1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2011. február 16-i ülésére
Tárgy:
|
|
A Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/1991. (IX. 19.) önkormányzati rendelet módosítása (2. forduló)
|
Készítette:
|
|
Megyeri László aljegyző
|
Előterjesztő:
|
|
Dr. Csorba Csaba jegyző
|
Véleményező bizottság:
|
|
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
|
Tisztelt Képviselő-testület!
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a Képviselő-testület 2010. novemberi alakuló ülésén kapta a megbízást arra, hogy a helyi önkormányzatokról szóló törvény rendelkezéseinek megfelelően fél éven belül vizsgálja felül a Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatát (a továbbiakban: SZMSZ). A Képviselő-testület a munka elvégzésére 2011. január 31-ig adott határidőt. A bizottság az előkészítő munkát elvégezte és a Képviselő-testület januári ülése elé beterjesztette. A testület a tervezetet alkalmasnak találta második fordulós tárgyalásra. A végleges rendelet tervezet munkaanyagát a vita során elhangzott véleményekre és további jog-karbantartási tevékenységekre alapozva végeztük el.
A hatályos SZMSZ felülvizsgálata során figyelembe vettük:
a) a 2011. január 1-én hatályos önkormányzati törvényt,
b) a Belügyminisztériumnak a felülvizsgálat módszerére kiadott szakmai ajánlását,
c) a Képviselő-testület alakuló ülésén hozott döntéseit,
d) a testületi munka korszerűsítési törekvéseit,
e) a kiszolgáló Polgármesteri Hivatal szervezetének és működésének új szabályozási irányelveit
A felülvizsgálat eredményeként nem tartjuk indokoltnak az SZMSZ normaszövegének teljes újraszabályozását, hisz az jól bevált, kiforrott előírásokat, megoldásokat tartalmaz. Ennek megfelelően a jogszabályi környezet módosulásai, az elmúlt évek tapasztalatai, működési modellbeli változások és korszerűsítési törekvések (digitális kapcsolattartás és előterjesztés továbbítás) által indokolt legfontosabb szabályozási elemeket építettük be a módosító rendelet normaszövegébe.
A fentiek miatt a korábbi szabályok alapvetően nem változtak csak az egyes szakaszok normaszövege került pontosításra vagy a jogszabályoknak megfelelő újraszövegezésére.
Jelentősebb változások:
a) Mellékleteben csak azokat a szabályozási elemeket hozzuk, amelyek valóban a Képviselő-testület SZMSZ-beli döntési kompetenciája. A korábbi rendelkezéssel már eldöntött, vagy nem a Képviselő-testület kompetenciáján múló, de a szervezettel kapcsolatos információt hordozó elemeket (pl. képviselők névsora) a függelékekben helyeztük el.
b) Szabályozásra került és dominánssá vált az információ továbbításban a műszaki fejlődés és digitális technika. Elsősorban takarékossági, de remélten hatékonyság növelést is remélő megfontolással a képviselőkkel való kapcsolattartás, információ ellátás (előterjesztések továbbítása, kihirdetett rendeletek, határozatok, jegyzőkönyvek stb.) az internet útján közvetve (pl. önkormányzati portál) vagy közvetlenül (testületi üléseket előkészítő informatikai rendszer) történik így a hagyományos küldemények csak vészági megoldásként továbbíthatók.
c) A nem életszerű vagy az Ötv. rendelkezési miatt nem értelmezhető szabályokat elvetettük. Ilyen szabály volt pl. az, amikor egy döntési javaslat két vagy több alternatívája közül egyik sem kapott többséget, látszólag patt helyzet lett és az ülést megszakító bizottsági egyeztetésnek adott helyet az újraszavazás előtt. Az Ötv. azonban nem ismeri az eldöntetlenséget. Ha egy határozati javaslat nem kapja meg a többségi igent, akkor automatikusan elutasító döntés születik.
d) Már korábban is, de az új jogalkotásról szóló törvénynek már nem felel meg az, ha egy alacsonyabb szintű jogszabály megismétli a magasabb szintű jogforrás rendelkezéseit. Ezek a rendelkezések kerültek újra szabályozásra. A magasabb szintű jogforrásoknak megfelelés érdekében hatályon kívül kellett helyezni az alapítvány létrehozására és működésére vonatkozó még hatályos szabályokat. Ma már az önkormányzat alapítvány létrehozásában nem vehet részt, a meglévő közalapítvány működését pedig magas szintű jogforrások szabályozzák.
e) Szintén a jogbiztonságot szolgálja ha a jogrend átlátható. Az új jogalkotási törvény jogelve szerint ha egy jogszabály módosul, akkor a módosító (hatályon kívül helyező) rendelkezés a hatálybalépéssel végrehajtottá válik és a végrehajtottá válást követő napon hatályát is veszti. Azonban a módosító jogszabály vagy jogszabályi rendelkezés hatályon kívül helyezése nem érinti az általa módosított jogszabályi rendelkezés hatályát. E szabály alkalmazása érdekében a módosító rendelet hatályba lépését követően hatálytalanítja önmagát és mindazokat a még hatályos rendeleteket amelyek korábban az SZMSZ módosításáról rendelkeztek.
Az SZMSZ felülvizsgálata a rendelet norma szövegének felülvizsgálatával még nem zárul le. Az SZMSZ függelékében felsoroljuk a hatályos önkormányzati rendeletekben foglalt hatáskör átruházásokat. Az önkormányzati portálján közzé tettük a 2011. március 1-én hatályos önkormányzati hatásköröket. (http://www.gyomaendrod.hu/hu/szervezeti_felepites - a szervezeti ábra alatt található több keresési szemponttal kibővítve) A következő fél évben lehetőségük lesz a képviselőknek és a hivatalnak is javaslatot tenni további hatáskör átruházásokra. Ezek alapján az év második felében zárulhat le az SZMSZ felülvizsgálatának folyamata.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy a tervezetet vitassa meg és alkossa rendeletté.
Döntéshozói vélemények
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
|
|
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek, hogy a Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/1991. (IX. 19.) önkormányzati rendeletet módosításának normaszövegét az alábbi módosítással alkossa rendeletté.
A módosító rendelet 9. §-ában az SZMSZ 11/A. § (4) bekezdését módosító normaszövege a következő rendelkezést tartalmazza:
"(4) Az ipari parkban befektetni szándékozó vállalkozói ajánlatok előzetes értékelését négy főből álló Ipari Park Munkacsoport látja el. Az Ipari Park Munkacsoport a polgármesterből, a bizottságok elnökeiből, illetve szükség szerint a polgármester által felkért szakértőből áll. Az Ipari Park Munkacsoportot szükség szerint a polgármester hívja össze és vezeti az ülését.”
|
|
Döntési javaslat
"A Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/1991. (IX. 19.) önkormányzati rendelet módosítása (2. forduló)"
Tervezett döntéstípus:
határozat
Tervezett ágazati besorolás:
Rendelet alkotás, szabályozás
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/1991. (IX. 19.) önkormányzati rendelet módosítását a beterjesztett rendelet tervezet szerint.
Határidők, felelősök:
Határidő:
azonnal
Felelős:
- AZONNALI VÉGREHAJTÁS -