12. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Bizottság Elnöki Munkacsoport
2011. június 15-i ülésére

Tárgy:   Gyomaendrőd Város Gadasági Programja végrehajtásának ütemezése
Készítette:   Dobó Anita, Liszkainé Nagy Mária, Pardi László
Előterjesztő:   Várfi András polgármester
Véleményező bizottság:   Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság, Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság, Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság

Tisztelt Képviselő-testület!

2011. március 31-én elfogadásra került Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Gazdasági Programja. A Gazdasági Programban megjelölt célkitűzések az alábbiak voltak:

1.) Szennyvíztisztító telep fejlesztése 

 

2.) Turisztika, idegenforgalom fejlesztése – a Liget Fürdő fejlesztése 

 

3.) Hulladékhasznosítás korszerűsítése 

 

4.) Az ipari csarnok megvalósítása, üzemeltetése 

 

5.) Közlekedési infrastruktúra fejlesztése 

 

            Közlekedési módok összekapcsolása 

 

            Kerékpárút hálózat fejlesztése 

 

6.) Belvízelvezetés és öntözés megvalósítása 

 

 A 2011. év a tervezett beruházások pályázati előkészítését szolgálja, a program céljainak megvalósítását várhatóan 2012-től kezdhetjük el. A felsorolt fejlesztési prioritások megvalósításának előkészítését a folyamatosan megjelenő pályázati kiírások alapján el tudjuk végezni. Az egyes célkitűzések megvalósítására az alábbi tájékoztatóban  részletezett pályázati konstrukciók szolgálhatnak. 

 

 I. A szennyvíztisztító telep fejlesztése  

 

A Képviselő-testület 2010. évben döntött a szennyvíztisztító telep fejlesztéséről. A KEOP pályázat benyújtásához az elvi vízjogi engedélyes tervek elkészültek, engedélyezés alatt állnak, a Környezetvédelmi Felügyelőség által előírt Előzetes Vizsgálati Dokumentáció is benyújtottuk a Felügyelőségre. Célunk a szennyvíztisztító telep tisztítási hatásfokának javítása, valamint a környezetvédelmi követelményeknek megfelelő, jobb energiafelhasználással működő telep üzemeltetése. 

 

Az Önkormányzat 2008. évben már nyújtott be pályázatot a tisztítótelep fejlesztésére, de az első fordulón nem jutott túl. A tervezett projekt költsége 955 millió forint + ÁFA volt. Az elkövetkezendő években (2011-2014) a költségvetésünket jelentősen megterheli a beruházás. A beruházás költsége még pontosan nem ismert, várhatóan a három évvel ezelőtti költséggel lehet számolni 

 

A KEOP-1.2.0/09-11 pályázati kiírásban feltétel az elvi vízjogi engedély megléte. A pályázat benyújtása 2011. szeptemberben, elbírálása a következő évben várható. 2012-ben kell megpályáztatni a létesítési engedélyes, kiviteli tervek elkészítését, a kivitelezési munkát. A kivitelezés a 2013-2014 évekre eső feladatunk lesz. 

 

Támogatási intenzitás: 85 %. 

 

Saját erő: . Az előzetes  tervezői költségbecslés alapján a beruházás elszámolható költsége nettó 740.000 eFt (az elszámolható költségek ÁFA-t nem tartalmazhatnak!) A beruházás 15 %-os önerő igénye várhatóan min.  111 000 eFt az alőzetes becslés alapján..

 

Támogatást legalább nettó 250.000 eFt-os beruházási költségű projektek kaphatnak.

 

 II. A Liget Fürdő fejlesztése – a termálenergia hasznosítása  

 

A termálenergia hasznosítás a fürdő területén lévő termálkút üzembe helyezésével bővíthető az előzetes tanulmányok szerint. E tanulmányok vizsgálatai alapján a fürdő környékén lévő önkormányzati tulajdonú intézmények fűtési energia ellátása is kielégíthető a téli időszakban egy új termelő és visszasajtoló kútpárral. Mivel a termálkút vizsgálati jegyzőkönyvek szerint magas a kitermelt termálvíz gáztartalma (ezen belül is igen magas a metán tartalom), célszerű megvizsgálni annak hasznosítását, biogáz motorral történő villamos energiatermeléssel. 

 

Az Opál Mérnöki Iroda 2008-ban geotermikus energiával kapcsolatosan készített anyagot a Liget Fürdő termálvízzel történő fűtésének lehetőségeiről, valamint az önkormányzati intézmények bekötésének lehetőségeiről. A Képviselő-testület a 223/2008. (V.29.) Gye. Kt. határozatban döntött arról, hogy a termálkút bekötéséről, hasznosításáról az Opál Mérnöki Iroda készítse el a vízjogi létesítési engedély kérelem dokumentációját, valamint a Környezet és Energia Operatív Program (KEOP) energetikai célú pályázati anyagát. 

 

Az engedélyt a Tiszántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség kiadta, a pályázati anyag is elkészült, de a 88 milliós beruházáshoz szükséges magas önerő (58 millió forint) miatt a Képviselő-testület úgy döntött, hogy pályázatát nem nyújtja be 2009-ben. 

 

A meglevő dokumentáció, engedély nem határozta meg a visszasajtolás szükségességét. A 2010. évben a Fürdő vezetése (Kovacsics Imre ügyvezető) vállalta a pályázat összeállítását, de nem valósult meg. Ezután az Insula Bau Kft-t megbízta az önkormányzat, hogy a KEOP-2009-4.2.0/B pályázati felhívásra anyagot készítsen a meglevő vízjogi engedély, tanulmányok felhasználásával. Előzetes egyeztetéseket lefolytatott a tervező, de pályázati anyag nem készült el és bízva abban, hogy várhatóan a 2011. évben az Új Széchényi Terv kedvezőbb feltételeket, támogatást biztosít a KEOP pályázatok terén, így a megállapodást megszüntettük. 

 

Jelenleg a KEOP-2011-4.2.0/B (Zöldgazdaság-fejlesztési Program: Helyi hő és hűtési igény kielégítése megújuló energiaforrásokkal) pályázati konstrukció keretén belül lehet támogatást igényelni a geotermikus energia hasznosítását célzó projektekre. 

 

Támogatási intenzitás: önkormányzatok esetében min10% – max 85%, 

 

1 millió Ft – 1 mrd Ft

 

Saját erő: nem ismert

 

 

Kockázati tényezők:

 A beruházással járó előnyök: 

 

 

            A fürdő, Polgármesteri Hivatal, sportcsarnok fűtési költségei csökkennek, nagyobb energiahatékonysággal működnek az intézmények. A meglévő konstrukció ismert, az elszámolható költségek 85%-os támogatásával érdemes megvalósítani a megtérülő beruházást.

A beruházással járó hátrányok:  

 

 

 

 

            A beruházás költsége magas, a pályázat előkészítési költségei az idei évi költségvetést terheli, a megvalósítás 2012. évben várható. A használt termálvíz mennyisége megnő, a Hantoskerti holtág vízminőségének romlása várható, ennek megoldását is hosszú távon tervezni kell a pályázat kidolgozásával egyidejűleg. 

 

 III. Hulladékhasznosítás korszerűsítése  

 

A megújuló energia hasznosítása, energiaracionalizálás jelentős hangsúllyal rendelkezik gazdasági programunkban. A REC‐ENERGO Energetikai Kft‐t egy középtávú energiahatékonysági és megújuló energetikai koncepciót készített. A koncepció célja, hogy felvázolja azokat a fejlesztési irányokat és konkrét projekteket, amelyeket a városnak a következő 3 évben javasolt végrehajtania annak érdekében, hogy a jelenlegi energiaköltségeit radikálisan csökkentse, miközben egy tudatosan működtetett, komplex szemléletű és racionális energiagazdálkodási rendszert hoz létre.

Pelletáló üzem létesítésének, az intézmények biomassza alapú fűtésre való átállásának megalapozottsága

 

 

 

 

Az energetikai hasznosítás legegyszerűbb és energiahatékonyság szempontjából legkedvezőbb változata az eredeti, vagy ahhoz közeli formában lévő energetikai hasznosítás (pl. pelletgyártás). A pelletgyártás eljárástechnikai értelemben nyomással történő agglomerálás, brikettálás. Napjainkban a biopelletgyártás is igen elterjedt, de (szilárd települési hulladékokból származó) másodtüzelőanyagok előállítására, víztelenített iszapok, papír agglomerálására is használják. Nagy előnye, hogy automatikusan adagolható kis hő-teljesítményű berendezésekbe is kedvező mérete miatt, és jó hatásfokkal ég. A REC-ENERGO Kft. a koncepciójában felmérte az önkormányzat intézményeinek kazánteljesítményét és tüzelőanyag szükségletét. Megállapították, hogy az intézmények számára szükséges teljesítményű pellet kazánok mintegy nettó 20 millió Ft-ból beszerezhetők. 

 

A kazánokhoz meghatározott tüzelőanyag szükséglet figyelembe vételével meghatározható a pelletüzem szükséges minimális kapacitása, ami a saját intézmények tüzelőanyag ellátását biztosítja. Egyes intézmények hőtechnikai és energetikai adottsága miatt csak a későbbiekben állítható át biomassza tüzelésre, emellett a jővőben esetlegesen új intézmények, épületek is megjelenhetnek a fogyasztói oldalon. Üzem létesítése esetén úgy érdemes méretezni, hogy a jövőben az üzemóra, illetve a műszakszám növelésével kapacitásnövekedés legyen elérhető. 

 

Az energetikai cég számításai alapján az intézmények egy részének biomassza tüzelésre való átállásának projekt összköltsége bruttó 48 millió Ft-ra becsülhető, a pelletüzem megvalósítási projekt összköltsége pedig bruttó 250 millió Ft-ra. A pelletüzem becsült megtérülési ideje 6-7 év, míg a biomassza alapú fűtésre való átállás költségei mintegy 1,5 év alatt megtérülnének.

 

Jelenleg a KEOP-2011-4.2.0/A (Zöldgazdaság-fejlesztési Program: Helyi hő hűtési, és villamosenergia igény kielégítése megújuló energiaforrásokkal) pályázati konstrukció keretén belül lehet támogatást igényelni a pellet hasznosítását célzó projektekre. 

 

Támogatási intenzitás: önkormányzatok esetében max 85%, minimum 1 millió Ft – maximum 50 millió Ft 

 

Saját erő: min 15%

Az épületek energiahatékonysági korszerűsítése 

 

 

 

 

Várható volt, hogy 2011. első félévében megnyitják az önkormányzati és állami épületek energiahatékonysági korszerűsítésére vonatkozó ‐ megújuló energia nélküli – pályázatot (85%‐os támogatási intenzitással), melyre célszerű beadni a pályázatot, amennyiben az önkormányzat ütemezni tudja finanszírozási szempontból az épületek korszerűsítését. Eddig ilyen pályázat nem jelent meg. 

 

1. A Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola fűtéskorszerűsítésre vonatkozó tervdokumentációjával rendelkezünk. A külső hőszigetelés és a nyílászárók cseréje, zárófödém hőszigetelése az alsó tagozatos (Liget felőli épületrész) oktatási épületnél az elmúlt évben megvalósult. A főépület, gazdasági épületrész, tornaterem felújításának pályázati előkészítéséhez szükséges tervezői munkákra a Képviselő-testületi döntés értelmében három ajánlatot szereztünk be. Az Insula Bau Kft ajánlata bizonyult a legkedvezőbbnek. A külső hőszigetelést, nyílászárók cseréjét tartalmazó tervdokumentáció és költségvetés készítése és az épület energetikai felmérése, minősítése készítése folyamatban van. A beruházás várható költsége csak a tervezési munka után válik ismertté. 

 

Támogatási intenzitás: -

Saját erő: -

Kockázati tényezők:

A beruházással járó előnyök:  

 

 

 

 

 

 

 

 

            A beruházás megvalósításával az épület megjelenése megújul, az oktatási intézmény fűtési költsége kisebb lesz.

A beruházással járó hátrányok:  

 

 

 

 

            A pályázat előkészítésének költségei az idei 2011. évet terhelik, megvalósítás esetén pedig a 2012. évi költségvetést. Az előkészítés költségeinek finanszírozására az önkormányzat költségvetésének 2011. évi általános tartalékát jelölte ki forrásként a képviselő-testület a 234/2011. (IV. 28.) Gye. Kt. határozatában.

2. Kner Imre Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium kollégiumi épülete

 

 

 

A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség „Épületenergetikai fejlesztések megújuló energiaforrás hasznosítással kombinálva” címmel KEOP-2009-5.3.0/B kódszámú pályázati felhívására pályázat került benyújtásra a Képviselő-testület a 327/2009. (VIII. 27.) Gye. Kt. számú határozatának megfelelően a Kner Imre Gimnázium kollégiumi épületének felújítása érdekében. 

 

Az önkormányzat felkérte a helyi építészettel, épületenergetikával, és környezetvédelemmel foglalkozó Insula Bau Kft-t, vizsgálja meg, milyen beavatkozásokat kell véghezvinni az épület felújítása és energiaracionalizálása érdekében. Az épület átvizsgálása után az alábbi következtetésre jutottak a tervezők:

 

  •  Ki kell cserélni az összes külső nyílászárót;
  • Meg kell szüntetni a falak nedvesedését;
  •  Helyre kell állítani a homlokzatok eredeti szépségét;
  •  Ki kell cserélni a teljes fűtési és használati melegvíz (HMV) rendszert;
  • Meg kell vizsgálni a megújuló energiaforrások alkalmazhatóságát.

A pályázati konstrukció adta lehetőségeket és az Energia Központ Nonprofit Kft-vel folytatott egyeztetést követően elkészült a tervezői költségvetés, amelyet a képviselő-testület elfogadott. 

 

A projekt célkitűzései: 

 

Energiahatékonysági célú projektrész:

 

  • Külső nyílászárók cseréje műanyag szerkezetű, fehér színű egységekkel, az eredeti megjelenést megismétlő kivitelben.
  • Külső falakon szárító vakolat és speciális felületbevonat képzése (homlokzati díszek helyreállításával), amelyek által a falszerkezet hőátbocsátási tényezőjét javítani kell, valamint a padlásfödém szigetelése.
  • Több körre osztott, jól szabályozható dinamikus központi fűtési rendszer kiépítése a jelenlegi helyett
  •   HMV termelő berendezés kiváltása

Megújuló erőforrások hasznosítását célzó projektrész:

 

  • A helyi adottságokhoz igazodva, talajszondás hőszivattyús rendszer beépítésével az épület teljes fűtési, és HMV ellátási energiaigényének a kielégítése (60 kW)
  • A DK-i és DNY-i tetőfelületek teljes felhasználásával az épület összes elektromos energia igényét ellátó, hálózatra termelő napcellás rendszer felépítése (30 kW).

A benyújtott pályázat elszámolható összköltsége 96 205 056,- Ft volt, azonban a pályázat nem nyert. (A projekt költségvetésének önrészét az önkormányzat 2010. évi költségvetéséből biztosította a képviselő-testület, amelyet 500/2009. (XII. 21.) Gye. Kt határozatával fogadott el.) 

 

 V. Közlekedési infrastruktúra fejlesztése

            V/1. Közlekedési módok összekapcsolása 

 

 

 

 

Dévaványa önkormányzatával közösen kívánunk pályázatot benyújtani az Új Magyarország Fejlesztési Terv Közlekedési Operatív Program (továbbiakban KÖZOP) 4. prioritására, a "Közlekedési módok összekapcsolása, gazdasági központok intermodalitásának és közlekedési infrastruktúrájának fejlesztése" című kiírásra.

 

A projekt eredményeként biztosítottá válhat az Észak-Békés megye ipari területeinek csatlakozása a fő közlekedési vonalakhoz a TEN 22-es prioritási tengely gyomai vasútállomásán kiépülő átrakodási lehetőséggel, fejleszti ennek elérhetőségét és az ipari területetek közúti kapcsolatának infrastruktúráját. 

 

A pályázat még nem került benyújtásra, mert a pályázatot készítő cégnek még egy állásfoglalást kell beszereznie a Támogatásokat Vizsgáló Irodától.

 

Tervezett mérföldkövek: 

 

1. Közbeszerzés, a megvalósíthatósági tanulmány és az engedélyes tervek elkészítése:  2011. 12.30. 

 

2. megvalósíthatósági tanulmány és a szükséges tervek elkészítése: 2012. 03.30. 

 

3. engedélyes és kiviteli tervek elkészítése: 2013. 05.31. 

 

4. Közbeszerzés a kivitelezésre: 2013. 07.31. 

 

5. Fizikai beruházás: 2015. 12.31. 

 

A KÖZOP-4.5.0-09-11 pályázati konstrukció 2011. januártól nyílt meg újra. A projekt jelenlegi szakaszának becsült költsége 98 millió Ft, a támogatás 100%-os.

           V/2. Kerékpárút hálózat fejlesztése 

 

 

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának célkitűzései között szerepel a már meglévő kerékpárút hálózat további bővítése, mivel a kerékpáros közlekedés igen meghatározó szerepet tölt be a település életében. A fejlesztésre a következő pályázati lehetőségek keretein belül nyílna lehetőség: 

 

1.)    Belterületi kerékpárút-hálózat fejlesztése

 

DAOP-3.1.2/A-11 Kerékpárforgalmi hálózat fejlesztése a Dél-alföldi régióban - Gyomaendrőd, 46. sz. főút mentén tervezett kerékpárút: 

 

A Fő úton a Kodály Zoltán utcáig van kiépítve a kerékpárút. A Kodály utcától a Hídfő utcáig vagy a Hármas-Körös védtöltéséig nyújtható be pályázat. 2008-ban nyújtottunk be az 1045 m-es szakaszra pályázatot, melynek tervezett bekerülési költsége 92.286 eFt volt, a szükséges saját erő mértéke 20 %. 

 

A jelenlegi pályázatban a támogatás mértéke: 90 %. Pályázható támogatás: minimum 50 millió Ft - maximum 300 millió Ft. 

 

Várható bekerülési költség: 100-110 millió forint. 

 

 2.)    Külterületi kerékpárút-hálózat fejlesztése 

 

KÖZOP-3.2.0/C-08-11 Kerékpárút-hálózat fejlesztése (külterület) A 46-os főút melletti kerékpárút külterületi szakasza un. olajosok útjáig. 

 

A pályázatban maximum 200 m-es csatlakozó belterületi szakasz is szerepelhet. 

 

A fenti kerékpárút szakaszok engedélyezési eljárása folyik. 

 

A 443. sz. országos közút – 46-os főút csomópontja és a védtöltés közötti kerékpárút nyomvonalának egyeztetésen elhangzottak alapján fkerül áttervezésre a Hídfő utcai szakasz. A tervek elkészülte után újra benyújtásra kerül a Kodály utcától a Hármas-Körös gátjáig tartó szakasz engedélyezésre, valamint a tervbírálatra. 

 

A beruházás tervezett költsége: 220-240 millió forint 

 

Támogatás mértéke: 90 %. 

 

             V/3. Belterületi utak felújítása, építése  

 

Bár az Önkormányzat 2011 évi gazdasági programjában nem szerepel azonban a város és az önkormányzat működésére igen nagy hatást gyakorol a belterületi utak építése és felújítása, fejlesztése. 

 

Az új Széchényi Terv keretében a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség 2011. évben is meghirdeti DAOP-3.1.1/B Önkormányzati tulajdonú belterületi közutak fejlesztésére kiírt pályázati konstrukcióját. Megjelent társadalmi egyeztetésre a kiírás anyaga. 

 

Pályázatot 2011. augusztus 1-től 2012. január 30-ig lehet benyújtani. 

 

A pályázati kiírás keretében támogatás igényelhető:

 

Önkormányzati tulajdonú és kezelésű belterületi útszakaszok, belső tehermentesítő utak építése, fejlesztése, közlekedésbiztonsági célú átépítése, meglévő kiszolgáló utak gyűjtőúttá fejlesztése a központi lakott területek tehermentesítése érdekében.

 

Egy pályázat keretében, egy pályázó több, fizikailag nem összefüggő szakaszra vonatkozóan is igényelhet támogatást. A beruházás részét képező egyes útszakaszok hossza nem lehet rövidebb 200 m-nél.

Támogatható tevékenység továbbá a kapcsolódó infrastrukturális és közterületi elemek korszerűsítése, autóbuszöblök/fordulók felújítása és kiépítése, közlekedésbiztonság növelését szolgáló beruházások, parkolóhelyek kialakítása, felújítása, csomópontok átalakítása, akadálymentes közlekedés feltételeinek megteremtése, parkolóhelyek kialakítása, járdaépítés/felújítás, kerékpárforgalmi létesítmény kialakítása, zöldterület kiépítése, felújítása.

A támogatás mértéke: minimum 50 millió Ft - maximum 250 millió Ft 

 

 

 

Támogatási intenzitás: 90 % (Támogatott pályázatok várható száma: 20 db)

A 2009. év novemberében nyújtottunk be pályázatot a belterületi utak fejlesztésére, a következő utca szakaszok kerültek bele a pályázatunkba: Kossuth utca ( Bajcsy Zsilinszky utca és Hősök útja között), Katona József utca,  Szabadság utca (a temetőig) Besenyszegi utca, Hatház utca. A beruházás tervezett költsége: 93.685 eFt  volt. Akkor csak gyűjtő utak fejlesztését támogatta a pályázati kiírás, a pályázatunk nem nyert.

A felújításra szoruló utcák az alábbiak becsült bekerülési költséggel, amelyhez tervekkel is rendelkezünk:

utca megnevezése becsült költség
Ady Endre utca 8 219 117,- Ft +ÁFA
Bartók Béla utca 6 433 625,- Ft +ÁFA
Besenyszegi utca 10 874 875,- Ft +ÁFA
Dobó István utca 9 472 100,- Ft +ÁFA
Endrődi utca 8 309 455,- Ft +ÁFA
Hatház utca 6 655 550,- Ft +ÁFA
Katona József utca 18 110 262,- Ft +ÁFA
Kossuth Lajos utca 27 883 322,- Ft + ÁFA
Móra Ferenc utca 10 918 435,- Ft +ÁFA
Október 6. ltp. 6 754 825,- Ft +ÁFA
Rácz Lajos utca 11 941 270,- Ft +ÁFA
Szabadság utca 28 145 645,- Ft + ÁFA
Vásártéri Ltp. 25 109 040,- Ft+ ÁFA
Wesselényi utca 7 393 155,- Ft +ÁFA
összesen:
168 110 414,- Ft +ÁFA

Gyomaendrőd Város belterületén az alábbi utcákban szükséges útépítés a jövőben.

utca neve becsült költségek
Vadász utca 6 352 500,- Ft +ÁFA
Kenderáztató utca 8 015 700,- Ft +ÁFA
Orgona utca I. ütem 4 758 600,- Ft +ÁFA
Fő út 9 309 300,- Ft +ÁFA
Losonczy utca 12 266 100,- Ft +ÁFA
Orgona utca II. ütem 8 339 100,- Ft + ÁFA
összesen: 49 041 300,- Ft

Forgalmuk, nagyságuk szerint az alábbi utcákat javasolja a Városüzemeltetési Osztály elsősorban felújítani:

 

 

Kossuth Lajos, Szabadság, Vásártéri ltp egy szakasza: Október 6 ltp ,(a 2010-ben nem felújított szakasz), Rácz Lajos, Bartók Béla, Endrődi, Besenyszegi, Hatház, Dobó utca. Ezek tervezett bekerülési költsége bruttó 89.145.718 Ft.
 

 

Az önállóan nem támogatható, de a pályázatban elszámolható tevékenységek közül az alábbiakat javasoljuk megvalósítani a projekt keretén belül:

Ady Endre utca  
Bartók Béla utca  
Besenyszegi utca járda felújítás
Dobó István utca járda felújítás
Endrődi utca parkoló építése az óvodánál
Hatház utca járda felújítás
Katona József utca zöldterület fejlesztés
Kossuth Lajos utca parkoló építése a posta előtt
Móra Ferenc utca  
Október 6. ltp. parkoló felújítás, zöldterület fejlesztés
Rácz Lajos utca  
Szabadság utca parkoló felújítás, a temetőnél esetleg építés, járda felújítás
Vásártéri lakótelep (benne van az "Üvegház" mögötti út is járda felújítás
Wesselényi utca  

 

 A beruházáshoz kapcsolódó tevékenységek, amelyek elszámolhatóak a pályázat összköltségében, de a fenti tervezett költségeken kívül kell tervezni azokat:

  • tájékoztatás és nyilvánosság biztosítása;
  • projektszintű könyvvizsgálat;
  • környezeti hatásvizsgálat, háttértanulmányok;
  • engedélyezési és kivitelezési dokumentáció, hatósági díjak;
  • örökségvédelmi hatástanulmány;
  • közbeszerzési eljárás költségei, műszaki ellenőr díjazása;
  • igazgatási, szolgáltatási díjak;
  • Áfa, valamint más adók, közterhek
  • Stb.

 VI. Belvízelvezetés 

Az Új Széchényi Terv keretén belül a helyi és térségi jelentőségű vízvédelmi rendszerek fejlesztésére pályázat kerül kiírásra. (DAOP-5.2.1/A-11)

 

Pályázat várhatóan  2011. június 30 és október 3. között nyújtható be. 

 

Támogatható tevékenységek:

 

  • Belterület védelmét szolgáló vízelvezető-hálózat fejlesztése, rekonstrukciója
  • Árvízvédelmi töltések lokális fejlesztése, rekonstrukciója
  •  Belterületet veszélyeztető vízfolyások lokális vízkár elhárítási fejlesztései
  • Vízkárelhárítási célú tározók – árvízi tározók fejlesztése, rekonstrukciója 

A program kizárólag vízkárokkal sújtott települések belterületének védelmét szolgáló bel- és külterületi művek rekonstrukcióját és fejlesztését támogatja. 

 

Igényelhető támogatás mértéke az elszámolható költségek 90 %-a, összege: legkevesebb 10 millió Ft, maximum 350 millió Ft lehet.  

 

Támogatott pályázatok várható száma: 7 db. 

 

Pályázathoz kapcsolódó tevékenységek:

 

  • Előkészítési tevékenység
  • Projektmenedzsment szervezet működése
  • A támogatásból megvalósuló létesítmények megközelítéséhez elengedhetetlenül szükséges és indokolt beruházások megvalósítása
  • Az építéssel közvetlenül érintett a beruházás során sérült út, járda helyreállítása
  • Szennyező források kizárása

 A pályázat benyújtásának feltétele, hogy a vízjogi engedélyezési eljárás folyamatban legyen.  

A pályázat benyújtását megelőzően meg kell kérni a Területi Vízgazdálkodási Tanács szakbizottsági véleményét. Rendelkezésre kell álljon: az engedély szintű tervek, projekt tervezett költségvetése, pénzügyi elemzése, befogadó kezelőjének nyilatkozata. A TVT felé a megvalósulási tanulmány tervezetét minden egyes fejezetét hiánytalanul be kell nyújtani.  

 

 A Képviselő-testület a február 24-i ülésén döntött arról, hogy a belvízrendezési programot folytatja és a tervezési munkákra fedezetet biztosított. A tervezési szerződést megkötésre került, teljesítési határideje 2011. július 27. 

 

Műszaki tartalma:

 

  1. Vasút melletti területek a fénysorompótól a Bánomkert i befogadó záportározóig.
  2. Téglagyári út melletti csatornák a befogadó Görbekút-Vidólaposi csatornáig
  3. Öregszőlő - Szarvasi út melletti főgyűjtő, Kondorosi út melletti csatorna
  4. Belterületen: Fazekasi csatorna, Szabadság utca, Polányi Máté utca CS-2-0-0 vége, Fő út ( Kárász utcától. Polányi Máté úttól a befogadóig)

A beruházás tervezett költségvetése az alábbiak szerint alakul: 

 

                              A beruházás összköltsége (100%):     100 000 000,- Ft 

 

                              Igényelt támogatás (90%):                    90 000 000,- Ft

 

                              Saját erő (10%):                                  10 000 000,- Ft       

 

A pályázat benyújtásához szükséges saját forrást az Önkormányzat biztosítja a 2012. évi költségvetéséből. Az ez évi költségvetést terhelik az előkészítő tevékenységek (megvalósíthatósági tanulmány elkészítése, pályázati anyag elkészítése…)

 

Kockázati tényezők:

A beruházással járó előnyök:  

 

 

 

 

A beruházás megvalósításával a jelentős csapadék esetén a területről a vízlevezetés biztosított lesz, nem lesznek elöntések, a belvízkárok csökkennek

 

A beruházással járó hátrányok:

 

 

A beruházás megvalósításából a jövő évi költségvetést megterhelését kivéve csak előnyök származnak. Amennyiben a pályázatunk nem nyer, akkor az előkészítő munka, annak pénzügyi kiadása nem térül meg.

 


Összefoglaló táblázat a beruházások becsült bekerülési költségéről és az önerő mértékéről 

 

 

pályázati konstrukció projekt megnevezése becsült bekerülési költség (ezer Ft) becsült önerő (ezer Ft) biztosított forrás helye, kötelezettségvállalás döntések tervezett ütemezése
 KEOP-1.2.0/09-11  szennyvíztisztító telep fejlesztése
 955 000
 114 600
az előkészítés költségei, tervezési munkák fedezete biztosított a 2011. évi költségvetésben
 augusztus-döntés a pályázat benyújtásáról
 KEOP-2011-4.2.0/B  a Liget Fürdő fejlesztése - új kút bekötése, fűtési rendszer átépítése
 97 000
 14 550
 terv rendelkezésre áll, a pályázat benyújtásához 15 millió Ft önerő biztosított a költségvetési rendeletben, forrás kijelölése nélkül

 június-döntés a pályázat előkészítéséről;

október-döntés a pályázat benyújtásáról

 -  Pelletgyártó üzem létesítése
 250 000
 37 500
 a hatástanulmány elkészítéséhez forrás biztosítása szükséges

 június-döntés a hatástanulmány készítéséről;

szeptember-döntés a pályázat előkészítéséről

december-döntés a pályázat benyújtásáról

 KEOP-2011-4.2.0/A egyes intézmények fűtési rendszerének átalakítása pelletkazánok beszerzése
 50 000
 7 500
 -  
 -

 Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola felújítása - főépület, gazdasági épületrész, tornaterem felújításának pályázati előkészítése (külső hőszigetelés, nyílászárók cseréje)

 -   az előkészítés költségei biztosítottak a 2011. évi általános tartalékból, 9 millió Ft önerő a  költségvetési rendeletben tervezett
 szeptember-döntés a pályázat benyújtásáról (ha megjelenik addig a vonatkozó pályázati kiírás)
 -  Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola felújítása - a terv  szerinti beruházás megvalósítása
 65 000
 9 750
 -  szeptember-döntés a pályázat benyújtásáról (ha megjelenik addig a vonatkozó pályázati kiírás)
 -  Kner Imre Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium kollégiumi épületének felújítása
96 205
 14 430
 terv rendelkezésre áll
 augusztus-döntés a pályázat benyújtásáról
 KÖZOP-4.5.0-09-11  Közlekedési módok összekapcsolása (összes költség megosztás nélkül!)
 98 000
 0
 a pályázatkészítés költségei biztosítottak
 október-döntés a pályázat benyújtásáról

 

 DAOP-3.1.2/A-11

 

KÖZOP-3.2.0/C-08-11

 

 belterületi kerékpárút hálózat fejlesztése

 

külterületi kerékpárút hálózat fejlesztése

 

 110 000

 

240 000

 

 11 000

 

24 000

 tervek rendelkezésre állnak;

a költségvetésben a két szakaszra 25 millió Ft tervezett a pályázat megvalósítására (forrás kijelölése nélkül)

 augusztus-november- döntés a pályázat benyújtásáról

 

DAOP-3.1.1/B

belterületi utak felújítása

belterületi utak építése

210 138

61 301

21 013

6 130

 tervek rendelkezésre állnak;

a költségvetési rendeletben 17,5 millió Ft tervezett az útfelújításokra (forrás kijelölése nélkül), meléyből az önerő biztosítható

 június-döntés a pályázat előkészítéséről, a tervek megrendeléséről

augusztus-döntés a pályázat benyújtásáról

DAOP-5.2.1/A-11 belvízelvezetés (Belvíz VIII. ütem)
100 000 10 000  fedezet biztosított a tervezési munka finanszírozására a 2011. évi költségvetésben (4 millió Ft)

 június-döntés a pályázat előkészítéséről

augusztus- döntés a pályázat benyújtásáról

     2 332 644 270 473    

A 2011. évi költségvetésben a kötvényből felhasznált összeg: 250 000 ezer Ft kijelölt fejlesztési forrás, 148 000 ezer Ft törlesztés. Fennmaradó felhasználható forrás: 602 000 ezer Ft.

A véleményező bizottságok megtárgyalták a tájékoztatót, és a Gazdasági Program célkitűzéseinek előkészítését támogatják.


Döntéshozói vélemények

Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság  

A Bizottság a Gazdasági Program végrehajtása ütemezésének elfogadását javasolja a Képviselő-testületnek.

A Belterületi utak felújítása, építése tárgyában kiírásra kerülő pályázat előkészítésére a következő két javaslatot teszi:

A/ A Városüzemeltetési és Vagyongazdálkodási Osztály javaslatát figyelembe véve a következő utcák útfelújítására kerüljön pályázat előkészítésre: Kossuth Lajos utca (Bajcsy - Hősök útja között), Szabadság utca, Endrődi utca (Apponyi - Blaha között), Besenyszegi utca, Hatház utca, Rácz Lajos utca, Vásártéri ltp. egy szakasza, valamint kis mértékű járda javítás, parkoló felújítás. A kivitelezés költsége max. 100 millió forint + Áfa.

B/ Az "A" változatban szereplő műszaki tartalomat ki kell egészíteni úgy, hogy max. 130 millió + Áfa kivitelezési költségű beruházással kerüljön a pályázat előkészítésre.

 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  

A Bizottság a Gazdasági Program végrehajtása ütemezésének előterjesztés szerinti elfogadását javasolja a képviselő-testületnek az alábbi kiegészítő javaslatokkal:

A Pelletgyártó üzem létesítésére irányuló beruházáshoz előzetes hatástanulmányt kell készíttetni, és ennek birtokában a későbbiekben újratárgyalni a beruházás további előkészítését.

Az útépítések, -felújítások beruházásainak előkészítését támogatja a Bizottság azzal, hogy a Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság vizsgálja felül az útépítések/útfelújítások ütemezését, prioritását, az előterjesztés ez alapján kerüljön részletesebben kidolgozásra, és a Képviselő-testület elé terjesztésre.

 
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság  

A Bizottság a Gazdasági Program végrehajtása ütemezésének előterjesztés szerinti elfogadását javasolja a képviselő-testületnek, az alábbi kiegészítő javaslatokkal:

A Pelletgyártó üzem létesítésére irányuló beruházáshoz előzetes hatástanulmányt kell készíttetni, és ennek birtokában újratárgyalni a beruházás további előkészítését.

Az útépítések, útfelújítások beruházásainak előkészítését támogatja a Bizottság azzal, hogy a Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság vizsgálja felül az útépítések/útfelújítások ütemezését, prioritását, az előterjesztés ez alapján kerüljön részletesebben kidolgozásra, és a Képviselő-testület elé terjesztésre.

 
« Vissza
Vissza a főmenübe