1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2009. november 19-i ülésére

Tárgy:   TÁMOP 3.3.2 Esélyegyenlőségi programok végrehajtásának támogatása című pályázati felhívás nyertes pályázatának elfogadása
Készítette:   Tóthné Rojik Edit
Előterjesztő:   Várfi András polgármester

 

Tisztelt Képviselő-testület!
 
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv Társadalmi Megújulás Operatív Program Támogatási Rendszere pályázati felhívást tett közzé a TÁMOP 3.3.2 Esélyegyenlőségi programok végrehajtásának támogatása címmel.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 480/2008. (XI.27.) és az 500/2008. (XII. 02.) Gye. Kt. határozatok alapján felhatalmazta Várfi András polgármestert, a pályázat benyújtásra, és a szükséges intézkedések megtételére.
A város Képviselő-testülete támogatta és a jövőben is fogja támogatni mindazon pályázatok benyújtását (Kompetencia alapú oktatás, Esélyegyenlőségi pályázat) melyek - a lehetőség reményét felcsillantva - támogatást nyújthatnak az oktatási szemlélet, irányelvek végrehajtásához (esélyegyenlőség megvalósítása).
A benyútott pályázatok elbírálásának időpontjai összecsúsznak az időpont módosítások következtében, és ilyenkor szükséges a Képviselő-testületnek, a megfelelő szakmai információk birtokában mérlegelni, dönteni a pályázati szerződések aláírása tekintetében.
A város rendelkezik a Gyomaendrőd Város Közoktatási Esélyegyenlőségi Programjának Intézkedési Tervével, mely felvázolja a település szocális helyzetéből adódó oktatásszervezési feladatokat.
Az említett terv alapján Gyomaendrőd Város Önkormányzata nevében Fülöp István Béláné által vezetett team, pályázatot nyújtott be a TÁMOP 3.3.2 „Esélyegyenlőségi programok végrehajtásának támogatása” című pályázati felhívásra, „Lépcső a jövőbe – Esélykülönbségek kiegyenlítése Gyomaendrőd város közoktatási intézményeiben” címmel, mely 100.000.000 Ft összegű támogatást nyert.
Az Oktatási és Kulturális Minisztérium Támogatáskezelő Igazgatósága (OKMTI) a K-2009-TÁMOP-3.3.2-08/2.-0017827(2009.08.29.) és K-2009-TÁMOP-3.3.2-08/2.-0018576(2009.09.16.) iktatószámú levelekben tájékoztatta Gyomaendrőd Város Önkormányzatát, hogy az egyszeri, vissza nem térítendő támogatás folyósításának előfeltétele, hogy a város, a Humán Erőforrás Programok Irányító Hatósága képvisseletében eljáró OKMTI, mint közreműködő szervezet közötti támogatási szerződés megkötése, a támogatói levél kézhezvételétől számított 60 napon belül.
A pályázat – fentartótól függetlenül - 11 intézményt érintve készült el, két támogatói tag (Tétségi Humánsegítő Szolgálat, Gyomaendrőd Város Cigány Kisebbségi Önkormányzat) nyilatkozatával becsatolva.
Az érintett intézmények a pozitív elbírálást követően ismerték meg a pályázat szakmai tartalmát.
A pályázati anyag áttanulmányozását követően az intézményekkel szakmai megbeszélés keretében lett a pályázati megvalósítás és fenntarthatóság kérdése megvitatva (2009.09. 16.) . Azok a megjelölt indikátorok, melyek megvalósításával kapcsolatban kérdések merültek fel, ott éltünk a kérdésfeltevés lehetőségével az OKMTI és a kistérségi koordinátor felé, melyek a következők voltak:
 
 
Kérdések- Válaszok:
I.
1. A pályázatban érintett közoktatási intézmények közül több intézménynek is változott a pályázat benyújtása óta a hivatalos neve. Milyen módon történhet meg a névváltozások bejelentése?
    Az esetleges változtatásokat (Projektmenedzsment, Intézmény hivatalos neve) a 6. sz. mellékletben (Eltérések listája) tudja bejelenteni.
 
2. Ha a pályázatban megjelölt közoktatási intézmények valamelyike nem szeretne részt venni a pályázat megvalósításában, az milyen következményekkel jár a pályázat egészére? Illetve csatlakozhat-e még újabb intézmény a megvalósításhoz?
    Nem engedélyezzük!
 
3. Ha a négy főből álló projektmenedzsment tagjait érintően (1 fő projektmenedzser, 2 fő projekt asszisztens, 1 fő pénzügyi vezető), így a pályázat kapcsolattartójának személyét illetően is személyi változások állnak fenn, milyen módon történhet meg a változások bejelentése?
    Az esetleges változtatásokat (Projektmenedzsment, Intézmény hivatalos neve) a 6. sz. mellékletben (Eltérések listája) tudja bejelenteni.
 
4. A továbbképzésekkel kapcsoltban - ha a pályázatban megjelölt közoktatási intézmények valamelyikében a pedagógusok már elvégezték a pályázatban megjelölt kötelező pedagógus-továbbképzést, az kiváltható-e egy másik választható képzési programmal?
    A kötelező képzések tekintetében a nyertesek pedagógusai közül azok kaphatnak felmentést, akik az IPR, illetve valamely IPR módszertani képzésen 2007 január 1 után vettek részt, és erről tanúsítványt kaptak. (A tantestületekbe újonnan érkezett kollégák képzését regionálisan szervezve a szolgáltatók szervezik majd meg, kérjék a szolgáltatók segítségét.) A mentorálási szolgáltatás igénybe vétele akkor is szükséges, ha korábban a tantestület egésze elvégezte a képzést.
    Ha nem ezen képzésekről lenne szó, kérem pontosítsa kérdését!
 
5. A pályázati adatlap végén található „Az értékelés során előnyben részesítéshez kapcsolódó nyilatkozatok” között IGEN-t írtunk arra a kijelentésre, hogy pályázatot nyújtunk be a „TÁMOP-3.1.4 Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – innovatív intézményekben” keretében 2008-ban megjelenő pályázati kiírásra a jelen pályázatban szereplő intézmények tekintetében. Az előbb említett pályázatra azonban a jelen pályázatban megjelölt 11 intézmény közül csak 5 intézmény nyújtott be pályázatot, melyek megvalósítása már meg is kezdődött. A kérdés az, hogy befolyással van-e a pályázat további kimenetelére az, hogy nem mind a 11 intézmény pályázott az említett kiírásra?
   A „TÁMOP-3.1.4 Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – innovatív intézményekben” konstrukció 2010-2011-ben újra meghírdetésre kerül. Kérjük a fennmaradó 6 intézmény is nyújtson be ekkor pályázatot.
(Örvössy Levente OKMTI 2009.09.29.)
II.
 A pályázatban megjelölt közoktatási intézmények közül van olyan intézmény, amely a TISZK rendszer keretén belül pályázatot nyújtott be a TÁMOP 2.2.3-09/1 A Szak-és Felnőttképzés Struktúrájának Átalakítása – TISZK rendszer fejlesztése című pályázatra és támogatásban is részesültek. Ebben az esetben lehet-e, hogy ez az intézmény ne vegyen részt a városi TÁMOP 3.3.2-es pályázatban?
A jogász kollégák a következő választ adták: A szerződéskötésig semmi ilyenfajta változtatásra nincs lehetőség. A szerződéskötés után kérvényezheti, és  akkor a jogászok eldöntik, hogy az Önök által felhozott indok alapján engedélyezik -e a változtatást. (Langer Kata pályázati referens OKMTI 2009. 10.13.)
III.
Egy intézmény nem kíván részt venni a programban. Mi a teendő?
 
Elsődleges cél jelenleg a Támogatási Szerződés minél teljesebb formában való visszaküldése. Az eredeti feltételek szerint kell szerződni, majd miután a szerződés megköttetett, a szerződést módosítani kell a változásnak megfelelően.
A projekt valószínűleg mind szakmai, mind pénzügyi tekintetben módosul. Amennyiben a változás nem éri el a projekt összköltségének a 20 %-át, akkor egyszerű adatváltozás bejelentőn elég jelezni a változást. Amennyiben a változás meghaladja a projekt összköltségének 20%-át, akkor a projektgazda (Önkormányzat) a Közreműködő Szervezettel konzultálva kérelmezi a Támogatási Szerződés módosítását.
Mivel nem konzorciumi pályázat, így az intézményekkel nem kell külön szerződni. A főpályázónak kell visszaküldeni a szerződést, és a főpályázó fogja kérni a módosításokat. Jogi úton csak ebben a formában van lehetőség a projekt módosítására. Az OKMT érdekelt abban, hogy ezek a projektek megvalósuljanak, igyekeznek minél többet segíteni. Mivel indokolt a változás, így el fogják fogadni azt (szóbeli biztatás az OKMT részéről, hogy elfogadják a módosításokat), de a változások elfogadásához mindenképp szükséges a szerződés megkötése.
(Izsó Szilvia Kistérségi koordinátor - Szarvasi kistérség 2009. 10.29.)
 
Az intézmények való második egyeztető megbeszélésre(2009.11.11.) meghívást kaptak a bizottságok elnökei és az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság tagjai, melyen a következő kockázati tényezők merültek fel:
 
 
-          A benyújtott pályázat részletesen, intézményekre, feladatokra lebontva tartalmazza a költségek százalékos megoszlását. Az össz pályázat tekintetében a képzések, mentorálási feladatokra fordított százalék arány magasabb, mint az eszközbeszerzésre fordítható érték.
-         A pedagógusok továbbképzései során megnövekszik a helyettesítések száma, mely az intézmény költségvetést terheli.
-         A helyettesítések nem minden esetben oldhatók meg megfelelő szakos pedagógusokkal, s így a képzés színvonala csökken, mely a későbbiekre kihatással lehet.
-         Több intézményben is rendelkeznek már a pedagógusok az érintett pályázat kötelezően és választhatóan megjelölt képzési területeivel.
-         A 11 intézmény közül jelenleg három oktatási(iskola) intézményben és két nevelési (óvoda) intézményben is folyik egy városi szintű pályázat megvalósítása, a Kompetencia alapú oktatás bevezetésével, mely igen nagy leterheltséget jelent a gyermekek és a pedagógusok számára, hiszen az egyértelmű válaszok nem minden esetben a pályázat kiírójától érkeznek. Az intézményeknek a saját arculatuknak megfelelően kell kitalálnia-megtalálnia a számukra legjobban megvalósítható feladatvézést, ami sok energiát vesz el a mindennapi oktatói-nevelői munkától.
-         A HHH tanulók város beli eloszlása aránytalan, a település speciális adottságai miatt. Ugyan kialakításra kerültek a beiskolázási körzethatárok, melyek nem egyenlő feltételeket biztosítanak a három általános iskola szamára(két önkormányzati fenntartású és egy egyházi fenntartású általánaos iskola). A szülő szabad iskolaválasztási joga él az oktatási törvény szerint.
-         Az SNI tanulók felülvizsgálata megtörtént és indokolatlan a további felülvizsgálat, mivel a tanulók érvényes szakértői véleménnyel rendelkeznek, melyek speciális foglalkozásokat írnak elő számukra. Szakmailag nem alátámasztható az eljárás, amelynek során a speciális tagozaton tanuló értelmi fogyatékos tanulók visszahelyezhetők a normál tagozatra. Ennek sem a tárgyi-, személyi- , anyagi -, infrastrukturális feltételei nem bevállalhatók a gazdasági megszorítások következtében.
-         A pályázatban felvázolt indikátorok teljesítésére nem lehet látni a garanciát, melyhez alapos előzetes vizsgálatokra, kompromisszumokra épülő megállapodásokra lett volna szükség minden intézmény részéről. A fenntarthatóság kérdése is nagyon aggályos , amikor már csak a saját erő áll rendelkezésre.
-         A pályázatban megyei alapfeladatok felvállalása szerepel (gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás, fejlesztő felkészítés, továbbtanulási és pályaválasztási tanácsadas), melyek fenntarthatósága kérdéses a pályázaton belül is, valamint a pályázat lezárulása után.
-         Az SNI tanulók integrált nevelése helyi önkormányzati feladatok közé tartozik, amennyiben a tanuló együtt nevelhető a többi gyermekkel. Ezt már végzik az intézmények.
-    A pályázati szerződét csak a pályázatban szereplő összes intézmény részvételével lehet megkötni és utána élhet a pályázó a szerződés módosítás lehetőségével, megfelelő , megalapozott indoklássa. A módosítás jogosságát, jogászok fogják elbírálni, melynek kimenetele kérdéses.
 
 
 
A támogatási szerződés megkötésének időpontját illetően, méltányossági kérelmet nyújtott be Gyomaendrőd Város Önkormányzata az OKMTI-hez, melyre a válasz nem érkezett meg az előterjesztés elkészítésének időpontjáig. A Képviselő-testületi ülésen kerül ismertetésre a válaszlevél.
Az intézményvezetők írásos állásfoglalása az előterjesztés mellékletében olvashatók.
 
A Tisztelt Képviselő-testületnek döntését kell hoznia, az intézményvezetők szakmai állásfoglalását megismerve.
A támogatói szerződés aláírásában dönteni szükséges, melyről tájékoztatni kell az OKMTI –t.
A pályázat benyújtását követő változásokat (a pályázat kapcsolattartó személye-projekt menedzsere jelenleg szabadságát tölti 2009.12.31.-ig) és az előzőekben említett kockázati tényezők figyelembe vételével  dönteni kell a pályázat projektjében közvetlenül résztvevő személyekről. Minden megjelölt személy megválasztható,  illetve a képviselő-testületnek jogában áll az a lehetőség, hogy változtasson a jelöltek személyét illetően.
A pályázatban megjelölt közvetlenül résztvevő személyek:
-          Fülöp István Béláné – projekt menedzser
-          Dinya Lívia – pályázati szakmai vezető
-          Veresné Kós Judit – projekt asszisztens
-          Pohareleczné Rácz Ildikó – pénzügyi elszámolási ügyintéző.
 
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, szíveskedjen az előterjesztést megtárgyalni és a határozati javaslat pontjai alapján dönteni.

 


1. döntési javaslat

"Támogatói szerződés aláírása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Pályázat benyújtása
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Megszavazandó alternatívák:

A) alternatíva

1.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete úgy dönt, hogy meg kell kötni a pályázat támogatói szerződését az Új Magyarország Fejlesztési Terv Társadalmi Megújulás Operatív Program Támogatási Rendszere által kiírt: TÁMOP 3.3.2 Esélyegyenlőségi programok végrehajtásának támogatása című pályázaton nyertes „Lépcső a jövőbe – Esélykülönbségek kiegyenlítése Gyomaendrőd város közoktatási intézményeiben” benyújott pályázatra.  
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete utasítja Várfi András polgármestert a pályázat támogatói szerződésének aláírására, és a szükséges intézkedések megtételére.
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elfogadja a pályázatban felsorolt közvetlen résztvevő személyek névsorát:
-   Fülöp István Béláné – projekt menedzser
-   Dinya Lívia – pályázati szakmai vezető
-   Veresné Kós Judit – projekt asszisztens
-   Pohareleczné Rácz Ildikó – pénzügyi elszámolási ügyintéző.
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felhatalmazza a pályázatban közvetlenül résztvevő szemlyeket, hogy az intézményvezetők, írásos nyilatkozata alapján kérje a szerződés módosítsát mind szakmai, mind pénzügyi tekintetben.
 

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Tóthné Rojik Edit

Határidő: azonnal
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Rovnyik Szergej

B) alternatíva

 
2.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete úgy dönt, hogy meg kell kötni a pályázat támogatói szerződését az Új Magyarország Fejlesztési Terv Társadalmi Megújulás Operatív Program Támogatási Rendszere által kiírt: TÁMOP 3.3.2 Esélyegyenlőségi programok végrehajtásának támogatása című pályázaton nyertes „Lépcső a jövőbe – Esélykülönbségek kiegyenlítése Gyomaendrőd város közoktatási intézményeiben” benyújott pályázatra. 
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete utasítja Várfi András polgármestert a pályázat támogatói szerződésének aláírására, és a szükséges intézkedések megtételére.
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete nem fogadja el a pályázatban felsorolt közvetlen résztvevő személyek névsorát és az alábbiakban határozza meg:
-   ………………………. – projekt menedzser
-   ………………………..– pályázati szakmai vezető
-   ………………………. – projekt asszisztens
-   ………………………. – pénzügyi elszámolási ügyintéző.
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete felhatalmazza a pályázatban közvetlenül résztvevő szemlyeket, hogy az intézményvezetők, írásos nyilatkozata alapján kérje a szerződés módosítsát mind szakmai, mind pénzügyi tekintetben.
 

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Tóthné Rojik Edit

Határidő: azonnal
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Rovnyik Szergej

2. döntési javaslat

"Támogatói szerződés aláírása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Pályázat benyújtása
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

 
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete úgy dönt, hogy nem kell megkötni a támogatói szerződést  az Új Magyarország Fejlesztési Terv Társadalmi Megújulás Operatív Program Támogatási Rendszere által kiírt: TÁMOP 3.3.2 Esélyegyenlőségi programok végrehajtásának támogatása című pályázaton nyertes „Lépcső a jövőbe – Esélykülönbségek kiegyenlítése Gyomaendrőd város közoktatási intézményeiben” benyújott pályázatra.
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az alábbi indokokkal támasztja alá döntését:
 
-                     A benyújtott pályázat részletesen, intézményekre, feladatokra lebontva tartalmazza a költségek százalékos megoszlását. Az össz pályázat tekintetében a képzések, mentorálási feladatokra fordított százalék arány magasabb, mint az eszközbeszerzésre fordítható érték.
-         A pedagógusok továbbképzései során megnövekszik a helyettesítések száma, mely az intézmény költségvetést terheli.
-         A helyettesítések nem minden esetben oldhatók meg megfelelő szakos pedagógusokkal, s így a képzés színvonala csökken, mely a későbbiekre kihatással lehet.
-         Több intézményben is rendelkeznek már a pedagógusok az érintett pályázat kötelezően és választhatóan megjelölt képzési területeivel.
-         A 11 intézmény közül jelenleg három oktatási(iskola) intézményben és két nevelési (óvoda) intézményben is folyik egy városi szintű pályázat megvalósítása, a Kompetencia alapú oktatás bevezetésével, mely igen nagy leterheltséget jelent a gyermekek és a pedagógusok számára, hiszen az egyértelmű válaszok nem minden esetben a pályázat kiírójától érkeznek. Az intézményeknek a saját arculatuknak megfelelően kell kitalálnia-megtalálnia a számukra legjobban megvalósítható feladatvézést, ami sok energiát vesz el a mindennapi oktatói-nevelői munkától.
-         A HHH tanulók város beli eloszlása aránytalan, a település speciális adottságai miatt. Ugyan kialakításra kerültek a beiskolázási körzethatárok, melyek nem egyenlő feltételeket biztosítanak a három általános iskola szamára(két önkormányzati fenntartású és egy egyházi fenntartású általánaos iskola). A szülő szabad iskolaválasztási joga él az oktatási törvény szerint.
-         Az SNI tanulók felülvizsgálata megtörtént és indokolatlan a további felülvizsgálat, mivel a tanulók érvényes szakértői véleménnyel rendelkeznek, melyek speciális foglalkozásokat írnak elő számukra. Szakmailag nem alátámasztható az eljárás, amelynek során a speciális tagozaton tanuló értelmi fogyatékos tanulók visszahelyezhetők a normál tagozatra. Ennek sem a tárgyi-, személyi- , anyagi -, infrastrukturális feltételei nem bevállalhatók a gazdasági megszorítások következtében.
-         A pályázatban felvázolt indikátorok teljesítésére nem lehet látni a garanciát, melyhez alapos előzetes vizsgálatokra, kompromisszumokra épülő megállapodásokra lett volna szükség minden intézmény részéről. A fenntarthatóság kérdése is nagyon aggályos , amikor már csak a saját erő áll rendelkezésre.
-         A pályázatban megyei alapfeladatok felvállalása szerepel (gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés és gondozás, fejlesztő felkészítés, továbbtanulási és pályaválasztási tanácsadas), melyek fenntarthatósága kérdéses a pályázaton belül is, valamint a pályázat lezárulása után.
-         Az SNI tanulók integrált nevelése helyi önkormányzati feladatok közé tartozik, amennyiben a tanuló együtt nevelhető a többi gyermekkel. Ezt már végzik az intézmények.
-    A pályázati szerződét csak a pályázatban szereplő összes intézmény részvételével lehet megkötni és utána élhet a pályázó a szerződés módosítás lehetőségével, megfelelő , megalapozott indoklássa. A módosítás jogosságát, jogászok fogják elbírálni, melynek kimenetele kérdéses.
 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Tóthné Rojik Edit

Határidő: azonnal
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Rovnyik Szergej

« Vissza
Vissza a főmenübe