1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Bizottság Elnöki Munkacsoport
2011. augusztus 10-i ülésére

Tárgy:   A Békés Megyei Kormányhivatal törvényességi észrevételének vizsgálata
Készítette:   Megyeri László aljegyző
Előterjesztő:   Dr. Csorba Csaba jegyző
Véleményező bizottság:   Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság

Tisztelt Képviselő-testület!
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete utoljára 2006 februárjában módosította a képviselők tiszteletdíjának mértékét. A 2006-os módosítás során a testület figyelembe vette az akkor hatályos jogszabályok előírását, amely értelmében a bizottsági tiszteletdíj mértéke nem haladhatja meg a képviselői alapdíj mértékének 50%-át.
Időközben módosult a polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről, az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról és a tisztségviselők költségtérítéséről szóló 1994. évi LXIV. törvény. A törvény módosítása nyomán 45%-ra csökkent a bizottsági tagság után adható tiszteletdíj mértékének a képviselői alapdíjhoz viszonyított aránya.
Mivel az önkormányzat képviselő-testülete költségvetési, politikai és méltányossági megfontolásokból nem kívánta sem az alapdíj mértékét emelni, sem pedig a korábbi bizottsági tiszteletdíj mértékét csökkenteni, így mára törvénysértő helyzet alakult ki.
Sem a megyei közigazgatási hivatal, sem pedig a később helyébe lépő DARKH nem emelt kifogást a rendeletünk ellen. Az új törvényességi felügyeletet ellátó szerv, a Békés Megyei Kormányhivatal, a folyamatos törvényességi vizsgálatai mellett célvizsgálatot is folytatott a helyi önkormányzati képviselők és bizottsági tagok tiszteletdíját szabályozó rendeletekről.
A vizsgálat eredményeként törvényességi jogkörében eljárva Gyomaendrőd Város Önkormányzata Képviselő-testületének a polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről, az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról és a tisztségviselők költségtérítéséről szóló 5/1995. (III. 2.) KT rendeletével (a továbbiakban Ör.) kapcsolatban törvényességi észrevételeket tett.
 
1. Az Ör. 3. § (1)-(2) bekezdése alapján a települési képviselő tiszteletdíjra jogosult, mely alapdíjból és pótdíjból áll. A képviselő havi tiszteletdíja (alapdíj) 35.700. Ft. A (4) bekezdés szerint, ha a képviselő valamely bizottságnak tagja, a tiszteletdíja az alapdíjon felül - több bizottsági tagság esetén is - további havi 17.900. Ft.
A polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről és az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról szóló 1994. évi LXIV. törvény (a továbbiakban: Pttv.) 15. § (2) bekezdése úgy rendelkezik, hogy ha a képviselő bizottságnak tagja, a tiszteletdíja az alapdíjon felül - több bizottsági tagság esetén is - legfeljebb az alapdíj 45%-ával növelhető. E szabálynak megfelelően az Ör. 3. § (1) bekezdésében meghatározott 35.700 Ft alapdíjat alapul véve a bizottsági tagságért adható tiszteletdíj összege legfeljebb 16.605 Ft lehet. Ezzel szemben az Ör. 3. § (4) bekezdése a bizottsági tagságért 17.900 Ft tiszteletdíjat állapított meg.
 
A törvénysértő helyzet két módon állítható csak helyre. Az egyik esetben a jelenlegi alapdíj meghagyása mellett a törvényi szintre csökken a bizottsági tagsági tiszteletdíj. Ebben az esetben a nem képviselő bizottsági tagok nettó tiszteletdíja 1038 forinttal csökkenne. A másik esetben úgy oldható meg a törvényesség helyreállítása – a nem képviselő bizottsági tagok nagyobb mértékű tiszteletdíj csökkenésének elkerülésével[1] - ha a képviselői alapdíj legalább olyan minimális mértékben megemelésre kerül, amely nem terheli meg az éves költségvetést, de ellensúlyozza valamelyest a külsős bizottsági tagok tiszteletdíj csökkenését a törvényi arányszámok változása miatt.
 
Amennyiben a jelenlegi képviselői alapdíj 38.000 forintra változna, akkor a bizottsági tagsági tiszteletdíj mértéke a maximum 45% figyelembevételével 17.100 forintra változna. A számításaink szerint e miatt a képviselők havi nettó tiszteletdíja minegy 986 forinttal, a bizottsági elnököké 1511 forinttal nőne, míg a nem képviselő bizottsági tagok havi nettó tiszteletdíja kb. 633 forinttal csökkenne. A nem képviselő bizottsági tagok nettó tiszteletdíjának jelenlegi szinten tartása kizárólag az alapdíj – és ezáltal a költségvetési teher - jelentős növelésével lenne csak elérhető.
 
Képviselők tiszteletdíjának szerkezete
 
 
Jelenlegi (ft)
Arány
Módosítást követően (ft)
Arány
Képviselői alapdíj
35.700
0,92[2]
38.000
0,98
Bizottsági tagsági díj
17.900
50%
17.100
45%
Bruttó összesen
53.600
 
55.100
 
 
A jelenlegi és módosított tiszteletdíj összehasonlítása az éves költségvetési hatás szempontjából.
 
 
Jelenlegi
Létszám
Hónap
Összes
Módosított
Összes
Képviselői alapdíj
35.700
10
12
4.284.000
38.000
4.560.000
Bizottsági elnök
29.500
3
12
1.062.000
29.500
1.062.000
Bizottsági tag (képviselő)
17.900
7
12
1.503.000
17.100
1.436.400
Bizottsági tag (külsős)
17.900
7
12
1.503.600
17.100
1.436.400
Éves összesen:
 
 
 
7.935.600
 
8.048.400
Különbözet (forráshiány)
 
 
 
 
 
-141.600
 
A Békés Megyei Kormányhivatal második kifogása arra irányult, hogy az önkormányzat nem állapíthat meg szigorúbb szabályokat arra, az esetre, ha a képviselő, illetve bizottsági tag kötelezettségeit megszegve nem látja el a feladatát.
 
2. Az Ör. 3. § (8) bekezdése szerint amennyiben a képviselő és nem képviselő bizottsági tag megbízatása ellátásában folyamatosan akadályoztatva van (pl. tartós betegség, külföldi kiküldetés stb.), vagy azt önhibájából nem látja el 15 napot meghaladó, de 20 napot el nem érő akadályoztatás esetén a tiszteletdíj 50 %-a, 20 napot meghaladó akadályoztatás esetén 100 %-a tartandó vissza.
A Pttv. 17. § (2) bekezdése úgy rendelkezik, hogy a képviselő-testület a kötelezettségeit megszegő képviselő megállapított tiszteletdíját legfeljebb 25%-kal, maximum 12 havi időtartamra csökkentheti, illetőleg természetbeni juttatását ugyanilyen időtartamra megvonhatja. Ismételt kötelezettségszegés esetén a csökkentés, illetve a megvonás újra megállapítható.
Az önkormányzati rendelet nem terjeszkedhet túl a törvény által megszabott kereteken, ezért a tiszteletdíj 25 %-ot meghaladó mértékű csökkentésére vagy megvonására nincs lehetőség.
 
A kifogásolt rendelkezés helyébe a következő rendelkezést javasoljuk léptetni:
 
„3/A. § (1) Ha a képviselő vagy a nem képviselő bizottsági tag (a továbbiakban: képviselő) három, egymást követő alkalommal neki felróható okból nem vesz részt a Képviselő-testület, illetve a bizottság munkájában (a továbbiakban: testület), vele szemben a polgármester vagy az érintett bizottság elnöke kezdeményezi a tiszteletdíj csökkentését.
(2) A képviselő tiszteletdíjának csökkentését az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottságnál kell kezdeményezni az érintett testületi jegyzőkönyvekhez csatolt testületi üléseken készült jelenléti ív másolati példányaival.
(3) Amennyiben az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság megállapítja, hogy a képviselő neki felróható okból nem vett részt a testület három, egymást követő ülésén, akkor a Képviselő-testület 6 hónap időtartamra 25%-kal csökkenti az érintett képviselő tiszteletdíját.”
 
A harmadik törvényességi kifogásában a Békés Megyei Kormányhivatal arra mutatott rá, hogy a polgármester, alpolgármester költségtérítése csak az átalánydíjas kifizetés esetésben korlátozható, az is csak a törvényben meghatározott mértékig.
 
3. Az Ör. 5. § (1) bekezdése rögzíti, hogy a társadalmi megbízatású alpolgármestereknek a saját tulajdonú gépjármű és telefon hivatali célú használatának megtérítésére, továbbá tisztségük ellátásával felmerülő egyéb költségek elismerésére havi költségtérítésben részesülnek. Az 5. § (2) bekezdése előírja, hogy az alpolgármesterek elismert és igazolt havi költségtérítése nem haladhatja meg a havi 30.000 Ft-ot.
A Pttv. 18. §-a tartalmazza a polgármesternek a polgármesteri tisztsége ellátásával összefüggő, a képviselőnek a képviselő-testület képviseletében vagy megbízásából végzett tevékenységével összefüggő költségeinek megtérítésére vonatkozó szabályokat. A 18. § (1) bekezdése szerint a polgármester illetve a képviselő általa megelőlegezett. számlával igazolt, szükséges költségét meg kell téríteni. Az „elismert költség" felső határát tehát nem lehet meghatározni; ha a törvényben előírt feltételek fennállnak, a költség összegét meg kell téríteni.
A 18. § (2) bekezdése ugyanakkor lehetővé teszi, hogy az (1) bekezdésben foglalt szabálytól eltérően a polgármester - választása szerint - költségátalányt vegyen igénybe. A költségátalány mértéke - a képviselő-testület döntése alapján - a polgármester illetménye, illetve tiszteletdíja 20-30%-ának megfelelő összeg. Az alpolgármester esetében a költségátalány mértéke az illetménye, illetve tiszteletdíja 10-20%-ának megfelelő összeg.
A polgármesteri tisztséggel összefüggő és elismert költségek felső határának meghatározására tehát a költségátalány megállapításával van lehetőség. Ebben az esetben a költségátalányt az illetmény illetve a tiszteletdíj százalékában kell meghatározni.
 
A törvényesség oly módon orvosolható, ha az inkriminált 5. § rendelkezései hatályon kívül kerülnek helyezésre. A Képviselő-testület az alakuló ülésén 387 és 389/2010. (X. 14.) Gye. Kt. határozatában összegszerűen állapította meg a polgármester illetményét, az alpolgármester tiszteletdíját és ennek az összegnek a 25, illetve 20%-ában állapította meg a havi költségtérítési átalányt.
Mivel a képviselő-testület a költségtérítési átalánynál a törvényi szabályozást követi, így okafogyottá válik az ettől eltérő szabályozás. Javasoljuk ezért az 5. § hatályon kívül helyezését.
 
A Békés Megyei Kormányhivatal az Ötv. 99. § (1) bekezdése alapján felhívta Gyomaendrőd Város Önkormányzata Képviselőtestületét, hogy a jogsértéseket - az észrevétellel történő egyetértés esetén - 2011. szeptember 30-ig szüntesse meg.
 
A Békés Megyei Kormányhivatal törvényességi észrevételeit elfogadjuk, és a jogsértő állapot megszüntetése érdekében a következő rendelet módosítást terjesztjük a Képviselő-testület elé megalkotásra.
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének
../2011. (... ...) önkormányzati rendelete
az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról és a tisztségviselők költségtérítéséről szóló 5/1995. (III. 2.) önkormányzati rendelet módosításáról
 
Gyomaendrőd város Önkormányzat Képviselő-testülete a polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről és az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról 1994. évi LXIV. törvény 17. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés a) pontjában biztosított feladatkörében eljárva Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról és a tisztségviselők költségtérítéséről szóló 5/1995. (III. 2.) önkormányzati rendelet módosításáról módosításáról a következőket rendeli el:
 
1. § Az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról és a tisztségviselők költségtérítéséről szóló 5/1995. (III. 2.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: Tdr.) 3. § helyébe a következő rendelkezés lép:
„3. § (1) A települési képviselő tiszteletdíjra jogosult, mely alapdíjból és pótdíjból áll.
(2) A képviselő havi alapdíja 38.000 forint.
(3) Ha a képviselő valamely bizottságnak tagja, az alapdíjon felül - több bizottsági tagság esetén is - havi 17.100 forint pótdíj illeti meg.
(4) A bizottság elnökét az alapdíjon felül - több tisztség és bizottsági tagság esetén is - havi 29.500 forint pótdíj illeti meg.
(5) A bizottság nem képviselő tagjának tiszteletdíja havi 17.100 forint.
(6) A képviselő alapdíja képviselői mandátumának keletkezésétől megszűnéséig, a képviselői pótdíj, továbbá a nem képviselő bizottsági tagok tiszteletdíja a megbízatás keletkezésétől annak megszűnéséig jár.”
 
2. § A Tdr. Kiegészül a következő 3/A. § rendelkezéseivel:
„3/A. § (1) Ha a képviselő vagy a nem képviselő bizottsági tag (a továbbiakban: képviselő) három, egymást követő alkalommal neki felróható okból nem vesz részt a Képviselő-testület, illetve a bizottság munkájában (a továbbiakban: testület), vele szemben a polgármester vagy az érintett bizottság elnöke kezdeményezi a tiszteletdíj csökkentését.
(2) A képviselő tiszteletdíjának csökkentését az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottságnál kell kezdeményezni az érintett testületi jegyzőkönyvekhez csatolt testületi üléseken készült jelenléti ív másolati példányaival.
(3) Amennyiben az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság megállapítja, hogy a képviselő neki felróható okból nem vett részt a testület három, egymást követő ülésén, akkor a Képviselő-testület 6 hónap időtartamra 25%-kal csökkenti az érintett képviselő tiszteletdíját.”
 
Záró rendelkezések
 
3. § (1) Ez a rendelet 2011. szeptember 1-én lép hatályba és a hatályba lépését követő napon hatályát veszti.
(2) Hatályát veszti a Tdr. 5. §-a, a 15/1995. (V. 15.), a 7/1997. (IV. 7.) ,a 4/1999. (II. 2.) , a 19/2002. (XI. 12.) önkormányzati rendeletek, valamint a 3/2006. (II. 27.) önkormányzati rendelet 20. §-a és a 15/2006. (VI. 30.) önkormányzati rendelet 7. §-a.

 


[1] Indokolás részlet a 39/2001. (X. 19.) AB határozatból: „Az önkormányzati képviselő-testület a bizottságait úgy választja meg, hogy az elnökkel együtt számolva a bizottság tagjainak többsége önkormányzati képviselő. Az Ötv. 24. § (2) bekezdés alapján a bizottságba indokolt beválasztani a feladatköre szerinti területen szolgáltatást nyújtó jelentősebb szervezet képviselőjét, társadalmi szervezet küldöttjét, a szolgáltatást igénybe vevő más választópolgárt. A képviselő-testület által választott bizottságnak tehát vannak önkormányzati képviselő és nem képviselő tagjai. A bizottság munkájában, működésében azonban a bizottság tagjainak azonosak a jogaik, azonosak feladataik, kötelezettségeik. Következésképpen önkényes, a jogegyenlőség elvének megsértése miatt alkotmányellenes az olyan önkormányzati rendeleti szabályozás, amely a bizottsági munkáért az önkormányzati képviselőnek, illetőleg a nem képviselő bizottsági tagnak eltérő tiszteletdíjat állapít meg.
[2] A köztisztviselői illetményalap szorzata, amely nem haladhatja meg a 2,2-őt. Jelenleg a köztisztviselői illetményalap: 38.650 forint.

« Vissza
Vissza a főmenübe