29. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2010. december 23-i ülésére

Tárgy:   Közlekedésbiztonsági fejlesztések
Készítette:   Liszkainé Nagy Mária
Előterjesztő:   Várfi András polgármester
Véleményező bizottság:   Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság, Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság

Tisztelt Képviselő-testület! 

Gyomaendrőd Város Önkormányzata fontos feladatnak tekintette a kerékpárosok biztonságos közlekedés feltételeinek megteremtését mind belterületen, mind külterületen.
Ebben az évben 2,5 km kerékpárút épült.
 
A közlekedés biztonságának fejlesztésére pályázatok kerültek, kerülnek kiírásra. A pályázaton általában építési engedély birtokában, vagy legalább tervdokumentáció birtokában lehet pályázni.
 
1. tájékoztató  Kerékpárút tervek készítéséről
 
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt beruházásában ebben az évben elkészült az Endrődi Hármas-Körös híd felújítása. A beruházás részét képezte, hogy a mederhíd szerkezetén elkészült a kerékpárút.
A Hármas-Körösön túl hétvégi házas üdülőterületek vannak, Nagylapos és Kocsorhegyi lakott területekről nap, mint nap járnak be kerékpárral dolgozni, iskolába, az ún. Pájer-strandra sok fiatal jár nyáron – mindezek indokolttá illetve szükségessé teszik, hogy kerékpárút tovább épüljön.
A Gyomaendrőd, 46. sz. közút melletti kerékpárút engedélyes tervének elkészítésére - az Endrődi Hármas-Körös hídhoz vezető közúti töltéseken a jobb- és a balparti árvédelmi töltések között (II. ütem), a közúti hídon megépült szakasz kivételével – szerződést kötöttünk a Transzprojekt Kft-vel.
Az építési engedély kérelmünket benyújtottuk a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz, az eljárás folyamatban van. Az engedélyezési eljárás során a Magyar Közút előírásait figyelembe véve Mezőtúr irányában tovább tervezésre kerül a kerékpárút.
A kerékpárút tervbírálata is megtörtént és a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ képviselői és a felkért szakértők támogatták a benyújtott tervet, úgy foglaltak állást, miszerint a Pajer strandbejárat és a Hídfő között történjen meg a kerékpárút kialakítása kétoldali egyirányú kerékpárúttal.
A Közop pályázat a külterületi kerékpárút építését támogatja, max. 200 m belterületi csatlakozással.
A módosításra kerülő tervek szerint a Hídfőig belterületi szakasz kerül kiépítésre. A töltésen térkő burkolat kerül kialakításra, így a töltésmozgás miatti károk könnyebben javíthatóak. A kerékpárút kezelését az önkormányzat vállalja.
A Fő úton a Kodály utcától a bal parti töltésig (I.ütem), valamint a jobb parti töltéstől az olajosok útjáig (III. ütem) évekkel ezelőtt elkészítettük a kerékpárút terveit.
A már megtervezett és engedélyezett, belterületi szakasz (I.ütem) - 3,0 m. a külterületi szakasz –(III.ütem) - 2,70 m széles, és a hídon a hasznosítható szélesség 2,10.
A jelenlegi (II.ütem) tervezésnél a hídon megvalósult kétoldali egyirányú kerékpárút nyomvonalát követve Endrőd felé 50 m, Mezőtúr felé 300 m hosszban került megtervezésre. a töltésben támfal építése mikrocölöpös alapozással, a kerékpárút hasznos szélessége 1,60-1,60 m
A forgalom átvezetése a megtervezett kerékpárutakról a tervezés alatt álló szakaszokra – forgalomtechnikai eszközökkel - táblázással történik.
 
Tekintettel arra, hogy a tervezett szakaszon megoldható a kerékpáros forgalom biztonságos továbbvezetése, a tervezett szakasz a nagy forgalom miatt kiemelten veszélyes a kerékpáros forgalom számára, ezért a Tervbírálati Bizottság véleménye szerint a két töltés közötti szakasz önmagában is fontos és szükséges, a belterületen tervezett szakasz (Hídfő utca) szintén része lehet a pályázatnak.
 
2. Pályázati lehetőség - Csomópont átépítése
 
A Nemzeti fejlesztési Minisztérium megbízásából a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ pályázatot hirdetett az országos közutakon levő balesetveszélyes csomópontok átépítésére.
A KKK-nál megtartott kerékpárút tervbírálaton a 46-os főút és a 443. számú un. Szarvasi út csomópont átalakítása is felvetődött, és a kerékpárosok biztonságos átvezetésének is a legjobb megoldását adná, a szakértők támogatták a megvalósítását.
A pályázat meghirdetésekor az Útpénztárból társfinanszírozásra tervezett keretösszeg: bruttó 1.200 mFt. A támogatott pályázatok várható száma: 20 - 25 db.
A pályázat benyújtási határideje: 2010. január 31.
 
Az Útpénztárból elnyerhető összeg pályázatonként legfeljebb bruttó 80 millió Ft. A minimálisan szükséges önerő 30 %. Abban az esetben, ha nem országos közúti területigényre van szükség, a többlet terület értéke is önrésznek minősül.
 
A pályázatot elbírálók a társfinanszírozást a kértnél alacsonyabb mértékben, vagy a kérttől eltérő formában is megállapíthatják, illetve keret hiányában elutasíthatják.
 
 
Támogatható tevékenységek, elszámolható költségek
 
1. Építési jellegű beavatkozás (körforgalmú csomópont építése, jelzőlámpás csomópont kialakítása sávbővítéssel, hagyományos csomópont átépítése sávbővítéssel), amely pályázat céljának és a vonatkozó Útügyi Műszaki Előírásoknak megfelel.
2.  A megvalósítás összköltségébe a területszerzésre, tervezésre és kivitelezésre fordított összegek számítanak bele.
3. Az önrészben elszámolható az építéshez szükséges – az önkormányzat által felajánlott – földterület értéke, illetve az önkormányzat által készített tervek költsége, amennyiben közútkezelői hozzájárulással rendelkezik.
4.  A létesítmény tervezése során figyelembe kell venni a vakok-, és gyengénlátók, valamint a mozgáskorlátozottak biztonságos közlekedésének elősegítését.
5.  Nem finanszírozható megkezdett beavatkozás.
 
A kiírás lehetőséget nyújt az Önkormányzatnak, hogy pályázatot nyújtson be a 46-os főút és a 443. számú közút, Népligeti lejáró csomópont átépítésére. A projekt tervezésének költsége 4 mFt + ÁFA, a kivitelezési munkálatok összköltsége pedig előreláthatólag bruttó 70-80 mFt (a tavalyi év során Békésen megvalósított beruházás kivitelezési munkáinak költsége 60 mFt volt). A pályázat keretében tehát lehetőség van arra, hogy január 31-ig csak tervezésre nyújtsunk be támogatási kérelmet, vagy a tervezési munkák megrendelésével a teljes projekt megvalósítására. Ebben az esetben viszont szükséges, hogy a Képviselő-testület forrást különítsen el a 2011. évi költségvetésben a tervezési munkák finanszírozására.

Döntéshozói vélemények

Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság  

A Bizottság a Kerékpárút tervezési munkáiról szóló tájékoztató elfogadását javasolja a Képviselő-testületnek.

A Hídfőnél lévő balesetveszélyes csomópont átépítésének megvalósítását javasolja a Képviselő-testületnek azzal, hogy a januári testületi ülésre a tervek, beruházási költség ismeretében döntsön a pályázat benyújtásáról.

 
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság  

A Bizottság a Kerékpárút tervezési munkáiról szóló tájékoztató elfogadását javasolja a Képviselő-testületnek.

A Hídfőnél lévő balesetveszélyes csomópont átépítésének megtervezését, megvalósítását  javasolja a Képviselő-testületnek azzal, hogy a januári testületi ülésre a tervek, a beruházási költség ismeretében döntsön a pályázat benyújtásáról. A tervezési munka fedezetét a 2011. évi költségvetési rendeletében biztosítja.

 
1. döntési javaslat

"Kerékpárút tervezési munkáiról szóló tájékoztató elfogadása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Közlekedés
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete a kerékpárút tervezési munkáiról szóló tájékoztatót tudomásul vette.

A 2011.évben a pályázat benyújtásának biztosítására az engedélyes tervvel rendelkező szakaszok áttervezését szükségesnek tartja, a terv elkészítésének fedezetét biztosítja

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -

2. döntési javaslat

"Balesetveszélyes csomópontok átépítésére kiírt pályázat"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Közlekedés
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete pályázatot kíván benyújtani a 46-os főút és a 443. számú közút, Népligeti lejáró csomópont átépítésére.
 
A projekt előzetes költségvetése:
Összköltség (100%):
85 000 000 Ft
Igényelt támogatás (70%):
59 500 000 Ft
Saját erő(30%):
25 500 000 Ft
 
A Képviselő-testület felhatalmazza Várfi András polgármestert a tervezési munkák megrendelésére, és utasítja, hogy a 2011. januári Képviselő-testületi ülésre készítsen előterjesztést a teljes projektre vonatkozó pályázat benyújtására vonatkozóan, figyelembe véve a tervek függvényében elkészített tényleges kivitelezési költségvetést.
 

 

 


Határidők, felelősök:

Határidő: 2011. 01. 31.
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Liszkainé Nagy Mária

« Vissza
Vissza a főmenübe