-foglalási engedélyt kiadni. Az esetek többségében ezek az engedélyek két csoportba sorolhatók. Egyik a valamilyen építőanyag tárolás, míg a másik valamilyen kereskedelmi tevékenység – ami zömében a mozgó és alkalmi árusításhoz kötődik.
 
A másik legnagyobb vitát kiváltó ok az volt, hogy hová lehet az engedélyt kiadni. Ezt tételesen a vizsgált önkormányzati rendeletek sem szabályozzák. Övezetekre történik a szabályozás, központi és egyéb területre. A különbség annyi, hogy a központi területekre magasabb a díjtétel. Az előkészítés során a helyi rendeletben nem javasolják ezt az övezeti megbontást, mert Gyomaendrőd több központú város, így egy egységesen meghatározott terület nagyon nehezen lenne meghatározható a díjtételek tekintetében. Természetesen hosszútávon esetleg célszerű elgondolkodni, azon, hogy szükséges e automatizmust éltebbe léptetni és évente a költségvetés készítése során más díjtételekhez hasonlóan ezt a díjtételt is felülvizsgálni. A közterület-foglalásból befolyó bevétel egyébként nem egy meghatározott nagyságrendű az önkormányzat költségvetésében, - évente nettó 1.3 millió Ft-ot jelent.
 
A kiinduló problémát illetően, hogy hová adható ki közterület-foglalási engedély konkrét igényként merült fel, hogy adott esetben védőtávolságokat léptessenek életbe, vagy ha ez nem biztosított, úgy nem kiadni az engedélyt. Ezt főként azok a zöldség és gyümölcs értékesítésével foglalkozó kereskedők vetették fel, akiknél az alkalmi tevékenységre kiadott engedély sértheti az ő tevékenységüket. Ugyanis egy zöldség-gyümölcs üzlet mellé, ha egy ugyan ilyen jellegű, de alkalmi árusnak kiadják az engedélyt, az nem túl szerencsés. A kérdés az, hogy kell e, illetve lehet e ezt ilyen módon szabályozni. Itt az alkalmazás gyakorlatát kell újragondolni, vizsgálni, hiszen önmagában adminisztratív korláttal ezt nem lehet szabályozni. A korábbi szabályozás problémája, hogy az ideiglenes engedély egy évig is eltarthatott. Amennyiben ezen változtatnak, úgy máris jobb pozícióba kerülnek az érintettek. Természetesen figyelni kell arra, - segítve ezzel a helyi vállalkozókat-, hogy a szomszédságuk területére nem kell kiadni azonos tevékenységre vonatkozó közterület-foglalási engedélyt. Ugyanakkor a díjtételt úgy kell meghatározni, hogy az ne ösztönözzön arra, hogy ne olyan kereskedelmi tevékenységre kerüljön kiadásra az engedély, ami a településen megtalálható, és jól biztosított. A beterjesztett rendelet-tervezet rendezi ezeket a dolgokat.
 
A kereskedelmi törvény (2005. évi CLXIV. Tv.) és a végrehajtása tárgyában kiadott kormányrendelet ( 210/2009. (IX.29.) Korm. r. ) sok tekintetben új alapokra helyezi a közterületekről történő árusítást. Nevezetesen üzletből lehet árusítani, a közterületről történő árusítás pedig csak a korm. rendelet mellékletében meghatározott termékek esetében lehetséges –ez a klasszikus kiskereskedelmi tevékenység – zöldség-gyümölcs árusítás. Ez utóbbi esetében a fent említett anomáliák továbbra is fennállnak, amit az egyes engedélyek kiadásánál lehet és kell úgy kezelni, hogy az ne jelentsen gondot. Erre az ügyintézés során a szükséges változtatásokat megtették.
 
A hivatkozott kormány rendelet az alábbiak szerint szabályozza a közterületen történő értékesítést:
Az egyes kereskedelmi formákra vonatkozó rendelkezések
12. § (1) Közterületi értékesítés keretében - a (2) bekezdésben meghatározott eltéréssel - az 5. mellékletben meghatározott termékek forgalmazhatóak.
(2) Közterületi értékesítés keretében a húsvéti, karácsonyi és szilveszteri ünnepeken, valamint évente egy alkalommal, kizárólag az adott ünnepen és az azt megelőző 20 napban, az 5. mellékletben meghatározott termékeken túl az adott ünneppel, illetve az adott alkalomhoz kapcsolódó helyi hagyománnyal összefüggő termékek, továbbá nemesfémből készült ékszerek, díszműáruk és egyéb tárgyak forgalmazhatók.
(3) Közterületi értékesítést a kereskedő a termékre vonatkozó külön jogszabályok alapján szükséges hatósági engedélyek birtokában, továbbá a nevének és székhelyének feltüntetésével folytathat.
 
A kormány rendelet 5. melléklete a következőkben sorolja fel a közterületi értékesítés keretében forgalmazmató termékeket:
1. napilap és hetilap, folyóirat, könyv;
2. levelezőlap;
3. virág;
4. léggömb;
5. zöldség, gyümölcs;
6. pattogatott kukorica;
7. főtt kukorica;
8. sült gesztenye;
9. pirított tökmag, napraforgómag, földimogyoró, egyéb magvak;
10. vattacukor, cukorka;
11. fagylalt, jégkrém;
12. ásványvíz, üdítőital, kávéital, nyers tej;
13. büfétermék;
14. sütőipari termékek;
15. előrecsomagolt sütemények, édességek.
 
A törvény települési önkormányzat képviselő-testülete részére csak az üzletek éjszakai nyitvatartási rendjének szabályozására ad felhatalmazást. Kormányrendelet keretében rendezhető pl. a közterületi értékesítésre vonatkozó szabályok megalkotása, mely meg is történt a már fent idézett Kormány rendeletben. A kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételei 2009. október 1-től kerültek újraszabályozásra. A 3. mellékletében meghatározott kizárólag üzletben forgalmazható termékeken kívül az egyéb termékkörök értékesítése a kereskedelmi hatósághoz történő bejelentés után folytatható. A kereskedelmi tevékenység formáját a kereskedő maga választhatja meg.
 
Az uniós alapelvek között szerepel a tagállamokban a szabadon történő vállalkozás folytatása. Ez azt jelenti, hogy adott esetben Gyomaendrődön a  jogszabályokban előírt feltételeknek megfelelő, azokat teljesítő külföldi állampolgár részére is ki kell adni a közterület-foglalási engedélyt. A szabad versenyt nem lehet korlátozni, nem lehet előnyben részesíteni a helyi vállalkozókat, őstermelőket azzal, hogy korlátozzuk a nem gyomaendrődi természetes személyek, vállalkozások részre a közterület-foglalási engedélyek kiadását, hiszen ez diszkrimináció, amely tiltott.
  
Más önkormányzatok rendeleteit tanulmányoztuk, így többek közt Dévaványa és Szarvas települések rendleteit is.
 
Dévaványa a közterület használatát önkormányzati hatósági ügyként kezeli, míg Szarvas Város Önkormányzata mint a közterület tulajdonosa polgári jogviszonyt létesít a kérelmezővel.
 
Az eljárás rendjét illetően, az Alkotmánybíróság kétféle eljárást tesz lehetővé, a hatósági eljárás és a szerződéses kapcsolat rendszer. Egyik sem eredményezhet diszkriminációt. A maga részéről szükségesnek tartja a változtatást, nem hatósági engedélyt kiadni, hanem szerződést kötni az ügyféllel. Mindkét eljárási rendben meghatározhatók azok a szankciók, amivel a közterület eredeti állapotának helyreállítása garantálható. A rendelet-tervezetben a szerződéses kapcsolatrendszert javasolják. A vizsgált két önkormányzat helyi szabályzása eltérő e tekintetben- Szarvason szerződéses, míg Dévaványán a hatósági engedélyezetési rendszert preferálják. Az érintett helyi vállalkozók felvetetésére, hangsúlyozni kívánta, hogy sem a szarvasi, sem a dévaványai rendeletek nem differenciálnak a helyi és az egyéb vállalkozók tekintetében. Sem az alkotmánybíróság, sem az versenytörvény ilyen lehetőséget nem biztosít. Továbbá az uniós szabályozás sem biztosít versenykorlátozó intézkedéseket.
 
A Képviselő – testületi döntésnek megfelelően a témában lakossági fórum került megtartásra 2009. március 9.-én.
 
A lakossági fórumon az alábbi javaslatok hangzottak el.
 
1. A mozgó árusítással kapcsolatban mondja ki a testület, hogy a városban mozgóárusítást az folytathat, akinek a városban bejegyzett vállalkozása van és telephellyel rendelkezik. A városban heti négy alkalommal van piac ahol a mozgóárusoknak lehetőségük van árulni.
 
2. Mindkét településrész rendelkezik megfelelő piactérrel, így azt kellene akár a helyi akár a vidéki lakosság, őstermelők, kereskedők számára lehetővé tenni, hogy ott akár mindennap árusíthassanak. Az utcasarki árusítást inkább ide kellene korlátozni. Ezzel a megoldással egyik érintett felet sem érhetné sérelem.
 
Az egyes tevékenységek között az önkormányzat nem differenciálhat. Tehát nem jelentheti ki azt, hogy a mozgó árus nem jöhet a város területére főként ha megfelel a feltételeknek. A gépjárművek, amiről az árusítást folytatják, engedély és bejelentés köteles. E tekintetben a két tevékenység között nincs különbség, az egyik előzetes, a másik utólagos eljárást tesz szükségessé. Arra azonban van lehetőség, hogy meghatározott korlátok közé teszik a közterület használati engedélyt.
 
Az elhangzott vélemények alapján kétféle szabályozás lehetséges.
Az egyik, amikor a közterület-foglalási engedély kiadása, vagy szerződéses jogviszonyt létesítése során figyelemmel vagyunk a lakossági igényekre a település ellátásának biztosítása érdekében.
A másik lehetőség, hogy a meglévő piaci rendszerre kell korlátozni az alábbi tevékenységeket:
1. alkalmi és mozgó árusítás, mozgó bolt,
2. idény jellegű zöldség, gyümölcsárusítás,
3. kiállítás, alkalmi vásár.
 
Ez azt jelenti, hogy a fent felsorolt tevékenységek közterületről történő árusításra nem kell kiadni közterület-foglalási engedélyt, illetve nem kell szerződést kötni.

 

A mozgó árusítás és a mozgó bolt fogalmi meghatározása az alábbi.
Mozgó árusítás: a kereskedő vagy megbízottja olyan sezköz segítségével viszi magával az eladásra kínált árut, amely nem minősül mozgóboltnak ( kosár, tricikli, fagylatos kocsi stb. )
Mozgó bolt: kiskereskedelmi tevékenység folytatására kialakított jármű, illetve járműre szerelt vagy általa vontatott eszköz.
 
Rendeletmódosítási javaslatok közterület – foglalási engedély, szerződés kiadása esetén.
1. a rendeletben a közterület használatot polgári jogi jogviszony keretében rendezzük, hiszen jelen gyakorlat szerint az építéshatósági osztálytól a közterület – foglalási engedélyek kiadása átkerült a Városüzemeltetési és Vagyongazdálkodási Osztályhoz. A közterület használati engedélyeket a tulajdonos képviseletében a polgármester írja alá.
 
A szerződésnek tartalmaznia kell:
a) a szerződő felek nevét, címét, székhelyét, telephelyét,
b) a közterület igénybevételének célját és időtartamát, vagy azt, hogy a jogviszony milyen feltétel bekövetkezéséig tart,
c) a közterület helyének, használati módjának, mértékének és feltételeinek meghatározását,
d) a fizetendő használati díj mértékét, fizetésének módját, értelemszerűen a 55. §- ban, illetve a 3. számú mellékletben foglaltak szerint,
e) bérleti jogviszony megszűnése esetére az eredeti állapot helyreállítására vonatkozó kötelezettség előírását,
f) az építőanyagok és szerkezetek tárolása esetén, a munka-, baleset- és egészségvédelmi óvórendszabályok betartásának kötelezettségét,
g) közlekedés korlátozásával használt közterületnél a használó költségére kialakított forgalom átterelését, a városképi követelményeket kielégítő palánk, vagy védőtetővel ellátott átjáró létesítését, annak elbontásának, az eredeti állapot helyreállításának kötelezettségét,
h) közterületen folyó munkavégzés esetén a növényzet védelmének, a munkaterületen lévő csapadékvíznyelő rácsok letakarításának, szükség esetén eredeti helyreállításának kötelezettségét,
i) a munkahely és felvonulási terület tisztántartásának előírását, a felesleges föld, törmelék, hulladék, szemét saját költségen történő elszállításának kötelezettségét,
j) a munkálatok elvégzése után – garanciális idő alatt - keletkező süllyedések saját költségen történő azonnali helyreállításának kötelezettségéről,
k) a téli, illetve technológiailag alkalmatlan időben az ideiglenes helyreállítási, - határidő meghatározásával – a végleges helyreállítási kötelezettséget,
l) a kötelezettségek nem teljesítése esetére a 53-54 §-ban foglaltakat,
m) közérdekből megszüntetés esetére való hivatkozást.
 
Szarvas város rendeletében a használati díj mértékét szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal a képviselő-testület felülvizsgálja.
 
A közterület-foglalási díjak 2007. évben lettek megváltoztatva.
 
2. A közterület-használati díjak évente kerüljenek emelésre a PM. által a következő gazdasági évre közölt tervezett infláció mértékével. A közterület-használati díjak módosításának esedékessége tárgy év november hónap.
 
Megvizsgáltuk a közterület – foglalással kapcsolatos az Alkotmány Bírósági határozatokat. Több esetben az Alkotmánybíróság a használati díj megállapításokat kifogásolta, amellyel egyes tevékenységek díjtételei indokolatlanul magasabbak voltak. Például több esetben az alkalmi és mozgóárusítás esetén tízszeres volt a díjkülönbség, a többi engedélyhez kötött tevékenységekhez képest. Az Alkotmánybíróság határozatai szerint semmi nem indokolja a vállalkozások, magánszemélyek, őstermelők és tevékenységek között különbségtételt.
 
Mikor aránytalan a közterület-használati díj?
 
A díj mértékének jelentős és indokolatlan különbsége sérti a belső piaci szolgáltatásokról szóló irányelv rendelkezéseit. A díjak aránytalansága tekintetében az alábbi elvi iránymutatást fejtette ki az Alkotmánybíróság határozatában:
 
„A közterület-használati díj a közterület használatának ellenértéke. Ennek megfelel6en a közterület-használat díjának alapvetően a közterület-használat értékét befolyásoló tényezőkhöz (a terület nagysága, a településen belüli elhelyezkedése, a használat módja, időtartama stb.) kell igazodnia. A közterület-használók között a közterület-használati díj mértéke tekintetében e tényezők alapján tett megkülönböztetés nem tekinthető alkotmányellenesnek. A közterület-használat díjának olyan szabályozása, amely a közterület-használat értékét meghatározó tényez6k azonossága esetén, a szolgáltatástól független, annak értékét nem befolyásoló szempontok alapján kirívóan magas díjfizetési kötelezettséget ír elő egyes vállalkozókra és ezzel megkülönböztetést tesz a közterületet használó
vállalkozók között, önkényes, ezért alkotmányellenes.”
 
(38/1998.(IX.23.)AB határozat, 49/2009.(IV.24.)AB határozat, 50/2009.(IV.29)AB határozat)
 
Midezek alapján elmondható a helyi rendeletünk nem tartalmaz alkotmányosságba ütköző diszkriminációt.
 
A 2009. novemberi Képviselő – testületi ülésen meghozott döntés alapján a rendelet Állandó jellegű közterület foglalás [41. § o) pont] törlésre került az alábbiak miatt.
 
A rendeletünk 41. § -át illetve a közterület használati díjakat vizsgálva felmerül a kérdés, hogy az állandó jellegű közterület fogalalás besorolás szükséges e. Hiszen a havi díjban meghatározott közterület foglalási kategóriákban lehet folyamatos a tevékenység (határozatlan időre szóló) pl.: kirakatszerkrény, védőtető, árusítófülke, önálló hirdető berendezés, vendéglátóipari előkert stb. Ezen tevékenységek díjai 200 és 800 Ft/m2 között vannak meghatározva a tevékenység jellegétől függően. Konkrét esetben tehát egy 20 m2-es közterület foglalás díja 4.000 ( 20x200 ) illetve 16.000 Ft ( 20x800) havonta + Áfa, ez éves szinten 48.000 illetve 192.000 Ft. Az állandó jellegű közetrület foglalás éves díjtételével számolva a példa szerinti 20 m2 esetén 30.800 Ft+Áfa összeg jön ki.  Mindezek alapján átfedés van illetve szükségtelen az állandó jellegű közterület fogalalás besorolás. Az állandó jellegű közterület foglalás díjtétele alacsonyabb a folyamatos tevékenyégek éves befizetéseinél.
 
 
3. Amennyiben a T. Képviselő – testület úgy dönt, hogy a közterületen történő árusítást a gyomai és endrődi piacokra korlátozza, akkor a rendelet 41. §-ából kikerülnek az alábbi pontok:
e) alkalmi és mozgó árusításhoz, mozgó bolthoz,
g) idény jellegű zöldség, gyümölcsárusításhoz,
h) kiállítás, alkalmi vásárhoz.
 
Jelenleg a Rendelet első fordulós vitája zajlik. A Képviselő-testületi elfogadás esetén a Rendelet az alábbi módon módosulna:

  

TERVEZET
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének …/2010. (….) önkormányzati rendelete

a közterületek használatának rendjéről és köztisztaságról szóló 37/2007.(XI.30.) önkormányzati rendelet módosításáról

Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a 1999. évi LXIX. tv. 1. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el.
 
1. § A 1. § c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
c) megállapítja a közterület-használat rendjének szabályait, a közterület-használati díj mértékét és fizetésének módját.
 
2. § Az alábbiakban felsorolt szakaszok és bekezdések „közterület-használati engedély” szövegrész helyébe a „bérleti szerződés” szövegrész lép
1. 9. §(1), (4),
2. 23. §,
3. 28. § (1).
 
3. § A 40. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
40. § (1) A közterületek rendeltetéstől eltérő használatához bérleti szerződés szükséges.
 
4. § A 41. § első mondata helyébe a következő lép:
41. § Közterület-használatra bérleti szerződést kell kötni:
 
Amennyiben a T. Képviselő – testület úgy dönt, hogy a közterületen történő árusítást a gyomai és endrődi piacokra korlátozza, akkor a rendelet 41. § helyébe a következő rendelkezés lép:
41. §Közterület-használati engedélyt kell beszerezni:
a) közterületbe 10 cm-en túl benyúló üzlethomlokzat, kirakatszekrény, védőtető, ernyőszerkezet, átfeszítő kötél, cég- és címtábla elhelyezéséhez, fennmaradásához;
b) hirdető-berendezés és reklámhordozó elhelyezéséhez, fennmaradásához, ideértve a választási kampányt szolgáló önálló hirdető-berendezés elhelyezését is, továbbá a közterületre jogszerű engedély alapján kihelyezett építményre vagy tárgyra felszerelt reklám elhelyezéséhez;
c) árusító és árusítással kapcsolatos fülke, pavilon létesítéséhez, üzlet előtti árubemutatóhoz;
d) építési munkával kapcsolatos létesítményekhez különösen állványzat, konténerek és ezek tartozékainak elhelyezéséhez, munkaterület körülhatárolásához, építőanyag tároláshoz;
e) film és televíziós felvételhez, ha az a közterület rendeltetésszerű használatát huzamosan akadályozza, vagy elzárt területet igényel;
f) vendéglátó-ipari előkerthez;
g) szórakoztató, mutatványos tevékenységhez;
h) üzleti szállítás, rakodás alkalmával hordók, ládák, göngyölegek elhelyezéséhez;
i) közterület-használatra még át nem adott közterület ideiglenes hasznosításához;
j) köztárgy elhelyezéséhez, fennmaradásához;
k) hangos hirdető berendezések elhelyezéséhez, üzemeltetéséhez;
 
5. § A 43. § első mondata helyébe a következő lép:
43. § A bérleti szerződés megkötése csak akkor tagadható meg, ha a kért közterület-használat
 
6. § A 44. § (1) és (2) bekezdése a következő rendelkezés lép:
44. § (1) Nem köthető bérleti szerződés, ha a használat
(2) Nem köthető bérleti szerződés abban az esetben sem, ha
 
7. § Az V. Fejezet „Közterület-használati engedély iránti kérelem” alcím helyébe a alcím lép:
Közterület-használat iránti kérelem
 
8. § A 45. § (1), (2) és (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
45. §(1) Közterület-használati iránti kérelem (továbbiakban: Kérelem) formanyomtatványon benyújtható be.
(2) A kérelemhez a 41. § b), c), i) pontjának esetében helyszínrajzot kell csatolni, melyen kérelmező feltünteti az elfoglalni kívánt terület pontos helyét;
(4) A Kérelemhez csatolni kell továbbá mindazt, melyet a bérbeadó ( Gyomaendrőd Város Önkormányzata ) a bérleti szerződés megkötéséhez elengedhetetlenül szükségesnek tart.
 
9. § A 47. § (1), (2), (3) és (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
47. § (1) A közterület-használatot annak kell kérelmeznie, aki a közterületet használni kívánja. (2) Építési engedélyhez kötött építmény esetében az építtetőnek, az építési munkákkal összefüggő ideiglenes közterület-használat esetében a kivitelezőnek vagy az építtetőnek kell a bérleti szerződést megkötnie.
(3) Az Önkormányzati és intézményeinek beruházásaihoz a kivitelezőnek kell a kérelmet benyújtani és a bérleti szerződést megkötni, de a közterület-használati díj fizetése alól mentesül.
(4) A szerződés a kérelmezőt nem mentesíti a jogszabályokban előírt szakhatósági engedélyek és hozzájárulások beszerzése alól.
 
10. § Az V. Fejezet „A Közterület-használati engedély” alcím helyébe a következő alcím lép:
A bérleti szerződés
 
11. § A 47. § (1), (2) és (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
48. § (1) A szerződés megkötése polgármesteri hatáskörbe tartozik.
(2) A jelen rendeletben meg nem nevezett közterület-használati formák esetében az engedélyezést a polgármester egyedileg bírálja el.
(3) A (1)-(2) bekezdésekben meghatározott engedélyeztetéshez szükséges döntés-előkészítő feladatokat a Polgármesteri Hivatal Városüzemeltetési Osztálya látja el.
 
12. § Az 50. § (1) és (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
50. § (1) a szerződés
a) határozott időre, de legfeljebb egy évre;
b) valamely meghatározott feltétel bekövetkeztéig;
c) határozatlan időre köthető.
(2) Az építési munka végzésével kapcsolatos tevékenységre, építőanyag elhelyezésére a szerződés csak az építési munka végzésének tartamára köthető.
 
13. § Az 51. § helyébe a következő rendelkezés lép:
51. § (1) A szerződésnek tartalmaznia kell:
a) a szerződő felek nevét, címét, székhelyét, telephelyét,
b) a közterület igénybevételének célját és időtartamát, vagy azt, hogy a jogviszony milyen feltétel bekövetkezéséig tart,
c) a közterület helyének, használati módjának, mértékének és feltételeinek meghatározását,
d) a fizetendő használati díj mértékét, fizetésének módját, értelemszerűen a 55. §- ban, illetve a 3. számú mellékletben foglaltak szerint,
e) bérleti jogviszony megszűnése esetére az eredeti állapot helyreállítására vonatkozó kötelezettség előírását,
f) az építőanyagok és szerkezetek tárolása esetén, a munka-, baleset- és egészségvédelmi óvórendszabályok betartásának kötelezettségét,
g) közlekedés korlátozásával használt közterületnél a használó költségére kialakított forgalom átterelését, a városképi követelményeket kielégítő palánk, vagy védőtetővel ellátott átjáró létesítését, annak elbontásának, az eredeti állapot helyreállításának kötelezettségét,
h) közterületen folyó munkavégzés esetén a növényzet védelmének, a munkaterületen lévő csapadékvíznyelő rácsok letakarításának, szükség esetén eredeti helyreállításának kötelezettségét,
i) a munkahely és felvonulási terület tisztántartásának előírását, a felesleges föld, törmelék, hulladék, szemét saját költségen történő elszállításának kötelezettségét,
j) a munkálatok elvégzése után – garanciális idő alatt - keletkező süllyedések saját költségen történő azonnali helyreállításának kötelezettségéről,
k) a téli, illetve technológiailag alkalmatlan időben az ideiglenes helyreállítási, - határidő meghatározásával – a végleges helyreállítási kötelezettséget,
l) a kötelezettségek nem teljesítése esetére a 53-54 §-ban foglaltakat,
m) közérdekből megszüntetés esetére való hivatkozást.
(2) A szerződés, ha jellegéből az fakad, csak a használó, bejelentett alkalmazottját, szervezet esetében bejegyzett tagját jogosítja a közterület használatára.
 
14. § Az 52. § helyébe a következő rendelkezés lép:
52. § A szerződés megszűnik
a) a szerződésben meghatározott idő elteltével;
b) a szerződésben meghatározott feltétel bekövetkeztével;
c) a szerződésben foglaltak megsértése miatti;
d) a jogosult bejelenti a közterület használatának felhagyását.
 
15. § Az 53. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
(3) Ha a használó a közterület helyreállításáról nem gondoskodik, a bérbeadó a költségére a helyreállítást elvégeztetheti.
 
16. § Az 54. § helyébe a következő rendelkezés lép:
54. § A szerződéskötésre illetve a bérleti jogviszonyra és az abból fakadó vitás kérdésekre a Polgári Törvénykönyv, különösen annak a bérletre vonatkozó rendelkezései irányadók.
 
17. § Az 55. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
55. §(1) A szerződésben meghatározott díjat a használó egy összegben köteles teljesítheti.
 
18. § E rendelet 2010. év június 1-én lép hatályba.
E rendelet szabályait 2010. június 1. után indult ügyekben kell alkalmazni. 

Döntéshozói vélemények

Pénzügyi és Gazdasági Bizottság  

A Bizottság alkalmasnak találja és javasolja a rendelet tervezet II. fordulós vitára való bocsátását.

 
Ügyrendi és Jogi Bizottság  

A Bizottság alkalmasnak találja és javasolja a rendelet tervezet II. fordulós vitára való bocsátását.

 
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság  

A Bizottság alkalmasnak találja és javasolja a rendelet tervezet II. fordulós vitára való bocsátását.

 
Döntési javaslat

"A közterületek használatának rendjéről és köztisztaságról szóló rendelet módosítása I. forduló"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Rendelet alkotás, szabályozás
A Pénzügyi és Gazdasági Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

A Bizottság alkalmasnak tarja a rendeletervezet II. fordulós vitára való beterjesztését a T. Képviselő - testület elé.


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -

« Vissza
Vissza a főmenübe