5. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2011. április 20-i ülésére

Tárgy:   Összefoglaló jelentés a 2010. évben végzett belső ellenőrzésekről
Készítette:   Born Valéria belső ellenőr
Előterjesztő:   Várfi András polgármester
Véleményező bizottság:   Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság

Tisztelt Képviselő-testület!


Gyomaendrőd Város Önkormányzata 2010. évben a Körös-szögi Kistérség Többcélú Társulással kötött Társulási megállapodás alapján gondoskodott  a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvényben előírt belső ellenőrzési kötelezettségéről a felügyelete alá tartozó költségvetési szerveknél és a polgármesteri hivatalnál.
 
I. A belső ellenőrzési által végzett tevékenység bemutatása
 
Az ellenőrzési tevékenységet az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény, és a költségvetési szervek belső ellenőrzéséről szóló 193/2003. (XI. 26.) Kormányrendelet, valamint a képviselőtestület által elfogadott Belső Ellenőrzési Kézikönyv előírásai szabályozzák, lehetőséget biztosítva külső megbízott útján történő feladat ellátásra.
 
2010. évben a békéscsabai székhelyű Cs.A.Cs Ügyviteli és Számítástechnikai Szolgáltató Kft munkatársai végezték a belső ellenőrzést a Körös-szögi Kistérség Többcélú Társulással kötött vállalkozási szerződés alapján, amelynek lehetőségét nyílt pályázat útján nyerte el a Kft. 
 
Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete a 413/2009. (X.29.) Gye. Kt. határozatával fogadta el az önkormányzat 2010. évre vonatkozó ellenőrzési tervét, amely szabályszerűségi, pénzügyi, rendszer- és teljesítmény ellenőrzéseket tartalmazott, évi 195 revizori nap felhasználását előirányozva. 
 
2010. évre 14 ellenőrzési feladatot határozott meg a Képviselő-testület, amelyek hiánytalanul megvalósultak. Az ütemezett ellenőrzések közül egy esetben kibővített vizsgálati program alapján folytatódott a belső ellenőrzés, egyéb soron kívüli ellenőrzésre nem került sor.
 
A helyszíni ellenőrzések folyamán mind a polgármesteri hivatalnál, mind az intézményeknél biztosították az ellenőrök számára a munkavégzéshez szükséges feltételeket és információkat.
 
A belső ellenőrök minden esetben rendelkeztek megbízólevéllel és vizsgálati programmal, illetve a helyszíni ellenőrzéseket megelőzően értesítést küldtek az érintetteknek.
Az ellenőrzések a tervezett határidőben lezajlottak, esetenként megszakításokkal.
A megállapítások írásba foglalása az ellenőrzött szervezetek vezetőivel, és az önkormányzati jegyzővel folytatott egyeztetések alapján megtörtént.
Az ellenőrzésekkel kapcsolatos dokumentumok minden esetben iktatásra kerültek.
Az ellenőrzés során feltárt hiányosságok, hibák megszűntetése érdekében a szükséges intézkedéseket megtették. A belső ellenőrzés büntető, szabálysértési, illetve fegyelmi eljárás megindítására okot adó cselekményt nem tárt fel 2010. évben.
A 2009-ben megjelent szabályozásnak megfelelően a munkálatokban részvevő belső ellenőrök mindegyike regisztrált költségvetési belső ellenőr, illetve a belső ellenőrzési vezető bejegyzett könyvvizsgáló volt. Az ellenőrzéseket végezte: Cséffai János belső ellenőrzési vezető, Born Valéria belső ellenőr és Gábor Szilvia belső ellenőr. 
 
Jelen beszámoló jelentés összefoglalóan tartalmazza a 2010. évben végrehajtott belső ellenőrzések legfontosabb megállapításait, valamint az ellenőrzött szervezetek reagálásait és az általuk készített intézkedési terveket.
 
II. Az ellenőrzések főbb megállapításai, javaslatai, valamint azok hasznosulása
 
40-1/2010: A 2009. évi normatív állami hozzájárulás elszámolásának ellenőrzése az intézményeknél
Az ellenőrzés kezdő és befejező időpontja: 2010. január 26 – 2010. február 17. (30 nap)
Az ellenőrzés célja: Önkormányzati elszámolás alátámasztása, jogszabályi megfelelősség biztosítása.
Ellenőrzött intézmények:
  • Kis Bálint Általános Iskola és Óvoda
  • Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola
  • Kner Imre Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
  • Térségi Szociális Gondozási Központ
  • Városi Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
  • Térségi Humánsegítő Szolgálat
 
A 2009. évi normatív állami hozzájárulás elszámolásának alátámasztása, a teljesítménymutatók törvényi megfelelősége - az Alapfokú Művészeti Oktatási Intézmény kivételével - biztosított volt. A művészeti képzés térítési díját határidő után befizető tanulók miatt a 2009/2010 tanév 4/12-ed részénél a normatív létszámot csökkenteni kellett.
A többi ellenőrzött intézménynél a rendelkezésre álló alapdokumentumokkal való egyezőség fennállt, kizárólag csekély mértékű ellátotti létszám eltérést találtunk az intézményi nyilvántartásokban (pl. 10 fő bejáró tanuló, 1 fő napközis tanuló, 1 fő tankönyvtámogatás), amelynek nagyságrendje a teljesítménymutatót, valamint az igénybe vehető normatív támogatás összegét nem befolyásolta.
A Térségi Gondozási Központnál kifogásoltuk, hogy az „ellátás vége„ dátum kezelése nem volt egységes, az utolsó napot gondozási napként nem számolták el több esetben. Az adminisztratív hibák előfordulása miatt a folyamatba épített belső ellenőrzés hangsúlyosabbá tételére hívtuk fel a figyelmet.
Az ellenőrzött intézmények közül írásban reagált a Kis Bálint Általános Iskola és Óvoda, a Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola a napközis tanuló létszám számítására vonatkozóan, valamint a megállapítások tudomásulvételét jelezte a Térségi Szociális Gondozási Központ és az Alapfokú Művészetoktatási Intézmény.
Intézkedési terv készítése nem került előírásra. 

40-2/2010: A Költségvetési törvény 8. sz. melléklete alapján a társulási normatív támogatás elszámolásának ellenőrzése
 
Az ellenőrzés kezdő és befejező időpontja: 2010. február 15 – 2010. február 17. (5 nap)
Az ellenőrzés célja: A Társulás részére szolgáltatott intézményi adatok megalapozottságának és pontosságának vizsgálata, jogszabályokban foglaltak betartása 
Ellenőrzött intézmények:
  • Kis Bálint Általános Iskola és Óvoda
  • Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola
  • Térségi Szociális Gondozási Központ
  • Térségi Humánsegítő Szolgálat

A társulási normatív támogatás elszámolásának ellenőrzése a Kistérségi Iroda részére szolgáltatott adatok helyességének egyeztetésére irányult, amely a 2009. évi normatív elszámolás alapját képezte 4 intézmény vonatkozásában.  
A revízió eltérést nem tárt fel, egy adatcsere tényét rögzítettük a Térségi Gondozási Központnál (Hunya és Csárdaszállás ÖNO létszáma). 

A megállapítások tudomásulvételét, illetve a hiba kijavítását jelezte az információszolgáltatásért felelős oktatásügyi előadó.
Intézkedési terv készítése nem került előírásra. 

40-3/2010: A költségvetésből cél jelleggel nyújtott támogatások rendeltetés szerinti felhasználásának ellenőrzése
Az ellenőrzés kezdő és befejező időpontja: 2010. február 22 – 2010. március 11. (10 nap)
Az ellenőrzés célja: Az önkormányzati támogatás felhasználása hatékonyan, gazdaságosan és szabályszerűen történt-e?
Ellenőrzött szervezeti egység: Polgármesteri Hivatal, Gyomaendrőd
 
Az önkormányzati költségvetésből cél jelleggel nyújtott támogatások rendeltetés szerinti felhasználásának ellenőrzése az Ifjúsági-, Sport-, és Civil alapokból pályázati rendszer útján folyósított összegek szabályos elszámolására irányult.
A közel 19 millió Ft-ot 62 szervezet vette igénybe, figyelembe véve a rendeletekben előírt felhasználási és elszámolási feltételeket. A belső ellenőrzés során döntően a célok megvalósulását tapasztaltuk, eseti jellegű eltéréseket tártunk fel.
A benyújtott pénzügyi-számviteli bizonylatok formai követelményeknek való fokozottabb megfelelését tanácsoltuk előírni a következő évben pályázók számára.
Az Alapokkal kapcsolatos információszolgáltatásért felelős oktatásügyi előadó írásban jelezte a belső ellenőri megállapítások elfogadásának tényét, valamint a szükséges módosítások figyelembe vételét a következő évi pályázatok kezelésénél.
Intézkedési terv készítése nem került előírásra. 
 
 40-4/2010: Kollégiumok gazdaságossági vizsgálata, kihasználtság ellenőrzése, törvényi előírásoknak való megfelelősség-, és létszámvizsgálat
Az ellenőrzés kezdő és befejező időpontja: 2010. március 10 – 2010. március 24. (8 nap)
Az ellenőrzés célja: Gazdaságos működés vizsgálata, bevételek-kiadások alakulásának ellenőrzése, a jogszabályoknak való megfelelés vizsgálata. Szabályszerűségi és hatékonysági vizsgálat, a kihasználtság ellenőrzése.
Ellenőrzött intézmények:
  • Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola és Diákotthon
  • Kner Imre Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
 A kollégiumok gazdaságossági vizsgálata, a kihasználtság ellenőrzése egy általános iskolai és egy gimnáziumi-szakközépiskolai kollégium tevékenységére irányult.
A jogszabályi előírásoknak megfelelő szabályozott irányítást, a bér és dologi kiadásokkal való takarékos gazdálkodást állapítottunk meg, valamint annak tényét, hogy önkormányzati támogatás nélkül mindkét létesítmény deficitesen gazdálkodna.
A kollégiumi létszám csökkenése egy épületszárny használaton kívül tartását idézte elő a gimnáziumnál.
Javasoltuk olyan ügyviteli nyilvántartás vezetését, amely lehetővé teszi a kollégium önálló elszámolásának vizsgálatát, továbbá a szabad kapacitás hasznosítását, a nyári ifjúsági vendégfogadásból származó bevétel növelését tanácsoltuk. 
Rámutattunk, hogy az általános iskolai diákotthon megszüntetésével több millió Ft állami normatív támogatástól esne el az intézmény.
A Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola vezetője írásban reagált a belső ellenőrzés megállapításaira. Elfogadta azokat, illetve kiegészítésként jelezte, hogy a sajátos nevelési igényű diákotthonos gyermekekkel való foglalkozás többszörös pedagógus munkaigényt támaszt, valamint a diákotthoni épület romló állaga is növeli a kiadásokat. Ezek mellett is szükséges a diákotthon működtetése, amelyben több esetben a Gyámügyi Hivatal határozata alapján kerülnek elhelyezésre a kisgyermekek. 
 
 40-5/2010: Az Egészségügyi Intézmény gazdálkodásának, hatékony működésének átfogó ellenőrzése vagyonnyilvántartás ellenőrzése.

 Az ellenőrzés kezdő és befejező időpontja: 2010. március 23 – 2010. április 21. (17 nap)

Az ellenőrzés célja: A működés és gazdálkodás áttekintése, hatékonyságának ellenőrzése.
Ellenőrzött szervezeti egység: Városi Egészségügyi Intézmény, Gyomaendrőd
 
Az Egészségügyi Intézmény gazdálkodásának vizsgálata, a belső szabályozottság értékelésére, a 2008-2009. évi költségvetési beszámoló megalapozottságának, az intézmény vagyonnyilvántartása helyességének megállapítására irányult.
A szakorvosok bérezése vezetői hatáskörben növelésre került a közalkalmazotti bértáblához képest.
Az ellenőrzési jelentésben részleteztük az észrevételeket és javaslatokat, amely egyes szabályzatok aktualizálására, a számítógépes ügyvitelben (tárgyi eszköz analitika) mutatkozó eseti jellegű pontatlanságok rendezésére és a pénztárellenőri aláírás pótlására vonatkozott. 
Az intézményvezetője írásban nyújtott tájékoztatást a belső szabályzatok aktualizálásáról, a tárgyi eszköz nyilvántartó rendszer pontosításáról, valamint a pénztárellenőri aláírások pótlásáról. Az ellenőrzési jelentésben leírt valamennyi kifogás rendezésre került. 
  
 40-6/2010: A Térségi Szociális Gondozási Központ átfogó pénzügyi ellenőrzése, vagyonnyilvántartás, pályázati pénzeszközök felhasználása
Az ellenőrzés kezdő és befejező időpontja: 2010. május 20.- 2010. június 24. (17 nap)
Az ellenőrzés célja: A működés és gazdálkodás áttekintése, hatékonyságának ellenőrzése.
Ellenőrzött szervezeti egység: Térségi Szociális Gondozási Központ intézményegységei Gyomaendrőd, Hunya.
 
A Térségi Szociális Gondozási Központ átfogó pénzügyi ellenőrzése a belső szabályozottság értékelésére, a 2008-2009. évi költségvetési beszámoló megalapozottságának, a vagyonnyilvántartás helyességének megállapítására, a pályázati pénzeszközök felhasználásának szabályosságára irányult.
Az intézmény az önkormányzat legnagyobb költségvetési szervezete, a foglalkoztatottak száma 100 főt meghaladó.
A rendeletváltozásokból eredően egyes belső szabályzatok aktualizálásra, a csekély súlyú adminisztrációs hibák csökkentése érdekében a munkafolyamatba épített ellenőrzések fokozására tettünk javaslatot.
A tárgyi eszköz nyilvántartás feltárt problémáit az új nyilvántartó szoftverrel kiiktatták.
A pénzügyi elszámolások vizsgálata során jelentős összegű hibát nem tártunk fel, a kiadások elszámolása szabályosan történt, a vagyonnyilvántartás egyező volt, az uniós pályáztok elszámolása szabályosan történt.  
Az intézmény az önkormányzati támogatás nélkül deficites lenne.
Kiemelten vizsgáltuk az üzemi gépjárművek elszámolását és tanácsoltuk a tanyagondnoki szolgálatra használt jármű hétvégi és egyéb hasznosításának szigorúbb szabályozását, valamint az igénybevétel tarifájának növelését. Az intézmény megszüntette a szóban forgó jármű szakfeladaton kívüli működtetését.
Az intézményvezető írásban nyújtott tájékoztatatást arról, hogy a megállapításokat elfogadta és minden esetben intézkedett a feltárt hiányosságok megszüntetésére. A belső szabályzatokat aktualizálták, a tárgyi eszközök gépesített nyilvántartását megvalósították, melyet fokozott vezetői ellenőrzés követett. Az intézmény munkatársai folyamatosan törekszenek a kihasználtságának növelésére.
  
40-7/2010: A Térségi Humánsegítő Szolgálat és az Alapfokú Művészetoktatási Intézmény átfogó pénzügyi ellenőrzése ÖMIP alapján, és az uniós pénzeszközök felhasználásának ellenőrzése
 
Az ellenőrzés kezdő és befejező időpontja: 2010. június 7-től 2010. július 6-ig. (15 nap)
Az ellenőrzés célja: a 77/2004. (03.25.) Gye.Kt. hat.-al elfogadott közoktatási intézmény- rendszerének ÖMIP 4.1.1. pontjában foglaltak szerinti pü.-i ellenőrzése, az uniós források szabályszerű felhasználása
Ellenőrzött szervezeti egységek:
  • Térségi Humánsegítő Szolgálat
  • Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
 A átfogó pénzügyi ellenőrzésazÖMIP alapján és az uniós pénzeszközök felhasználásának ellenőrzése a részben önálló költségvetési szervek tevékenységének vizsgálatára irányult.
Esetükben a számviteli elszámolást az önkormányzatnál végzik, helyben kizárólag házipénztár működik.
A munkavállalók bér és munkaügyi dokumentációit vizsgáltuk, amely során eseti hiányosságokat rögzítettünk a művészetoktatási intézménynél. Kijavításukról intézkedtek. 
A vásárolt kis értékű eszköz és tárgyi eszközök analitikus nyilvántartása, leltározása és a selejtezés dokumentálása ellenőrzés alá került mindkét szervezetnél, amely során eseti hiányosságokat állapítottunk meg, melyeket pótlólag rendeztek.
A pályázati pénzeszközök célnak megfelelő felhasználását tapasztaltuk.
Mindkét ellenőrzött szervezet vezetője írásban reagált, elfogadva a megállapításokat, és figyelembe véve a tett javaslatokat.
Az Alapfokú Művészetoktatási Intézmény megbízott vezetője kívánatosnak tartaná a tanulók fokozottabb részvételét a művészetoktatásban, amelynek érdekében összefogottabb társintézményi ösztönzésre számítanának. 
A problémás munkaügyi dokumentációk jogi szakvéleményezését kérték, illetve az eseti hiányosságok pótlásra kerültek. Újraszabályozták az iskola tulajdonát képező eszközök beszerzésének és kezelésének rendjét, illetve a helyiségek használatának rendjét. Pontosították az eszközök nyilvántartását. Bevezették a kéthavi tanítási időkeret kötelezően előírt rendszerét. Rendezték a térítési díjak beszedésének rendjét, illetve a kapcsolódó részletfizetési kérelmekben engedélyezhető fizetési határidőket.
  
40-8/2010: Az oktatási intézményekben a csoportlétszám alakulásának vizsgálata, jogszabályi megfelelősség ellenőrzése.
Az ellenőrzés kezdő és befejező időpontja: 2010. július megszakítással - 2010 augusztus 13. (10 nap)
Az ellenőrzés célja: A rendelkezésre álló erőforrásoknak a felhasználása, a gazdálkodás hatékonyságának ellenőrzése.
Ellenőrzött intézmények:
  • Kis Bálint Általános Iskola és Óvoda
  • Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola
  • Kner Imre Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
  • Városi Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
Az oktatási intézményekben a csoportlétszám alakulásánakésjogszabályi megfelelőségének vizsgálata során az előírtakkal megegyező oktatásszervezést tapasztaltunk mind a négy iskolában, amely a rendelkezésre álló erőforrások ésszerű felhasználását alapozta meg. 
Az oktatásügyi előadó azonos véleményét fejtette ki a csoportlétszámokkal kapcsolatosan.

40-9/2010: A Kner Imre Gimnázium átfogó pénzügyi és vagyongazdálkodás ellenőrzése ÖMIP program alapján, uniós pénzeszközök felhasználásának ellenőrzése
Az ellenőrzés kezdő és befejező időpontja: 2010. július 19 – 2010. augusztus 6. (15 nap)
Az ellenőrzés célja: a 77/2004. (03.25.) Gye.Kt. hat.-al elfogadott közoktatási intézmény-rendszerének ÖMIP 4.1.1. pontjában foglaltak szerinti pü.-i ellenőrzése, uniós források szabályszerű felhasználása
Ellenőrzött szervezeti egység: Kner Imre Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium, Gyomaendrőd
 
A gimnázium átfogó pénzügyi és vagyongazdálkodási ellenőrzése az ÖMIP program alapján és az uniós pénzeszközök felhasználásának ellenőrzése kiterjedt a belső szabályozottság értékelésére, a 2008-2009. évi költségvetési beszámoló megalapozottságának ellenőrzésére, valamint a vagyonnyilvántartása helyességének megállapítására.
Pontosításra tettünk javaslatot némely számviteli szabályzatra vonatkozóan.
A tárgyi eszközök analitikus nyilvántartásánál egy nulláig leírt építmény körül kisebb pontatlanságot tártunk fel, melynek rendezését javasoltuk.
A pedagógus bérek, pótlékok elszámolása helyesen történt a kiválasztott tételeknél.
Az iskolai végzettséget igazoló diplomák fénymásolásánál az eredeti okmányokkal való egyezőséget tanúsító szignálás alkalmazását tanácsoltuk az új belépőknél.
Az uniós források szabályszerű felhasználását tapasztaltuk (TÁMOP, Útravaló Ösztöndíj program).
Az iskola igazgatója írásban reagált, megerősítve a költségvetési beszámoló 37. sz. űrlapján lévő adat helyességét, valamint a felhalmozási kiadások főkönyvi adattal való egyezőségét, melyet a revízió elfogadott. Jelezte az épület-nyilvántartás adminisztratív hibájának kijavítását. 
  
40-10/2010: Szociális segélyek kifizetésének és a segélyekhez, illetve közcélú foglalkoztatáshoz kapcsolódó állami támogatások igénylésének szabályszerűségi vizsgálata
Az ellenőrzés kezdő és befejező időpontja: 2010. szeptember 6 – 2010. szeptember 22.       (12 nap)
Az ellenőrzés célja: A szociális ellátások törvényi előírásainak, szabályszerűségének ellenőrzése.
Ellenőrzött szervezeti egység: Polgármesteri Hivatal, Gyomaendrőd
 
A szociális segélyek kifizetésének és a segélyekhez, illetve közcélú foglalkoztatáshoz kapcsolódó állami támogatások igénylésének szabályszerűségi vizsgálata zajlott le. 
Az egyes jövedelempótló ellátások elszámolása, a kapcsolódó állami támogatás lehívása szabályszerűen történt, melyet az önkormányzat Humánpolitikai Osztálya és Pénzügyi Osztálya látott el. Eseti jellegű hibákat tártunk fel, melyek rendezésre kerültek.
A jelentős adminisztráció informatikai úton történő mérséklésére tettünk javaslatot.
A főkönyvi könyveléssel való egyezőség FEUVE vizsgálatának gyakorítását tanácsoltuk, amely során a feltárt eltérésekről, illetve azok későbbi időpontban történő számbavételéről dokumentum (feljegyzés) készítését.
A Pénzügyi Osztály vezetője írásban reagált, jelezve, hogy az eseti eltéréseket évvégéig rendezte az ügyintéző. Felhívta a belső ellenőr figyelmét az elszámolási rendszer sajátosságaiból eredő időbeni eltérésekre, amely azonban nem jelent számszaki egyezőtlenséget. Évközben többször is végzett vezetői ellenőrzést.
A 2011. évi feladat ellátás során előtérbe helyezik a belső ellenőri javaslatokat.
  
40-11/2010: Térségi Szociális Gondozási Központ szociális szolgáltatásainak gazdaságossági, hatékonysági, és kihasználtsági vizsgálata
Az ellenőrzés kezdő és befejező időpontja: 2010. október 1 - 2010. október 24. (15 nap)
Az ellenőrzés célja: A személyi juttatások jogszabályi előírásainak betartása, engedélyezett létszámkeret betartásának ellenőrzése.
Ellenőrzött szervezeti egység: Térségi Szociális Gondozási Központ intézményegységei Gyomaendrőd, Hunya.
 
Térségi Szociális Gondozási Központ szociális szolgáltatásainak gazdaságossági, hatékonysági, és kihasználtsági vizsgálatát szakfeladatonként és egységenként, a bevételek és kiadások számviteli elszámolása alapján végeztük el.
Ellenőriztük a 2010. évi önköltségszámítást, amely a szociális szolgáltatások intézményi és személyi térítési díj meghatározásának alapját képezte. Néhány észrevételt fogalmaztunk meg (kerekítési szabály, vetítési alap, illetve a felosztott költség kismérvű pontosítása), amelyekre az intézmény indoklással válaszolt. 
A 2010. évi állami normatívák csökkenése miatt a térítési díjak emelésével kellett tervezniük a működési bevételt. Az ellátottak fizetőképessége, jövedelmi helyzete azonban korlátozó tényezőként hat, az ebből eredő kiesést az önkormányzatnak kell pótolnia.
A kihasználtság a 2010. évi kezdeti csökkenést követően évközben javuló tendenciát mutatott, melynek fokozása alapvető fontosságú.
A személyi juttatások elszámolása, valamint a létszámgazdálkodás szabályszerűségének ellenőrzés során hiányosságot nem tapasztaltunk. 
A pályázati pénzügyi lehetőségek további igénybevételét tanácsoltuk a szűkösnek minősíthető fejlesztések, karbantartások, felújítások megvalósítása érdekében.
Az intézmény vezetője és gazdasági vezetője írásban reagált a megállapításokra. Törekszenek a kapacitás-kihasználtság fokozására, az ellátási színvonal minőségének biztosítása mellett. Az önköltségszámítás feltárt eltéréseinek súlya nem jelentős, de 2011-ben figyelemmel lesznek rá. Az intézmény vezetői folyamatosan keresik a pályázati lehetőségeket.
  
40-12/2010: Az oktatási intézményekben a kéthavi időkeretre vonatkozó törvényi előírások alkalmazásának vizsgálata
Az ellenőrzés kezdő és befejező időpontja: 2010. október 13 - 2010. november 30. (14 nap)
Az ellenőrzés célja: A kifizetendő tételek racionalizálására tett intézkedések vizsgálata
Ellenőrzött intézmények:
  • Kis Bálint Általános Iskola és Óvoda
  • Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola
  • Kner Imre Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
  • Városi Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
 Az oktatási intézményekben a kéthavi tanítási időkeretre vonatkozó törvényi előírások alkalmazásának vizsgálatára négy iskolában került sor. Mindben teljeskörűen figyelembe vették a vonatkozó jogszabályokat. A művészetoktatási intézményben 2010. szeptembertől vezették be ezt a munkaidő elszámolási rendszert. 
A kapcsolódó adminisztrációs kötelezettségeket egyedileg oldották meg, számítógépes háttér igénybevételével.
A tanítási időkeret nyilvántartásával kapcsolatos adatokat az igazgatóhelyettesek ellenőrzik, ügyelve az elszámolások pontosságára. Hibát, hiányosságot nem tártunk fel, az elszámolási technika korszerűsítésére szoftver beszerzését tanácsoltuk a gimnázium részére. Az általános iskolai nyelvvizsgára történő felkészítés átnevezését javasoltuk egyéni tehetséggondozásra a vonatkozó rendelet alapján.
Az oktatásügyi előadó jelezte, hogy a belső ellenőrzést követően mind intézményi, mind fenntartói szinten megbeszélték a javaslatokat. 
 
 40-13/2010: Adóerőképességhez kapcsolódóan az iparűzési adó bevallások, befizetések vizsgálata
Az ellenőrzés kezdő és befejező időpontja: 2010. november 1 – 2010. november 29-ig.       (11 nap)
Az ellenőrzés célja: Iparűzési adóbevallások pontos kitöltése, időbeni beadásának vizsgálata, elemzések készítése.
Ellenőrzött szervezeti egység: Polgármesteri Hivatal, Gyomaendrőd
 
Az adóerőképességhez kapcsolódóan a 2009. évi iparűzési adó bevallások, és befizetések vizsgálata során szakszerű, ügyfélközpontú ügyintézést tapasztaltunk.
Az elszámolások, nyilvántartások egyezőségét állapítottuk meg. Az adóhatósági javítások formai követelményeinek (szignózás, ceruza használat mellőzése) maradéktalan teljesítésre tettünk javaslatot.
Az iparűzési adóban keletkezett tartós kintlévőségek behajtására nagyobb hangsúlyt javasoltunk helyezni.   
Az osztályvezetői írásbeli reagálás szerint a szabályszerű bevallás-kijavításra, valamint a hátralékok behajtására fokozott figyelemmel lesznek. Az adatfeldolgozásban nehézséget okozott az APEH-tól visszakapott adatok precíz kezelése, amelyet folyamatosan megoldanak a munkatársak. A késedelmi pótlék kiszámításának részletező nyilvántartását nem tartja szükségesnek. A belső ellenőrzés által kiválasztott ügyfél adóelőleg fizetését egyeztetni fogják az ügyféllel.
  
 40-14/2010: A Zöldpark Kft. gazdálkodásának szabályszerűségi ellenőrzése, amely kiegészítésre került a közhasznú munka irányításával kapcsolatos feladatoknak, a közmunkaprogramban elvégzett munka nyilvántartásának és a felhasznált gépek üzemanyag szükségletének felülvizsgálatával.
Az ellenőrzés kezdő és befejező időpontja: 2010. november 23 – 2010. december 17. (16 nap)
Az ellenőrzés célja: Szabályszerűségi ellenőrzés (célellenőrzés)
Ellenőrzött szervezeti egység: Zöldpark Nonprofit Kft, Gyomaendrőd
 
A Zöldpark Kft. gazdálkodásának szabályszerűségi ellenőrzése során a cégadatok pontosítását, egyes munkaköri leírások pótlását, egyes belső szabályzatok kiegészítését tartottuk szükségesnek.
Felhívtuk az ügyvezetés figyelmét a gépjárművek üzemanyag elszámolásának szabályozási és dokumentálási hiányosságaira, amelyre reagálva azonnali intézkedéseket tettek.
A vizsgálati program kiegészült a Jegyző úr javaslatára a közhasznú munka irányításával kapcsolatos feladatok, a közmunkaprogramban elvégzett munka nyilvántartásának ellenőrzésével.
Ezen a téren is a szabályozottság és dokumentáltság követelményeinek fokozottabb betartására irányítottuk a figyelmet.
A Zöldpark Kft. ügyvezetője tételesen reagált a belső ellenőri jelentés megállapításaira. Részben elhárította azok hiányosság jellegét (székhely, TEÁOR, Pénzkezelési Szabályzat, telephely-őrzés, jelenléti ívek vezetése), másrészt beszámolt a tett intézkedésekről (szervezeti ábra, munkaköri leírások pótlása, fűtés megoldása, pontosabb menetlevél vezetés, gépnapló alkalmazása, FB ügyrend pótlása, üzemeltetésre átvett gépek nyilvántartása, számviteli szolgáltatóval az információs kapcsolat rendezése.)
Az ügyvezetés hozzáállása és a tett intézkedései alapján a belső ellenőrzés az elszámolási és nyilvántartási fegyelem hiányosságainak felszámolását érzékelte.
 
Az ellenőrzésekről és az intézményi regálásokról készült PDF dokumentumok letölthetők a város honlapjáról A Városunk főmenüből nyíló, Önkormányzat - Testületi ülések - Előterjesztések menüpontban.  http://www.gyomaendrod.hu/hu/eloterjesztesek
 
Kérem a T. Képviselő-testületet, hogy a belső ellenőrzésről készült beszámoló jelentést elfogadni szíveskedjen. 

 


Döntéshozói vélemények

Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság  

A Bizottság elfogadásra javasolja a 2010. évi belső ellenőrzésről szóló összefoglaló jelentést.

 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  

A Bizottság elfogadásra javasolja a 2010. évi belső ellenőrzésről szóló összefoglaló jelentést.

 
Döntési javaslat

"Összefoglaló jelentés a 2010. évben végzett belső ellenőrzésekről"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: ÁLTALÁNOS ÜGYEK
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

A Bizottság javasolja a T. Képviselő-testületnek a 2010. évi belső ellenőrzésről készült beszámoló elfogadását.


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -

« Vissza
Vissza a főmenübe