2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Bizottság Elnöki Munkacsoport
2011. augusztus 10-i ülésére
2011. augusztus 10-i ülésére
Tárgy: | Helyi adórendelet felülvizsgálata | |
Készítette: | Enyedi László | |
Előterjesztő: | Dr. Csorba Csaba jegyző | |
Véleményező bizottság: | Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság, Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 366/2011.(VI.30.)Gye.Kt. határozatával úgy döntött, hogy felül kívánja vizsgálni a helyi adókról szóló 21/2000.(VII.18.)Gye.Kt. rendeletét. Az augusztusi testületi ülésre kellett elvégezni a döntéshez szükséges számításokat, elemzéseket. Az előterjesztést mindhárom Bizottság megtárgyalta, a véleményeket, javaslatokat és a kért számításokat az egyes pontoknál mutatjuk be.
1. Elektronikus bevallás lehetőségének biztosítása az adórendeletben: Minden bevezetett helyi adó vonatkozásában elkészültek az elektronikus bevallás űrlapok, melyek a változásokat követően folyamatosan aktualizálásra kerülnek. Ezeket az ügyfélkapun keresztül elektronikusan, vagy a kitöltött, kinyomtatott űrlapokat postán, vagy személyesen is be lehet küldeni az önkormányzati adóhatósághoz. Ennek a lehetőségéről azonban az önkormányzat rendeletének rendelkeznie kell. Iparűzési adó vonatkozásában, 2012. január 1-től kötelezővé lehetne tenni az önkormányzat által elkészített elektronikus űrlap használatát.
Minden Bizottság támogatta az elektronikus bevallás lehetőségének rendeleti szabályozását, illetve iparűzési adó tekintetében annak kötelezővé tételét.
2. Építményadó:
a) Üdülés, pihenés célját szolgáló építményeknél az adó mértéke függ az építmény területi elhelyezkedésétől és közművel való ellátottságától. Az adó mértéke ezen belül is még sávosan tovább van bontva az építmény teljes alapterülete szerint. Ez így 12 különböző adómértéket jelent, amit egyszerűsíteni lehetne, ha az alapterület szerinti sávos adómértékek megszűnnének, helyettük a területi elhelyezkedés és közművel való ellátottság alapján csak egy adómérték kerülne meghatározásra. Így 4 adómérték lenne csak. Ennek alakulását az alábbi táblázat mutatja be:
|
|
Területi besorolás
|
|||
Üdülés céljára
szolgáló építmény – jelenlegi adómértékek
Ft/m2
|
Alapterület szerinti besorolás
|
A
belterületi üdülők
|
B
külterület,
út és villany is van
|
C
külterület,
csak út vagy villany van
|
D
külterület,
sem út sem villany
nincs
|
30 m2-t nem
haladja meg
|
450
|
400
|
330
|
250
|
|
30 – 45 m2 közötti
|
560
|
460
|
400
|
320
|
|
45 m2 feletti
|
680
|
580
|
490
|
400
|
|
Tervezett adómérték
Ft/m2
|
nem lenne alapterület szerinti bontás
|
650
|
600
|
500
|
400
|
Így az üdülés, pihenés céljára szolgáló építmények után kivetett éves adó a jelenlegi 10.733.000 Ft-ról 13.355.000 Ft-ra nőne, ami évi 2.622.000 Ft növekedést jelentene.
Az éves adó növekedésével érintett üdülők száma 790 db lenne, ez az építményadóval érintett üdülők 93,5 %-a. A legnagyobb, egy ingatlant érintő adónövekedés évi 6.720 Ft lenne. Az alábbi táblázat a növekedéssel érintett építmények számát mutatja be az évi adónövekedés nagysága szerint:
Építményadó növekedése, Ft/év
|
Érintett üdülők száma, db
|
6000 Ft felett
|
35
|
5000 - 6000
|
95
|
4000 – 5000
|
163
|
3000 – 4000
|
213
|
2000 – 3000
|
152
|
1000 – 2000
|
66
|
1000 Ft alatt
|
66
|
Mintegy 40 üdülőingatlan esetében, a tervezett adómértékekkel, csökkenne az éves adó összege, a legnagyobb, egy ingatlant érintő csökkenés évi 9.030 Ft lenne.
A Bizottságok javasolták az üdülési célú építmények építményadójánál az eddigi 12 adótétel alkalmazása helyett 4 adótétel bevezetését, az ingatlanok területi elhelyezkedése és közművel való ellátottsága alapján. A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság kérte a területi besorolás pontosítását.
b) A nem üdülés, pihenés céljára szolgáló építmények, melyek főleg az iparűzési adóalanyok vállalkozásai működtetéséhez szükséges építmények, adómértéke 300 Ft/m2. Ez az adótétel mintegy 550 ingatlant érint. Ezen ingatlanok után kivetett éves építményadó összege 21.012.000 Ft. Az adótétel megszüntetése esetén ez az összeg esne ki az önkormányzat költségvetéséből. A következő táblázat a különböző, csökkentett adómértékkel számolt építményadó alakulását mutatja be:
Építményadó mértéke, Ft/m2
|
Éves kivetett adó, ezerFt
|
Csökkenés 2011. évhez képest, ezerFt
|
0
|
0
|
21.012
|
50
|
3.502
|
17.510
|
100
|
7.004
|
14.008
|
150
|
10.506
|
10.506
|
200
|
14.008
|
7.004
|
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság és a Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság javasolja, hogy az iparűzési adóalanyok vállalkozásai működtetéséhez szükséges építmények ne legyenek adóztatva, egyúttal javasolják az állandó jellegű iparűzési tevékenység után fizetendő iparűzési adó mértékének a felemelését 1,9 %-ról 2,0 %-ra. Indokként felmerült, hogy az építményadó egy fix kiadás a vállalkozásoknak, független az adott év gazdasági eredményétől, bevételétől, még a fizetendő iparűzési adó ezektől függ. Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottságnál javaslatként felmerült, hogy ne változzon a jelenlegi szabályozás ezen ingatlanoknál, esetleg egy 50 %-os mérséklés lehetne, mivel ez egy tervezhetőbb bevétel, az iparűzési adóval szemben. Végül a Bizottság ezen kérdésben, 3 igen és 3 tartózkodás mellett, nem hozott döntést.
Az építményadó alakulását a változtatási igények függvényében az alábbi táblázat foglalja össze:
|
Kivetett
építményadó
összege,EFt
|
Változás
2011-hez
képest, EFt
|
Jelenlegi szabályozás szerint
|
31.727
|
0
|
Javaslat szerint: az üdülési célú építmények 4 adótétellel történő adóztatása az előterjesztés szerinti mértékekkel + az iparűzési adóalanyok vállalkozásai működtetéséhez szükséges építmények adójának eltörlése esetén
|
13.337
|
- 18.390
|
Az üdülési célú építmények 4 adótétellel történő adóztatása az előterjesztés szerinti mértékekkel + az iparűzési adóalanyok vállalkozásai működtetéséhez szükséges építmények adójának 50 %-os mérséklése esetén
|
23.843
|
- 7.884
|
3. Magánszemélyek kommunális adójának mértéke jelenleg függ az ingatlan településen belüli elhelyezkedésétől, illetve ezen belül sávosan az ingatlan hasznos alapterületének nagyságától. Így összesen 12 adótétellel adóztatjuk a lakáscélú ingatlanokat.
A lakáscélú ingatlanokat építményadóban is lehetne adóztatni a tényleges négyzetméter nagyságuk szerint. A területi besorolás megmaradna, melyekre külön-külön négyzetméter ár kerülhetne meghatározásra. Így 3 adótétellel is megoldható lenne a lakások adóztatása, az egy lakásra jutó adó maximális értékének meghatározása mellett. Erre egyelőre azért lenne szükség, hogy a szélsőségesen nagy, egy ingatlanra jutó adónövekedést kiküszöböljük. A kommunális beruházások miatti adókedvezmények, mentességek kifutóban vannak, de természetesen a még érvényben levő mentességek, lejáratukig továbbra is megmaradnának. Amennyiben a lakáscélú ingatlanokat is építményadóban adóztatnánk, szükséges lenne minden ingatlanra vonatkozóan egy új adóbevallás benyújtására.
A lehetséges adómértékek alakulását az alábbi táblázat mutatja be:
|
Hasznos alapterület
|
Jelenlegi adómértékek
Ft/ingatlan
|
Tervezett építményadó mértékek
Ft/m2
|
Belterületi lakás
|
60 m2-ig
|
6 300
|
100 Ft/m2
maximum
10.000 Ft/lakás
|
60-120 m2
|
7 100
|
||
120-180 m2
|
8 000
|
||
180 m2 felett
|
9 600
|
||
Bánomkert, Nagylapos, Öregszőlő
|
60 m2-ig
|
5 250
|
80 Ft/m2
maximum
7.000 Ft/lakás
|
60-120 m2
|
5 550
|
||
120-180 m2
|
6 000
|
||
180 m2 felett
|
6 800
|
||
Egyéb lakás
(külterület)
|
60 m2-ig
|
2 500
|
40 Ft/m2
maximum
4.000 Ft/lakás
|
60-120 m2
|
2 950
|
||
120-180 m2
|
3 250
|
||
180 m2 felett
|
3 450
|
Így a lakáscélú építmények után kivetett éves adó a következőképpen alakulna:
ezerFt/év
|
Jelenlegi kommunális adó
|
Tervezett építményadó
|
Kivetett éves adó
|
42.373
|
45.950
|
Mentességek, kedvezmények
|
10.553
|
11.675
|
Fizetendő adó
|
31.820
|
34.275
|
Adónövekmény
|
-
|
2.455
|
Az éves adó növekedésével érintett lakáscélú ingatlanok száma 3.695 db lenne, 77 ingatlan adója nem változna, 2.831 ingatlannak pedig csökkenne az éves adója a jelenlegihez képest. A legnagyobb, egy ingatlant érintő adónövekedés évi 3.700 Ft lenne (6.300 Ft-ról 10.000 Ft-ra), a legnagyobb, egy ingatlant érintő adócsökkenés pedig évi 4.300 Ft lenne (6.300 Ft-ról 2.000 Ft-ra).
Az alábbi táblázat a változással érintett lakóingatlanok számát mutatja be az évi adóváltozás nagysága szerint:
Adóváltozás, Ft/év/ingatlan
|
Érintett lakások száma, db
|
3000 Ft feletti növekedés
|
6
|
2000 – 3000 Ft növekedés
|
1.362
|
1000 – 2000 Ft növekedés
|
1.167
|
1000 Ft alatti növekedés
|
1.160
|
nincs változás
|
77
|
1000 Ft alatti csökkenés
|
2.066
|
1000 – 2000 Ft csökkenés
|
548
|
2000 – 3000 Ft csökkenés
|
164
|
3000 – 4000 Ft csökkenés
|
43
|
4000 Ft feletti csökkenés
|
10
|
Egyik Bizottság sem javasolta a lakáscélú ingatlanok építményadóban történő adóztatását a jelenlegi kommunális adó helyett. Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, valamint a Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság a jelenlegi adóztatási struktúrát javasolja megtartani és adómérték növelést sem javasol. A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság javasolta a jelenlegi adómértékek 10-20 %-al történő megemelését. Ennek hatását az alábbi táblázatokban mutatjuk be:
|
Hasznos alapterület
|
Jelenlegi adómértékek
Ft/ingatlan
|
10 %-os emelés esetén
Ft/ingatlan
|
20 %-os emelés esetén
Ft/ingatlan
|
Belterületi lakás
|
60 m2-ig
|
6 300
|
6 900
|
7 600
|
60-120 m2
|
7 100
|
7 800
|
8 500
|
|
120-180 m2
|
8 000
|
8 800
|
9 600
|
|
180 m2 felett
|
9 600
|
10 600
|
11 500
|
|
Bánomkert, Nagylapos, Öregszőlő
|
60 m2-ig
|
5 250
|
5 800
|
6 300
|
60-120 m2
|
5 550
|
6 100
|
6 700
|
|
120-180 m2
|
6 000
|
6 600
|
7 200
|
|
180 m2 felett
|
6 800
|
7 500
|
8 200
|
|
Egyéb lakás
(külterület)
|
60 m2-ig
|
2 500
|
2 800
|
3 000
|
60-120 m2
|
2 950
|
3 200
|
3 500
|
|
120-180 m2
|
3 250
|
3 600
|
3 900
|
|
180 m2 felett
|
3 450
|
3 800
|
4 100
|
Így a lakáscélú ingatlanok után kivetett éves adó a következőképpen alakulna:
eFt
|
Jelenlegi kommunális adó
|
10-os emelés esetén
|
20 %-os emelés esetén
|
Kivetett éves adó
|
42.373
|
46.538
|
50.825
|
Mentességek, kedvezmények
|
10.553
|
11.598
|
12.663
|
Fizetendő adó
|
31.820
|
34.940
|
38.162
|
Adónövekmény
|
-
|
3.120
|
6.342
|
4. Iparűzési adó: A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság és a Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság javasolja, hogy az iparűzési adóalanyok vállalkozásai működtetéséhez szükséges építmények adójának megszüntetése mellett az állandó jellegű iparűzési tevékenység után fizetendő iparűzési adó mértéke legyen felemelve a jelenlegi 1,9 %-ról 2,0 %-ra. Ez a törvényileg megengedett legmagasabb adómérték lenne. A 2010. évről szóló, bevallott és feldolgozott iparűzési adóbevallások alapján az összes iparűzési adó alapja 12.200.000.000 Ft, mely után a fizetendő adó, az 1,9 %-os mértékkel 231.800.000 Ft. Amennyiben az adó mértéke 2,0 %-ra emelkedne ez 244.000.000 Ft lenne. Ez mintegy 12.200.000 Ft-os adónövekedést okozna, melyből reálisan várható, megfizetett adó kb. 8-10 milló forint.
5. Idegenforgalmi adó: Mivel megszűnt a vendégkönyv vezetési kötelezettség, a helyi adórendeletben célszerű lenne előírni, hogy az adóbeszedésre kötelezettek az adó alapjának és összegének megállapítására alkalmas nyilvántartást vezessenek. Ennek tartalma a következő lehetne:
Vendég neve: …………………………………………………………..………………………..
|
Születési neve: …………………………………………………………………………………..
|
Születési helye, ideje: …………………………………………………………………………...
|
Anyja születési neve: …………………………………………………………………………...
|
Állandó lakcíme: ………………………………………………………………………………..
|
Személyazonosító okmány típusa, száma: ……………………………………………………...
|
Érkezés napja: …………………………………………………………………………………..
|
Távozás napja: …………………………………………………………………………………..
|
Vendégéjszakák száma: ………………………………………………………………………...
|
Mentesség jogcíme: ……………………………………………………………………………..
|
Adó összege: ……………………………………………………………………………………
|
A nyilvántartás bevezetésével ellenőrizhetőbbé válna az idegenforgalmi adó bevallása, beszedése is.
Minden Bizottság javasolta az előterjesztés szerinti nyilvántartási kötelezettség bevezetését.
6. A javasolt változások hatása az adóbevételekre a következőképpen alakulna, a 2011. évi tervezett szinthez képest:
eFt
Adónem
|
2011. évi előirányzat
|
Komm.adó nem változik
|
Komm.adó 10% növ.
|
Komm.adó 20% növ.
|
Építményadó
|
30.000
|
13.337
|
13.337
|
13.337
|
Telekadó
|
5.000
|
5.000
|
5.000
|
5.000
|
Kommunális adó
|
31.000
|
31.000
|
34.940
|
38.162
|
Idegenforgalmi adó
|
5.000
|
5.000
|
5.000
|
5.000
|
Iparűzési adó
|
270.000
|
282.200
|
282.200
|
282.200
|
Gépjárműadó
|
82.000
|
82.000
|
82.000
|
82.000
|
Talajterhelési díj
|
1.500
|
1.500
|
1.500
|
1.500
|
Pótlék, bírság
|
5.000
|
5.000
|
5.000
|
5.000
|
Összesen:
|
429.500
|
425.037
|
428.977
|
432.199
|
Változás:
|
|
- 4.463
|
- 523
|
2.699
|
Kockázat elemzés:
Előnyök:
- az elektronikus adóbevallás bevezetése az iparűzési adónál pontosabbá tenné a bevallásokat, ezáltal a feldolgozásuk is egyszerűbb, gyorsabb lehetne
- egyszerűbb, átláthatóbb építményadó rendszer a kevesebb adótétel miatt, az üdülési célú építmények vonatkozásában
- a tervezett adómértékekkel növekedhetnének az adóbevételek az üdülési és lakáscélú ingatlanok vonatkozásában
- a jövőre nézve megteremtené az alapját egy még kevesebb adótétellel történő adóztatásnak az építményadónál
- idegenforgalmi adó esetében a nyilvántartás bevezetése könnyebbé tenné az ellenőrzést
Hátrányok:
- a nem üdülési és nem lakáscélú ingatlanok adójának teljes megszüntetése mintegy húszmillió Ft adóbevétel kiesést jelentene
- az új adótételek egyes adózóknál jelentősebb éves adónövekedést eredményezhetnek
Kérem a T. Képviselő-testületet az előterjesztés megtárgyalására és döntésének meghozatalára..
Döntéshozói vélemények
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság |
A Bizottság véleménye az előterjesztés egyes pontjainál kerül bemutatásra. |
|
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
A Bizottság véleménye az előterjesztés egyes pontjainál kerül bemutatásra. |
|
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság |
A Bizottság véleménye az előterjesztés egyes pontjainál kerül bemutatásra. |
|
"Helyi adórendelet felülvizsgálata"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Adóügyek
A Bizottság Elnöki Munkacsoport a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete a helyi adókról szóló 21/2000. (VII.18.) KT rendeletének felülvizsgálata során rendeletében az alábbiakban kíván változtatni:
1. Elektronikus adóbevallás lehetőségének biztosítása a helyi adórendeletben.
2 Iparűzési adó vonatkozásában az elektronikus adóbevallás kötelezővé tétele.
3. Építményadó vonatkozásában, az üdülési célú építményeknél az eddigi 12 adótétel alkalmazása helyett 4 adótétel bevezetése, az ingatlanok területi elhelyezkedése és közművel való ellátottsága alapján.
4. A jelenlegi építményadóban, a nem üdülési célú ingatlanok adómértékének csökkentése a jelenlegi 300 Ft/m2-ről ……… Ft/m2-re.
5. A kommunális adó megszüntetése és a lakáscélú ingatlanok építményadóban történő adóztatása a hasznos alapterületük alapján.
6. Idegenforgalmi adónál, az előterjesztés szerinti nyilvántartás bevezetése.
7. ………………………………………………………………………………………………...
Felkéri a jegyzőt, hogy a 2011. szeptember 29-i képviselő-testületi ülésre a rendeletmódosítást, annak első fordulós megtárgyalására készítse elő.
Határidők, felelősök:
Határidő: 2011. 09. 29.
Felelős: Dr. Csorba Csaba
Hivatali felelős: Enyedi László