1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság
2011. január 17-i ülésére
2011. január 17-i ülésére
Tárgy: | A magánerős lakossági út-és közműépítések, valamint útfelújítások szervezéséről és támogatási rendszeréről szóló 12/2003. (IV. 30.) önkormányzati rendelet módosítása I. forduló | |
Készítette: | Liszkainé Nagy Mária, Dr. Tímár Andrea | |
Előterjesztő: | Dr. Csorba Csaba jegyző | |
Véleményező bizottság: | Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
Időszerűvé vált a magánerős lakossági út-és közműépítések, valamint útfelújítások szervezéséről és támogatási rendszeréről szóló 12/2003. (IV. 30.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: rendelet) felülvizsgálata az alábbi okokból:
1) A rendelet 7. § (1) bekezdése alapján útépítéshez, illetve négy fajta közműépítéshez (ivóvízvezeték, szennyvízcsatorna, gázelosztó vezeték, elektromos hálózat) igényelhető önkormányzati támogatás. Mivel Gyomaendrőd gázelosztó vezetékkel nagymértékben ellátott település, javasoljuk az e fajta közműépítés támogatásának kivételét a rendelet hatálya alól.
2) Az elmúlt néhány évben főleg útépítés támogatása iránt nyújtott be a lakosság kérelmet az önkormányzathoz. Mivel a burkolattal ellátatlan utcák nagy része egyoldalas utca (pl.: Orgona, Bessenyei, Kenderáztató), egyre nagyobb problémát jelent a lakosoknak az önerő kifizetése, amelynek rendelkezésre bocsátása nélkül nem köthető meg a beruházásra vonatkozó kivitelezői szerződés. A rendelet 7. § (10) bekezdése meghatározza az út, - és közműépítéshez nyújtható önkormányzati támogatás maximális mértékét. Tekintettel a lakossági igényekre és az 1) pontban foglaltakra célszerű lenne újraszabályozni az út-, illetve az egyes közműépítésekhez nyújtható önkormányzati támogatás mértékét. Eddig a beruházás költségének 20 %-át vállalta át a lakosság, ami 70.000 Ft – 150.000,- Ft/ ingatlan volt. Az egyoldalas beépítésű utcáknál ez az összeg eléri, illetve meghaladja 200.000,- Ft-t, ami a túl nagy terhet ró a lakókra. Javasolt ezeknél az utcáknál az önkormányzati költségvállalás mértékét emelni 5-10 %-kal.
3) A rendelet nem határozza meg egyértelműen, hogy mely szerv hatáskörébe tartozik a közműre való utólagos rácsatlakozás esetén az ehhez való hozzájárulás megadása. Mivel az útépítési érdekeltségi hozzájárulás megfizetésének elrendelését a képviselő-testület a Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság hatáskörébe utalta, javasoljuk e hatáskör Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottságra történő átruházását is.
4) A rendelet 9. § (7) bekezdése úgy rendelkezik, hogy az utólagos hozzájárulás műszaki, gazdasági indokok alapján megtagadható. Javasoljuk ezt a szabályozást a rendeletből törölni.
5) Egyre több utcában van szükség útfelújításra. Javasoljuk annak a lehetőségnek az átgondolását, hogy útfelújítás esetén is a beruházás egy bizonyos része lakossági hozzájárulásból kerüljön finanszírozásra. A lakossági hozzájárulás mértékét álláspontunk szerint 10-20 % között kellene megállapítani.
6) Meg kell határozni azt is, hogy az útfelújításra meghatározott lakossági költség egyforma mértékű legyen-e a település belterületén az ugyanazon műszaki tartalom (útréteg, záróréteg készítse) estén. (ne legyen hátrányos, ha valaki széles út mellett vagy ritkább beépítésű utcában lakik).
Kockázatelemzés:
Az egyoldalas beépítésű utcák esetén az útépítés támogatástartalmának növelése anyagilag azonos helyzetbe hozná a település minden olyan utcáját, ahol a lakók kövesutat szeretnének. Hátránya lehet azonban, hogy a többi közműépítés támogatására fordítható összeg csökkenésével járna. Tekintettel arra, hogy az útépítés támogatására van a legnagyobb igény, illetve, hogy a többi közműfejlesztés támogatására évente csak néhány kérelem érkezik, ez a hátrány is csekélynek tekinthető az elérhető előnyhöz képest.
A településen a legnagyobb igény az útfelújításokra van, amit eddig teljes egészében az önkormányzat finanszírozott. Amennyiben az útfelújítás egy része lakossági önerőből kerül finanszírozásra, az költségmegtakarítást jelenthet az önkormányzat számára,lletve, amennyiben az önkormányzat ugyanakora összeget fordít útfelújításra, mint eddig, a lakossági önerő bevonásával ebből a pénzből a város útjainak nagyobb része újítható fel.Természetesen ez anyagi terhet jelent a lakosságra nézve, ami komoly hátrány.
Az SZMSZ 19. § (8) bekezdése szerint a Képviselő-testület két fordulóban vitatja meg a rendelet tervezeteket. Az első fordulóban felmerült valamennyi módosító indítványt, továbbá az előkészítés során felmerült eltérő szakértői javaslatokat és kisebbségi bizottsági, valamint lakossági véleményt is tartalmazó tervezetet kell döntésre a második fordulóban beterjeszteni.
Kérem, szíveskedjenek a rendelet felülvizsgálatával kapcsolatos indítványaikat, illetve javaslataikat megtenni.
Döntéshozói vélemények
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság |
A bizottság egyetért a rendelet felülvizsgálatával. Javasolja, hogy az útfelújításoknál is szükséges legyen a kétharmados többség a beruházás megindításához, támogatja, hogy prioritást élvezzen az az utca, ahol nagyobb a lakossági hozzájárulás mértéke. EGyetért azzal, hogy az egyoldalas utcák nagyobb önkormányzati támogatást kapjanak. |
|
"A magánerős lakossági út-és közműépítések, valamint útfelújítások szervezéséről és támogatási rendszeréről szóló 12/2003. (IV. 30.) önkormányzati rendelet módosítása I. forduló"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Rendelet alkotás, szabályozás
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottsága az SZMSZ 19. § (8) bekezdése alapján javasolja a Képviselő-testület számára, hogy az előterjesztésben meghatározott szempontok alapján vizsgálja felül a magánerős lakossági út-és közműépítések, valamint útfelújítások szervezéséről és támogatási rendszeréről szóló 12/2003. (IV. 30.) önkormányzati rendeletet.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -
Hivatali felelős: - NINCS FELELŐS KIJELÖLVE-