14. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2011. március 23-i ülésére

Tárgy:   Gyomaendrőd Város Közoktatási Intézményrendszerének átszervezése
Készítette:   Tóthné Rojik Edit
Előterjesztő:   Várfi András polgármester
Véleményező bizottság:   Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság, Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság

 Tisztelt Képviselő-testület!

 Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 4/2011. (II.17.) önkormányzati rendeletével elfogadta a város 2011. évre szóló költségvetését.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2011. évi költségvetési rendeletének elkészítését meghatározta az ország költségvetési helyzete, a költségmegszorítás illetve a költségmegtakarítás elve.
Az említett dokumentum tartalmazza az adott év tervezett feladatait, a hozzájuk kapcsolt költségvetéssel meghatározva, melyet a Tisztelt Képviselő-testület minősített többséggel 9 igen, 2 nem szavazattal elfogadta.
A város költségvetési rendeletének 11. § (1)-(5) pontjai az Önkormányzat fenntartásában lévő költségvetési szervek költség megtakarításának első lépését, a diákétkeztetés átszervezése miatt, a technikai dolgozók létszámának csökkentését és átcsoportosításból következő létszám bővítését határozza meg.
A költségvetési rendelet előkészítésekor több alkalommal felvetődött, hogy a költség megtakarítás érdekében az oktatási intézményrendszer szerkezeti átszervezését is el kell kezdeni az idei évben ahhoz, hogy az elkövetkező év költségvetési rendeletének elkészítésekor ne kerüljön szembe több milliós hiánnyal Gyomaendrőd Város Önkormányzata. A racionális átszervezési folyamatokkal a fenntartó a színvonalas - minőségi intézményrendszer működtetéséhez kívánja a költségvetési feltételeket biztosítani úgy, hogy  
a jogszabályi előírásokat betartva a város adottságait, a szülők véleményeit figyelembe véve a településen felnövekvő ifjúság számára a lehetséges legjobb feltételeket kínálja a nevelés és oktatás területén.
 
A következőkben az oktatási intézményrendszer szerkezeti átszervezésének lépései olvashatók: 
 
- A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 8.§ (4) bekezdése alapján
„8. § (4) A települési önkormányzat köteles gondoskodni az egészséges ivóvíz ellátásáról, az óvodai nevelésről, az általános iskolai oktatásról és nevelésről, az egészségügyi és a szociális alapellátásról, … „
 A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 70. § (1) bekezdése alapján
70. §(1) A megyei önkormányzat kötelező feladatként gondoskodik különösen
a) a középiskolai, szakiskolai és kollégiumi ellátásról, amennyiben azt a külön törvény szerint ellátást biztosító települési önkormányzat nem vállalja;…”
 
- A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény (röviden: Közokt.tv.) 20. § (1) bekezdése alapján
20. § (1) A közoktatás nevelő, valamint nevelő és oktató intézményei:
a) óvoda;
b) általános iskola;
c) szakiskola;
d) gimnázium, szakközépiskola (a továbbiakban együtt: középiskola);
e) alapfokú művészetoktatási intézmény [a továbbiakban b)-e) pont alattiak együtt: iskola];
f) gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai nevelési-oktatási intézmény;
g) diákotthon és kollégium [a továbbiakban: kollégium; az a)-g) pont alattiak együtt: nevelési-oktatási intézmény].”
 
A helyi önkormányzatok a közoktatási törvényben meghatározottak szerint látják el a közoktatási feladatokkal kapcsolatos feladataikat.
- Közokt.tv. 86.§ (1) bekezdése alapján:
„86. § (1) A községi, a városi, a fővárosi kerületi és a megyei jogú városi önkormányzat köteles gondoskodni az óvodai nevelésről, az általános iskolai oktatásról, továbbá a nemzeti és etnikai kisebbség által lakott településen a nemzeti vagy etnikai kisebbséghez tartozók óvodai neveléséről és az általános iskolai neveléséről és oktatásáról.
(2) Az (1) bekezdés szerinti kötelezettség magában foglalja a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók ellátását is, amennyiben azok a többi gyermekkel, tanulóval együtt nevelhetők, oktathatók.
(3) A megyei önkormányzat, továbbá - ha a (4) bekezdés másképp nem rendelkezik - a fővárosi önkormányzat köteles gondoskodni
a) a kollégiumi és a nemzeti és etnikai kisebbségi kollégiumi ellátásról,
b) a középiskolai és a szakiskolai ellátásról,
c) a nemzeti és etnikai kisebbség középiskolai és szakiskolai ellátásáról,
d) a felnőttoktatásról,
e) az alapfokú művészetoktatásról,
f) a továbbtanulási, pályaválasztási tanácsadásról, a nevelési tanácsadásról, a logopédiai szolgáltatásról, a gyógytestnevelésről
abban az esetben, ha a községi, városi, fővárosi kerületi önkormányzat a feladat ellátását nem vállalja, illetve a feladat ellátása a megye, főváros területén nem megoldott.”
 
A települési önkormányzat a kötelező közoktatási feladatellátása mellet felvállalhatja a megyei feladatok ellátását abban az esetben, ha a kötelező feladatellátását nem korlátozza, veszélyezteti.
A helyi önkormányzat, miután dönt a közoktatási intézmény rendszer átszervezéséről az alábbi jogszabályi előírás szerint kell eljárnia:
- Közokt.tv. 121.§ (1) bekezdés 15 pontja alapján:
„121.§ (1) 15. intézményátszervezés: minden olyan fenntartói döntés, amely az alapító okiratnak e törvény 37. § (5) bekezdésének b) pontjában meghatározottak módosulásával jár, kivéve az olyan vagyont érintő döntést, amely vagyon a feladatellátáshoz továbbiakban nem szükséges”
„37. § (5) b) intézmény típusát, alaptevékenységét, nemzeti, etnikai, kisebbségi és más feladatait, tagintézményét, a feladatellátást szolgáló vagyont, a vagyon feletti rendelkezés jogát, az intézmény székhelyének és valamennyi telephelyének címét, nevelési-oktatási intézmény esetén az intézménybe felvehető maximális gyermek-, tanulólétszámot, a tagozat megnevezését, iskola esetén az évfolyamok számát, alapfokú művészetoktatás esetén a művészeti ágak, azon belül a tanszakok megnevezését,”
 
- Közokt.tv. 88.§ (6) bekezdése alapján:
„88. § (6) A helyi önkormányzat a közoktatási intézményét, illetve egyes szolgáltatás ellátását - részben vagy egészben - akkor szüntetheti meg, közoktatási intézményét akkor szervezheti át, ha az adott tevékenységről, szolgáltatásról továbbra is megfelelő színvonalon gondoskodik oly módon, hogy annak igénybevétele a gyermeknek, tanulónak, szülőnek nem jelent aránytalan terhet. Ennek eldöntéséhez be kell szerezni a fővárosi, megyei önkormányzat - fejlesztési tervre épített - szakvéleményét. A helyi önkormányzat közoktatási szakértő véleményét köteles beszerezni tervezett intézkedésének véleményezése céljából. A közoktatási szakértőnek abban a kérdésben kell állást foglalnia, hogy a javasolt megoldás biztosítja-e az adott tevékenység, szolgáltatás e bekezdésben meghatározottak szerint történő további ellátását. A szakértő véleményét a fővárosi, megyei önkormányzat részére - a szakvélemény megkérésével egyidejűleg - meg kell küldeni. A független közoktatási szakértő személyére - a helyi önkormányzat megkeresésére - a közoktatási feladatkörében eljáró oktatási hivatal tesz javaslatot.”.
 
A fenntartó az intézményrendszer átszervezésével többcélú intézményt hoz létre, mely közös igazgatású közoktatási intézményként fog működni a Közokt.tv. 3.§ alapján:
„33.§(1) A többcélú intézmény lehet
…b) közös igazgatású közoktatási intézmény,…
(2) Többcélú intézmény akkor létesíthető, ha a létesítés és a működés anyagi, tárgyi, technikai és személyi feltételei valamennyi feladat ellátásához biztosítva vannak.
(3) Az egységes iskola és az összetett iskola pedagógiai feladatellátás tekintetében szervezetileg egységes intézmény. Az egységes iskola a különböző típusú iskolák feladatait egységes közös és ehhez kapcsolódó, iskolatípus szerint elkülönülő tananyag és követelményrendszer alkalmazásával látja el. Az összetett iskola a különböző típusú iskolák feladatait az egyes feladatoknak megfelelő külön tananyag és követelményrendszer alkalmazásával valósítja meg.
(4) A közös igazgatású közoktatási intézmény szervezeti és szakmai tekintetben önálló intézményegységek keretében különböző típusú közoktatási intézmények feladatait látja el. A közös igazgatású közoktatási intézményben egységes vagy összetett iskola feladatait ellátó intézményegység is működhet. A közös igazgatású közoktatási intézményben egységes pedagógiai szakszolgálatot ellátó intézményegység és egységes gyógypedagógiai módszertani feladatot ellátó intézményegység is működhet. A közös igazgatású közoktatási intézményben a nevelő és oktató munkához kapcsolódó, - e törvény 121. § (1) bekezdésének 25. pontjában felsorolt - nem közoktatási tevékenységet ellátó intézményegység is működhet.”
   A Közokt.tv. 121. § (1) bekezdés 25. pontja alapján:
„121. § (1) 25. nevelő és oktató munkához kapcsolódó, nem közoktatási tevékenység:… a gyermekjóléti szolgálat, a családsegítő szolgálat, …”
Amennyiben a fenntartó a közös igazgatású közoktatási intézmény létrehozása mellett dönt, úgy a Térségi Humánsegítő Szolgálat működését is célszerű lenne átgondolni, mert a Humánsegítő Szolgálat tevékenységi körében szerepel a „nevelő és oktató munkához kapcsolódó, nem közoktatási tevékenység a gyermekjóléti szolgálat, a családsegítő szolgálat”. A Humánsegítő Szolgálat több alkalommal jelezte beszámolójában, hogy kevés a hely a feladatellátásához, illetve a feladatellátása megvalósulhatna azon oktatási intézményeknél is, ahol az adott problémát-feladatot kezelni- megoldani kell.
Közokt.tv. 33.§ alapján:
„33.§(7) A többcélú intézményben egy szervezeti és működési szabályzatot, pedagógiai programot, házirendet, intézményi minőségirányítási programot, … kell készíteni.
(8) A közös igazgatású közoktatási intézményben a pedagógiai program alapján, ... a különböző tevékenységet folytató intézményegységek egymással együttműködnek, tevékenységüket összehangolják.
(9) A közös igazgatású közoktatási intézményben, … az intézményegységek munkájának összehangolását - az egyes intézményegységek azonos számú képviselőiből álló - igazgatótanács segíti, továbbá vezetői és szakértői testület segítheti. Az igazgatótanács - jogszabályban meghatározottak szerint - részt vesz a munkáltatói jogkör gyakorlásában.
(10) A közös igazgatású közoktatási intézményben … az érdekeltek egyhangú döntése alapján - egységes, minden intézményegységre kiterjedő jogkörrel működő intézményi szülői szervezet (közösség), …. intézményegységenként működő szülők óvodai, iskolai, kollégiumi szervezete (közössége); iskolai, kollégiumi diákönkormányzat; óvodaszék, iskolaszék, kollégiumi szék hozható létre.”
(13) ...Ha a közös igazgatású közoktatási intézményben … .a nevelő és oktató munkához kapcsolódó, nem közoktatási tevékenységet ellátó intézményegység is működik, annak létesítésére, tevékenységének engedélyezésére az adott feladat ellátására létrehozható intézmény engedélyezésére vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni.”
 
Az intézmény átszervezési folyamatban a fenntartó a közös igazgatású közoktatási intézménykén létrehozásával valósíthatja meg az átszervezési elképzeléseit, a fenn említett jogszabályi lehetőségnek megfelelően. A közös igazgatású közoktatási intézmény ad lehetőséget arra, hogy működhet intézményegységenként egységes, vagy összetett iskola, vagy egységes pedagógiai feladatokat ellátó intézményegység (ped. szakszolgálat), kollégium.
 
- Közokt.tv. 102.§ (2), (3), (11) bekezdése alapján:
„(2) A fenntartó
a) dönt a közoktatási intézmény létesítéséről, gazdálkodási jogköréről, átszervezéséről, megszüntetéséről,….”
„(3) A fenntartó a közoktatási intézmény megszüntetésével, átszervezésével, feladatának megváltoztatásával, nevének megállapításával, vezetőjének megbízásával és megbízásának visszavonásával összefüggő döntése előtt beszerzi az intézmény alkalmazotti közösségének, az iskolaszéknek, az iskolai szülői szervezetnek (közösségnek), az iskolai diákönkormányzatnak,…
Az e bekezdésben meghatározott vélemény kialakításához minden olyan információt hozzáférhetővé kell tenni a véleményezési joggal rendelkezők részére, amely a fenntartói döntés meghozatalához rendelkezésére áll. A vélemény kialakításához - az információk hozzáférhetővé tételének napjától számítva - legalább tizenöt napot kell biztosítani az érdekeltek részére.”
„(11) A fenntartó legkésőbb az intézkedés tervezett végrehajtása éve májusának utolsó munkanapjáig hozhat döntést a nevelési-oktatási intézmény fenntartói jogának átadásával, átalakításával, megszüntetésével, az alapfokú művészetoktatási intézményben a tanszak indításával és megszüntetésével kapcsolatban, az egyéb átszervezésre vonatkozó döntések határideje július utolsó munkanapja. …”
 
Az alapfokú művészetoktatási intézmények nevelési és oktatási tevékenységének szakmai minősítési eljárására vonatkozó szabályokat a közoktatás minőségbiztosításáról és minőségfejlesztéséről szóló módosított 3/2002. (II.15.) OM rendelet tartalmazza.
Az állami normatíva-rendszer változása, a művészetoktatási intézmények számára a minősítési eljárás megindítását és lefolytatását tette szükségessé, mely alapján a 2007-ben szerzett minősítői fokozat (Kiválóra minősített alapfokú művészetoktatási intézmény illetve Minősített alapfokú művészetoktatási intézmény) megszerzése alapján igényelhették az intézmények a 2007/2008-as szorgalmi évtől, az alap normatíva mellé a kiegészítő normatívát.
A város Alapfokú Művészetoktatási Intézményének „Kiválóra minősített alapfokú művészetoktatási intézmény” minősítése őt évre szól. A helyi önkormányzatnak 2012 tavaszán újból be kell nyújtani a minősítési eljárás megindítása iránti kérelmét – melyre az Alapfokú Művészetoktatási Intézmények Minősítésének Eljárásrendjének (röviden: AMIME) I./Formai feltételek 5. pontja alapján szeptember 1-jétől április 15-ig van lehetőség - a Szakmai Minősítő Testület felé, mert a minősítési időszak elévült illetve a 2011. évi költségvetési törvényben már csak a minősítéssel rendelkező alapfokú művészetoktatási intézmények igényelhetnek állami normatívát. Tehát nincs alap és kiegészítő normatíva igénylésre lehetőség.
A közoktatás minőségbiztosításáról és minőségfejlesztéséről szóló 3/2002. (II.15.) OM rendelet 14/B.§ (7) bekezdése alapján
„14/B.§ (7) A „Minősített alapfokú művészetoktatási intézmény” vagy „Kiválóra minősített alapfokú művészetoktatási intézmény” címet viselő alapfokú művészetoktatási intézménynek - a közoktatásról szóló törvény 121. §-a (1) bekezdésének 15. pontja szerinti - átszervezése, jogutóddal történő megszűnése vagy fenntartójának megváltozása esetében a fenntartó az átszervezésről vagy a fenntartóváltásról szóló fenntartói döntés meghozatalától számított nyolc napon belül írásban jelzi ezt a tényt a minősítő testületnek. A minősítő testület az eset összes körülményének mérlegelésével dönt arról, hogy az átszervezés, a jogutóddal történő megszűnés vagy fenntartóváltás következtében az alapfokú művészetoktatási intézmény működésének feltételei olyan mértékben változtak-e meg, amely változások új minősítési eljárás megindítását indokolják, vagy a korábbi minősítés megtartható. A minősítő testület döntése a 14/A. § (5) bekezdésében foglaltak szerint megtámadható.”.
 
Az oktatási intézmények átszervezését most kell elkezdeni, most kell a fenntartónak döntenie – megfelelő tájékozódás és információk birtokában – a jogszabályi előírásoknak megfelelően, hogy a 2011/2012-es szorgalmi évet el tudják kezdeni az átszervezett oktatási intézmények.
 
Amennyiben az intézményi átszervezés érinti a Városi Alapfokú Művészetoktatási Intézményt (röviden: VAMI), akkor két lépésben kell a jogszabályi előírásoknak eleget tenni:
A) A VAMI jogutóddal való átszervezéséről dönt a márciusi ülésén a Képviselő- testület úgy, hogy fizikailag minden marad a jelenlegi helyén és a pedagógusok alkalmazási rendszerében sem változik semmi, csak a VAMI beintegrálódik vmelyik oktatási intézményhez- az alapító okirat beépül ahhoz az oktatási intézményhez, ahová a csatlakozás történik,
- akkor a jelenlegi „Kiválóra minősített” intézményi dokumentumok csatolásával be kell jelenteni a változást 2011. április 15-ig, és nem kell újra minősíteni az intézményt,
- DE az új telephelyek kialakítását – Pintérház - el kell kezdeni ahhoz, hogy a Kisréti út épülete, 2011/2012. szeptemberére kiiktatható legyen
- az összevont intézmény dokumentum rendszerét ütemezés szerint át kell dolgozni
B) Az újra minősítést 2012. április 15-ig kérvényezni kell a fenntartónak, a teljes dokumentum rendszer átdolgozását követően.
Az oktatási intézmények szervezeti átszervezésekor felvetődött alternatívák az alábbi táblázatokban olvashatók:
Alternatívák
Átszervezési alternatívák
1.
Kis Bálint Általános Iskola és Óvoda - Városi Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
 
Átszervezést érintő területek – folyamat összefoglalása
Előnyök
Hátrányok
VÁRHATÓ KIADÁSOK
 
VÁRHATÓ MEG-TAKARÍTÁSOK
 
-          a Fő úti épület du. üres,
-          az ált. iskola PP –jának átdolgozásakor a tanórán kívüli foglalkozások egy része beépíthetők a művészeti képzésbe,
- óraadói pedagógus alkalmazása megszűnne,
-          - a karbantartói, gazdasági személyzet létszámának összevonása esetleges csökkenése várható
1.     A Fő úti épület kihasználtsága nő – a Kisréti épület fenntartási költsége megszűnik.
2.      A fizikai távolságok megszűnnek (Kisrét),
     de az engedélyezett telephelyek megmaradnak
3.     Koncentrálódik az intézmény gazdasági és oktatási irányítása – esetleges létszámcsökkenés áttanítással
4.     HHH-s tanuló irányítható a művészeti képzésbe-szabadidő hasznos eltöltésére- növekedne a megyei és az állami normatíva igényelhető összege
 
1.      Ki kell alakítani a művészeti oktatás feltételeit (Pintérház)
2.      Az átszervezés során két lépésben kell a művészetokt.-nál bekövetkezett vált.at bejelenteni a Minősítő Testület felé, melyek kiadásai a várható kiadások oszlopban olvashatók
3.      Az intézmények arculata megváltozik
- VAMI újraminősítésének lépései:
1) bejelentés az intézmény jogutóddal történő átszervezéséről (összevont int. Alap. Oki. Mód., de fizikailag nincs változás) 78.000 Ft
2) újraminősítés kell 2012-ben
-  szakértői díjak (Iskolai és művészeti):
150.000 Ft
150.000 Ft
-  minősítési díj
650.000 Ft-          (kormányhivatal)
-       épület átalakítási költségek - Pintérház átalakítása
4.000.000 Ft
Összesen:
4.950.000 Ft
 
- a VAMI épület fenntartási költsége
1.300.000 Ft/év
-     karbantartói bér 864.000 Ft/év (munkaügy támogatja)
-     a VAMI adminisztrátori bére 1.105.200 Ft/év-(tanulmányi szerződés!)
-     a HHH-ok (térítési és tandíj mentességet élveznek) létszámának növekedése a műv. okt. –ban, amely után az állami normatíva +megyei normatíva 35.700 Ft/gyermek/év igényelhető
-     esetleges létszám leépítésből adódó bérmegtakarítás

 
Átszervezési alternatívák
2.
Kis Bálint Általános Iskola és Óvoda – Kner Imre Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium - Városi Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
 
Átszervezést érintő területek – folyamat összefoglalása
Előnyök
Hátrányok
VÁRHATÓ KIADÁSOK
 
VÁRHATÓ MEG-TAKARÍTÁSOK
 
-          -a Fő úti épület du. üres,
-          -a Kner I. épülete du. üres,
-          -az ált. iskola PP –jának átdolgozásakor a tanórán kívüli foglalkozások egy része beépíthetők a művészeti képzésbe,
-          -a középiskola PP –jának átdolgozásakor lehetőség nyílik a lefelé tanításra
- óraadó-, nyugdíjas pedagógusok, alkalmazása csökkenthető
-          - a karbantartói, gazdasági személyzet létszáma csökkenthető
-           
1.        A Fő úti épület kihasználtsága nő – a Kisréti épület fenntartási költsége megszűnik.
2.       A gimnázium épületének kihasználtsága javulhat
3.       A fizikai távolságok megszűnnek (Kisrét),
   de az engedélyezett telephelyek megmaradnak
4.       Koncentrálódik az intézmény gazdasági és oktatási irányítása – esetleges létszámcsökkenés áttanítással
5.       HHH-s tanuló irányítható a művészeti képzésbe-szabadidő hasznos eltöltésére
6. a továbbtanulásnál a felmenő rendszer biztosított lehet
1. A pedagógusok áttanítása a jelenlegi kimutatás szerint nem oldható meg, mert sok a túlóra és dolgozik óraadó és nyugdíjas pedagógus is
2. Az Intézmények arculata megváltozik
3. Ki kell alakítani a művészeti oktatás feltételeit (terem)
4.       Az átszervezés során két lépésben kell a művészetokt.-nál bekövetkezett vált.at bejelenteni a Minősítő Testület felé, melyek kiadásai a várható kiadások oszlopban olvashatók
 
u.a.
u.a.

 
Átszervezési alternatívák
3.
Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola és Kollégium - Városi Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
 
Átszervezést érintő területek – folyamat összefoglalása
Előnyök
Hátrányok
VÁRHATÓ KIADÁSOK
 
VÁRHATÓ MEG-TAKARÍTÁSOK
 
- az intézmény terem kihasználtsága telített,
- az ált. iskola PP –jának átdolgozásakor a tanórán kívüli foglalkozások egy része beépíthetők a művészeti képzésbe,
- óraadói pedagógus alkalmazása megszűnne,
-          - a karbantartói, gazdasági  személyzet létszámának összevonása,
 
1.    Az Intézmény névadójának szellemiségéhez kötődik a művészeti képzés
2.     A fizikai távolságok megszűnnek (Kisrét),
 de az engedélyezett telephelyek megmaradnak
3.     Koncentrálódik az intézmény gazdasági és oktatási irányítása – esetleges létszámcsökkenés áttanítással
4.     Több (ennél az intézménynél a legmagasabb a HHH –sok száma) HHH-s tanuló irányítható a művészeti képzésbe-szabadidő hasznos eltöltésére
5.     Kistérségi feladatot lát el a művészeti képzéssel is
6. az Endrődi Népház bevonható a képzésbe, mert ott van telephely engedélye a VAMI-nak
 
1.Az Intézmények arculata megváltozik
2. Ki kell alakítani a művészeti oktatás feltételeit (terem)
3. Az átszervezés során két lépésben kell a művészetokt.-nál bekövetkezett vált.at bejelenteni a Minősítő Testület felé, melyek kiadásai a várható kiadások oszlopban olvashatók
 
u.a.
 
u.a.
 
 
4.
I. Kis Bálint Általános Iskola és Óvoda - Kner Imre Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
II. Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola és Kollégium - Városi Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
 
Átszervezést érintő területek – folyamat összefoglalása
Előnyök
Hátrányok
VÁRHATÓ KIADÁSOK
 
VÁRHATÓ MEG-TAKARÍTÁSOK
 
-          I.
-          - a Fő úti épület du. üres,
-   - a Kner I. épülete du. üres,
-   - az általános iskola PP –jának átdolgozásakor a tanórán kívüli foglalkozások egy része beépíthetők a művészeti képzésbe,
-   - a középiskola PP –jának átdolgozásakor lehetőség nyílik a lefelé tanításra
- óraadó-, nyugdíjas pedagógusok, alkalmazása csökkenthető
-- a karbantartói, gazdasági személyzet létszáma csökkenthető
 
 
 
 
 
II.
- az intézmény terem kihasználtsága telített,
- az ált. iskola PP –jának átdolgozásakor a tanórán kívüli foglalkozások egy része beépíthetők a művészeti képzésbe,
- óraadói pedagógus alkalmazása megszűnne,
-          a karbantartói, gazdasági személyzet létszámának összevonása,
 
I.
1.A Fő úti épület kihasználtsága nő – a Kisréti épület fenntartási költsége megszűnik.
2.A gimnázium épületének kihasználtsága javulhat
3.A fizikai távolságok megszűnnek (Kisrét),
   de az engedélyezett telephelyek megmaradnak
4.Koncentrálódik az intézmény gazdasági és oktatási irányítása – esetleges létszámcsökkenés áttanítással
5.HHH-s tanuló irányítható a művészeti képzésbe-szabadidő hasznos eltöltésére
6. a továbbtanulásnál a felmenő rendszer biztosított lehet
 
 
 
II.
1.      Az Intézmény névadójának szellemiségéhez kötődik a művészeti képzés
2.   A fizikai távolságok megszűnnek (Kisrét),
 de az engedélyezett telephelyek megmaradnak
3.   Koncentrálódik az intézmény gazdasági és oktatási irányítása – esetleges létszámcsökkenés áttanítással
4.   Több (ennél az intézménynél a legmagasabb a HHH –sok száma) HHH-s tanuló irányítható a művészeti képzésbe-szabadidő hasznos eltöltésére
5.   Kistérségi feladatot lát el a művészeti képzéssel is
6. az Endrődi Népház bevonható a képzésbe, mert ott van telephely engedélye a VAMI-nak
 
I.
1. A pedagógusok áttanítása a jelenlegi kimutatás szerint nem oldható meg, mert sok a túlóra és dolgozik óraadó és nyugdíjas pedagógus is
2. Az Intézmények arculata megváltozik
3. Ki kell alakítani a művészeti oktatás feltételeit (terem)
4. Az átszervezés során két lépésben kell a művészetokt.-nál bekövetkezett vált.at bejelenteni a Minősítő Testület felé, melyek kiadásai a várható kiadások oszlopban olvashatók
5. telephelyként engedélyeztetni kell a Gimnázium és a Kis B. épületeit
 
 
 
II.
1.Az Intézmények arculata megváltozik
2. Ki kell alakítani a művészeti oktatás feltételeit (terem)
3 Az átszervezés során két lépésben kell a művészetokt.-nál bekövetkezett vált.at bejelenteni a Minősítő Testület felé, melyek kiadásai a várható kiadások oszlopban olvashatók
 
 
 
 
u.a.
 
 
 
 
u.a.

 
Átszervezési alternatívák
5.
Kis Bálint Általános Iskola és Óvoda – Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola és Kollégium - Városi Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
Átszervezést érintő területek – folyamat összefoglalása
Előnyök
Hátrányok
VÁRHATÓ KIADÁSOK
 
VÁRHATÓ MEG-TAKARÍTÁSOK
- az intézmények PP- jának átdolgozásával a tanórán kívüli foglalkozások egy része beépíthetők a művészeti képzésbe,
- az épületek kihasználtabbá válnak
- óraadói pedagógus alkalmazása megszűnne,
- a karbantartói, gazdasági személyzet létszámának összevonása,
 
1. Az Intézmény névadójának szellemiségéhez kötődik a művészeti képzés
2.A fizikai távolságok megszűnnek (Kisrét),
 de az engedélyezett telephelyek megmaradnak
3.Koncentrálódik az intézmény gazdasági és oktatási irányítása – esetleges létszámcsökkenés- áttanítással
4. Több (ennél az intézménynél a legmagasabb a HHH –sok száma) HHH-s tanuló irányítható a művészeti képzésbe-szabadidő hasznos eltöltésére
5.Kistérségi feladatot lát el a művészeti képzéssel is
6. A kistérségi normatívát nagyobb létszám után lehet igényelni
6. az Endrődi Népház bevonható a képzésbe, mert ott van telephely engedélye a VAMI-nak
7. Biztosítottá válik a kollégista gyermekek élettere a közösségi feladatok végzéséhez (KB- épületében, ill. a Katona J. épületében)
1.Az Intézmények arculata megváltozik
2. Ki kell alakítani a művészeti oktatás feltételeit (terem)
3. Az átszervezés során két lépésben kell a művészetokt.-nál bekövetkezett vált.at bejelenteni a Minősítő Testület felé, melyek kiadásai a várható kiadások oszlopban olvashatók
4. a Népház bevonásával növekszik a dologi kiadás
5. nagy a telephelyek közötti távolság
6. megnövekszik az összevont intézmény feladatellátása az oktatási-, iskolatitkári és gazdasági feladatok terén          
7. utaztatni kell a kollégista gyermekeket, amennyiben a Rózsahegyi K. kollégiumi telephelye megváltozik (költség kimutatás az 6. alternatívánál)
u.a.
u.a.
           
 
 
6.
Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola és Kollégium - Kner Imre Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium kollégiumi feladat átszervezése
Átszervezést érintő területek – folyamat összefoglalása
Előnyök
Hátrányok
VÁRHATÓ KIADÁSOK
VÁRHATÓ MEGTAKARÍTÁSOK
A Rózsahegyi Kálmán kollégiumának áthelyezése a Kner Imre Gimnázium és Szakközépiskola jelenleg üresen álló, volt fiúkollégiumi épületébe. A gyermekek továbbra is a Rózsahegyi Kálmán Általános Iskola tanulói lennének, ezért gondoskodni kell a gyermekek utaztatásáról.
A feladatellátás megváltoztatása intézményi átszervezésnek minősül, így azt csak a szorgalmi időn kívül a nyári hónapokban lehet végrehajtani. A Sztv. 102. § (11) bekezdése alapján a fenntartónak az átszervezésről a tervezett végrehajtás év májusának utolsó munkanapjáig döntést kell hoznia.
A kollégium átszervezésére két módon kerülhet sor:
- A Rózsahegyi Kálmán Általános Iskola feladatai közül kikerül a kollégiumi feladat és a Kner Imre Gimnázium által eddig is ellátott kollégiumi feladat kibővül általános iskolai gyermekek kollégiumi ellátásával.
- A kollégium továbbra is a Rózsahegyi Kálmán Általános Iskolához tartozó intézményegység, csak a feladatellátás helye, a telephely módosul. 
Mindkét esetben intézményi átszervezésről van szó, illetve mind a két alternatíva esetében módosítani kell az intézmények alapító okiratát. Az első esetben a kollégiumi gyermekek általános iskolai jogviszonya továbbra is a Rózsahegyi Kálmán Általános Iskolával áll fenn, míg a kollégiumi jogviszony a Kner Imre Gimnáziummal jön létre, ebben az esetben az alkalmazottak munkaviszonya is változik.
A második esetben sem a tanulók, sem a pedagógusok jog- illetve munkaviszonya nem változik.
1. A Rózsahegyi Kollégiumi épületének hasznosítása, akár értékesítés, akár más módon (bérbeadás, nyári táborok szervezése)
Az épület értéke:
11.100.000.-Ft.
2. A feladatellátás jobb műszaki állapotban lévő épületben történik – a gyermekek elhelyezése jobb környezetben valósul meg.
3. Költséghatékonyabb a feladat ellátás módja – a gimnázium technikai dolgozói ellátják a kollégiummal kapcsolatos takarítási és karbantartási feladatokat.
 
A gyermekek utaztatása a két településrész között. Jelenleg az endrődi városrészen közlekednek a gyermekek, az átszervezés után ezt buszközlekedéssel kell megoldani.
Egy naptári évre vetítve
 
Épület dologi kiadása
2011. évre tervezett felújítási karbantartási ktg
Az alkalmazottak létszáma 1,5 fővel csökkenne, a pedagógus létszám változatlan marad, a gimnáziumnál nem számoltam technikai dolgozóval.
Közlekedési ktg a gyermekek a reggeli 7,35 iskolajárattal a hét napjain többnyire nem férnének el, ezért szükséges egy járat beállítása melynek 10 hónapi költsége jelentkezik plusz költségként
66250.-Ft/ 20 nap x 10 hónap
Összes kiadás
bevétel
Önkormányzati kiegészítés
Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola
2.481.181.- Ft
 
750.000.-Ft
 
 
 
 
 
12.573.000.-Ft
 
 
 
 
 
 
 
--
 
 
 
 
 
 
 
15.804.181.-Ft
10.566.667.-Ft
 
   5.237.514.-Ft
Kner Imre Gimnázium és Szakközépiskola
 
2.000.000.-Ft
 
125.000.-Ft
 
 
 
 
 
10.610.000.-Ft
 
 
 
 
 
 
 
662.500.-Ft
 
 
 
 
 
 
 
13.397.500.-Ft
10.566.667.-Ft
 
  2.830.833.-Ft
             
 
Az átszervezéssel kapcsolatos ütemezett feladatok:
 
határidők
feladatok
1.
2011.
március 31.
A Képviselő-testület meghatározza az intézmény átszervezéssel kapcsolatos elképzeléseit, és utasítja az intézmények vezetőit, polgármesteri hivatal dolgozóit, hogy kezdjék meg az átszervezéssel kapcsolatos feladatokat
2.
2011.
április 1-től április 14-ig
Véleményeztetési eljárások:
  1. A Közokt. tv. 88. § (6) bekezdés alapján – szakértői és megyei szakvélemények beszerzése
  2. A Közokt. tv. 102. § (3) bekezdés alapján – alkalmazotti közösségek, iskolaszék, szülői szervezetek, diákönkormányzatok
3.
2011.
április 15.
A fenntartó az AMIME I./Formai feltételek 5. pontja alapján benyújtja minősítési eljárás megindítása iránti kérelmét.
 
4.
2011.
április 27.
Az Intézményi Társulás Képviselő-testületei döntenek az intézmény átszervezéssel kapcsolatban illetve az alapító okiratok módosítását elfogadják.
Továbbá az átszervezett intézmény dokumentum rendszerének elkészítésére utasítja az intézményvezetőt (SZMSZ, Pedagógiai Program- munkaterv, Házirend, IMIP,).
5.
2011.
május 26.
A Képviselő-testület dönt az intézmény átszervezéssel kapcsolatban, elfogadja az alapító okiratok módosítását, illetve dönt a művészeti iskola székhelyének (Gimnázium - Pintérház) kialakításáról
Továbbá utasítja az intézmény vezetőjét, hogy készítse el az átszervezett intézmények dokumentum rendszerét (SZMSZ, Pedagógiai Program- munkaterv, Házirend, IMIP,).
6.
2011. júniusban 
Szakértők felkérése az átszervezett oktatási intézmények Pedagógiai Programjának szakértésére Közokt. tv. 44.§ (1) bekezdése alapján
7.
2011.
július 15.-ig
Az oktatási intézmények benyújtják a fenntartóhoz elfogadásra az átdolgozott Pedagógiai Programokat
8.
2011.
augusztus 25.
 
Az Intézményi Társulás Képviselő-testületei, valamint a Képviselő-testület elfogadja az átdolgozott intézményi dokumentumokat (SZMSZ, Pedagógiai Program- munkaterv, Házirend, IMIP,).
9.
2012.
április 15-ig
A fenntartó benyújtja a minősítési eljárás megindítása iránti kérelmét Szakmai Minősítő Testület felé.
 
A Bizottság Elnöki Munkacsoport az oktatási intézmények átszervezéséről szóló előterjesztést megvitatta és javasolja szakértők felkérését az intézmények működési átvilágítására. Javasolja továbbá az átszervezést  a 2012/2013-as szorgalmi év kezdetére megvalósítani, melyhez a fenntartói döntést legkésőbb 2012. május 31. napjáig kell meghozni.
 
A Szmola Nonprofit Kiemelten Közhasznú Kft. 2011. március 11-én Gyomaendrőd Város Önkormányzatához benyújtotta kérését, mely szerint 2011. augusztus 31. napjától a  közhasznú tevékenység ellátásáról szóló szerződés közös megegyezéssel történő megszüntetését kéri a Képviselő-testülettől.  A BIzottság Elnöki Munkacsoport javasolja a Kft. kérelmének megtárgyalását. A kérelem az előterjesztés mellékletét képezi.  

Döntéshozói vélemények

Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság  

A Bizottság az első döntési javaslat B) alternatíváját 3 igen, 2 tartozkodással, a második döntési javaslatot 5 igen szavazattal javasolja elfogadásra.

 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  

A Bizottság az első döntési javaslat B) alternatíváját 7 igen,  a második döntési javaslatot 7 igen szavazattal javasolja elfogadásra.

 
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság  

A Bizottság javasolja az előterjesztés napirendi pontok közül való levételét, valamint a szakértői vizsgálat utáni ujratárgyalást.

 
1. döntési javaslat

"Gyomaendrőd Város Közoktatási Intézményrendszerének átszervezése"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Intézményirányítás
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Megszavazandó alternatívák:

A) alternatíva

Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság javasolja Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének, hogy az alábbiak alapján fogadja el a döntési javaslatot:
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő - testület a 2011/2012-es szorgalmi évet érintő intézmény rendszer átszervezését az alábbi alternatívák szerint kezdi meg tárgyalni:

..........alternatíva alapján


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

B) alternatíva

Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő - testület a 2011/2012-es szorgalmi évet érintő intézmény rendszer átszervezését nem támogatja.
Javasolja szakértők felkérését az intézmények működési átvilágítására. Javasolja továbbá az átszervezést a 2012/2013-as szorgalmi év kezdetére megvalósítani, melyhez a fenntartói döntést legkésőbb 2012. május 31. napjáig kell meghozni.

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

2. döntési javaslat

"Gyomaendrőd Város Közoktatási Intézményrendszerének átszervezése"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Intézményirányítás
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság javasolja Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének, hogy az alábbiak alapján fogadja el a döntési javaslatot:
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő – testülete hozzájárul a Szmola Nonprofit Kiemelten Közhasznú Kft. 2011. augusztus 31. napjától a közhasznú tevékenység ellátásáról szóló szerződés közös megegyezéssel történő megszüntetését.
A Képviselő-testület utasítja Dr. Csorba Csaba jegyzőt, hogy az óvodával kötött szerződés megszüntetésének felülvizsgálatát az áprilisi Képviselő-testületi ülésre készítse elő.

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe