23. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2011. május 26-i ülésére

Tárgy:   Vasút beruházásról (aluljáró) kerékpárút úttervezésekről, csomópont pályázatokról beszámoló
Készítette:   Liszkainé Nagy Mária
Előterjesztő:   Várfi András polgármester
Véleményező bizottság:   Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság

 

Tisztelt Képviselő-testület!
 
A Gyomaendrődöt érintő tervezett beruházásokról tájékoztatom T. Testületet az alábbiakban:
 
VASÚT
 
A Gyoma – Békéscsaba vasúti vonalszakasz építési engedélyét a Nemzeti Közlekedési Hatóság 2009. évben kiadta, a kiviteli tervei elkészültek.
A beruházás részét képezi a 46-os főút és a vasút keresztezésében aluljáró építése. A csatlakozó útszakaszokra; a közúti, gyalogos-és kerékpáros aluljáróhoz kapcsolódó út és kerékpárút szakaszok átépítésére a Közlekedési Hatóság 2010-ben adta meg az építési engedélyt.   
A projekt indítása előtt (uniós előírásoknak megfelelő) minőségbiztosítás szükséges.
Jelenleg a dokumentáció NIF Zrt. általi ellenőrzése zajlik, amelyet a Közreműködő szervezetek minőségbiztosítása követ. Tervek szerint még 2011. első félévében elindulhat a közbeszerzés.
 
Ezzel párhuzamosan zajlik a támogatási kérelem elbírálása, amely aláírása úgyszintén szükséges a pénzügyi forrás biztosításához. A Támogatási szerződés aláírásának feltétele a kormányhatározat is.
 
Tervek szerint a Támogatási szerződés, és a Kivitelezői szerződés is idén megkötésre kerül.
 
 
46-os FŐÚTI CSOMÓPONT
 
A Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ az országos közutakon levő balesetveszélyes csomópontok átépítésére szóló pályázati kiírására az Önkormányzat úgy határozott, hogy a 46-os főút és a 443. számú közút, Népligeti lejáró csomópont átalakítását megtervezteti és benyújtja a pályázatát. A tervek elkészültek és a magas tervező költségbecslés, a jelentős mértékű önrész miatt az önkormányzat nem tudta felvállalni, hogy ebben a pályázatban részt vesz. Az elkészült terveket benyújtottuk engedélyeztetésre a közlekedési hatósághoz, bízva abban, hogy lehetőség lesz a későbbiekben a csomópont tervek szerinti megvalósításra.
 
Az engedélyezési eljárás folyamatban van, az engedélyező hatóság a hiánypótlási felhívásában előírta, hogy az engedély kérelemhez csatolni kell a jogosult Építtető részéről a meghatalmazást, hogy az Önkormányzat eljárhat az engedélyezési ügyben, mivel a közúti közlekedésről szóló 198. évi I. tv. 29. § (1) bek. alapján az önkormányzat nem lehet az építtető. Továbbá szükséges a tervezett közlekedési létesítmény kezeléséről szóló nyilatkozat is. A Magyar Közút Nonprofit Zrt-t (Békéscsaba) és a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központot megkerestük, és az Építtető kijelelését. Az Építtető a NIF Zrt vagy a Magyar Közút NZrt lehet.
Várhatóan a következő pályázati kiírás a jövő évben lesz.
 
 
KERÉKPÁRÚT
 
 
Gyomaendrőd, 46. sz. főút mentén tervezett kerékpárút:
A Főúton a Kodály Zoltán utcáig van kiépítve a kerékpárút. A Kodály utcától a külterületi un. olajosok útjáig 2007-ben megtervezésre került a kerékpárút, és építési engedélyt kapott az önkormányzat a megvalósítására. 2008-ban a belterületi szakaszára benyújtotta az önkormányzat a pályázatot, de nem nyert támogatást.
Az Endrődi Hármas-Körös híd felújítása, a mederhídon elkészült kerékpárút felvetette a védtöltések közötti szakaszon a kerékpárút megtervezését a pályázati lehetőségek érdekében.
A tervdokumentáció elkészült. A tervdokumentációt benyújtottuk engedélyezésre.
 Az engedélyezési eljárás során a MK NZrt. Közút kezelői véleményében rögzítette, hogy a Pajer strandbejárat és a Hídfő között történjen meg a kerékpárút kialakítása kétoldali egyirányú kerékpárúttal.
Tervbírálata decemberben volt a KKK-nál, ahol támogatták a kétoldali egyirányú kerékpárút szakaszok megépítését..
 A töltésen térkő burkolat kerül kialakításra, így a töltésmozgás miatti károk könnyebben javíthatóak. A kerékpárút kezelését az önkormányzat vállalja.
Tekintettel arra, hogy a tervezett szakaszon megoldható a kerékpáros forgalom biztonságos továbbvezetése, a tervezett szakasz a nagy forgalom miatt kiemelten veszélyes a kerékpáros forgalom számára, ezért a Tervbírálati Bizottság véleménye szerint a két töltés közötti szakasz önmagában is fontos és szükséges, a belterületen tervezett szakasz (Hídfő u. 200 m) szintén része lehet a pályázatnak. A csomópont átépítésének tervét is támogatták.
A Magyar Közút NZrt, valamint a KKK állásfoglalásának megfelelően áttervezésre került a védtöltés és a Pájer strand közötti szakasz kétoldalú egyirányú kerékpárúttá.
A fenti kerékpárút szakaszok engedélyezési eljárása folyik.
A belterületi kerékpárút szakasz építési engedélye érvényességének meghosszabbítását kértük a Hatóságtól.
A 443. sz. országos közút – 46-os főút csomópontja és a védtöltés közötti kerékpárút nyomvonalának egyeztetése az május 4-én volt az engedélyező hatóság és a közút kezelőjének képviselőivel. Az egyeztetésen elhangzottak alapján folyik tovább a tervezési munka. A tervek elkészülte után újra benyújtásra kerül a Kodály utcától a Hármas-Körös gátjáig tartó szakasz engedélyezésre, valamint a tervbírálatra és a támogató Bizottsági vélemény, az építési engedély megszerzése után a pályázat benyújtásra kerülhet a Képviselő-testület döntése alapján.
A KözOP kerékpáros pályázat külterületi szakaszok megépítését támogatja.
A DAOP pályázati kiírás a belterületi kerékpárút építésére szól.
 
JÁRDA
 
A Hármas-Körös híd építése előtt felvetődött szükséges igényként, hogy a hídon biztosítani kell a gyalogos és kerékpáros forgalmat. A NIF beruházásában elkészült a híd és a mederhídon megvalósult mindkét forgalmi oldalon a biztonságos gyalogos-kerékpársáv.
A műszaki átadási eljáráskor az engedélyező hatóság nyilatkozta, hogy a megépült kerékpárút szakaszt a forgalom elől el kell zárni. Az önkormányzat kérte, hogy legalább a gyalogos forgalom részére megnyitásra keüljön. A  híd forgalomba helyezési engedélye szerint lezárásra került. A forgalomnak akkor lesz átadva, ha a  továbbvezetés megoldott lesz. Ennek érdekében a két töltés között a 2010. évben megtervezésre került a kerékpárút, a 2011. évben van lehetőség a pályázat benyújtására az építési engedély kiadása után.
A lakosság, a gyerekek érdekében a hídon való biztonságos átkeléshez szükséges a lezárást megszüntetni
A mederhídon elkészült gyalog és kerékpár forgalom részére megépült sáv használatbavétele érdekében egyeztető tárgyalás volt április végén, melyen részt vettek a NKH Kiemelt Ügyek Hatósága, Magyar Közút NZrt, Közlekedési Felügyelőség, Gyomaendrőd Város Önkormányzata, NIF Zrt képviselői.
A megjelentek a következő műszaki megoldásban állapodtak meg:
A Hídfő utcán a páros oldalon a folyó védtöltéséig a járdát meghosszabbítjuk, a 46-os számú főúton a töltésen átvezetjük. Az átvezetéshez szükséges megfelelő felfestést, kresz táblák kihelyezését a Magyar Közút NZrt vállalja. A híd keleti oldalán épül egy ideiglenes járda. (azért ideiglenes, mert a Hídfőtől kétoldalú egyirányú kerékpárút nyomvonalával egyezően került megtervezésre).
A járda a védtöltés és az ártérbe vezető lejáró között épül, szélessége a mederhídon meglevőhöz közelít. A járdához korlátot kell építeni. 
A járda építtetője az Önkormányzat. Az engedélyező hatóság: a Kormányhivatal által az eljárás lefolytatására kijelölt jegyző.
A járda terveinek elkészítésével a Transzprojekt Kft-t bíztuk meg. A tervezői kiválasztást az indokolta, hogy a Hármas-Körös híd felújításának műszaki ellenőre volt, valamint a két védtöltés közötti tervezési munkáira szóló megbízást ( 3 ajánlattevő közül kiválasztva) Ő kapta meg, így rövidebb idő alatt tudott tervet készíteni, mint egy új tervező.  A május 4-i egyeztetésen a tervező bemutatta a tervlapot. A tervezett műszaki megoldás ellen a jelenlevők közül senki nem emelt kifogást. A terv alapján árajánlatot kértünk. Az árajánlatok a bizottsági ülés előtt kerültek felbontásra. A bizottsági ülésen ismertetésre kerültek.
Az árajánlatok:
Gyomaszolg Ipari Park Kft    2.210.202,-Ft + Áfa
Tótkaép Kft   2.820.062,- Ft + Áfa
Bereczki és Társa Bt   2.983.168,- Ft + Áfa.
A járda építésének fedezete a 4/2011.(II.17.) önkormányzati rendeletben az út- és járda felújításra meghatározott 17,5 millió Ft-os kötvény felhasználást igénylő tételből.
A legkedvezőbb árajánlattevővel tárgyalást folytatunk, melynek eredményéről a Képviselő-testületi ülésen tájékoztatást adunk.

 


Döntéshozói vélemények

Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság  

A Bizottság a beszámoló elfogadását javasolja a Képviselő-testületnek. A hídhoz vezető járda megépítését fontosnak tartja, a beérkezett árajánlatokat magasnak ítéli meg.

 
1. döntési javaslat

"Vasút beruházásról (aluljáró) kerékpárút úttervezésekről, csomópont pályázatokról beszámoló"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: ÁLTALÁNOS ÜGYEK
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete a közlekedési fejlesztési tervekről szóló tájékoztatót elfogadja.


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -

2. döntési javaslat

"Endrődi Hármas-Körös hídhoz vezető járda építése"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Építési, beruházási ügyek
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete biztonságos közlekedés érdekében az Endrődi Hármas-Körös hídhoz járda építését szükségesnek tartja. A .................... Ft-os tervezési és építési munkák fedezete 4/2011. (II.17.) önkormányzati rendeletben az út- és járdafelújítási feldataokra meghatározott tételből, melynek forrásaként a kötvényt  jelölte ki a testület.


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe