11. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2011. április 28-i ülésére

Tárgy:   A Szmola Nonprofit Kiemelten Közhasznú Kft. kérése
Készítette:   Tóthné Rojik Edit
Előterjesztő:   Várfi András polgármester
Véleményező bizottság:   Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság

 Tisztelt Képviselő-testület!

 

A Szmola Nonprofit Kiemelten Közhasznú Kft. 2011. március 10. napján kéréssel fordult a Tisztelt Képviselő-testülethez, mely alapján kérte, hogy a Közhasznú Tevékenység Ellátásáról szóló szerződés közös megegyezéssel történő megszüntetéséhez szíveskedjen hozzájárulni.
Továbbá kérte, hogy a szerződések felbontására illetve az óvodák működtetésének befejezésére 2011. szeptember 1. napjától kezdődő időpontot szíveskedjen elfogadni, így 2011. augusztus 31. napjáig vállalja a két óvoda (Szabadság út 6. sz. és Fő út 85.sz.) szerződés szerinti működtetését.
A Szmola Nonprofit Kiemelten Közhasznú Kft. elkészítette és benyújtotta a két óvoda eszközállományának részletes leltárát, melynek 6.343.950 Ft összegét állapította meg.
A leltárban megjelölt eszközök értékének megtérítését kéri a Tisztelt Képviselő-testülettől a Kft., és - tájékoztatásként közölte - amennyiben a kérése nem teljesíthető úgy más úton fogja az eszközöket értékesíteni.
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének a 116/2011. (III.31.) számú határozata alapján Várfi András polgármester elkezdte az óvoda képviselőjével a tárgyalásokat, mely alapján az alábbiak kerültek megfogalmazásra:
 -          A Szmola Nonprofit Kiemelten Közhasznú Kft.-vel kötött szerződés közös megegyezéssel jogutódlás nélkül kerül megszüntetésre,
-          Gyomaendrőd Város Önkormányzata kezdeményezi a tételes leltár elkészítését, a Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola bevonásával úgy, hogy az oktatási intézmény tegyen javaslatot az óvodai feladat ellátásához szükséges eszközállományra, valamint az óvodai feladat ellátására-működtetésre.
 
A tárgyi eszközök tekintetében a leltározás, a feladat átvállalása tekintetében, az egyeztetés után az alábbi alternatívák tárgyalhatók:
 Az óvoda a munkaügyi kapcsolatokat jogutódlás nélkül lezárja, a jelenlegi dolgozóival.
A) alternatíva
A Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola feladatellátásához kapcsolódna az óvodai feladatellátás.
Az óvodai feladat, általános iskolához való csatlakozásának menetét a Közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény (továbbiakban: Kt.) az alábbi szabályozások alapján teszi lehetővé:
- Az óvodai alaptevékenység beintegrálódik a Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskolához, mely intézményátszervezésnek minősül a Kt. 121.§ (1) bekezdés 15. pontja alapján:
„15. intézményátszervezés: minden olyan fenntartói döntés, amely az alapító okiratnak e törvény 37. § (5) bekezdésének b) pontjában meghatározottak módosulásával jár, kivéve az olyan vagyont érintő döntést, amely vagyon a feladatellátáshoz továbbiakban nem szükséges;”
 37. § (5) A közoktatási intézmény alapító okirata tartalmazza az
b) intézmény típusát, alaptevékenységét, …”
- Az intézmény átszervezéséről a fenntartónak a Kt. 102. § (11) bekezdése alapján május 31. napjáig kell a döntését meghoznia:
„(11) A fenntartó legkésőbb az intézkedés tervezett végrehajtása éve májusának utolsó munkanapjáig hozhat döntést a nevelési-oktatási intézmény fenntartói jogának átadásával, átalakításával, megszüntetésével,… „
Valamint az egységes szerkezetbe foglalt alapító okirat módosítását jelenteni kell a MÁK felé.
A Kis Bálint Általános Iskola és Óvoda az óvodai feladatellátását, Gyomaendrőd és Csárdaszállás településeken látja el. Csárdaszállás Intézményi Társulás tagönkormányzata, de mivel az óvodai feladatellátását a Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete által fenntartott Kis Bálint Általános Iskola és Óvoda látja el, ezért csak az alap normatívát tudja igénybe venni, a társulási normatívát nem tudja igénybe venni az óvodások után.
A Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola Intézményi Társulás fenntartásában lévő oktatási intézmény és az alapfokú oktatásban részesülő gyermekek után az alap normatíván kívül a társulási normatívát is igénybe tudja venni.
Amennyiben a Szmola Nonprofit Kiemelten Közhasznú Kft.-től az óvodai feladatellátás az intézményhez kapcsolódna és a csárdaszállási óvodai ellátás is az intézményhez kapcsolódna, akkor az alap normatíván kívül, a társulási normatívát is igénybe lehetne venni az intézményi társulás fenntartásában lévő óvodásokra.
- Az átszervezést követően az intézménynek el kell készíteni az átdolgozott pedagógiai programját (június 30.), mely a fenntartó jóváhagyásával válik érvényessé (augusztus 25. Intézményi Társulási és Képviselő-testületi ülés), a Kt. 44. §. (1) bekezdése alapján:
44. § (1) A nevelési-oktatási intézményben a nevelő és oktató munka nevelési, illetve pedagógiai program szerint folyik. A nevelési, illetve pedagógiai programot a nevelőtestület fogadja el, és a fenntartó jóváhagyásával válik érvényessé. A fenntartó a nevelési program és a pedagógiai program jóváhagyása előtt köteles az adott intézménytípusnak megfelelő szakterületen eljárni jogosult közoktatási szakértő véleményét beszerezni. „
- Az intézményeket érintő feladat-növekedéssel (Rózsahegyi K.) illetve feladat-csökkenéssel (Kis B.) járó költségvetési módosításokat át kell vezetni az intézmények éves költségvetésén.
A 2011. májusi Képviselő-testületi ülésen a bejelentések alkalmával szülői kérésként az alábbiak hangzottak el:
„Strausz Gáborné szülő elmondta, hogy értelmezésük szerint veszélyben van az óvoda. Kérte a testületet, hogy pozitívan bírálják el, ragaszkodnak az óvodához, nem szeretnék, ha bezárnák. A Rózsahegyi Kálmán iskola vegye át és ugyanebben a formájában működtesse, ahogy eddig működött.”
A szülői levél az előterjesztés mellékletében olvasható.
 
 
B) alternatíva
A város nem kívánja átvenni a Szmola Nonprofit Kiemelten Közhasznú Kft. óvodai feladatellátását és meghirdeti az óvodai feladatellátást a Kft. két épületében. A feladatellátás átadásáról a Képviselő-testületnek döntenie kell, fenntartótól függetlenül, a Kt. 102. § (11) bekezdése alapján.
A Szmola Nonprofit Kiemelten Közhasznú Kft. által fenntartott óvoda, iskola előkészítésre kötelezett gyermekeinek elhelyezéséről/szülői kötelezettségéről a város jegyzőjének kell gondoskodnia, a Kt. 91.§ (7) bekezdésének b) pontja, 14. § (2) bekezdésének a) pontja valamint a 24.§ (3) bekezdése alapján:  
„91. §(7) A gyermek, tanuló lakóhelye, ennek hiányában tartózkodási helye szerint illetékes
b) jegyző
- az óvodai nevelés keretében folyó iskolai életmódra felkészítő foglalkozáson való részvételre köteles, a tanköteles és a fejlesztő felkészítés alá eső gyermekekről, tanulókról nyilvántartást vezet, és figyelemmel kíséri az e törvény 14. §-a (2) bekezdésének a) pontjában meghatározott kötelezettségek teljesítését,”
14. §(2) A szülő kötelessége különösen, hogy
a) gondoskodjon gyermeke testi, értelmi, érzelmi és erkölcsi fejlődéséhez szükséges feltételekről,
b) biztosítsa gyermeke - e törvény 24. §-ának (3) bekezdésében meghatározottak szerinti - óvodai nevelésben való részvételét, továbbá tankötelezettségének vagy fejlesztő felkészítésben való részvételi kötelezettségének teljesítését,”
„24. § (3) A gyermek - ha e törvény másképp nem rendelkezik - abban az évben, amelyben az ötödik életévét betölti, a nevelési év kezdő napjától napi négy órát köteles óvodai nevelésben részt venni.”
A nem helyi önkormányzat fenntartásában lévő nevelési és oktatási intézmények működésének módosítását engedélyezni kell új működési engedéllyel, melyet a helyi jegyző nyilvántartásba vételét követően lehet megkérni, a Kormányhivatal által kijelölt település jegyzőjétől. 
 
Kockázat elemzés:
Előnyök:
-           a két általános iskola azonos nevelési és oktatási feladatokat biztosítana,
-          a városban lévő mind két általános iskolának lenne óvodai feladatellátása, mely az iskolai beiratkozáskor előnyt jelent, s biztosítva lenne a felmenő rendszer,
-          az intézményi társulásban bővül a feladat ellátás, igénybe vehető az alapnormatíván kívül a társulási normatíva,
-          az intézményi társulásban lévő csárdaszállási óvodások, feladat ellátását intézményi fenntartásban lévő oktatási intézmény látná el,
Hátrány:
-          a Kis Bálint Általános Iskola és Óvodának az óvodás létszáma, a csárdaszállási óvodások létszámával csökkeni fog.   
 
Az előterjesztés A) alternatívája és a kockázat elemzés alapján javasoljuk a Tisztelt Képviselő-testületnek, hogy támogassa a Szmola Nonprofit Kiemelten Közhasznú Kft. által ellátott óvodai feladatellátásának, Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskolához történő átszervezését.

 


Döntéshozói vélemények

Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  

A Bizottság az A) alternatívát javasolja elfogadásra a Képviselő-testületnek.

 
Döntési javaslat

"A Szmola Nonprofit Kiemelten Közhasznú Kft. kérése "

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Intézményirányítás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Megszavazandó alternatívák:

A) alternatíva

 

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete, a Szmola Nonprofit Kiemelten Közhasznú Kft. Közhasznú Tevékenység Ellátásáról szóló szerződés közös megegyezéssel történő megszüntetéséről szóló tájékoztatást elfogadja, és támogatja a Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskolához történő óvodai feladatellátás átszervezését.
Továbbá utasítja Várfi András polgármestert, hogy májusban, rendkívüli Intézményi Társulási illetve Képviselő-testületi ülésre készítse el az átszervezéssel kapcsolatos előterjesztést.

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

B) alternatíva

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete, a Szmola Nonprofit Kiemelten Közhasznú Kft. Közhasznú Tevékenység Ellátásáról szóló szerződés közös megegyezéssel történő megszüntetéséről szóló tájékoztatást elfogadja.
 
Továbbá utasítja Várfi András polgármestert, hogy a Szmola Nonprofit Kiemelten Közhasznú Kft. óvodai feladatellátását hirdesse meg a Kft. két épületében és májusban, a Képviselő-testületi ülésre készítse el az átszervezéssel kapcsolatos előterjesztést.

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -

« Vissza
Vissza a főmenübe