25. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2011. április 28-i ülésére

Tárgy:   Tájékoztató a Gyomaendrőd Fő út-Bajcsy Zs. u. kerékpárút építés tárgyában
Készítette:   dr. Tímár Andrea
Előterjesztő:   Várfi András polgármester
Véleményező bizottság:   Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság

 

Tisztelt Képviselő-testület!
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzata 2010-ben bruttó 158.058.136,- Ft összegű támogatást nyert a DAOP-3.1.2./A-09-2009-0008. azonosítószámú pályázat keretében a „Gyomaendrőd Fő út-Bajcsy Zs. u. kerékpárút” elnevezésű beruházás megvalósítására. A pályázat támogatási intenzitása 90 %-os, ami azt jelenti, hogy a beruházás értékének 10 %-át Gyomaendrőd Város Önkormányzatának kellett biztosítania saját erőként. E beruházásról szeretnénk a 2011.január 27-i testületi ülésen elfogadott tájékoztatásnál bővebb felvilágosítást adni.
2010. áprilisában Gyomaendrőd Város Önkormányzata megkötötte a támogatási szerződést a pályázatot kiíró Nemzeti Fejlesztési Ügynökséggel (a továbbiakban: Támogató hatóság).
Ezután a Darázs és Társai Ügyvédi Iroda közreműködésével lefolytatásra került a közbeszerzési eljárás, melynek nyertes ajánlattevője a Bükki Bánya Kft. (székhely:6753 Szeged, Ádám u. 32., képviseli:Tihanyi Zoltán). A Bükki Bánya Kft. 109.904.360,- Ft+25 % ÁFA összegért vállalta a kerékpárút megépítését. (a vállalkozó a kivitelezés ideje alatt áthelyezte a székhelyét a következő címre:3396 Kerecsend, Gárdonyi Géza u. 49.)
2010. májusában megtörtént a fedezetkezelői számla megnyitása. Erre azért volt szükség, mert az építőipari kivitelezési tevékenységről szóló 191/2009. (IX.15.) Korm. rendelet előírta, hogy a vállalkozási szerződés teljesítésének elősegítése céljából, illetve az építőipari kivitelezési tevékenység fedezete célhoz kötött felhasználása biztosításának céljából, a beruházás ellenértékének összegét a Magyar Államkincstár (a továbbiakban: MÁK) által vezetett fedezetkezelői számlára kell utalni, ahonnan a MÁK teljesíti azt a vállalkozó számlájára. Ez azt jelenti, hogy a pályázathoz kapcsolódó támogatás és az önerő összegét is a fedezetkezelői számlára kell utalni.
2010. május 27-én Gyomaendrőd Város Önkormányzata és a Bükki Bánya Kft. aláírta a Gyomaendrőd Fő út-Bajcsy Zs. u. kerékpárút építés tárgyában a vállalkozási szerződést, melyet a Darázs és Társai Ügyvédi Iroda készített. Ezzel egyidejűleg megtörtént a munkaterület átadása és az építési napló megnyitása is.
A vállalkozási szerződés III. 2. pontja szerint a Megrendelő a munkaterület átadását követően, saját forrásból a vállalkozási díj 10 %-ának megfelelő összegű előleget fizet a vállalkozó részére. Ezt az összeget az Önkormányzat 2010. július 9-én - az előleg teljesítési határidejének lejárta előtt 9 nappal - átutalta a fedezetkezelői számlára. A MÁK az előleget, a fedezetkezelői szerződés aláírásának napján, 2010. július 29-én utalta el a Vállalkozó számlájára.
A fedezetkezelői szerződés aláírása a következő okokból csúszott:
-         a vállalkozási szerződésben hibásan szerepelt a DAOP pályázat száma,
-         nem szerepelt a műszaki ellenőr névjegyzék száma,
-         megváltozott a vállalkozó számlaszáma,
-         nem szerepelt a MÁK által, az alvállalkozói nyilvántartás használata céljából adott egyszer használatos azonosító.
Ezek a problémák a vállalkozási szerződés 2010. június 30-i módosításával, 2010. július 16-i kiegészítésével és 2010.július 26-i módosításával orvosolva lettek. A kivitelező a tényleges munkavégzést 2010. július 21-én kezdte el.
2010. augusztusában a Vállalkozó azzal a kéréssel fordult Gyomaendrőd Város Önkormányzatához, hogy a 2010. október 20-i kivitelezési határidő kerüljön meghosszabbításra 1 hónappal. Álláspontjuk szerint a fedezetkezelői szerződés aláírásáig (2010. július 29.) a beruházás fedezete nem volt biztosítva, ezért ők a 191/2009. (IX.15.) Korm. rendelet alapján 30 napra felfüggesztették a kivitelezést.
Gyomaendrőd Város Önkormányzata a határidő meghosszabbításához nem járult hozzá, mert álláspontja szerint a beruházás ellenértékének fedezete a támogatási szerződés megkötésével, valamint a sajáterő – a MÁK által elfogadott - pénzügyi ütemezésnek megfelelő utalásával biztosított volt. Továbbá a fedezetkezelői szerződés aláírása rajta kívül álló okokból csúszott.
A beruházás műszaki ellenőre (Work-Metall Trans Kft., székhely:Kondoros, Csabai út 49.) 2010. szeptember 29-én feljegyzést készített, mely szerint a műszaki ütemtervhez képest jelentős lemaradás tapasztalható, és kérte a munka intenzitásának fokozását, valamint az emberi és a gépi erőforrás megfelelő szintre emelését. A feljegyzést elküldte a Megrendelő és a Vállalkozó részére is.
A Vállalkozó ennek megfelelően egy új kivitelezési ütemtervet készített.
2010. októberében a Bajcsy Zs. utca, Kisréti utca és Mikszáth utca közötti szakaszon olyan műszaki problémák jelentkeztek, melyek a műszaki tartalom megváltoztatását tették szükségessé: az útpadka lecsökkent szélessége, illetve a közművek előírás szerinti földtakarásának biztosítása érdekében a tervezett nyílt csapadékcsatorna helyett zárt csapadékcsatorna építése vált szükségessé. A zárt csapadékcsatorna szükségességét 2010. október 15-i nyilatkozatában a műszaki ellenőr is indokoltnak tartotta.
A műszaki tartalom módosítása miatt változás bejelentéssel éltünk a Támogató hatóság felé.
Mivel a zárt csapadékcsatorna építését csak a Támogató hatóság beleegyezését követően lehetett megkezdeni, valamint a csapadékos időjárás miatt talajcserét kellett végezni, továbbá az E-on Zrt. engedélye is késett a villanyoszlopok áthelyezése vonatkozásában, 2010. október 19-én a beruházás befejezési határideje módosításra került. A teljes kivitelezés új határideje: 2010. november 26., de legkésőbb a Támogató hatóság zárt csapadékcsatorna kialakításához való hozzájárulásának megadását követő 10. nap. A Támogató hatóság 2010. december 2-án tudomásul vette, hogy nyílt csapadékcsatorna helyett zárt kerül kialakításra, melyet december 3-án közöltünk a Vállalkozóval. Az előzőekben leírtak alapján tehát, a teljes kivitelezés befejezésének határideje: 2010. december 13. A Támogató hatóság a tudomásulvétellel együtt közölte, hogy a csapadékcsatorna (akár nyílt, akár zárt) kialakításának költsége nem számolható el a pályázatban.
A kivitelezés 2010. októberében elérte a 30 %-os készültséget, ezért a vállalkozási szerződés III. 3. pontja alapján a Vállalkozó benyújtotta az első részszámlát.
Gyomaendrőd Város Önkormányzata a 30 %-os számlára eső pályázati forrás lehívása iránt 2010.október 13-án kifizetési kérelmet nyújtott be a Támogató hatósághoz. A kérelem 2010. november 26-án elutasításra került, mert a költségek megbontását tartalmazó kivitelező által készített táblázat nem volt megfelelő.
2010. november 29-én újra benyújtottuk a kifizetési kérelmet, csatolva hozzá az elszámolható és nem elszámolható költségek megfelelő bontását tartalmazó táblázatot. Ezt elfogadta a Támogató hatóság és 2010. decemberében a részszámla összege teljesítésre került.
2010. december elején az átlagosnál csapadékosabb időjárás miatt a belvízhelyzet katasztrófálissá vált. A talajvíz annyira megemelkedett, hogy a kerékpárút altalajának, burkolatalapjának teherbírása lecsökkent, melynek következtében a meglévő útszerkezetet vissza kellett bontani és talajcserét kellett végezni. Az elrendelt pótmunka értékével, 3.316.720,- Ft+ÁFA összeggel emelkedett a vállalkozási díj összege. A felek ezt a vállalkozási szerződés 2010. december 6-i módosításában rögzítették. Természetesen a vállalkozási szerződés összes módosítása megfelelt a közbeszerzésekről szóló 2003. évi CXXIX. törvény rendelkezéseinek:
- a módosítás a szerződéskötést követően - a megkötéskor előre nem látható ok következtében- beállott, valamely fél lényeges és jogos érdekét sértő körülmény miatt vált szükségessé, valamint
- a módosításról hirdetmény került feladásra a Közbeszerzési értesítőben. 
Ekkor világossá vált, hogy a beruházás 2010. december 31-i befejezési határideje (amelynek része a kerékpárút forgalomba helyezése is) nem tartható, ezért a Támogató hatóságnál kezdeményeztük annak 2011.február 28-ra történő módosítását, melyet a Támogató hatóság 2010. december 30-án elfogadott.
A pótmunka szükségességét 2011. január 11-én tudomásul vette a Támogató hatóság.
2010. december 11-én lezárásra került az építési napló, és megkezdődött a műszaki átadás-átvételi eljárás. A műszaki ellenőr által kiállított teljesítés igazolás szerint a beruházás 2010. december 11-én elérte a 100 %-os készültséget, ezért Gyomaendrőd Város Önkormányzata átvette a beruházást, a Vállalkozó pedig 2011. február 18-i fizetési határidővel benyújtotta a végszámlát.
A végszámlához készített költségbontási táblázat nem volt megfelelő, melynek javítását folyamatosan kértük a Vállalkozótól. A vállalkozási szerződés alapján nem követelhettük tőlük ezt a táblázatot. Végül a Vállalkozó által szolgáltatott adatokból a Városüzemeltetési Osztály vezetője, és a projektmenedzseri iroda dolgozói készítették el a költségek bontását tartalmazó táblázatot, és 2011. március 9-én elküldésre került a Támogató hatósághoz a végszámlához kapcsolódó kifizetési kérelem.
Nyilvánvalóvá vált, hogy nem tartható a projekt 2011. február 28-i befejezési határideje, ezért kérelemmel fordultunk a Támogató hatósághoz annak meghosszabbítása iránt. A kérelem elbírálása folyamatban van.
 
A beruházás és a pénzügyi elszámolás jelenlegi állása:
A 2011. március 09-én elküldött kifizetési kérelemhez is érkezett hiánypótlási felhívás a Támogató hatóság részéről, melyet április 8-án teljesítettünk. Várjuk a kifizetési kérelem elfogadásáról vagy elutasításáról szóló értesítést.
A Nemzeti Közlekedési Hatóság hiánypótlást írt elő a kerékpárút forgalomba helyezéséhez, melynek teljesítési határideje 2011.május 30.
2011. április 20-án Várfi András polgármester úr tárgyalt a vállalkozó képviselőjével a forgalomba helyezési engedély megadásához szükséges munkálatok elvégzéséről. A tárgyalás során megegyeztek, hogy a vállalkozó a hiányzó munkák elvégzését április utolsó hetében megkezdi, és a hiánypótlási határidőben befejezi.
A Vállalkozó a végszámla teljes összegét 12 gazdasági társaságra, illetve magánszemélyre engedményezte, összesen 69.259.336,- Ft összegben. Ebből 10.619.261,- Ft a saját erő összege, mely már teljesítésre került a Vállalkozó által meghatározott engedményesek részére.
Az engedményezési szerződések nagy része a kifizetési kérelem Támogató hatóság által való jóváhagyásával lép hatályba, azonban 3.803.000,- Ft tekintetében a fizetési határidő 2011.február 18-án lejárt.
Várfi polgármester úr a már esedékessé vált követeléssel rendelkező engedményesekkel is tárgyalt, és egyezségre jutott, mely szerint nem érvényesítik a követelésüket a kifizetési kérelem jóváhagyásáig.
 
Az eseményekből megállapítható, hogy a kivitelezési problémákból adódóan többször kellett módosítani a kivitelezési határidőt, természetesen a vonatkozó jogszabályok betartásával. Erre való tekintettel álláspontunk szerint szükséges a forgalomba helyezés érdekében még hátralévő munkálatok fedezetének biztosítása, arra az esetre, ha a kivitelező az április 20-i egyezség ellenére mégsem végzi el azokat határidőre az őt megillető vállalkozási díj terhére. Továbbá indokolt egy külső jogi szakértő bevonása is, aki ha ez a fedezet felhasználásra kerül, előkészíti a peres eljárást, amely a forgalomba helyezéshez szükséges munkák elvégzéséből adódó költségek érvényesítésére irányul, és adott esetben közreműködik az engedményesekkel folytatott tárgyaláson is.
Javasoljuk, hogy Gyomaendrőd Város Önkormányzata – a beszerzési szabályzatára figyelemmel – erre vonatkozóan kérjen ajánlatot Dr. Varga Imre (5600 Békéscsaba, Kinizsi u. 13.) ügyvédtől.
 

 


Döntéshozói vélemények

Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság  

A Bizottság javasolja a Képviselő-testület számára, hogy utasítsa a polgármestert Dr. Varga Imre (5600 Békéscsaba, Kinizsi u. 13.) ügyvédtől ajánlat kérésére a kivitelezési munkálatok befejezéséből adódó költségek érvényesítése, illetve az engedményesekkel esetleg szükségessé váló tárgyalásban való közreműködés vonatkozásában.
A Bizottság nem javasolja a Képviselő-testület számára az 1. és a 3. döntési javaslat elfogadását.

 

 
1. döntési javaslat

"Tájékoztató a Gyomaendrőd Fő út-Bajcsy Zs. u. kerékpárút építés tárgyában"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: ÁLTALÁNOS ÜGYEK
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elfogadja a Gyomaendrőd Fő út-Bajcsy Zs. u. kerékpárút építés tárgyában a tájékoztatót.
 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -

2. döntési javaslat

"Tájékoztató a Gyomaendrőd Fő út-Bajcsy Zs. u. kerékpárút építés tárgyában"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: ÁLTALÁNOS ÜGYEK
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete utasítja a polgármestert, hogy kérjen ajánlatot Dr. Varga Imre (5600 Békéscsaba, Kinizsi u. 13.) ügyvédtől a forgalomba helyezéshez szükséges munkálatok elvégzéséből adódó költségek érvényesítése, illetve az engedményesekkel esetleg szükségessé váló tárgyalásban való közreműködés vonatkozásában.
 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Dr. Tímár Andrea

3. döntési javaslat

"Tájékoztató a Gyomaendrőd Fő út-Bajcsy Zs. u. kerékpárút építés tárgyában"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: ÁLTALÁNOS ÜGYEK
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete utasítja a polgármestert, hogy tegyen javaslatot a forgalomba helyezési engedély megadásához hiányzó munkálatok költségeinek fedezetére.


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal
Felelős: Várfi András
Hivatali felelős: Dr. Tímár Andrea

« Vissza
Vissza a főmenübe