10. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2011. január 19-i ülésére
2011. január 19-i ülésére
Tárgy: | 2011. évre szóló közfoglalkoztatás tervezése | |
Készítette: | Keresztesné Jáksó Éva | |
Előterjesztő: | Várfi András polgármester | |
Véleményező bizottság: | Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság, Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
2011. január 1. napjával a közfoglalkoztatás eddigi rendszerét a „Nemzeti Közfoglalkoztatási program” váltja fel. 2010. december 31. napjával megszűnt a közcélú foglalkoztatás, a munkaügyi kirendeltségek által támogatott közhasznú munkavégzés és a hagyományos központi közmunkaprogram, megszűnt az Önkormányzat központi tervező és szervező szerepe a közfoglalkoztatásban, valamint megszűnt a közfoglalkoztatási terv készítési kötelezettség is.
A Nemzeti közfoglalkoztatási program célja, hogy minél több munkára képes és kész aktív korú szociálisan rászoruló ember számára biztosítson munkalehetőséget. A Program pályázat keretében igényelhető támogatások felhasználásával valósul meg. A közfoglalkoztatás a Munkaerő-piaci Alapból kerül finanszírozásra, a keret felhasználását 375/2010. (XII. 31.) kormányrendelet szabályozza. Az új rendszer a munkaügyi kirendeltségekkel való szoros együttműködést, folyamatos párbeszédet feltételez, hiszen a szociálisan hátrányos álláskeresőkről való gondoskodás közös felelősségen alapul. A közfoglalkoztatás csak a munkaügyi kirendeltség közvetítésével valósulhat meg.
A Nemzeti Közfoglalkoztatási Program keretében az aktív korú nem foglalkoztatott személyek részére megállapított rendelkezésre állási támogatást a bérpótló juttatás (bpj) váltja fel. A bérpótló juttatás összege: a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összege. Az önkormányzatok önrésze a bérpótló juttatás összegének 20%-a.
Az ellátásra való jogosultságot a települési önkormányzat továbbra is szociális rászorultság alapján állapítja meg, de az érintetteknek az eddiginél aktívabban kell közreműködniük a munkakeresésben. A bérpótló juttatásban részesülő személy elhelyezkedése érdekében továbbra is köteles álláskeresőként együttműködni a lakóhelye szerint illetékes munkaügyi központ kirendeltségével. A bérpótló juttatásban részesülő köteles az iskolai végzettségétől és szakképzettségétől függetlenül a kirendeltség által felajánlott munkát – beleértve a közfoglalkoztatást is – elvállalni. Köteles továbbá a munkaügyi központ által felajánlott képzési lehetőséget, vagy munkaerő-piaci programban való részvételt elfogadni. A jogosultsági feltételek új eleme a saját lakókörnyezet rendben tartása, amely önkormányzati rendeletben kerülhet szabályozásra.
A bérpótló juttatásra való jogosultságot évente felül kell vizsgálni. A folyósítás egy éve alatt a juttatásra jogosult személynek legalább 30 munkanap munkaviszonyt – beleértve az egyszerűsített foglalkoztatást, közfoglalkoztatást, közérdekű önkéntes munka-tevékenységet – kell igazolni. A jogosultsági feltétel teljesül abban az esetben is, ha az érintett 6 hónap időtartamot meghaladó munkaerő-piaci képzésben, vagy munkaerő-piaci programban vesz részt. Megszűnik a 35 év alatti, alapfokú iskolai végzettséggel nem rendelkező álláskeresők kötelező képzésben való részvételi kötelezettsége.
A Nemzeti Közfoglalkoztatási Program a közfoglalkoztatás négy típusát határozta meg:
1. Önkormányzati rövid időtartamú közfoglalkoztatás (napi 4 órás munkaidő): a települési önkormányzatok mindennapi közfeladatai ellátását segítő támogatás
A közcélú foglalkoztatást váltó forma, amelynek keretében kizárólag a bérpótló juttatásra jogosultak foglalkoztathatók. A települési önkormányzatok a kötelezően ellátandó, illetve önként vállalt közfeladataik ellátására igényelhetik a támogatást egyszerűsített pályázati adatlapon a munkaügyi központ kirendeltségénél.
Az aktív korú, nem foglalkoztatott, bérpótló juttatásra jogosultak napi maximum 4 órás munkaidőben, legalább 2 hónap, legfeljebb 4 hónap időtartamig foglalkoztathatóak ebben a közfoglalkoztatási formában, amelyért a minimálbér, illetve a garantált bérminimum felének megfelelő összegű munkabérben részesülhetnek. Támogatásként a közfoglalkoztatottak munkabére és járulékai, valamint a dologi kiadásokkal bővített – személyenként összeszámítható módon a munkaszerződések időtartamával arányos – évente központilag megállapított összeg 95%-a igényelhető. A pályázónak 5 % os önrészt kell biztosítania.
Új, egyszerűsített pályázati adatlap került bevezetésre, amely a támogatás odaítéléséhez legszükségesebb adatokat, információkat tartalmazza. A pályázat pozitív elbírálását követően a pályázóval hatósági szerződést kell kötni, a kiközvetítés pedig haladéktalanul megkezdődik.
2. Önkormányzati huzamosabb idejű közfoglalkoztatás (napi 6–8 órás munkaidő) Közérdekű célok programszerű támogatása
A közhasznú munkavégzés támogatása helyett a települési önkormányzatok, közfeladatot ellátó gazdasági társaságok, intézmények, vagy önkormányzati társulások pályázati úton kaphatnak támogatást kötelezően ellátandó, illetve önként vállalt közfeladataik ellátásához. A pályázatnak részletes leírást kell tartalmaznia arról, hogy milyen állománycsoportú munkanélküliekkel, milyen költségekkel, milyen feladatot kívánnak megvalósítani. A pályázóknak munkatervet és ezt megalapozó költségvetést kell kidolgoznia.
A pályázati felhívás évente két alkalommal kerül meghirdetésre kirendeltségenként, országosan kialakított elvek alapján, de a munkaerő piaci helyzetnek, és a helyi adottságoknak megfelelően eltérő prioritásokkal. Egy pályázó egy naptári évben több pályázatot is benyújthat. Ha árvíz, vagy más természeti csapás indokolja, rendkívüli pályázat is meghirdethető a keret terhére.
A teljes munkaidős közfoglalkoztatásba elsősorban, de nem kizárólag a bérpótló juttatásra jogosultak vonhatók be. Abban az esetben, ha a benyújtott pályázatban megjelölt munkakörre a kirendeltség nem tud megfelelő olyan munkaerőt biztosítani, aki jogosult a bérpótló juttatásra, akkor más álláskeresőként nyilvántartott személy foglalkoztatása is támogatható.
A foglalkoztatás időtartama 2–12 hónap lehet, és napi 6–8 órás munkaidőben történik. A települések hátrányos helyzetével, gazdasági erejével összhangban a támogatás intenzitása 70–100% mértékű lehet. A munkabérek és járulékok mellett a foglalkoztatással összefüggő egyéb költségek is érvényesíthetők a támogatás legfeljebb 20%-ának mértékéig.
3. A vállalkozások közmunka támogatása
A kis- és közepes vállalkozások a munkaügyi központ kirendeltségéhez benyújtott pályázat alapján kaphatnak támogatást, ha bérpótló juttatásra jogosult álláskeresőt foglalkoztatnak. A támogatás csak az előző évi statisztikai állományi létszámhoz viszonyítva többletfoglalkoztatásra igényelhető. A támogatás legfeljebb 12 hónap időtartamú foglalkoztatáshoz nyújtható, melynek mértéke elérheti a munkabér és járulékainak 70%-át.
4. Országos közfoglalkoztatási programok
Az országos szintű pályázatos támogatásokat éves programokra tervezzük munkaidőkeretben történő foglalkoztatással. A pályáztatás és a döntés minisztériumi szintű. Itt valósíthatók meg az egész ágazatokat érintő átfogó országos közfoglalkoztatási programok. Ez a szint fogja össze az állami tulajdonú infrastruktúra és vagyonkezelés vertikumát. Az ár- és belvízvédelem, a közutak, vasutak, az állami erdőterületek mellett újabb területként vizsgáljuk a megújuló energiaforrásokhoz, és az energiatakarékossághoz kapcsolódó közfoglalkoztatás lehetőségét.
Az országos közfoglalkoztatási programokban a bérek és járulékok finanszírozásáról gondoskodik a foglalkoztatási támogatási rendszer. Együttműködéssel, közösen valósíthatók meg a jelentős nemzetgazdasági haszonnal és számottevő megtakarítással járó többéves projektek.
Önkormányzatunk a rövid időtartamú közfoglalkoztatásra 2011. január 6. napján nyújtotta be először pályázatát, melynek korai benyújtása lehetővé tette a foglalkoztattak 2011. január 17-i munkába állását. (A pályázat az előterjesztés mellékletében megtalálható) A Képviselő-testület tagjai előzetesen kaptak tájékoztatást a már benyújtásra került és a tervezett pályázatokról.
Önkormányzatunk a rövid időtartamú közfoglalkoztatásra 2011. április elején valamint 2011. augusztus elején nyújtja be a következő két pályázatát. A foglalkoztatás 2/3 részben két hónapos időtartamra szól, egy személy négy hónapos foglalkoztatására akkor nyílik lehetőség, ha valamilyen szakképzettséget igénylő munkakört tölt be a foglalkoztatott (gyermekfelügyelő, gondozó-ápoló stb.)
A Pénzügyi Bizottság kérésére az alábbiakban tájékoztatjuk a Képviselő-testületet arról, hogy az intézmények milyen munkakörökre igényeltek közfoglalkoztatott személyt:
- Polgármesteri Hivatal - 5 fő kézbesítő,
- Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola - 1 fő adminisztrátor, 2 fő karbantartó, 5 fő takarító,
- Városi Alapfokú Művészetoktatási Intézmény - 1 fő adminisztrátor, 1 fő segédmunkás (udvaros),
- Cigány Kisebbségi Önkormányzat - 2 fő adminisztrátor, 4 fő karbantartó, 2 fő takarító,
- Térségi Szociális Gondozási Központ - 38 fő takarító, 1 fő karbantartó, 4 fő gondozó-ápoló, 2 fő gépkocsivezető,
- Zöldpark Gyomaendrőd Nonprofit Kft. - 13 fő segédmunkás (zöldterület), 5 fő segédmunkás (éjjeli őr),
- Kis Bálint Általános Iskola és Óvoda - 2 fő gyógypedagógiai asszisztens, 2 fő konyhai kisegítő, 1 fő takarító,
- Szivárvány Gyermekkert Óvoda - 1 fő takarító, 1 fő konyhai kisegítő,
- Tulipános Óvoda - 2 fő pedagógiai asszisztens,
- Csemetekert Óvoda - 1 fő gyermekfelügyelő, 1 fő konyhai kisegítő,
- Gyermekliget Óvoda - 1 fő gyermekfelügyelő,
- Szmola Óvoda - 1 fő konyhai kisegítő,
- Margaréta Óvoda - 1 fő karbantartó,
- Csodavár Alapítvány - 2 fő takarító, 1 fő dajka.
A pályázatokban szereplő közfoglalkoztatotti létszám az intézmények igényei alapján alakult ki.
A hosszabb időtartamú közfoglalkoztatásra első alkalommal 2011. február elején nyújtjuk be a pályázatot. Egy személy napi 6 órás 8 havi foglalkoztatására nyílik lehetőség.
Az alábbi táblázatban a már benyújtott illetve a benyújtásra kerülő pályázatok főbb adatait foglaljuk össze:
|
2011. évre szóló közfoglalkoztatás
|
|||
Rövid időtartamú
|
Hosszabb időtartamú
|
|||
01-04 hó
|
05-08 hó
|
09-12 hó
|
03-12 hó
|
|
Foglalkoztatásba bevont létszám (fő)
|
171
|
225
|
178
|
14
|
Munkabér+járulék
(Ft)
|
18.096.583
|
24.463.790
|
19.896.550
|
8.961.960
|
Közvetlen ktg= dologi kiadás (Ft)
|
447.000
|
1.162.030
|
945.086
|
1.254.674
|
Összes kiadás (Ft)
|
18.543.583
|
25.625.820
|
20.841.636
|
10.216.634
|
Támogatási igény + közvetlen ktg =
Összes támogatási igény (Ft)
|
17.638.754
|
24.402.631
|
19.846.809
|
7.528.046
|
Összes Saját erő (Ft)
|
904.829
|
1.223.190
|
994.828
|
2.688.588
|
Intézményi saját erő (Ft)
|
173.664
|
74.456
|
74.456
|
0
|
Önkormányzati
Saját erő (Ft)
|
731.165
|
1.148.734
|
920.372
|
2.688.588
|
A tervezett közfoglalkoztatás
- összes kiadása 2011. évben 75.227.674.-Ft,
- az összes támogatási igénye 69.416.239.-Ft,
- az összes saját erő 5.811.434.-Ft,
- önkormányzati saját erő 5.488.859.-Ft
- intézményi saját erő 322.576.-Ft.
A következő táblázatban bemutatjuk, hogy az egyes intézményeknél hány fő került bevonásra a közfoglalkoztatásba:
|
2011. évre szóló közfoglalkoztatás (fő)
|
|||
Rövid időtartamú
|
Hosszabb időtartamú
|
|||
01-04 hó
|
05-08 hó
|
09-12 hó
|
03-12 hó
|
|
Gyomaendrőd Város Önkormányzata
|
5
|
5
|
5
|
5
|
Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola
|
13
|
13
|
13
|
0
|
Kis Bálint Általános Iskola és Óvoda
|
8
|
5
|
8
|
0
|
Városi Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
|
3
|
3
|
3
|
0
|
Térségi Szociális Gondozási Központ
|
84
|
84
|
84
|
0
|
Zöldpark Gyomaendrőd Nonprofit Kft.
|
31
|
105
|
55
|
8
|
Cigány Kisebbségi Önkormányzat
|
10
|
10
|
10
|
0
|
Csoda-Vár Alapítvány
|
5
|
0
|
0
|
0
|
Gyomaendrődi Margaréta Nonprofit Kft.
|
1
|
0
|
0
|
0
|
Szivárvány Gyermekkert Nonprofit Kft.
|
3
|
0
|
0
|
0
|
Tulipános Nonprofit Kft.
|
2
|
0
|
0
|
0
|
Csemetekert Nonprofit Kft.
|
3
|
0
|
0
|
0
|
Gyermekliget Nonprofit Kft.
|
1
|
0
|
0
|
0
|
Szmola Nonprofit Kft.
|
2
|
0
|
0
|
0
|
Térségi Humánsegítő Szolgálat
|
0
|
0
|
0
|
1
|
Összesen:
|
171
|
225
|
178
|
14
|
A hosszabb időtartamú közfoglalkoztatásra a foglalkoztató pályázhat, a fenti táblázatban azok az intézmények szerepelnek, akiknek a z önkormányzat sikeres pályázat elnyerése esetén átvállalja a saját erő biztosítását.
A rövid időtartamú közfoglalkoztatás esetében csak a saját fenntartású intézmények esetében biztosítja Önkormányzatunk a pályázathoz szükséges saját erőt, mely nem vonatkozik a Cigány Kisebbségi Önkormányzatra valamint az Óvodák fenntartóira. Az Óvoda fenntartók csak az első négy hónapban vesznek részt a rövid időtartamú közfoglalkoztatásban, az Önkormányzat a szűkös pénzügyi keretre tekintettel a pályázható létszámot a saját fenntartású intézményei számára tartja fenn.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet szíveskedjen az előterjesztést megtárgyalni és azt a határozati javaslat szerint elfogadni.
Döntéshozói vélemények
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság |
A bizottság az előterjesztés elfogadását javasolja a Képviselőtestület számára. |
|
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
A bizottság az előterjesztés elfogadását javasolja a Képviselőtestület számára. |
|
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság |
A bizottság az előterjesztés elfogadását javasolja a Képviselőtestület számára. |
|
"2011. évi I. rövid időtartamú közfoglalkoztatásról szóló pályázat jóváhagyása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Szociális ügyek
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottsága javasolja a Képviselő-testület számára, hogy hagyja jóvá a 2011. január 6. napján benyújtott Rövid időtartamú közfoglalkoztatásról szóló pályázatot.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -
2. döntési javaslat
"2011. évi II. Rövid időtartamú közfoglalkoztatásról szóló pályázat elfogadása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Szociális ügyek
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottsága javasolja a Képviselő-testület számára, hogy 2011. áprilisában II. alkalommal a Rövid időtartamú közfoglalkoztatásról szóló pályázatot az alábbi tartalommal nyújtsa be:
- foglalkoztatni kívánt létszám: 225 fő
- munkabér+járulék összege: 24.463.790.-Ft
- közvetlen költség: 1.162.030.-Ft
- összes támogatási igény: 24.402.631.-Ft
- saját erő: 1.223.190.-Ft
A foglalkoztatni kívánt létszám az alábbiakban osztódik a közfoglalkoztatásban résztvevő intézmények között:
Gyomaendrőd Város Önkormányzata
|
5
|
Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola
|
13
|
Kis Bálint Általános Iskola és Óvoda
|
5
|
Városi Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
|
3
|
Térségi Szociális Gondozási Központ
|
84
|
Zöldpark Gyomaendrőd Nonprofit Kft.
|
105
|
Cigány Kisebbségi Önkormányzat
|
10
|
Határidők, felelősök:
Határidő: 2011. 04. 30.
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Keresztesné Jáksó Éva
3. döntési javaslat
"2011. évi III. Rövid időtartamú közfoglalkoztatásról szóló pályázat elfogadása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Szociális ügyek
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottsága javasolja a Képviselő-testület számára, hogy
2011. augusztusában III. alkalommal a Rövid időtartamú közfoglalkoztatásról szóló pályázatot az alábbi tartalommal nyújtsa be:
2011. augusztusában III. alkalommal a Rövid időtartamú közfoglalkoztatásról szóló pályázatot az alábbi tartalommal nyújtsa be:
- foglalkoztatni kívánt létszám: 178 fő
- munkabér+járulék összege: 19.896.550.-Ft
- közvetlen költség: 945.086.-Ft
- összes támogatási igény: 19.846.809.-Ft
- saját erő: 994.828.-Ft
A foglalkoztatni kívánt létszám az alábbiakban osztódik a közfoglalkoztatásban résztvevő intézmények között:
Gyomaendrőd Város Önkormányzata
|
5
|
Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola
|
13
|
Kis Bálint Általános Iskola és Óvoda
|
8
|
Városi Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
|
3
|
Térségi Szociális Gondozási Központ
|
84
|
Zöldpark Gyomaendrőd Nonprofit Kft.
|
55
|
Cigány Kisebbségi Önkormányzat
|
10
|
Határidők, felelősök:
Határidő: 2011. 08. 31.
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Keresztesné Jáksó Éva
4. döntési javaslat
"2011. évi I. Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatásról szóló pályázat elfogadása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Szociális ügyek
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottsága javasolja a Képviselő-testület számára, hogy
2011. februárjában I. alkalommal a Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatásról szóló pályázatot az alábbi tartalommal nyújtsa be:
2011. februárjában I. alkalommal a Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatásról szóló pályázatot az alábbi tartalommal nyújtsa be:
- foglalkoztatni kívánt létszám: 14 fő
- munkabér+járulék összege: 8.961.960.-Ft
- közvetlen költség: 1.254.674.-Ft
- összes támogatási igény: 7.528.046.-Ft
- saját erő: 2.688.588.-Ft
A foglalkoztatni kívánt létszám az alábbiakban osztódik a közfoglalkoztatásban résztvevő intézmények között:
Gyomaendrőd Város Önkormányzata
|
5
|
Zöldpark Gyomaendrőd Nonprofit Kft.
|
8
|
Térségi Humánsegítő Szolgálat
|
1
|
Határidők, felelősök:
Határidő: 2011. 02. 28.
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Keresztesné Jáksó Éva