2011. március 23-i ülésére
Tárgy: | A települési szilárd hulladékkal kapcsolatos hulladékkezelési helyi közszolgáltatásról szóló …./2011. (…) önkormányzati rendelet elfogadása II. forduló | |
Készítette: | Liszkainé Nagy Mária | |
Előterjesztő: | Dr. Csorba Csaba jegyző | |
Véleményező bizottság: | Bizottság Elnöki Munkacsoport, Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság, Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
A Képviselő-testület 2010. novemberi ülésén tárgyalta első fordulóban a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos hulladékkezelési helyi közszolgáltatásról szóló 44/2007. (XII.27.) önkormányzati rendelet módosítását. A decemberi testületi ülésen a rendelet módosítását nem tárgyalta a testület, tovább dolgozásra visszaadta.
Az SZMSZ 19. § (8) bekezdése szerint a Képviselő-testület két fordulóban vitatja meg a rendelet tervezeteket. Az első fordulóban felmerült valamennyi módosító indítványt, továbbá az előkészítés során felmerült eltérő szakértői javaslatokat és kisebbségi bizottsági, valamint lakossági véleményt is tartalmazó tervezetet kell döntésre a második fordulóban beterjeszteni.
Az első fordulós tárgyalást követően a következő módosító javaslatok érkeztek:
A 2011. évi költségvetési rendelet-tervezet ismeretében a bizottság elnöki megbeszélésen, valamint a költségvetés tárgyalásakor nyilvánvalóvá vált, hogy a díjkompenzációval támogatott hulladékgyűjtési rendszeren változtatni szükséges.
A rendelet-tervezetben érvényesül a szennyező fizet elve, azaz díjkompenzáció nélkül kerültek meghatározásra a szolgáltatási díjak.
Új szabályozások is bekerültek a rendelet-tervezetbe:
- a heti egyszeri, lakótelepeknél heti kétszeri kötelező ürítés – ez összhangban van a hatályos jogszabályokkal. A települési szilárd és folyékony hulladékkal kapcsolatos közegészségügyi követelményekről szóló 16/2002. (IV. 10.) EüM rendelet 5. § (2) bekezdése értelmében a bomló szerves anyagot tartalmazó hulladékot az országos településrendezési és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet 10. §-a (2) bekezdésének 1. és 2. pontja szerinti nagyvárosias és kisvárosias lakóterületen hetente legalább kétszer, egyéb lakóterületen hetente legalább egyszer, illetőleg szükség szerint nagyobb gyakorisággal el kell szállítani. E rendelkezés szerint kéthetente történő szemétszállításról egy önkormányzat sem határozhat.
A heti rendszeres szemétszállítás a biztosítéka az önkormányzati feladatellátás eredményes teljesítésének, a súlyos környezeti és közegészségügyi veszélyek kiküszöbölésének. Az emberi egészség, a természeti és az épített környezet védelme, megőrzése a települési hulladék okozta szennyezés csökkentését követeli, ezért az összegyűjtött hulladékot minél előbb el kell szállítani. (436/B/2003. AB határozat)
- a zöldhulladékok havi rendszeres gyűjtésének, elszállításának lehetősége. A zöldhulladékkal kapcsolatos szabályozás hatálybalépésének időpontja lehet április 1. de lehetőséget, több időt is biztosíthatunk a Szolgáltatónak a tevékenység feltételeinek megteremtésére, ekkor a hatályba lépés lehet egy későbbi időpont is, 2012. január 1.
- szelektív hulladékgyűjtésre való ösztönzés céljából beveztésre kerülne, hogy havi egy alkalommal az ingatlantól/elől is elszállítja a Szolgáltató a külön „zsákokba” válogatva gyűjtött hulladékot, továbbá aki rendszeresen szelektíven gyűjti a hulladékot kedvezmény adható a következő évben 1 hónapra vonatkozó szolgáltatási díjat nem kell megfizetnie. Bevezetés időpontjáról szintén dönteni kell, célszerű lenne 2012. január 1. napját meghatározni. (A Szolgáltatót tájékoztattuk a rendelet-tervezet változásairól.) Az ingatlannál szelektíven gyűjtött hulladékok elszállításának díját kedvezményesen kellene megállapítani vagy díjmentes szállítást biztosítani.
- a fizetési magatartás ösztönzésére lehetőség lesz arra, hogy aki egy évre előre kifizeti a szolgáltatási díjat, egy hónap kedvezményben részesül, csak 11 hónapra kell kifizetni a díjat.
- a belterületi földes utaknál a hulladékgyűjtést a szolgáltató által térítési díj ellenében biztosított azonosítóval ellátott zsákokkal látja el a közszolgáltatói feladatát, az ingatlan tulajdonosa, használója pedig köteles ezt igénybe venni.
- külterülti lakott részeken (Pl. Öregszőlő) földes utak melletti ingatlanok esetében szintén zsákos szemétgyűjtés történik. A rossz idő esetén a Szolgátató által kijelölt burkolt út melletti területen van lehetőség a zsákokat elhelyezni, a kukával hasonló szabályozás mellett ( előző nap 18 órától helyezhető ki )
- a hulladékudvarba díjmentesen beszállított mennyiség korlátozása
- bevezetésre kerül a 60 literes edényzet. Az egyedülálló 70 évet betöltött személynek lényegesen kevesebb szemete keletkezik, mint egy több fős családnak. Az életkor meghatározása természetesen változtatható, meghatározható a mindenkori öregségi nyugdíj korhatárban.
- A bizottsági ülésen elhangzott, hogy a kedvezmények elbírálása ne a Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdsági Bizottság hatásköre legyen.
Az érvényben levő rendeletünkben és ebben a tervezetben is a vállalkozói díjak jelentősen meghaladják a lakossági díjakat, úgy hogy a közszolgáltatói tevékenység többlet szolgáltatást nem tartalmaz, és 2011. áprilisától a lakossági díj már nem egészül ki díjkompenzációval.
A Gyomaszolg Ipari Park Kft és a szolgáltatást végző Gyomaközszolg Kft közötti transzferárakat 2007-ben a Képviselő-testület jóváhagyta.
A 2011. évi díjképzés során több alkalommal egyeztetés történt a transzferárakkal kapcsolatban. A bizottsági üléseken elhangzott, hogy felül kell vizsgálni, így az előterjesztés mellékletét tartalmazza az átdolgozott, lecsökkentett árakat, melyet a Képviselő-testület tudomásul vesz.
Ennek megfelelően elkészült a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos hulladékkezelési helyi közszolgáltatásról szóló …./2011. (…) önkormányzati rendelet tervezete.
Kockázat elemzés:
A díjkompenzáció megszűnése összhangban van a hulladékgazdálkodásról szóló 2000. évi XLIII. törvény „a szennyező fizet” alapelvével és Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2011. évi költségvetésével, azonban ez egyben anyagi terhet is jelent a lakosság számára.
Döntéshozói vélemények
Bizottság Elnöki Munkacsoport |
A Munkacsoport javasolja a Képviselő-testület számára a rendelettervezet elfgadását. |
|
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság |
A Bizottság javasolja a Képviselő-testület számára a rendelettervezet elfogadását, azzal, hogy a 7. § (5),(6) bekezdés 2012. január 1-jén lépjen hatályba, illetve a 18. § (1) bekezdés c) pontjában meghatározott kedvezmény igénybevételének lehetősége a mindenkori öregségi nyugdíj korhatár eléréséhez legyen kötve. |
|
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság |
A Bizottság javasolja a Képviselő-testület számára a rendelettervezet elfgadását. |
|
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
A Bizottság javasolja a Képviselő-testület számára a rendelettervezet elfgadását. |
|
"A települési szilárd hulladékkal kapcsolatos hulladékkezelési helyi közszolgáltatásról szóló …./2011. (…) önkormányzati rendelet elfogadása II. forduló"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Rendelet alkotás, szabályozás
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -
2. döntési javaslat
"Transzferárak jóváhagyása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: ÁLTALÁNOS ÜGYEK
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
|
|||||
|
|
|
|
||
2011 év
|
|||||
|
|
|
|
||
Sorsz.
|
A bérlemény, szolgáltatás megnevezése
|
Havi nettó díj [Ft/hó]
|
Éves nettó díj [Ft/év]
|
||
1
|
Hulladék szállító járművek bérbeadása (3 jármű üzemanyaggal)
|
973 426
|
11 681 112
|
||
2
|
Vezetői szolgáltatás (szerv., vezetés, koord.stb.)
|
101 313
|
1 215 756
|
||
3
|
Számviteli, pénzügyi szolgáltatás, számlázás
|
144 021
|
1 728 252
|
||
4
|
Ügyviteli szolgáltatás (operátor),ügyfelezés stb.
|
73 194
|
878 328
|
||
5
|
Iroda, pénztár, ügyfélváró bérleti díja, pénzőrzés
|
91 263
|
1 095 156
|
||
6
|
Szelektív hulladék gyüjtés (12 ill 18 [óra/hét/2fő] )
|
219 668
|
2 636 016
|
||
6/B
|
Konténeres szállítás költségei (15 [óra/hét/2 fő])
|
219 668
|
2 636 016
|
||
7
|
Közterületi hull. gyüjtő edények ürítése ([4óra/hét/fő])
|
24 165
|
289 980
|
||
8
|
Hulladék udvar üzemeltetése
|
0
|
0
|
||
9
|
Szociális épület, fekete-fehér öltöző, zuhanyzó
|
114 338
|
1 372 056
|
||
10
|
Hulladékgyűjtő járművekhez kezelői szolgáltatás biztosítása a KÖZSZOLG KFT biztosít a GYOMASZOLG KFT részére!!!
|
-175 320
|
-2 103 840
|
||
|
Ö s s z e s e n:
|
1 785 736
|
21 428 832
|
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -