8. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Bizottság Elnöki Munkacsoport
2011. június 15-i ülésére
Tárgy:
|
|
A Csoda-Vár Gyermekcentrum Közhasznú Alapítvány pályázati kérelme
|
Készítette:
|
|
Tóthné Rojik Edit
|
Előterjesztő:
|
|
Várfi András polgármester
|
Véleményező bizottság:
|
|
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Bizottság Elnöki Munkacsoport
|
Tisztelt Képviselő-testület!
Előzmény:
A Szmola Nonprofit Kiemelten Közhasznú Kft. 2011. március 10. napján kéréssel fordult a Tisztelt Képviselő-testülethez, mely alapján kérte, hogy a Közhasznú Tevékenység Ellátásáról szóló szerződés közös megegyezéssel történő megszüntetéséhez szíveskedjen hozzájárulni. Továbbá kérte, hogy a szerződések felbontására illetve az óvodák működtetésének befejezésére 2011. szeptember 1. napjától kezdődő időpontot szíveskedjen elfogadni, így 2011. augusztus 31. napjáig vállalja a két óvoda (Szabadság út 6. sz. és Fő út 85.sz.) szerződés szerinti működtetését.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Szmola Nonprofit Kiemelten Közhasznú Kft. által üzemeltetett Napsugár Óvodák óvodai feladatellátást úgy kívánja megvalósítani, hogy a Napsugár Óvodák Szabadság út 6. szám alatt lévő telephelyén az óvodai feladatellátást a 2011/2012 tanévtől, az Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola és Diákotthon intézményegységeként, intézményi társulás fenntartásban kívánja ellátni, valamint a Napsugár Óvodák Fő út 85. szám alatt lévő telephelyén nem kívánja ellátni az óvodai feladatellátást a csökkenő gyermek létszám és a szabad óvodai férőhely kapacitás miatt.
A Csoda-Vár Gyermekcentrum Közhasznú Alapítvány képviseletében Nagyné Simon Mária az előterjesztés mellékletét képező kérelmében kéri a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy a Gyomaendrőd, Fő út 85. szám alatt lévő épület óvodaként történő további működtetésére benyújtott pályázatát szíveskedjen elfogadni, támogatni. Az Alapítvány, szülői aláírásokkal is alátámasztotta pályázati kérelmét.
Az alapítvány pályázati kérelmét - 2011. május 25-én érkezett szülői kérelemmel és petícióval kiegészítve - a Képviselő-testület 2011. május 26-i ülésén tárgyalta és ügydöntött, hogy a kérelemben való döntést elnapolja, mert a később érkezett beadványok alapján újabb átgondolása – tárgyalása szükséges a kérelemnek.
A kérelmező és a kérelmező beadványához csatlakozó szülői kérés és petíció hangsúlyozta, hogy olyan óvoda alapításához kérik a tisztelt képviselő-testület hozzájárulását, melyben
„Az óvodaalapítás Alapítványunk számára fontos gazdasági lépés, amely hosszú időre biztosítaná működésünket, szakmai programunk kiteljesedését. Az Alapítvány az óvodaalapítást megkezdte. Elkészítettük a Táguló Világ Angol - Magyar Kéttannyelvű Óvodai nevelési Programot, amely a 2007 óta működő Bölcsődénk Szakmai programjára épül, annak folytatása. A Program szakértői véleményeztetése folyamatban van. Óvoda alapításával biztosítható a felmenő rendszerben történő kétanyanyelvű nevelés megvalósítása, amely innovatív, európai szellemiségű óvodai nevelést indít el a városban.
Kérem a Tisztelt Képviselő – Testületet, hogy pályázatunkat elfogadni szíveskedjen, és támogassa, hogy a városban működő többi óvodához hasonló feltételekkel kezdhessük meg munkánkat.”
Szülői petícióból idézve:
„A program sikerességének záloga a felmenő rendszerben történő nevelés, bölcsőde után az óvodában, majd pedig az iskolában történő nyelvtanulás (ma már mindegyik általános iskola indít első osztályokat angol nyelvű órákkal a tanrendben).
Mindemellett, nem csak a kétnyelvű nevelés miatt ragaszkodunk az intézményhez, hanem a kiváló szolgáltatások miatt is (rendszeres lovaglás, könyvtárlátogatás, úszásoktatás, kézműves foglalkozások), és a nem letúlzott létszámú csoport miatt (15-20 fő az ideális csoport létszám szerintünk két óvónővel és egy dadussal).”
A Fő út 85. szám alatt lévő óvoda engedélyezett férőhelye 50 fő, melyben jelenleg a 2010/2011-es szorgalmi évben 23 fő gyermek lett beíratva.
A Szmola Nonprofit Kiemelten Közhasznú Kft.-vel történő tárgyalások során a Szmola Magdolna képviselő tájékoztatásként elmondta, hogy a dolgozóival a munkaügyi kapcsolatokat lezárja. A Fő út 85. szám alatt lévő óvoda egységbe nem hirdette meg az óvodai felvételt, és az odajáró gyermekek nagy része a szülők tájékoztatásai alapján, a Vásártéri Szivárvány Óvodába (jelenlegi beiratkozás alapján: 11 fő) iratkozott be, iskolásba fog járni a 9 fő, illetve a gyermekek lakóhelyéhez közelebbi óvodába került beíratásra 3 fő.
Jelenleg a Fő úti óvodába járó gyermekek után az óvoda 7.670 Ft/fő önkormányzati támogatásban részesül. Ez a 2011-es naptári évben - 23*7.670 Ft*4 hó 705.640 Ft – költség átcsoportosítást(14 fő) illetve megtakarítást(9 fő) fog jelenteni az önkormányzatnak. Nagy valószínűséggel azok az óvodák fogják kérni az önkormányzati támogatás létszámnövelését, ahová a Fő úti gyermekek beíratva lettek/lesznek.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Napsugár Óvodák Fő út 85. szám alatt lévő épületében az óvodai feladat ellátást nem kívánja ellátni a csökkenő gyermeklétszám és a szabad óvodai férőhelyek miatt, az alábbiakkal alátámasztva:
A városában 2011/2012 évben hét intézmény lát el óvodai nevelési feladatokat
- engedélyezett férőhely: 563 fő
- a 2010/2011-es szorgalmi évben beíratott összes óvodás: 456 fő
- a népesség nyilvántartó rendszer alapján a 3-6 éves korú gyermekek száma: 488 fő
A 2010/2011-es szorgalmi évben 107 szabad férőhely volt.
- a 2011/2012-es szorgalmi évre 134 fő iratkozott be az óvodákból iskolába.
- a 2011/2012-es szorgalmi évre beíratott óvodás: (új beíratott:105 fő) 412 fő
A fenti adatok alapján a 2011/2012-es szorgalmi évben szabad óvodai férőhely a Fő úti óvoda (50 engedélyezett létszám) kiemelésével: (563-50 - 412) 101 fő
- a közoktatási törvénytervezetben szerepel az óvodás korú gyermekek 3 éves kortól való kötelező óvodáztatása. Amennyiben ez az állásfoglalás elfogadásra kerül, abban az esetben is szabad férőhely kapacitás lesz a városban lévő óvodákban (a Fő úti óvoda kiemelése mellett) 488-412= 76 gyermeket kell még majd beíratni, de a 101 szabadhely tekintetében (101-76) még mindig marad szabad férőhely 25 fő részére.
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a 162/2011. (V.18.) számú határozata alapján nem javasolta a Csoda-Vár Gyermekcentrum Közhasznú Alapítvány pályázati kérelme alapján a Gyomaendrőd, Fő út 85. szám alatt lévő épület bérbeadását, önkormányzati kiegészítő működési támogatás nélküli, óvodai nevelési célú feladatellátásra történő meghirdetésre.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 210/2007 (VII. 26.) számú határozat IX. pontja alapján kijelentette, hogy az óvodáskorú gyermekek számának folyamatos csökkenésére hivatkozva, a gyomaendrődi óvodai férőhelyek számával a települési óvodai feladatellátást megfelelő szakmai színvonalon biztosítottnak látja és további óvodai férőhelyekre nem kíván feladat-ellátási szerződést kötni.
A városban lévő óvodákban lehetősége van minden érdeklődő gyermeknek az angol nyelvvel való ismerkedésre, kézműves foglalkozásokra járni. Továbbá a város összes gyermeke részére, fenntartótól függetlenül az önkormányzat támogatja az vízhez szoktatást - úszásoktatást bölcsődés kortól középiskolás korig.
Az óvodákban a közoktatási törvény 3. számú melléklete alapján engedélyezett gyermeklétszám alapján került kialakításra a csoportok létszáma.
Az ingatlan az önkormányzat törzsvagyonát képezi, amely helyi döntés alapján korlátozottan forgalomképes.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának vagyonáról és a vagyontárgyak feletti rendelkezési jog gyakorlásának szabályairól szóló 14/2003. (VI. 5.) önkormányzati rendelet 16. § (1) bekezdés alapján az ingatlan értékesítéséről a T. Képviselő – testület dönt.
A helyi rendelet és versenyeztetési szabályzat alapján az ingatlanokat nyilvános liciten, versenytárgyaláson kell hasznosítani.
A Fő út 85. szám alatt lévő épület gyermekek óvodai nevelésére megfelelően van kialakítva.
A jelenlegi költségvetési helyzet - és a települési költségvetési rendelet megalkotásában irányvonalat adó költségmegszorítás, költségmegtakarítás nem ad lehetőséget a Csoda-Vár Alapítvány pályázati kérelmében megfogalmazott önkormányzati támogatásra.
Kockázat elemzés:
- a településen működő óvodák többségében van szabad férőhely, ezért az újabb óvoda nyitással a kihasználatlan szabadhelyek száma nő és a fenntartási költségek megemelkednek,
- nyilvántartás alapján a Fő úti óvodába járó gyermekek beíratása megtörtént, és többségük abba az óvodába került beíratásra, melybe a saját ovónéniük fog dolgozni (amennyiben a 11 fő kiíratásra kerül, akkor az említett óvónő nem nyer felvételt az óvodába és azadott óvodában a kihasználatlan szabadhelyek száma tovább nő és a fenntartási költségek nőnek),
- a Fő úti óvodában, egy összevont csoport működését tervezi (háromtól hat éves korig) a kérelmező, melyben az angol magyar két tannyelvű képzést kívánja megvalósítani,
- folyamatosan csökken a gyermeklétszám ezáltal az óvodába beíratott gyermeklétszám is,
- a képviselő-testület 2007 évi határozatának IX. pontját vissza kell vonnia, amennyiben a hozzájárul új óvoda nyitásához és azzal közoktatási megállapodást köt,
- amennyiben a közoktatási törvénytervezet alapján, bevezetésre kerül a 3 éves kortól való kötelező beóvodáztatás, abban az esetében is szabad férőhely jelentkezik (25 fő) a jelenlegi népességi nyilvántartó adatai alapján,
- az új óvodanyitással, romlik a jelenleg működő óvodák gyermek felvételi lehetősége,
- az óvodai feladat ellátás minél elaprózottabb egy településen a fajlagos költségek annál inkább megnőnek, ami többlet önkormányzati támogatást generál,
- látni kell azt, hogy a jelenlegi önkormányzati támogatási rendszer sem tartható ebben az óvodai szerkezetben, növelni kellene a támogatás mértékét, ahhoz, hogy az óvodák kellő szakmai színvonalon is fenntarthatók legyenek,
- a Fő út 85. szám alatt lévő épület állaga romlani fog, ha nem használják,
- az épülettel kapcsolatos pályázati kiírás esetében bárki benyújthatja pályázatát,
- önkormányzati bérleti díj kiesés jelentkezik, ha az épület üresen marad,
- az új óvoda alapítással - nyitással olyan intézmény működését engedélyezi az önkormányzat, mely a kérelem benyújtásakor nem rendelkezett érvénye működés engedély megkéréséhez szükséges feltételekkel:
- szakértő és a saját fenntartója által elfogadott Angol - Magyar Két tannyelvű Óvodai nevelési Program (a mellékletben olvasható),
- elfogadott alapító okirat,
- megfelelő tárgyi eszközrendszer,
- az Angol - Magyar Két tannyelvű képzésnek megfelelő személyi feltétel (óvónő, dajka),
- az általános iskolákban a pedagógiai programok lehetőséget biztosítanak a nyelvi képzésre, de a két tannyelvű oktatásnak megfelelő képzés miatt nem módosítják azt, mert a megfelelő szakember biztosítása sem adott és az intézményi költségvetés is korlátokat szab,
Kérem a Tisztelt Képviselő-testülete, hogy az előterjesztés alapján, a döntési javaslatban szereplő alternatívák közül kiválasztásával hozza meg döntését.
Döntéshozói vélemények
Bizottság Elnöki Munkacsoport
|
|
A Bizottság Elnöki Munkacsoport az előterjesztést megismerte és többségi vélemény alapján a "B" alternatívát javasolja elfogadására.
|
|
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
|
|
A Bizottság többségi igen szavazat hiányában nem hozott döntést a Csoda -Vár kérelmének ügyében (a szavazati arányok az alábbiak: A) alternatívára 3 igen, 4 tartózkodás, a B) alternatívára 3 nem és 4 tartózkodás)
A Bizottság kihangsúlyozta, hogy a pályázati kiírást meg kell, hogy előzze az alábbi döntés hozatal, melyet az előterjesztés is tartalmaz:
- megfelelő indoklással alátámasztva a 210/2007 (VII.26. ) számú határozat IX. pontjának visszavonása,
- az óvodák szabad férőhely kapacitásának feltöltése,
- a pályázat kiírása, melyre bárki benyújthatja pályázatát.
A leírtak alapján és az idő rövidsége miatt a 2011. szeptemberi óvodai feladatellátás indítása nem biztosítható.
|
|
Döntési javaslat
"A Csoda-Vár Gyermekcentrum Közhasznú Alapítvány pályázati kérelme "
Tervezett döntéstípus:
határozat
Tervezett ágazati besorolás:
Pályázat benyújtása
A Bizottság Elnöki Munkacsoport a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Megszavazandó alternatívák:
A) alternatíva
A Bizottság Elnöki Munkacsoport javasolja Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének, hogy az alábbiak alternatívák alapján hozza meg döntését:
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Csoda-Vár Gyermekcentrum Közhasznú Alapítvány pályázati kérelme alapján a Gyomaendrőd, Fő út 85. szám alatt lévő épület bérbeadását önkormányzati kiegészítő működési támogatás nélküli, óvodai nevelési célú feladatellátásra, nem hirdeti meg.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
B) alternatíva
A Bizottság Elnöki Munkacsoport javasolja Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének, hogy az alábbiak alternatívák alapján hozza meg döntését:
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Csoda-Vár Gyermekcentrum Közhasznú Alapítvány pályázati kérelme alapján a Gyomaendrőd, Fő út 85. szám alatt lévő épület bérbeadását meghirdeti önkormányzati kiegészítő működési támogatás nélküli, óvodai nevelési célú feladatellátásra.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -