6. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2011. május 18-i ülésére
2011. május 18-i ülésére
Tárgy: | Tájékoztató a város közbiztonsági helyzetéről, rendőrség beszámolója | |
Készítette: | Paraizs Tamás r. őrnagy őrsparancsnok | |
Előterjesztő: | Várfi András polgármester | |
Véleményező bizottság: | Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
SZARVASI RENDŐRKAPITÁNYSÁG
GYOMAENDRŐDI RENDŐRŐRS
GYOMAENDRŐD
Kossuth u. 1.
Tel.: 66/386-633 BM.: 33/58-00_________________
Szám:04060/2182/2011. ált.
T Á J É K O Z T A T Ó
Gyomaendrőd város közbiztonsági helyzetéről,
a Városi Önkormányzat Képviselőtestületének
2011. május 26-án tartandó ülésére
Készítette:
Paraizs Tamás r. őrnagy
Őrsparancsnok
T i s z t e l t K é p v i s e l ő -t e s t ü l e t !
A Szarvasi Rendőrkapitányság Gyomaendrődi Rendőrőrsének 2010. évi munkáját az alábbiak szerint értékelem.
A rendőrőrs tevékenységét a vonatkozó jogszabályok (Rendőrségi törvény, Szolgálati szabályzat, Büntetőeljárásról szóló törvény, Büntető törvénykönyv, Szabálysértési törvény, stb.) illetve az országos és megyei rendőri vezetés által meghatározottak szerint végzi.
Alapvető és legfontosabb célunk az, hogy a lakosság objektív és szubjektív biztonságérzetét fenntartsuk, ezzel hozzájárulva egy élhető, biztonságos település kialakításához.
A várost keresztülszeli a 46-os számú közúti főútvonal, valamint a 120-as számú vasúti fővonal, amely magában foglalja a nagy átmenő forgalmat, illetve ez által potenciális baleseti tényezőket, valamint az úgynevezett „utazó bűnözők” jelenlétét is.
A fentiek miatt a település több irányból nyitott és vonzásközpontot jelent a környékbeli települések tekintetében. A település külterülete magában foglal több mint 30.000 hektár mezőgazdasági területet, 14 holtágat, amelyeken közel 2.000 víkendtelek, 1.300 víkendház található, amelyek az év meghatározó részében lakatlanul, őrizetlenül állnak. Meg kell említeni azt is, hogy az őrs illetékességi területe rendkívül nagy kiterjedésű, a Dan-zugtól a megyehatáron lévő Peresi holtágig terjed, amelyek között mintegy 30 kilométeres távolság van.
A város területén több olyan objektum van, amely elsősorban bűnügyi veszélyeztetettsége miatt folyamatos rendőri ellenőrzést igényel, főként a bűncselekmények megelőzése céljából.
Ezek közé tartoznak a pénzintézetek és ATM automaták, az üzemanyagtöltő-állomások, valamint a jelentős személyforgalmat bonyolító üzletek (Penny Market, Lidl áruház), valamint a piacok területe és azok környéke.
Az őrs illetékességi területéhez tartozik továbbá Hunya község is.
Személyi-technikai feltételek
A Gyomaendrődi Rendőrőrs rendszeresített létszáma a hivatásos állomány tekintetében 21 fő, megoszlás szerint 1 fő őrsparancsnok, 7 fő bűnügyi beosztott, valamint 13 fő közrendvédelmi beosztott. Az állománytáblában a bűnügyi és a közrendvédelmi csoporton belül 1-1 fő csoportvezetői beosztás szerepel.
A közalkalmazotti állomány létszáma az értékelt 2008. év szeptemberétől 4 fő. (3 fő ügykezelő, 1 fő takarító)
A bűnügyi csoport a 2010-es évet 1 fő hiánnyal kezdte meg, amely adat jelenleg is helytálló.
2010. augusztus 1-jétől ugyan érkezett 1 fő a bűnügyi csoport állományába, azonban az év végén 1 fő áthelyezésre került a NNI állományába.
A bűnügyi szolgálat a 2010. év nagy részében tehát 6 fővel működött, ami a korábbi évekhez képest jelentős pozitív változásként értékelhető. Emellett a megemelkedett bűncselekményszám időszerű feldolgozása érdekében a meglévő 3 fő körzeti megbízottat is nagyobb arányban vontuk be a bűnügyi iratfeldolgozó tevékenységbe.
A közrendvédelmi csoport állományában történt létszámváltozás sokkal érzékenyebben érintette az őrsöt, ugyanis amíg 2010. év elején 9 fő volt a meglévő létszám, addig az utolsó negyedévre már csak 7 fő „egyenruhás” maradt a rendszeresített 13 fő helyett. A két távozó közül az egyik körzeti megbízottként teljesített szolgálatot, tehát szakmai téren is jelentős veszteségnek tekinthető.
A közrendvédelmi csoport vezetését Szegedi Róbert r. őrgy. végzi, megfelelően koordinálva a végrehajtói állomány tevékenységét, valamint aktívan kivéve részét a közterületi szolgálatellátásból.
A létszámhelyzetet értékelve összességében megállapítható, hogy a bűnügyi állomány feltöltöttsége az állománytáblához viszonyítva megfelelő, a közrendvédelmi szolgálat 6 fős (46%-os) hiánya azonban rendkívüli mértékben megnehezíti a napi szolgálat, illetve a folyamatos egyéb szolgálati feladatok (akciók, csapatszolgálati tevékenységek, oktatások, iskola rendőre, stb.) tervezését, szervezését.
A jelenleg fennálló kritikus létszámhelyzetet a szolgálat átszervezésével, illetve a Dévaványai Rendőrőrsről biztosított megerősítő erővel kezeljük.
A jövőre nézve némi bizakodásra adhat okot az, hogy jelenleg több gyomaendrődi fiatal folytat rendőr szakközépiskolai tanulmányokat, akik a későbbiekben a feltöltés bázisául szolgálhatnak majd.
Az elhelyezési és technikai feltételeink jónak mondhatók, a gépjárműpark fejlett, korszerű gépkocsikból áll, amelyek számukban is elegendőek a feladatok teljesítéséhez.
Az önkormányzat által korábban rendelkezésünkre bocsátott robogókat elsősorban a bűnügyi tevékenység során használjuk, a külterületek ellenőrzése pedig a rendőrségi Lada Niva által szintén megoldott.
A számítógépekről ez már nem mondható el, meglehetősen elavultak, ezáltal lassítják az ügyirat feldolgozó tevékenységet, amelyet esetenként az ügyfelek szóvá is tesznek. (Itt jegyezném meg azt, hogy a számítógép-park a Polgármesteri Hivatal segítségével a közeljövőben bővül.)
Az ügyfelek fogadása, beleértve az akadály-mentesítést is, szintén kultúrált környezetben történik.
A bűnügyi helyzet alakulása
Gyomaendrőd város bűnügyi helyzetét, a bűncselekmények számának, illetve azok jellegének alakulását alapvetően meghatározzák a város területi jellemzői, valamint a lakosság egzisztenciális helyzete.
A Gyomaendrődi Rendőrőrs illetékességi területén tudomásunkra jutott bűncselekmények száma az elmúlt öt évben (2006-2010-ig) változó képet mutat, 313 és 581 eset között mozog.
Az értékelt 5 évben az ismertté vált bűncselekmények átlaga 428 volt, tehát megállapítható, hogy a tavalyi évi 404 eset a jellemző átlag alatt maradt.
A bűncselekmények számát illetékességi területünkön alapvetően a vagyon elleni cselekmények alakítják, amelyek a 2010. évben ismertté vált összes bűncselekmény 70%-t adták. (281)
Az összes ismertté vált bűncselekmények 36%-a lopás volt, amely áttételesen jelzi a térség lakóinak egzisztenciális viszonyait, vagyoni helyzetét, illetve a jellemző bűncselekményi „trendet.”
Az elmúlt öt év adatai alapján egyébként megállapítható, hogy a vagyon elleni bűncselekményeken belül általában stagnáló tendencia mutatkozik. Figyelembe véve azt, hogy ezek a bűncselekmények a legirritálóbbak a lakosság számára, valamint azt, hogy arányuk az összes bűnözést tekintve meghatározó, ezek szinten tartása, illetve lehetőség szerinti visszaszorítása mindenképpen súlyponti feladatunk.
A betöréses lopások nagy részét az elmúlt 5 évben főként tanya-, illetve lakásbetörések adták, esetenként kocsma-, illetve üzletbetörések is előfordultak. Ezt a bűncselekmény típust kiemelten kezeljük, tekintettel arra, hogy a lakosság intim szféráját érintő, rendkívül irritáló esetekről van szó. Az elmúlt öt év adatait figyelembe véve– bár egyes évek között jelentős eltérés mutatkozhat- stagnáló tendencia állapítható meg.
A betöréses lopások mellett 2010. évben viszonylag nagy számban fordultak elő gépkocsi-feltörések (13), valamint besurranásos lopások is, amelyek felderítését nehezíti a sértettek hanyagsága, valamint idős kora és az ebből adódó gyengébb megfigyelési képességük.
A vagyon elleni bűncselekmények kiemelten fontos tényezője a rablások számának alakulása.
Az őrs tekintetében általánosságban elmondható, hogy a rablások száma viszonylag alacsony szinten stagnál (2010-ben 2 eset), azonban az esetenként elkövetett sorozat- jellegű cselekmények nagymértékben megemelhetik azok számát.
Az elmúlt 5 évben sorozat-jellegű rablás nem jutott tudomásunkra az illetékességi területen.
A vagyon elleni bűncselekmények mellett meghatározó a személy elleni, a közlekedési, valamint a közrend elleni bűncselekmények alakulása.
A statisztikai adatokat tanulmányozva megállapítható, hogy ezekben a bűncselekményi kategóriákban nem történt drasztikus változás, némi csökkenés azonban tapasztalható. (személy elleni bűncselekményeknél 25-ről 13-ra, a közlekedési bűncselekmények 31-ről 24-re, a közrend elleni delictumok pedig 71-ről 52-re csökkentek)
A kábítószerrel visszaélés bűncselekmény tekintetében megállapítható, hogy fokozott figyelmet fordítottunk a városban is jelen lévő kábítószer fogyasztók kiszűrésére, amelynek érdekében akciókat szerveztünk, valamint a tudatosabb gépjármű- és ruházat-átvizsgálásra helyeztük a hangsúlyt.
A 2010. évben 6 esetben folytattunk eljárást ilyen bűncselekmény miatt, bár ehhez hozzá kell tenni, hogy a latencia ebben a kategóriában meglehetősen magas arányú is lehet.
Mindenképpen fontos megemlíteni, hogy az egyenruhás állomány közterületi megjelenése általában véve jelentős szerephez juthat a bűncselekmények megelőzésében és megakadályozásában, azonban a jelenlegi létszámhelyzetet figyelembe véve (1 fő járőr napszakonként) irreális elvárás a folyamatos, hatékony közterületi jelenlét.
A bűnügyi helyzetet értékelve összességében megállapítható, hogy a 2010. év nem tér el lényegesen az elmúlt évektől, de kétségtelenül emelkedett –főként a vagyon elleni- bűncselekmények száma.
A közlekedésrendészeti helyzet alakulása
Az elmúlt öt évben az illetékességi területünkön bekövetkezett összes közlekedési balesetek száma alapvetően stagnáló képet mutat. (2010-ben 56 eset)
A személyi sérülés nélküli balesetekben (21 eset) nagyobb az éves ingadozás, a személyi sérüléses eseteknél azonban nincs szignifikáns eltérés a helyi átlagtól.
A személyi sérüléses baleseteken (35) belül a halálos balesetek száma (1), a súlyos (11), valamint a könnyű sérüléses (23) balesetek száma nem mutat jelentős eltérést az átlagtól.
Fontos kiemelni, hogy az elmúlt években évente 1 halálos kimenetelű baleset történt az őrs illetékességi területén, amely abszolút értékben nem mondható magasnak, főként annak figyelembe vételével, hogy a 46-os számú főútvonal igen nagy forgalmat bonyolít.
2010. évben a fő baleseti okok az elsőbbségi szabályok, a kanyarodás szabályainak megszegése, illetve a sebesség helytelen megválasztása voltak.
A sebességtúllépés, illetve a sebesség helytelen megválasztása kiszűrése érdekében átlagosan havonta 6 alkalommal került sebességmérő vezényelve a területünkre.
A sebességmérések tapasztalatai alapján kijelenthető, hogy általában véve lassult a közúti közlekedés, amelyben nyilván nagy szerepe van a közelmúltban hatályba lépett közigazgatási bírság következetes alkalmazásának.
A kerékpárosok által okozott balesetek számának visszaszorítása érdekében továbbra is igyekeztünk a szabálysértő kerékpárosokat következetes intézkedés alá vonni, amelyet alátámaszt a velük szemben ittas járművezetés, illetve kivilágítatlan kerékpározás miatt kiszabott helyszíni bírságok, valamint szabálysértési feljelentések száma is. (összesen 816 szabálysértő kerékpárossal szemben intézkedtünk.)
A kerékpárosok fokozott ellenőrzésének eredménye lakossági visszajelzésekből is érzékelhető.
Közlekedésrendészeti szakmai szempontból mindenképpen fontos megemlíteni azt, hogy a várost keresztülszelő 46-os számú főútvonal, illetve az ezzel párhuzamosan kiépített kerékpárút nagy forgalma miatt potenciális baleseti veszélyforrás. Az útvonalon több veszélyes kereszteződés is található (pl.: Fő út- Pásztor út, Fő út-Bajcsy út), ezért a továbbiakban is kiemelt figyelmet fordítunk a közlekedők ellenőrzésére.
A Hármas-Körös folyó gyomaendrődi szakasza idegenforgalmi, illetve természeti jelentősége mellett közlekedésrendészeti szempontból is fontos tényező. Eseti jellegű vízi akciók során minden esetben ellenőrizzük a vízi járműveket is. Az elmúlt években hajózási szabályok megsértése miatti vízi közlekedési baleset nem történt.
A közrendvédelmi helyzet értékelése
A közrendvédelmi tevékenység mutatói alapvetően illeszkednek az elmúlt 5 év tendenciáihoz.
Célunk a bűnügyi szemléletű közterületi szolgálat előtérbe helyezése, illetve a célirányos ellenőrzési tevékenység; az állomány 2010-ben elsősorban az ittas kerékpározás elkövetőit vonta intézkedés alá.
A személyes szabadságot korlátozó intézkedések, feljelentések, illetve a helyszíni bírságok kismértékben csökkentek, emelkedő képet mutatnak azonban a kerékpárosokkal kapcsolatos helyszíni bírságok, illetve feljelentések.
A szabálysértési feljelentések, illetve helyszíni bírságok csökkenésének oka részben a szabálysértési eljárás struktúrájának változása is, tekintettel arra, hogy számos jogsértést a közigazgatási hatósági eljárás keretében bírálunk el. (sebesség túllépés, egyes KRESZ szabálysértések)
A közterületre vezénylés mértéke némiképp csökkent, ennek ellenére a saját kezdeményezésű intézkedések minimális emelkedést mutatnak.
Az emelkedésben szerepet játszik a sebességmérő készülék megfelelő kihasználtsága, a szolgálat során készített, közigazgatási eljárás alapját képező felvételek készítése.
Az állomány intézkedési aktivitását tekintve általánosságban véve megállapítható, hogy az utóbbi 5 évben egyenletes tendenciát mutat, a 2010. év végén jelentkező létszámhiány ezen a téren még nem éreztette hatását.
A statisztikai adatok közül érdemes kiemelni a pozitív alkoholszondák számának folyamatos emelkedését, ezen belül pedig az ittas kerékpárosokkal szemben tett intézkedések alakulását.
A járőrállomány átlag életkora jelenleg 26 év, tehát az elmúlt évekhez mérten tovább fiatalodott a csoport. A tapasztalt körzeti megbízottak, jelentősebb hely- és személyismerettel, társadalmi kapcsolatokkal bíró idősebb rendőrök hiánya folyamatosan érezteti hatását, amelyet a kollégák személyes motivációja, szorgalma valamelyest pótol.
A létszámhelyzet negatív irányú változása mellett jelentős többletterhet rótt az állományra a 2010. év során jelentkező csapaterős tevékenységek (árvízvédekezés Borsod megyében) miatti vezénylések teljesítése is.
A csapatszolgálati feladatokat ellátó állomány távollétében csak túlórában –berendeléssel- tudtuk megoldani a működéshez minimálisan szükséges közterületi szolgálat vezénylését.
A minden évben jelentkező -szezonális jellegű- feladatok (nemzeti ünnepek, idegenforgalmi idény, halottak napja, karácsonyi bevásárló időszak) végrehajtása szintén nagy többletterhet jelentett az állománynak, az esetek túlnyomó részében berendeléssel lehetett megoldani a feladatokat.
Az országos szintű események biztosítása mellett a helyi rendezvények biztosítását is végrehajtottuk, amelyek közül kiemelkedett a Tour De Hongrie elnevezésű kerékpáros körverseny.
2010. évben végrehajtottuk a „Zebra- akadémia”, illetve az „Iskola rendőre” programokat is, amelyben a KMB állomány, illetve 1 fő járőr vesz részt folyamatosan.
A belvárosi közterületi jelenlét mellett tovább folytatódott a tanya program is, amelynek keretében az 5 veszélyeztetett tanya lakóit legalább havonta 1 alkalommal ellenőriztük.
Az értékelt időszakokban a tanyákon lakók sérelmére nem követtek el bűncselekményt.
A közrendvédelmi állomány tagjaival szemben megalapozott rendőri intézkedés elleni panasz az elmúlt években nem érkezett, emellett pozitívum az is, hogy 2006-tól, 2010-ig mindössze 2 alkalommal érkezett ügyészi óvás helyszínbírságolás miatt.
Kapcsolataink, együttműködés a város szervezeteivel
Az értékelt időszakban a települési önkormányzat és a helyi rendőrőrs közötti kapcsolat jónak mondható, kölcsönösen segítettük egymás eredményes működését.
Az őrsparancsnok részt vesz az önkormányzat havonta megtartandó testületi ülésén és napi kapcsolatot tart a tisztségviselőkkel, valamint az intézményvezetőkkel. (jegyző, gyámhivatal, térségi humánsegítő szolgálat, munkaügyi központ, stb.)
Településünkön 2 fő közterület-felügyelő, valamint 6 fővel mezőőri szolgálat található, illetve a közelmúltban megkezdte tevékenységét a településőrség is, amely jelenleg 4 fővel működik.
Rendszeresen együttműködünk velük a piac és egyéb nagy forgalmú helyek ellenőrzése, valamint a tanya- és külterületi ellenőrzések során.
Folyamatos a munkakapcsolatunk a városi polgárőr szövetséggel, amelynek tagjai az elmúlt években végrehajtott portya-, illetve figyelőszolgálatokban is aktívan részt vettek, a közös közlekedés-rendészeti, közrendvédelmi akciókban is segítették munkánkat.
Szintén jó a területen lévő holtág szövetségekkel történő együttműködésünk, közös ellenőrzéseink. A magánkézbe került vizek, és tartósan bérelt halászati jogok élvezői sok figyelmet és erőt áldoznak a tulajdonuk megóvására, ezzel kiemelkednek más, halászati joggal bíró szervezetek közül, jogsértés gyanúja esetén gyakran fordulnak hozzánk.
Együttműködés keretében oktatási, óraadói feladatokat is ellátunk, mind a középiskolákban, mind az általános iskolákban.
A bűnügyi csoportból 1 fő nyomozó heti 6 órában tart előadást a Kner Imre Szakközépiskola rendészeti szakos osztályának, ahonnan évente átlagban 4-8 fő adja be jelentkezését rendőri szakirányú oktatási intézménybe.
Általános iskolai tevékenységünk keretében az „Iskola rendőre”, illetve a „Zebra Akadémia” nevű programokat végezzük, de esetenként egyéb bűnmegelőző előadásokat is tartunk az oktatási intézményekben. (pl.: Bethlen G. Szakközépiskola)
Tisztelt Képviselőtestület!
A fentiek alapján megállapítható, hogy a rendőrőrs a számára kitűzött feladatokat elvégezte, a vele szemben támasztott követelményeknek alapvetően eleget tett.
A továbbiakban is célunk, hogy feladatainkat Gyomaendrőd lakosságának megelégedésére végezzük.
Kérem Tisztelt Képviselőtestületet a tájékoztatómban foglaltak megvitatására és annak elfogadására.
Gyomaendrőd, 2011. május 11.
Tisztelettel:
Paraizs Tamás r. őrnagy
Őrsparancsnok
A tájékoztatót előterjesztésre alkalmasnak tartom:
Oltyán Sándor r. alezredes
Rendőrségi főtanácsos
Kapitányságvezető
Döntéshozói vélemények
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
A bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a beszámoló elfogadását. |
|
"Rendőrség beszámolójának elfogadása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Testületi ügyek
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek a város közbiztonsági helyzetéről szóló tájékoztató, és a rendőrségi beszámoló elfogadását.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -