20. napirendi pont
TÁJÉKOZTATÓ
A Képviselő-testület
2011. május 26-i ülésére
2011. május 26-i ülésére
Tárgy: | Közlekedésfejlesztési koncepció eredményei | |
Készítette: | Pardi László | |
Előterjesztő: | Várfi András polgármester | |
Véleményező bizottság: | Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
Gyomaendrőd Város Önkormányzata 2003-ban Zsilák Zoltán tervezőtől Úthálózatfejlesztési koncepció kidolgozását rendelte meg. A tervek elkészültek és részletesen tartalmazzák a város területén végrehajtandó úthálózat fejlesztéseket. A terv bemutatja a város adottságait, részletesen taglalja az úthálózat, parkolás és csomópontok fejlesztési lehetőségeit, továbbá taglalja a kerékpárút hálózat fejlesztési lehetőségeit.
Úthálózat
A tervező az úthálózatfejlesztési koncepciót 2003 és 2013 közötti időtartamra készítette el. A végrehajtási időszak két ütemre lett osztva.
Az 1. ütem 2003-2008 közötti időszakot foglalja magába
Utcanév
|
Forgalmi sávszám
|
Megjegyzés
|
Lévai
|
2
|
1 sáv valósult meg
|
Újkert sor
|
2
|
megvalósult
|
Besenyszegi
|
1
|
megvalósult
|
Selyem
|
2
|
megvalósult
|
Gárdonyi G.
|
2
|
megvalósult
|
Kisréti
|
1
|
megvalósult
|
Mátyás király
|
1
|
megvalósult
|
Berzsenyi D.
|
1
|
megvalósult
|
Juhász Gyula
|
2
|
megvalósult
|
Sugár
|
1
|
megvalósult
|
Dr Csókási Béla
|
1
|
megvalósult
|
Bartók B.
|
1
|
megvalósult
|
Dózsa György
|
1
|
megvalósult
|
Könyves Kálmán
|
1
|
megvalósult
|
Ipari
|
2
|
megvalósult
|
Attila
|
1
|
megvalósult
|
Sallai
|
1
|
megvalósult
|
Vörösmarty
|
1
|
megvalósult
|
Losonczy István
|
1
|
nem valósult meg
|
Deák Ferenc
|
1
|
megvalósult
|
Köztársaság
|
1
|
megvalósult
|
Zrínyi Ilona
|
1
|
megvalósult
|
Csurgó
|
1
|
megvalósult
|
József Attila
|
1
|
megvalósult
|
Szent Antal
|
1
|
megvalósult
|
Szabó Ervin
|
1
|
megvalósult
|
Toronyi
|
1
|
megvalósult
|
Hunyadi
|
1
|
megvalósult
|
Bocskai István
|
1
|
megvalósult
|
Rácz Lajos
|
1
|
megvalósult
|
Botond
|
1
|
megvalósult
|
Álmos
|
1
|
megvalósult
|
Nagy Sándor
|
1
|
megvalósult
|
Széchenyi István
|
1
|
megvalósult
|
Mikszáth Kálmán
|
1
|
megvalósult
|
Körgát
|
1
|
megvalósult
|
Somogyi Béla
|
1
|
megvalósult
|
Fáy
|
1
|
megvalósult
|
Kölcsei Ferenc
|
1
|
megvalósult
|
Népliget
|
1
|
megvalósult
|
Alkotmány
|
1
|
megvalósult
|
Rózsahegyi Kálmán
|
1
|
megvalósult
|
Hámán Kató
|
1
|
megvalósult
|
Kató József
|
1
|
megvalósult
|
Az 2. ütem 2008-2013 közötti időszakot foglalja magába
Utcanév
|
Forgalmi sávszám
|
Megjegyzés
|
Halász
|
1
|
folyamatban
|
Vadász
|
1
|
nem valósult meg
|
Bányász
|
1
|
megvalósult
|
Mikes
|
1
|
megvalósult
|
Kürt
|
1
|
megvalósult
|
Liliom
|
1
|
megvalósult
|
Kinizsi
|
1
|
megvalósult
|
Kárász
|
1
|
megvalósult
|
Bem
|
1
|
megvalósult
|
Polányi Máté
|
1
|
megvalósult
|
Kenderáztató
|
1
|
nem valósult meg
|
Orgona
|
1
|
részben meg valósult
|
Gábor Áron
|
1
|
megvalósult
|
Vasvári
|
1
|
megvalósult
|
Napkeleti
|
1
|
megvalósult
|
Népliget
|
2 (bővítés)
|
nem valósult meg
|
Szabadság
|
2 (bővítés)
|
nem valósult meg
|
Mohácsi
|
1
|
megvalósult
|
Németzugi sor
|
1
|
nem valósult meg
|
Toldi
|
1
|
nem valósult meg
|
Tokai
|
1
|
nem valósult meg
|
Bánomkerti
|
1
|
folyamatban van
|
Gyóni Géza
|
1
|
megvalósult
|
Budai Nagy Antal
|
1
|
megvalósult
|
Lehel
|
1
|
megvalósult
|
Kazinczy
|
1
|
megvalósult
|
Mikszáth K.
|
1
|
megvalósult
|
Bessenyei
|
1
|
megvalósult
|
Keleti
|
1
|
megvalósult
|
Dobó
|
1
|
folyamatban van
|
Hantoskerti
|
1
|
megvalósult
|
Kőrösi Csoma Sándor
|
1
|
megvalósult
|
Bercsényi
|
1
|
megvalósult
|
Ságvári
|
1
|
megvalósult
|
Pásztor János
|
1
|
megvalósult
|
Tanács
|
1
|
megvalósult
|
Hősök
|
2 (bővítés)
|
nem valósult meg
|
Kulich Gyula
|
2 (bővítés)
|
nem valósult meg
|
A Képviselő-testület a 2011-es évi költségvetésben kötvénykibocsáltás terhére 30.000.000 Ft-ot különített el belterületi útépítésekre, út felújításokra mely keretében az Önkormányzat útépítési beruházást indított mely során a Halász utca, Bánomkerti utca, Dobó utca és Bessenyei utca 2010-ben kiépített útalapja megkapja a záró, aszfalt kopóréteget.
A Losonczy utca, Orgona utca, Kenderáztató utca és Vadász utca építési engedélyének meghosszabbítása jelenleg folyamatban van.
Forgalomszabályozás
A koncepció szerinti legalkalmasabb forgalomszabályozási eszköz az utcák egyirányúsírása. A tervező által felállított rendszer szerint a következő utcákban egyirányú forgalomszabályozás valósulna meg
- Semmelweis Ignác - Móricz Zsigmond- Körös sor- Vízműsor-Vidovszky Béla (nem valósult meg)
- Csokonai Vitéz Mihály - Fő út (nem valósult meg)
- Tompa Mihály - Fő út - Hősök útja - Mirhóháti - Eötvös József - Kató József - Kossuth Lajos - Pásztor János (nem valósult meg)
- Csillagos utca- Baross Gábor utca (megvalósult)
- Lábas utca - Vaszko Mihály utca (részben megvalósult)
Továbbá igenfontos forgalomszabályozási eszköz ként jelentkezik a város lakóútjainak 30 km/h-ás sebesség és súlykorlátozása.
A tervezett korlátozásokból a város 90%-án csupán csak a súlykorlátozás valósult meg.
Csomópontok
A terv a Fő út - Bajcsy Zsilinszky úti csomóponttal részletesen foglalkozik. Felvázolja a csomópont jelenlegi problémáit ugyanis a jelenlegi adottságokból adódóan a csomópontba érkező egyik főforgalmi irány állandó alárendelt szerepben van.
A jelenlegi helyzet megoldására a tervező a körforgalmi csomópont vagy a jelzőlámpás csomópont kiépítését javasolja.
Ez idáig a csomópont átépítése nem valósult meg, átépítése rövidtávon nem indokolt.
Azonban az Önkormányzat 2010 őszén a Hősök tere-Hídfő- Népliget utca környezetében körforgalmi csomópont tervezését indította meg. A tervek elkészültek, közeljövőben megkapják az építési engedélyt. A kivitelezés megindításához pályázati támogatásra van szükség a jövőben.
Parkolás
A terv külön foglalkozik a Gyomai és az Endrődi városrésszel.
Gyomai városrész:
A legnagyobb parkolási probléma a Kossuth utcán jelentkezik az ott található vendéglátó ipari és kereskedelmi egységek fogyasztói következtében.
A tervben szereplő javaslat szerint a legkézenfekvőbb megoldása a Kossuth utca egyirányúsírása. A javasolt intézkedés több közlekedési problémát vonna maga után többek között a Jókai utca járműforgalmának drasztikus növekedését valamint jelentős lakossági felháborodást.
Azonban felvázolja a parkolóhelyek építésének a lehetőségeit is ami jelentős anyagi ráfordítással jár az Önkormányzat számára.
Ez idáig ezek a változtatások nem valósultak meg azonban folyamatban van egy a Posta (Kossuth u. 28) előtti parkoló kialakításának előkészítése.
Gyalogosforgalom
A terv röviden foglalkozik a gyalogosforgalommal csupán csak az Endrődi városrész gyalogosátkelőinek számának növelését javasolja.
Az Önkormányzat 2010. őszén a Fő út Bartók Béla utca kereszteződésében gyalogos átkelőhely építését kezdeményezte. A MK NZRt.-vel történt egyeztetések után az építendő gyalogos-átkelőhely meg kapta a jogerős építési engedélyt. Az elektromos hálózatátépítésének egyeztetése után elindulhat gyalogos-átkelőhely megépítése és összekötése a már meglévő járdaszakaszokkal.
Kerékpárút hálózat fejlesztése
A fejlesztési koncepció 2006-tól indítja a kerékpárút hálózat fejlesztésének ütemezését.
1. ütem 2006-2010 között
Utcanév
|
Szakasz
|
Megjegyzés
|
Fő út
|
Bajcsy - Semmelweis
|
nem valósult meg
|
Bajcsy Zsilinszki Endre
|
Fő út -Kisréti
|
megvalósult
|
Bajcsy Zsilinszki Endre
|
Kisréti - Losonczy
|
megvalósult
|
Névtelen
|
Fő út - Selyem
|
tervezés szükséges
|
Fő út
|
Kodály Z. - Népliget
|
engedélyeztetés alatt
|
Apponyi Albert utca
|
Fő út - Polányi Máté
|
tervezés szükséges
|
2. ütem (2011-2015 között)
Utcanév
|
Szakasz
|
Megjegyzés
|
Hősök útja
|
Fő út - Kisréti utca
|
tervezés szükséges
|
Katona József utca
|
Bajcsy Zsilinszky - köztemető
|
tervezés szükséges
|
Ipartelep u.
|
Fő út - körforgalom
|
tervezés szükséges
|
Fő út
|
Népliget - Bónum zug
|
engedélyeztetés alatt
|
Blaha Lujza u.
|
Apponyi Albert u.- ipartelep
|
tervezés szükséges
|
3. ütem 2015-után
Útnév
|
Szakasz
|
Megjegyzés
|
46-os főút
|
Mezőberény felé
|
tervezés szükséges
|
443-as számú főút
|
Szarvas felé
|
tervezés szükséges
|
4231-es számú főút
|
Dévaványa
|
tervezés szükséges
|
A Fő úti (Kodály Zoltán utcától) Bónum zugi kerékpárút tervei elkészültek jelenleg engedélyezés alatt álnak. A megvalósításukhoz Önkormányzati fedezet hiányában mindenkép pályázati támogatás szükséges.
Összegzés
Mivel az úthálózatfejlesztési koncepció 2013-ig terjedő időszakra vonatkozóan ütemezi a város belterületi úthálózatának fejlesztését valamint a városhoz tartozó ritkán lakott településrészek úthálózata is fejlesztésre szorul ezért a jövőben mindenkép célszerű az úthálózatunk állapotának felmérése valamint egy újabb ütemterv kidolgozása amely nem csupán a belterületi utakkal hanem az Öregszőlői és Kocsorhegyi településrészek fejlesztésével is foglalkozik. Egy újjabb tanulmány elkészítéséhez mindenkép szakember bevonása szükséges, azonban a Körös-szögi Kistérség Többcélú Társulása szervezetnél alkalmazásban lévő útügyi referens valószínűleg elegendő segítséget tud az Önkormányzatnak ebben nyujtani.
Döntéshozói vélemények
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság |
A bizottság javasolja a Képviselő-testületnek hogy fogadja el a Közlekedésfejlesztési koncepcióról szóló tájékoztatót továbbá javasolja, hogy az Önkormányzat méresse fel egy szakértővel a meglévő úthálózat állapotat és a későbbiekben készüljön egy útfelújítási koncepció. |
|
"Közlekedésfejlesztési koncepció"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Közlekedés
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete a Közlekedésfejlesztési koncepció eredményeiről szóló tájékoztatót elfogadja.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Felelős: Várfi András