2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság
2011. április 19-i ülésére

Tárgy:   A 2011. évi költségvetési rendelet módosítása
Készítette:   Tóthné Gál Julianna
Előterjesztő:   Várfi András polgármester
Véleményező bizottság:   Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság

Tisztelt Képviselő-testület!

 
Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete 2011. II. 15.-i ülésén elfogadta a város 2011. évi költségvetését a 4/2011. (II. 17.) önkormányzati rendeletével, melyet a mellékelt rendelet-tervezet a következőkben módosít.
 
A költségvetés módosítását szükségessé tette:
  • A Képviselő-testület által hozott döntések,
  • Főhatóságoktól, pénzalapoktól meghatározott feladatra juttatott pénzeszközök költségvetési változásai.
 
A költségvetési főösszeg  9.579.- E Ft összeggel nőtt.
 
Főbb előirányzat változások a következők:
A 11/2011. (I. 27.) Képviselő-testületi határozat alapján a Kis Bálint Általános Iskola és Óvoda részére plusz 2.000.-E Ft pénzeszköz átadás került előirányzatosításra, melynek forrása a 2011. évi normatív támogatás összege, a pénzeszköz visszafizetése a pályázati pénz elszámolásakor várhatóan még 2011. évben visszautalásra kerül.
 
Az 53/2011. (II. 15.) Képviselő-testületi határozat alapján a tartalékban lévő Kállai Ferenc adományából kivezetésre került 4.000 E Ft, mely a Gyomaendrődi Önkéntes Tűzoltó Egyesület részére került átadásra tűzoltóautó vásárlás céljából.
 
Az 58/2011. (II. 24.) Képviselő-testületi határozat alapján a képviselők tiszteletdíj összegének előirányzata és a hozzá kapcsolódó járulék csökkentésre került a Nagyné Perjési Anikó önkormányzati képviselő tiszteletdíjának összegével, mivel a Képviselő Asszony ezen összegről lemondott, és az alábbi egyesületek részére felajánlott:
  • Körösmenti Néptáncegyüttes Alapítványnak 25%
  • Komédiás Körnek 25%
  • Körös-Kajak Sportegyesületnek a sporttelep épületének befejezésére 50%.
 
A 79/2011. (II. 24.) Képviselő-testületi határozat alapján a 2011. évi környezetvédelmi alap pályázati keretösszege 3.000 E Ft-tal nőtt, melynek forrása a a Gyomaendrődi Hírmondó 2011-ben fel nem használt összege, a be nem töltött alpolgármesteri tisztségre betervezett tiszteletdíj járulékkal növelt összege, valamint az Endrődi Patika be nem tervezett, de 2011. évben realizálódó bérleti díj bevétele.
 
2011. március 17.-én kelt megállapodás szerint a Békés Megyei Katasztrófa és Polgári Védelmi Szövetség átutal önkormányzatunknak 143 E Ft-ot mely összegből az önkormányzat biztosítja a települési polgári védelmi szervezetek március hónapban megrendezett felkészítésével kapcsolatos kiadásokat.
 
A felhalmozási céltartalék között Hulladéklerakó perköltség címén elkülönített összeg (54.000 E Ft), fel nem használt részéből átcsoportosításra kerül 1.750 E Ft a polgármesteri alapba, kötött felhasználásra.
 

A Városi Könyvtárnak ki kell dolgozni a racionális működés lehetőségét, melyet  a 2011. október havi  ülésre kell a Képviselők elé terjeszteni, így jelen költségvetési rendelet módosítása során visszavonásra kerül a 2011. április 1. napjától elrendelt 2 fő létszámleépítés.


 
Hatástanulmány:
A költségvetési rendeleten keresztülvezetett tételek egy része azonnali kifizetést (2.000 E Ft a Kis Bálint Általános Iskola részére történő átadása, 4.000 E Ft tűzoltó autó vásárlása) jelentett, mely a város likviditási helyzetét kedvezőtlenül befolyásolta. Ezek a tételek az eredeti költségvetésben nem szerepeltek, így a város költségvetését az első negyedévben terhelő, azonnali kifizetésként jelentkező tételek között sem számoltunk velük. Likviditás szempontjából a város költségvetési pozíciójára negatívan hat a Környezetvédelmi alap keretösszegének megemelése, hiszen ezáltal egyösszegben válik esedékessé egy olyan kifizetés, mely az eredeti költségvetésben tartalék szerepét töltötte be, vagy az adott kiadás ütemezve jelentkezett volna.
 
Kockázati tényezők:
Előnyök:
Amennyiben a fenti előirányzati tételek nem kerülnek beépítésre a költségvetési rendeletbe, úgy a Képviselő-testület által hozott döntések alapján történő fent felsorolt kifizetéseknek nincs meg a kifizetési jogosultsága. Az eredeti költségvetésbe be nem tervezett kiadások, és azok forrása is beépítésre került a költségvetésbe.
A Tűzoltó Egyesület működése az új autó üzemeltetésével színvonalasabb, biztonságosabb. A város katasztrófa védelme a polgári védelmi szervezetek március hónapban megrendezett felkészítésével javul. A szűkülő anyagi lehetőségek mellett a civil szervezeteknek több pénzeszközt tud az önkormányzat biztosítani. 
Hátrányok:
Likviditási szempontból kedvezőtlen, növekvő tendenciájú a kifizetések összege. A likviditási problémák megoldása állandó odafigyelést, a jelentkező kiadások rangsorolását igényli, esetenként késedelmes teljesítéshez vezethet. Hátrányként jelentkezhet, hogy szűkül azon hírforrások köre, melyen keresztül a lakosság információhoz juthat a Gyomaendrődi Hírmondó megszűnése miatt, továbbá, hogy a Képviselő-testületnek egy esetleges későbbi döntése alapján nincs forrás biztosítva a második alpolgármesteri hely tiszteletdíjára.  
 
A mellékelt indoklás a költségvetési rendelet módosításáról részletesen tartalmazza a bevételi és kiadási előirányzatok változásait, azt követen a változások beépítésre kerültek a költségvetési rendeletbe I. előirányzat változás címén.
 
A Városi Egészségügyi Intézmény vezetése az alábbi rendelet módosítási kérelmét terjeszti a T. Képviselő-testület felé:
 
A Képviselő-testület 2010. április 29-i ülésén megbízta ( 154/2010. Kt. határozat) a Városi Egészségügyi Intézményt, hogy gondoskodjon 2010. július 01. napjától a Gyomaendrőd 6. számú háziorvosi körzet (dr. Jánosik Bertalan praxisa volt) működtetéséről. A Képviselő-testület felhatalmazást adott intézetünknek, hogy a működési engedélyt megkérje az illetékes Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálattól, amely a folyamatossághoz szükséges.
 
2010. október 01-től dr. Macsári Judit kolléganő közalkalmazotti kinevezéssel helyettesít a dr. Jánosik Bertalan volt körzetében. A fiatal kolléganő licence vizsgával rendelkezik; szakvizsgájának megszerzése folyamatban van.
 
A háziorvosi körzet finanszírozása, az egy éven túli helyettesítéssel ellátott praxisnál kevesebb, mint az állandó orvossal működtetett szolgálat esetében. A 43/1999. évi (III.3.) Kormányrendelet 12.§ (3) bekezdése rendelkezik: a területi ellátási kötelezettséggel működő háziorvosi szolgáltató, a körzet lakosságszáma és a rendelő adottságai alapján, amely szerint a fix összegű díj 60 százalékára jogosult a szolgáltató.
 
Az intézetünk által működtetett háziorvosi praxis esetében a fent említett egy év letelik 2011. június 30. napjával. Ahhoz, hogy ezen idő után ne csökkenjen a finanszírozás, szükséges dr. Macsári Judit nevére megkérni a működtetési jogot, illetve módosítani kell a működési engedélyt az illetékes népegészségügyi szakigazgatási szervnél, továbbá az Országos Egészségbiztosítási Pénztárnál időben jelezni kell, hogy 2011. július 01-től már nem helyettesítéssel, hanem állandó háziorvossal látjuk el a szolgálatot.   
 
A működtetési jog csak a települési önkormányzat által meghatározott körzetben folytatható, a működtetési jogot engedélyező határozat jogerőre emelkedésétől ( 2000. évi II. törvény). A praxistörvény kimondja: nem jogosult a működtetési jogra az az orvos, aki háziorvosi tevékenységet helyettesítés keretében végez.
A 18/2000. (II.25.) kormányrendelet alkalmazásában: hat hónapot meghaladóan nem célszerű helyettesítéssel biztosítani a szolgáltatást.
 
Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete a 134/2011. ( III.31. ) Gye. Kt. határozatában hozzájárult ahhoz, hogy dr. Macsári Judit Gyomaendrőd Város 6. számú felnőtt háziorvosi körzetében működtetési jogot kérjen, azzal a feltétellel, hogy a működtetési jog mindaddig megilleti, amíg felnőtt háziorvosi tevékenységet ebben a körzetben végzi.
 
Az ügyintézést megkezdtük a praxis folyamatos finanszírozhatóságának érdekében.
 
A 205/2010. ( V.13. ) Gye. Kt. határozatban foglaltak értelmében gondoskodtunk az alapellátás tárgyi minimumfeltételeinek biztosításáról és a 60/2003. ( X.20. ) ESzCsM rendelet alapján a személyi minimumfeltételekről: 1 fő háziorvos, 1 fő ápoló.
2010. április 28-án megbízási szerződést kötöttünk Kis Edit körzeti ápolónővel.
  
HELYZETELEMZÉS
 
A 2011. évi I. számú rendeletmódosítási kérelmében a plusz feladatként ellátandó praxis működtetése miatt, 2 fő létszámot szeretnénk kérni, mivel eddig a praxis személyi minimumfeltételét a 3 üres álláshelyünk terhére biztosítottuk, mely létszámkeretre az intézetnek továbbra is szüksége van. A jelenlegi költségvetési engedélyezett létszámkeretünk 28 fő.
Dr. Macsári Judit az előzőekben leírtak alapján állandó háziorvosként tevékenykedik a praxisjog megszerzése után, mely időponttól Kis Edit körzeti ápolónőt közalkalmazotti jogviszony keretében foglalkoztatnánk tovább.
A két fő közalkalmazotti bére megtervezésre került a 2011. évi költségvetésben, ezért plusz forrást nem kell a rendeletmódosításban biztosítani.
  
KOCKÁZATELEMZÉS
 
Kockázatként jelentkezik az intézet számára, hogy az üres álláshelyek terhére foglalkoztatjuk a kollégákat. Az üres álláshelyek egy fő védőnő és három technikai dolgozó ( melyből két személy részmunkaidős ) nyugdíjba vonulása miatt keletkeztek. Az üres álláshelyeket szeretnénk fenntartani, mivel így jobban kihasználhatók a pályázati lehetőségek és várhatóan a gazdasági helyzet javulásával lehetőségünk lesz foglalkoztatni állandó (közalkalmazotti ) munkatársakat. A védőnői üres álláshelyünk 2011. július elsejével betöltésre kerül.
 
Tisztelettel kérjük a Képviselő-testület tagjait döntésük során szíveskedjenek a fentieket figyelembe venni.
 
Kérem a T. Képviselő-testületet, hogy a költségvetési rendelet módosítását elfogadni szíveskedjen.
 
 

 


Döntéshozói vélemények

Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság  

A Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a költségvetési rendelet módosításának tervezet szerinti elfogadását.

 
Döntési javaslat

"A 2011. évi költségvetési rendelet módosítása"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

A bizottság javasolja a T. Képviselő-testületnek a 2011. évi költségvetési rendelet tervezet elfogadását.


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -

« Vissza
Vissza a főmenübe