1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság
2011. május 16-i ülésére

Tárgy:   A magánerős lakossági út-és közműépítések, valamint útfelújítások szervezéséről és támogatási rendszeréről szóló önkormányzati rendelet megalkotása II. forduló
Készítette:   dr. Tímár Andrea
Előterjesztő:   Dr. Csorba Csaba jegyző
Véleményező bizottság:   Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság, Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság

 

Tisztelt Képviselő-testület!
 
A Képviselő-testület 2011. januári ülésén tárgyalt első fordulóban a magánerős lakossági út-és közműépítések, valamint útfelújítások szervezéséről és támogatási rendszeréről szóló 12/2003. (IV. 30.) önkormányzati rendelet felülvizsgálatának szükségességéről.
A felülvizsgálatot az alábbi okok indokolták:
1)      A rendelet alapján négy fajta közműépítéshez (ivóvízvezeték, szennyvízcsatorna, gázelosztó vezeték, elektromos hálózat) lehet önkormányzati támogatást igénybe venni. Gyomaendrőd Városa gázelosztó vezetékkel nagymértékben ellátott település, és évek óta nem érkezett gázelosztó vezeték kiépítésére támogatási igény, ezért indokolt az e fajta közműépítés támogatásának kivétele a rendelet hatálya alól.
2)      A 2003-ban megalkotott rendelet nagy hangsúlyt fektetett az útépítések támogatására, mert abban az évben lett elfogadva a város úthálózatának fejlesztési ütemtervét tartalmazó útkoncepció. Mára ez az ütemterv szinte teljes egészében megvalósult, ezért mostantól indokolt lenne az útépítés mellett a már meglévő utak felújítására is figyelmet fordítani. Erre való tekintettel javasoljuk az önkormányzati támogatások körébe bevonni az útfelújítást is.
3)      Nem volt egyértelműen szabályozva, hogy mely szerv hatáskörébe tartozik a közműre való utólagos rácsatlakozás esetén az ehhez való hozzájárulás megadása. Mivel az útépítési érdekeltségi hozzájárulás megfizetésének elrendelését a képviselő-testület a Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság hatáskörébe utalta, javasoljuk e hatáskör Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottságra történő átruházását is.
4)      A 2003-as rendeletben nem volt meghatározva, hogy az útépítési érdekeltségi hozzájárulást, mikor kell kivetni, és mennyi időn belül kell az érintett ingatlantulajdonosnak megfizetnie. Továbbá az sem volt pontosan meghatározva, hogy milyen szociális feltételek fennállása esetén lehet kérni, illetve engedélyezni az érdekeltségi hozzájárulás részletekben történő megfizetését. Erre vonatkozóan a következőket javasoljuk: az útépítési érdekeltségi hozzájárulás kivetéséről a képviselő-testület által átruházott hatáskörben a Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság döntsön, az út forgalomba helyezését követő 30 napon belül. Az útépítési érdekeltségi hozzájárulás megfizetésére a kivetéstől számított 60 nap álljon rendelkezésre.
     Az a fizetésre kötelezett, akinek a családjában havonta az egy főre jutó jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíjminimum kétszeresét (jelenleg 57.000- Ft) nem éri el, kérelemre legfeljebb 12 havi részletfizetési kedvezményben részesülhessen.
 
 Az SZMSZ 19. § (7) bekezdése szerint a Képviselő-testület két fordulóban vitatja meg a rendelet tervezeteket. Az első fordulóban felmerült valamennyi módosító indítványt, továbbá az előkészítés során felmerült eltérő szakértői javaslatokat és kisebbségi bizottsági, valamint lakossági véleményt is tartalmazó tervezetet kell döntésre a második fordulóban beterjeszteni.
Az első fordulós tárgyalást követően módosító javaslat nem érkezett. A második fordulós tárgyalás során a véleményező bizottságok módosításokat indítványoztak, melyek átvezetésre kerültek a rendelet tervezetén.
 
Hatásvizsgálat:
Az útfelújításokat eddig teljes egészében az önkormányzat finanszírozta. A rendelet hatályának az útfelújításra történő kiterjesztése költségmegtakarítást jelenthet az önkormányzat számára, illetve, amennyiben az önkormányzat  ugyanakkora  összeget fordít útfelújításra, mint eddig, a lakossági önerő bevonásával ebből a pénzből a város útjainak nagyobb része újítható fel.
Az útépítési érdekeltségi hozzájárulás kivetése és megfizetése határidejének meghatározása, valamint a részletfizetés engedélyezési feltételeinek pontosítása, kiszámíthatóbbá teszi a jogalkalmazást.

 


Döntéshozói vélemények

Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság  

A Bizottság javasolja a képviselő-testület számára a rendelettervezet elfogadását, azzal, hogy kerüljön ki a támogatható műszaki tartalmak köréből (7. § (2) bek.) az útfelújítás. Álláspontja szerint az útfelújításokat továbbra is Gyomaendrőd Város Önkormányzatának kellene teljes egészében finanszíroznia.

 
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság  

A Bizottság javasolja a képviselő-testület számára a rendelettervezet elfogadását, azzal, hogy kerüljön meghatározásra a család fogalma.

 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  

A Bizottság javasolja a képviselő-testület számára a rendelettervezet elfogadását, azzal, hogy kerüljön meghatározásra a család fogalma, illetve kerüljön ki a támogatható műszaki tartalmak köréből az útfelújítás.

 
Döntési javaslat

"A magánerős lakossági út-és közműépítések, valamint útfelújítások szervezéséről és támogatási rendszeréről szóló önkormányzati rendelet megalkotása II. forduló"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Rendelet alkotás, szabályozás
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottsága a magánerős lakossági út-és közműépítések, valamint útfelújítások szervezéséről és támogatási rendszeréről szóló rendelet-tervezet elfogadását javasolja a Képviselő-testület számára.
 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -

« Vissza
Vissza a főmenübe