4. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság
2009. november 17-i ülésére
Tárgy:
|
|
A közterületek használatának rendjéről és köztisztaságról szóló rendelet módosítása
|
Készítette:
|
|
Csényi István
|
Előterjesztő:
|
|
Dr. Csorba Csaba jegyző
|
Véleményező bizottság:
|
|
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság, Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Pénzügyi és Gazdasági Bizottság
|
Tisztelt Képviselő - testület!
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 37/2007. (XI. 30.) Gye. Kt. rendelete tartalmazza a közterület rendjére és a köztisztaságra vonatkozó szabályokat. A szabályozás a korábbi 19/2004. (VI. 29.) KT rendelet felülvizsgálata eredményeképpen került megalkotásra.
A 37/2007. (XI. 30.) Gye. Kt. rendelet egységesebb szerkezetben, és jóval tagoltabban tartlamazza a közrendre és köztisztaságra vonatkozó rendelkezéseket, de kiegészül több helyen alapvető garanciális szabályokkal, nyelvezete pedig több helyen átalakult. A rendelet megalkotásánál többek közt fontos célkitűzés volt, hogy a szabályozás igazodjon a közterület használat során előforduló helyzetekhez.
Putnoki László képviselő kérdést tett fel az idényjellegű zöldség és gyümölcs árusítás közterületen való engedélyeztetés gyakorlatával kapcsolatban. A kérdésfelvetés konrét ügyet érintet, amely esetben az idényjellegű zöldség és gyümölcs árusítására a közterületfoglalási engedély 1 évre lett megadva. Ebben az esetben a problémát az idényjelleg jelenti. Mit értünk idényjellegű árusításon? Mennyi lehet annak időtartama?
Az érvényben lévő rendeletünk I. fejezete az értelmező rendelkezések alcím alatt nem tér ki, nem definiálja az idényjellegű árusítást. A III. fejezet reklám és kereskedelmi tevékenység alcím 28. § (2) bekezdése megengedi közterületen saját mezőgazdasági termény egy négyzetméteren való árusítását külön engedély nélkül, ha ezzel gyalogos vagy gépjármű forgalmat nem akadályozza. A rendelet 41. §-a az engedélyhez kötött tevékenységek között feltünteti az idény jellegű zöldség és gyümölcsárusítást.
Más önkormányzatok rendeleteit tanulmányozva megállapítható, hogy az értelemző rendelkezések között külön definiálják az idényjellegű árusítást, esetenként az idényjelleg időtartam szerinti meghatározásával. Az idényjellegű árusítás az alábbaik szerint van meghatároza.
Idényjellegű árusítás: az árusítás időtartamára a közterületre kihelyezett árusító helyen végzett, időszakonként megismétlődő, esetenként legfeljebb egy szezonra, eseményre szóló árusító, javító, szolgáltató tevékenység.
A szezont időtartamban 5 és 8 hónapban határozzák meg. Egyes rendeletekben ez május 1. napjától szeptember 30. napjáig van meghatározva.
Az idényjellegű árusítás tárgyát képező áruk és egyéb tevékenység idényjellege eltérő (pl. karácsonyfa vásár vagy a szilveszteri tüzijáték árusítás), ezért nem javaslom az idényjelleg időtartam szerinti meghatrozását.
Putnoki László képviselő kérdésfeltevésének tárgyát képező közterületfoglalási engedély a helyi rendeletünk 41. § o) pontja szerint lett megadva, amely állandó jellegű közterület foglalást fogalal magában és a díja 1.540 Ft/m2/év+Áfa.
A rendeletünk 41. § -át illetve a közterület használati díjakat vizsgálva felmerül a kérdés, hogy az állandó jellegű közterület fogalalás besorolás szükséges-e? Hiszen a havi díjban meghatározott közterület foglalási kategóriákban lehet folyamatos a tevékenység (határozatlan időre szóló) pl.: kirakatszerkrény, védőtető, árusítófülke, önálló hirdető berendezés, vendéglátóipari előkert stb. Ezen tevékenységek díjai 200 és 800 Ft/m2 között vannak meghatározva a tevékenység jellegétől függően. Konkrét esetben tehát egy 20 m2-es közterület foglalás díja 4.000 ( 20x200 ) illetve 16.000 Ft ( 20x800) havonta + Áfa, ez éves szinten 48.000 illetve 192.000 Ft. Az állandó jellegű közetrület foglalás éves díjtételével számolva a példa szerinti 20 m2 esetén 30.800 Ft+Áfa összeg jön ki. Mindezek alapján átfedés van, illetve szükségtelen az állandó jellegű közterület fogalalás besorolás. Az állandó jellegű közterület foglalás díjtétele alacsonyabb a folyamatos tevékenyégek éves befizetéseinél.
Putnoki László képviselő által felvetett ellentmondást - ami a méltánytalan gazdasági előnyből fakadó jogos érdeksérelemben fogalmazható meg - elsősorban nem rugalmatlan jogi, hanem közgazdasági eszközökkel orvosolható. Ennek érdekében meg kell szüntetni az irreálisan alacsony díjtételű állandó közterület foglalási kategóriát, annál is inkább mivel a közterület egyébként is csak időlegesen használható nem rendeltetés szerűen. A közösségi elsődleges érdek a közterület rendeltetés szerű használata és csak kivételes esetben, átmenetileg lehessen azt - engedélyhez kötötten és a tulajdonos "szerződéses" ajánlata szerint - más célra használni.
Az idényjellegű közterület foglalás esetén az igénybe veendő időtartamot maga a díjtétel szabályozza majd, hiszen a fenti példánál maradva egy 20 m2-es közterület foglalás esetén az egy napra eső díj ( 20x140 Ft/m2 ) 4.200 Ft+Áfa, amely 30 napra már 84.000 Ft+Áfa és éves szinten 1.008.000 Ft+Áfa lesz. Ez lesz a tulajdonos önkormányzat "szerződéses" ajánlata.
Mindezek alapján javaslom a rendelet 41. § o) pontjának, illetve a 3. számú melléklet 12. sorszámának, illetve az abban meghatározottak hatályon kívül helyezését.
A Képviselő – testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/1991.(IX.19.) KT rendelet rendeletalkotás eljárási szabályai szerint a Képviselő – testület általában két fordulóban vitatja meg a rendelet tervezetet. Jelen rendelet módosítás előkészítésének szükségességéről a T. Képviselő – testület a 2009. októberi ülésén döntött.
Döntéshozói vélemények
Pénzügyi és Gazdasági Bizottság
|
|
A Pénzügyi Bizottság véleménye, hogy az idényjellegű zöldség, gyümölcs árusítás közterület használati díja bruttó 140 Ft/m2/nap legyen.
|
|
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság
|
|
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság javasolja a rendelet módosítását azzal, hogy az teljeskörűen kerüljön felülvizsgálatra, átdolgozásra, melynek során meg kell vizsgálni és össze kell vetni más települések önkormányzatai által alkalmazott közterület foglalási szabályozással. A bizottság a rendelet módosítás megvitatását és a rendeletalkotást a helyi szabályozás alapján két fordulóban javasolja.
|
|
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
|
|
Az Ügyrendi, Oktatási, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság javasolja a rendelet módosítását azzal, hogy az kerüljön teljeskörűen felülvizsgálatra, átdolgozásra, melynek során meg kell vizsgálni és össze kell vetni más települések önkormányzatai által alkalmazott közterület foglalási szabályozással. A bizottság a rendelet módosítás megvitatását és a rendeletalkotást a helyi szabályozás alapján két fordulóban javasolja.
|
|
Döntési javaslat
"A közterületek használatának rendjéről és köztisztaságról szóló rendelet módosítása"
Tervezett döntéstípus:
határozat
Tervezett ágazati besorolás:
Rendelet alkotás, szabályozás
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság a 37/2007. (XI. 30.) Gye. Kt. rendelet módosításáról szóló rendeletet az előterjesztésben foglalt formában javasolja megalkotni a T. Képviselő-testületnek.
Határidők, felelősök:
Határidő:
azonnal
Felelős:
- AZONNALI VÉGREHAJTÁS -
Hivatali felelős:
- NINCS FELELŐS KIJELÖLVE-