20. napirendi pont
TÁJÉKOZTATÓ
A Képviselő-testület
2011. május 26-i ülésére

Tárgy:   Közlekedésfejlesztési koncepció eredményei
Készítette:   Pardi László
Előterjesztő:   Várfi András polgármester
Véleményező bizottság:   Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság

 

Tisztelt Képviselő-testület!
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzata 2003-ban Zsilák Zoltán tervezőtől Úthálózatfejlesztési koncepció kidolgozását rendelte meg. A tervek elkészültek és részletesen tartalmazzák a város területén végrehajtandó úthálózat fejlesztéseket. A terv bemutatja a város adottságait, részletesen taglalja az úthálózat, parkolás és csomópontok fejlesztési lehetőségeit, továbbá taglalja a kerékpárút hálózat fejlesztési lehetőségeit.
 
Úthálózat
 
A tervező az úthálózatfejlesztési koncepciót 2003 és 2013 közötti időtartamra készítette el. A végrehajtási időszak két ütemre lett osztva.
 
Az 1. ütem 2003-2008 közötti időszakot foglalja magába
Utcanév
Forgalmi sávszám
Megjegyzés
Lévai
2
1 sáv valósult meg
Újkert sor
2
megvalósult
Besenyszegi
1
megvalósult
Selyem
2
megvalósult
Gárdonyi G.
2
megvalósult
Kisréti
1
megvalósult
Mátyás király
1
megvalósult
Berzsenyi D.
1
megvalósult
Juhász Gyula
2
megvalósult
Sugár
1
megvalósult
Dr Csókási Béla
1
megvalósult
Bartók B.
1
megvalósult
Dózsa György
1
megvalósult
Könyves Kálmán
1
megvalósult
Ipari
2
megvalósult
Attila
1
megvalósult
Sallai
1
megvalósult
Vörösmarty
1
megvalósult
Losonczy István
1
nem valósult meg
Deák Ferenc
1
megvalósult
Köztársaság
1
megvalósult
Zrínyi Ilona
1
megvalósult
Csurgó
1
megvalósult
József Attila
1
megvalósult
Szent Antal
1
megvalósult
Szabó Ervin
1
megvalósult
Toronyi
1
megvalósult
Hunyadi
1
megvalósult
Bocskai István
1
megvalósult
Rácz Lajos
1
megvalósult
Botond
1
megvalósult
Álmos
1
megvalósult
Nagy Sándor
1
megvalósult
Széchenyi István
1
megvalósult
Mikszáth Kálmán
1
megvalósult
Körgát
1
megvalósult
Somogyi Béla
1
megvalósult
Fáy
1
megvalósult
Kölcsei Ferenc
1
megvalósult
Népliget
1
megvalósult
Alkotmány
1
megvalósult
Rózsahegyi Kálmán
1
megvalósult
Hámán Kató
1
megvalósult
Kató József
1
megvalósult
 
Az 2. ütem 2008-2013 közötti időszakot foglalja magába
Utcanév
Forgalmi sávszám
Megjegyzés
Halász
1
folyamatban
Vadász
1
nem valósult meg
Bányász
1
megvalósult
Mikes
1
megvalósult
Kürt
1
megvalósult
Liliom
1
megvalósult
Kinizsi
1
megvalósult
Kárász
1
megvalósult
Bem
1
megvalósult
Polányi Máté
1
megvalósult
Kenderáztató
1
nem valósult meg
Orgona
1
részben meg valósult
Gábor Áron
1
megvalósult
Vasvári
1
megvalósult
Napkeleti
1
megvalósult
Népliget
2 (bővítés)
nem valósult meg
Szabadság
2 (bővítés)
nem valósult meg
Mohácsi
1
megvalósult
Németzugi sor
1
nem valósult meg
Toldi
1
nem valósult meg
Tokai
1
nem valósult meg
Bánomkerti
1
folyamatban van
Gyóni Géza
1
megvalósult
Budai Nagy Antal
1
megvalósult
Lehel
1
megvalósult
Kazinczy
1
megvalósult
Mikszáth K.
1
megvalósult
Bessenyei
1
megvalósult
Keleti
1
megvalósult
Dobó
1
folyamatban van
Hantoskerti
1
megvalósult
Kőrösi Csoma Sándor
1
megvalósult
Bercsényi
1
megvalósult
Ságvári
1
megvalósult
Pásztor János
1
megvalósult
Tanács
1
megvalósult
Hősök
2 (bővítés)
nem valósult meg
Kulich Gyula
2 (bővítés)
nem valósult meg
 
A Képviselő-testület a 2011-es évi költségvetésben  kötvénykibocsáltás terhére 30.000.000 Ft-ot különített el belterületi útépítésekre, út felújításokra mely keretében az Önkormányzat útépítési beruházást indított mely során a Halász utca, Bánomkerti utca, Dobó utca és Bessenyei utca 2010-ben kiépített útalapja megkapja a záró, aszfalt kopóréteget.
A Losonczy utca, Orgona utca, Kenderáztató utca és Vadász utca építési engedélyének meghosszabbítása jelenleg folyamatban van.
 
Forgalomszabályozás
 
A koncepció szerinti legalkalmasabb forgalomszabályozási eszköz az utcák egyirányúsírása. A tervező által felállított rendszer szerint a következő utcákban egyirányú forgalomszabályozás valósulna meg
  • Semmelweis Ignác - Móricz Zsigmond- Körös sor- Vízműsor-Vidovszky Béla (nem valósult meg)
  • Csokonai Vitéz Mihály - Fő út (nem valósult meg)
  • Tompa Mihály - Fő út - Hősök útja - Mirhóháti - Eötvös József - Kató József - Kossuth Lajos - Pásztor János (nem valósult meg)
  • Csillagos utca- Baross Gábor utca (megvalósult)
  • Lábas utca - Vaszko Mihály utca (részben megvalósult)
Továbbá igenfontos forgalomszabályozási eszköz ként jelentkezik a város lakóútjainak 30 km/h-ás sebesség és súlykorlátozása.
A tervezett korlátozásokból a város 90%-án csupán csak a súlykorlátozás valósult meg.
 
 
Csomópontok
 
A terv a Fő út - Bajcsy Zsilinszky úti csomóponttal részletesen foglalkozik. Felvázolja a csomópont jelenlegi problémáit ugyanis a jelenlegi adottságokból adódóan a csomópontba érkező egyik főforgalmi irány állandó alárendelt szerepben van.
A jelenlegi helyzet megoldására a tervező a körforgalmi csomópont vagy a jelzőlámpás csomópont kiépítését javasolja.
Ez idáig a csomópont átépítése nem valósult meg, átépítése rövidtávon nem indokolt.
Azonban az Önkormányzat 2010 őszén a Hősök tere-Hídfő- Népliget utca környezetében körforgalmi csomópont tervezését indította meg. A tervek elkészültek, közeljövőben megkapják az építési engedélyt. A kivitelezés megindításához pályázati támogatásra van szükség a jövőben.
 
Parkolás
 
A terv külön foglalkozik a Gyomai és az Endrődi városrésszel.
 
Gyomai városrész:
A legnagyobb parkolási probléma a Kossuth utcán jelentkezik az ott található vendéglátó ipari és kereskedelmi egységek fogyasztói következtében.
A tervben szereplő javaslat szerint a legkézenfekvőbb megoldása a Kossuth utca egyirányúsírása. A javasolt intézkedés több közlekedési problémát vonna maga után többek között a Jókai utca járműforgalmának drasztikus növekedését valamint jelentős lakossági felháborodást.
Azonban felvázolja a parkolóhelyek építésének a lehetőségeit is ami jelentős anyagi ráfordítással jár az Önkormányzat számára.
Ez idáig ezek a változtatások nem valósultak meg azonban folyamatban van egy a Posta (Kossuth u. 28) előtti parkoló kialakításának előkészítése.
 
Gyalogosforgalom
A terv röviden foglalkozik a gyalogosforgalommal csupán csak az Endrődi városrész gyalogosátkelőinek számának növelését javasolja.
Az Önkormányzat 2010. őszén a Fő út Bartók Béla utca kereszteződésében gyalogos átkelőhely építését kezdeményezte. A MK NZRt.-vel történt egyeztetések után az építendő gyalogos-átkelőhely meg kapta a jogerős építési engedélyt. Az elektromos hálózatátépítésének egyeztetése után elindulhat gyalogos-átkelőhely megépítése és összekötése a már meglévő járdaszakaszokkal.
 
 Kerékpárút hálózat fejlesztése
 
A fejlesztési koncepció 2006-tól indítja a kerékpárút hálózat fejlesztésének ütemezését.
 
1. ütem 2006-2010 között
Utcanév
Szakasz
Megjegyzés
Fő út
Bajcsy - Semmelweis
nem valósult meg
Bajcsy Zsilinszki Endre
Fő út -Kisréti
megvalósult
Bajcsy Zsilinszki Endre
Kisréti - Losonczy
megvalósult
Névtelen
Fő út - Selyem
tervezés szükséges
Fő út
Kodály Z. - Népliget
engedélyeztetés alatt
Apponyi Albert utca
Fő út - Polányi Máté
tervezés szükséges
 
2. ütem (2011-2015 között)
Utcanév
Szakasz
Megjegyzés
Hősök útja
Fő út - Kisréti utca
tervezés szükséges
Katona József utca
Bajcsy Zsilinszky - köztemető
tervezés szükséges
Ipartelep u.
Fő út - körforgalom
tervezés szükséges
Fő út
Népliget - Bónum zug
engedélyeztetés alatt
Blaha Lujza u.
Apponyi Albert u.- ipartelep
tervezés szükséges
 
3. ütem 2015-után
Útnév
Szakasz
Megjegyzés
46-os főút
Mezőberény felé
tervezés szükséges
443-as számú főút
Szarvas felé
tervezés szükséges
4231-es számú főút
Dévaványa
tervezés szükséges
 
A Fő úti (Kodály Zoltán utcától) Bónum zugi kerékpárút tervei elkészültek jelenleg engedélyezés alatt álnak. A megvalósításukhoz Önkormányzati fedezet hiányában mindenkép pályázati támogatás szükséges.
 
Összegzés
 
Mivel az úthálózatfejlesztési koncepció 2013-ig terjedő időszakra vonatkozóan ütemezi a város belterületi úthálózatának fejlesztését valamint a városhoz tartozó ritkán lakott településrészek úthálózata is fejlesztésre szorul ezért a jövőben mindenkép célszerű az úthálózatunk állapotának felmérése valamint egy újabb ütemterv kidolgozása amely nem csupán a belterületi utakkal hanem az Öregszőlői és Kocsorhegyi településrészek fejlesztésével is foglalkozik. Egy újjabb tanulmány elkészítéséhez mindenkép szakember bevonása szükséges, azonban a Körös-szögi Kistérség Többcélú Társulása szervezetnél alkalmazásban lévő útügyi referens valószínűleg elegendő segítséget tud az Önkormányzatnak ebben nyujtani.
 

 

 


Döntéshozói vélemények

Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság  

A bizottság javasolja a Képviselő-testületnek hogy fogadja el a Közlekedésfejlesztési koncepcióról szóló tájékoztatót továbbá javasolja, hogy az Önkormányzat méresse fel egy szakértővel a meglévő úthálózat állapotat és a későbbiekben készüljön egy útfelújítási koncepció.

 
Döntési javaslat

"Közlekedésfejlesztési koncepció"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Közlekedés
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete a Közlekedésfejlesztési koncepció eredményeiről szóló tájékoztatót elfogadja.


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal
Felelős: Várfi András

« Vissza
Vissza a főmenübe