16. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2011. március 23-i ülésére

Tárgy:   Gazdasági társaságok átszervezésére javaslat
Készítette:   Dr. Csorba Csaba jegyző
Előterjesztő:   Várfi András polgármester
Véleményező bizottság:   Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság, Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság

Tisztelt Képviselő-testület!
 
A költségvetés készítése során továbbá annak elfogadásakor a Képviselő-testület kinyilvánította azon szándékát, hogy a feladatok ésszerűbb, hatékonyabb és átláthatóbb ellátása érdekében gazdasági társaságait átszervezi. A jelen előterjesztés célja a különböző megbeszéléseken elhangzott alternatívák és ezek valamelyikének elfogadása esetén a feladatok vázának bemutatása.
 
Jelenlegi szerkezet:
 
Jelmagyarázat:
 
Önkormányzat gyakorolja a tulajdonosi jogokat az egyszemélyes társaságai felett, a képviselő-testület a legfőbb döntéshozó szerve
Eredményérdekelt gazdasági társaságok a tulajdonos részére osztalékot kellene fizetniük
A hulladékgazdálkodási törvény szerint kell nyereséget tervezni, nem lehet veszteséges a tevékenység
Nonprofit gazdasági társaság, nyereség keletkezését az ár vagy szolgáltatás ellenértékének meghatározásakor nem képez.
Egyirányú nyíl:  A szervezetek között alá-fölérendeltségi kapcsolat van, utasítási joggal rendelkezik a képviselő-testület, jelenleg a kapcsolatban az ár nem tér el a piaci ártól
Kétirányú nyíl: Az adózási kérdésekben felmerül a kapcsolt vállalkozás fogalma és a transzfer ár.
Kapcsolt vállalkozás:  kapcsolt vállalkozásnak minősül: a) az adózó és az a személy, amelyben az adózó - a Ptk. rendelkezéseinek megfelelő alkalmazásával - közvetlenül vagy közvetve többségi befolyással rendelkezik, b) az adózó és az a személy, amely az adózóban - a Ptk. rendelkezéseinek megfelelő alkalmazásával - közvetlenül vagy közvetve többségi befolyással rendelkezik, c) az adózó és más személy, ha harmadik személy - a Ptk. rendelkezéseinek megfelelő alkalmazásával - közvetlenül vagy közvetve mindkettőjükben többségi befolyással rendelkezik azzal, hogy azokat a közeli hozzátartozókat, akik az adózóban és a más személyben többségi befolyással rendelkeznek, harmadik személynek kell tekinteni; d) a külföldi vállalkozó és belföldi telephelye, valamint a külföldi vállalkozó telephelyei, továbbá a külföldi vállalkozó belföldi telephelye és az a személy, amely a külföldi vállalkozóval az a)-c) alpontban meghatározott viszonyban áll; e) az adózó és külföldi telephelye, továbbá az adózó külföldi telephelye és az a személy, amely az adózóval az a)-c) alpontban meghatározott viszonyban áll.
 
Jelenlegi szerkezet problémája:
 
Eredmény érdekelt gazdasági társaság végez szolgáltatást nonprofit, vagy nem klasszikus értelemben vett nyereség érdekelt gazdasági társaság számára.
Felmerül a kapcsolt vállalkozás problémája, mely szerint a kapcsolt vállalkozásban érintett gazdasági társaságok eltérítik az egymással szemben alkalmazott áraikat a piaci ártól, a társasági adó csökkentése érdekében, mely esetünkben nem az adózás optimalizálása érdekében történik, hanem a magasabb önkormányzati támogatás, illetve szolgáltatási árból származó bevétel biztosítása érdekében. A jelenlegi szerkezet azonkívül, hogy torzítja a piaci árakat, illetve a versenyt, jelentősen rontja a GYOMASZOLG hatékonyságát, mert az önkormányzat által finanszírozott tevékenységek terhére számláz olyan tevékenységek ellenértékét, melyek eredményérdekeltek, holott a tevékenységet biztosító vagyontárgyak az önkormányzati vagyon szerves részei. Nincs kitéve a piaci törvényszerűségeknek, összefoglalva a transzfer árak nem a társasági adó optimalizálását biztosítják, hanem egy eredményérdekelt szervezet finanszírozását, az önkormányzati támogatások terhére, a nem eredményérdekelt szerveken keresztül.
 
1. számú ábra (1. sz. alternatíva)
 
Az átalakítás eredményeként „tiszta” profilú gazdasági társaságok jönnek létre. Az árképzésnél csak ott kerül beépítésre az eredmény ahol az indokolt. Az önkormányzati vagyon hasznosítása során így elkerülhetővé válik a szolgáltatások jelentős részénél a transzfer ár képzése. Az átalakítás során a meglévő vagyont, mely jelentős részben a GYOMASZOLG Kft. tulajdonában van, meg kell osztani a szolgáltatást végző eredményérdekeltségű és nem eredményérdekelt gazdasági társaságok között.
A vagyon nevesítését az ingatlan vagyon esetében is el kell végezni, így annak fenntartásával járó terhek annak a tevékenységnek a költség számításánál jelenik, meg amelynek érdekében a hasznosítása történik.  
Az átalakítás eredményeként 4-ről kettőre csökken az ügyvezetők, a könyvvizsgálók a felügyelőbizottságok száma, a középvezetők száma növekedhet, lehetőség nyílhat a munkaerő, a műhely kapacitás hatékonyabb kihasználására.
Az ipari csarnok pályázatban a vállalkozásokra vonatkozó adatok a GYOMASZOLG Kft-re vonatkoznak, így azok, mint bázis adatok az átszervezés során nem csökkenthetők, ezeket évente vizsgálják. Kivételt képezne, ha egy évben olyan jelentős vállalkozás kerülne letelepítésre, mely az átszervezés során pótolná a társaság átalakításából származó indikátorokban bekövetkező csökkenést és növekedést is biztosítana, melyre azonban jelenleg reális esély nincs. Az előző bekezdésben megfogalmazott előnyök mellett az indikátorok biztosítása is szükségessé teszi a Liget Fürdő Kft. bevonását az átalakításba.
A könyvviteli szolgáltatások nonprofit gazdasági társaságnál történő elhelyezése hosszú távon alapját képezheti ezen feladatok egységes ellátásának az önkormányzat szintjén. 
A lakásgazdálkodási feladatok elhelyezhetők mindegyik gazdasági társaságnál a tulajdonosi célkitűzések függvényében. Az elképzelések az önkormányzati lakásgazdálkodási koncepció felülvizsgálata során határozhatók meg, melynek központi kérdése mi legyen a meglévő erősen avult műszaki állapotú szociális bérlakásokkal és szükséglakásokkal, indokolt e új lakásokat kialakítani.
Az átalakítás során részletesen meg kell vizsgálni a hulladék begyűjtésével kapcsolatos közszolgáltatási feladatok ellátását. A hulladékkezelés közszolgáltatás díját a hulladékgazdálkodásról szóló 2000. évi XLIII tv. 25.§ -a szerint úgy kell meghatározni, hogy az biztosítsa a szolgáltatást működtető részére a hatékony működéshez szükséges folyamatos ráfordítások, illetve fejleszthető fenntartáshoz szükséges ráfordítások megtérülését. A hulladéklerakó élettartamának növelése és környezetvédelmi célkitűzések teljesülésének elősegítése miatt nem halasztható a településen a szelektív hulladék gyűjtés bevezetése. Biztosítani kellene, hogy a környező kistelepüléseken a már létrejött szállítási feladatokat továbbra is gyomaendrődi székhelyű társaság végezze. A meglévő hulladékudvar érdemi használatbavételéről gondoskodni kell. A feladat ellátásához szükséges források pályázati pénzből, a szolgáltatási díjból és az önkormányzati forrásokból nem biztosíthatók, szükséges lenne további források bevonására, melynek a nonprofit gazdasági forma nem megfelelő.
Az átalakítás során így meg kell annak a lehetőségét is vizsgálni, hogy a települési folyékony és szilárd hulladék kezelésére olyan gazdasági társaság kerüljön kialakításra, mely biztosítja a fenti feltételek teljesülését, a többségi önkormányzati tulajdon fenntartása mellett. Megfelelő tulajdonosi szerkezet kialakításával növelhető a hulladék értékesből származó bevétel. Mindkét szervezeti modell kialakítása azt feltételezi, hogy önkormányzati díjkompenzáció nem kerül biztosításra az elfogadott költségvetési rendelettel összhangban.
 
 

2. sz. ábra a javasolt változtatásra (2. sz. alternatíva)

 

   II. Az átalakítási eljárás:

 A gazdasági társaságok átalakulására vonatkozó szabályokat a gazdasági társaságokról szóló 2006. évi IV tv., a cégnyilvántartásról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról szóló 2006. évi V. tv. valamint a számvitelről szóló 2000. évi C. tv. határozza meg. Az átalakulásról a gazdasági társaság legfőbb szerve a társasági szerződés eltérő rendelkezésének hiányában két fordulóban határoz. Az első fordulóban a vezető tisztségviselők előterjesztése alapján a felügyelőbizottságok véleménye alapján a legfőbb döntéshozó szerv (továbbiakban: Képviselő-testület) arról dönt, hogy egyet érte az átalakulás szándékával, dönt továbbá, hogy milyen gazdasági társaság milyen formában alakuljon át. (Gt. 71. § (2) bek.) A Képviselő-testület ebben a kérdésben a márciusi rendes testületi ülésen hozhat döntést. Az átalakulásban érintett gazdasági társaságok ügyvezetői ezt követően készíthetik el a társaságok vagyonmérleg-tervezetét és vagyonleltár tervezetét, illetve a jogutód, vagy az átalakulással létrejövő gazdasági társaságok vagyonmérleg tervezetét, illetve vagyonleltár tervezetét. A beterjesztett okiratok alapján, ideértve az elkészített alapító okirat tervezeteket is a végső döntést a Képviselő-testület a májusi ülésén hozhatja meg, feltéve, hogy az ügyvezetők az átalakuláshoz szükséges az előzőekben ismertetett a számviteli törvény szerinti vagyoni okiratokat képesek 30 nap alatt (2011. április 30-ig) elkészíteni, a felügyelőbizottságok szigorú kontrolja mellett.
Amennyiben az átalakuló gazdasági társaságok esetében a kimutatott eszközök és kötelezettségek újra értékelésére is sor kerül, úgy ez a folyamat kitolódik.
A hulladék gyűjtésére (GYOMAKÖZSZOLG) létrehozott társaságba történő kisebbségi tulajdonos bevonása esetén ez a folyamat természetesen hosszabb lehet és itt ebben az esetben kötelező az átalakulási terv készítése (Gt. 72. § (2) bek. a) ). Az átalakuláshoz fűződő joghatások 2011. július 1-től állhatnak be. Az átalakulás elhatározásáról az érintett társaságoknál működő érdek-képviseleti szerveket tájékoztatni kell.
Beolvadás esetén a beolvadó gazdasági társaság megszűnik, és vagyona az átvevő gazdasági társaságra, mint jogutódra száll át, melynek társasági formája változatlan marad. Amennyiben a Képviselő-testület a hulladékszállításba külső befektetőt nem kíván bevonni, a GYOMAKÖZSZOLG beolvadással kerül a Zöldprark Nonprofit gazdasági társaságba.
Az átalakulás különböző formáinál tőkerendezésekre kerül sor, így a feladat ellátását biztosító vagyon annak a gazdaságnak a tulajdonába kerül, melynél a feladat ellátása megtörténik. Egyes társaságok jegyzett tőkéje csökken, másoké növekszik.
 
Az átalakulás folyamatában az alábbi személyek működnek közre:
1.) dr. Tímár Gyöngyi ügyvéd, megbízási szerződés tervezete a jelen előterjesztés melléklete
2.)  ……….. könyvvizsgáló. Az érintett gazdasági társaságoknál a könyvvizsgálói feladatok ellátásával a februári testületi ülésen bízta meg a Képviselő testület Molnárné Vajó Katalin könyvvizsgálót. A gazdasági társaság könyvvizsgálója akkor nem jogosult a vagyonmérleg és vagyonleltár tervezetek ellenőrzésére a Gt. 73.§ (4) bekezdése szerint, ha az átalakulási vagyonmérleg-tervezet fordulónapját megelőző két üzleti évben a társaság számára könyvvizsgálatot vagy a nem pénzbeli hozzájárulás értékének ellenőrzését végezte. Nevezett az átalakulással kapcsolatos könyvvizsgálói feladatok ellátását nem vállalta, álláspontja szerint fenn áll a kizáró tényező. Az átalakulással kapcsolatban a könyvvizsgálói feladatok ellátására meg kell bízni könyvvizsgálót.
3.) Érintett gazdasági társaságok ügyvezetői
4.) Érintett gazdasági társaságok felügyelőbizottságai
 
Az átalakulás folyamata az alábbiakban szemléltethető:

 

 

 Összegezve: A gazdasági társaságok átalakításával illetve a meglévő ingatlan vagyon tulajdoni szerkezetének megváltoztatásával a kapcsolt vállalkozásokból adódó árnövelő hatás jelentősen mérsékelhető, a nonprofit jellegű tevékenységeknél jobban érvényesíthető az önköltségnek megfelelő árképzés. Amennyiben az önkormányzat a hulladék gyűjtés és szállítás területén tovább kíván lépni, úgy meg kell vizsgálni a külső tőke bevonásának lehetőségét, ebben az esetben indokolt csak a 3 gazdasági társaság létrehozása.
 

A közbeszerzésekről szóló 2003. évi CXXIX tv. 2/A. §-a az alábbiak szerint rendelkezik:
„2/A. § (1) Nem minősülnek a 2. § (1) bekezdésének alkalmazásában szerződésnek azok a megállapodások, amelyeket
a) a 22. § (1) bekezdése szerinti ajánlatkérő és az olyan, százszázalékos tulajdonában lévő gazdálkodó szervezet köt egymással, amely felett az ajánlatkérő - tekintettel a közfeladat, illetve a közszolgáltatás ellátásáért vagy ellátásának megszervezéséért jogszabályon alapuló felelősségére - a stratégiai és az ügyvezetési jellegű feladatok ellátását illetően egyaránt teljes körű irányítási és ellenőrzési jogokkal rendelkezik, feltéve, hogy
b) a gazdálkodó szervezet a szerződéskötést követő éves nettó árbevételének legalább 90%-a az egyedüli tag (részvényes) ajánlatkérővel kötendő szerződések teljesítéséből származik. A szerződések teljesítéséből származik az azok alapján harmadik személyek részére teljesített közszolgáltatás ellenértéke is, tekintet nélkül arra, hogy az ellenértéket az ajánlatkérő vagy a közszolgáltatást igénybe vevő személy fizeti meg.”
 
Amennyiben az átalakulás eredményeként létrejövő gazdasági társaságnál a fenti feltételek nem teljesülnek, úgy a hulladékgyűjtés a zöldterület gazdálkodási feladatok és temető üzemeltetési feladatok ellátásánál szükségessé válhat a közbeszerzési eljárás lefolytatása.
 A Bizottság Elnöki Munkacsoport a 2. sz. ábra szerinti átalakítást javasolja a Tisztelt Képviselő-testületnek.

Döntéshozói vélemények

Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság  

 

A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság egy gazdasági társaság kialakítását javasolja, melybe a jelenlegi gazdasági társaságok beolvadnának az átalakulási folyamat során.

 

 
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság  

 

A Városfenntartó Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság 2. sz. ábra szerinti átalakítás elfogadását javasolja. 

 

 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  

 

Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság két alternatíva közül történő választást javasolja a Képviselő-testületnek, a 2. sz. ábrán megjelölt 3 gazdasági társaság, vagy két gazdasági társaság létrehozását, melyben az egyik társaságba a GYOMASZOLG Ipari Park Kft-be olvadna be a Liget Fürdő Kft., míg a másik társaság nonprofit jelleggel látná el a városüzemeltetéssel kapcsolatos feladatokat. (3.sz. alternatíva) A jelenlegi GYOMASZOLG Ipari Park Kft feladatai közül, csak az ipari park kezelése maradna a beolvadással létrejövő gazdasági társaságnál.

 

 
« Vissza
Vissza a főmenübe