5. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2011. augusztus 17-i ülésére

Tárgy:   Helyi adórendelet felülvizsgálata
Készítette:   Enyedi László
Előterjesztő:   Dr. Csorba Csaba jegyző
Véleményező bizottság:   Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság, Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság

 

Tisztelt Képviselő-testület!
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 366/2011.(VI.30.)Gye.Kt. határozatával úgy döntött, hogy felül kívánja vizsgálni a helyi adókról szóló 21/2000.(VII.18.)Gye.Kt. rendeletét. Az augusztusi testületi ülésre kellett elvégezni a döntéshez szükséges számításokat, elemzéseket. Az előterjesztést mindhárom Bizottság megtárgyalta, a véleményeket, javaslatokat és a kért számításokat az egyes pontoknál mutatjuk be.
 
1. Elektronikus bevallás lehetőségének biztosítása az adórendeletben: Minden bevezetett helyi adó vonatkozásában elkészültek az elektronikus bevallás űrlapok, melyek a változásokat követően folyamatosan aktualizálásra kerülnek.  Ezeket az ügyfélkapun keresztül elektronikusan, vagy a kitöltött, kinyomtatott űrlapokat postán, vagy személyesen is be lehet küldeni az önkormányzati adóhatósághoz. Ennek a lehetőségéről azonban az önkormányzat rendeletének rendelkeznie kell. Iparűzési adó vonatkozásában, 2012. január 1-től kötelezővé lehetne tenni az önkormányzat által elkészített elektronikus űrlap használatát.
 
Minden Bizottság támogatta az elektronikus bevallás lehetőségének rendeleti szabályozását, illetve iparűzési adó tekintetében annak kötelezővé tételét.
 
2. Építményadó:
a) Üdülés, pihenés célját szolgáló építményeknél az adó mértéke függ az építmény területi elhelyezkedésétől és közművel való ellátottságától. Az adó mértéke ezen belül is még sávosan tovább van bontva az építmény teljes alapterülete szerint. Ez így 12 különböző adómértéket jelent, amit egyszerűsíteni lehetne, ha az alapterület szerinti sávos adómértékek megszűnnének, helyettük a területi elhelyezkedés és közművel való ellátottság alapján csak egy adómérték kerülne meghatározásra. Így 4 adómérték lenne csak. Ennek alakulását az alábbi táblázat mutatja be:
 
 
 
Területi besorolás
Üdülés céljára
szolgáló építmény – jelenlegi adómértékek
Ft/m2
Alapterület szerinti besorolás
A
belterületi üdülők
 
 
 
B
külterület,
út és villany is van
 
C
külterület,
csak út vagy villany van
D
külterület,
sem út sem villany
nincs
30 m2-t nem
haladja meg
450
400
330
250
30 – 45 m2 közötti
560
460
400
320
45 m2 feletti
680
580
490
400
Tervezett adómérték
Ft/m2
nem lenne alapterület szerinti bontás
650
600
500
400
 
Így az üdülés, pihenés céljára szolgáló építmények után kivetett éves adó a jelenlegi 10.733.000 Ft-ról 13.355.000 Ft-ra nőne, ami évi 2.622.000 Ft növekedést jelentene.
Az éves adó növekedésével érintett üdülők száma 790 db lenne, ez az építményadóval érintett üdülők 93,5 %-a. A legnagyobb, egy ingatlant érintő adónövekedés évi 6.720 Ft lenne. Az alábbi táblázat a növekedéssel érintett építmények számát mutatja be az évi adónövekedés nagysága szerint:
 
Építményadó növekedése, Ft/év
Érintett üdülők száma, db
6000 Ft felett
35
5000 - 6000
95
4000 – 5000
163
3000 – 4000
213
2000 – 3000
152
1000 – 2000
66
1000 Ft alatt
66
 
Mintegy 40 üdülőingatlan esetében, a tervezett adómértékekkel, csökkenne az éves adó összege, a legnagyobb, egy ingatlant érintő csökkenés évi 9.030 Ft lenne.
 
A Bizottságok javasolták az üdülési célú építmények építményadójánál az eddigi 12 adótétel alkalmazása helyett 4 adótétel bevezetését, az ingatlanok területi elhelyezkedése és közművel való ellátottsága alapján. A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság kérte a területi besorolás pontosítását.
 
b) A nem üdülés, pihenés céljára szolgáló építmények, melyek főleg az iparűzési adóalanyok vállalkozásai működtetéséhez szükséges építmények, adómértéke 300 Ft/m2. Ez az adótétel mintegy 550 ingatlant érint. Ezen ingatlanok után kivetett éves építményadó összege 21.012.000 Ft. Az adótétel megszüntetése esetén ez az összeg esne ki az önkormányzat költségvetéséből. A következő táblázat a különböző, csökkentett adómértékkel számolt építményadó alakulását mutatja be:
 
Építményadó mértéke, Ft/m2
Éves kivetett adó, ezerFt
Csökkenés 2011. évhez képest, ezerFt
0
0
21.012
50
3.502
17.510
100
7.004
14.008
150
10.506
10.506
200
14.008
7.004
 
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság és a Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság javasolja, hogy az iparűzési adóalanyok vállalkozásai működtetéséhez szükséges építmények ne legyenek adóztatva, egyúttal javasolják az állandó jellegű iparűzési tevékenység után fizetendő iparűzési adó mértékének a felemelését 1,9 %-ról 2,0 %-ra. Indokként felmerült, hogy az építményadó egy fix kiadás a vállalkozásoknak, független az adott év gazdasági eredményétől, bevételétől, még a fizetendő iparűzési adó ezektől függ. Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottságnál javaslatként felmerült, hogy ne változzon a jelenlegi szabályozás ezen ingatlanoknál, esetleg egy 50 %-os mérséklés lehetne, mivel ez egy tervezhetőbb bevétel, az iparűzési adóval szemben. Végül a Bizottság ezen kérdésben, 3 igen és 3 tartózkodás mellett, nem hozott döntést.
 
Az építményadó alakulását a változtatási igények függvényében az alábbi táblázat foglalja össze:
 
 
Kivetett
építményadó
összege,EFt
Változás
2011-hez
képest, EFt
Jelenlegi szabályozás szerint
31.727
0
Javaslat szerint: az üdülési célú építmények 4 adótétellel történő adóztatása az előterjesztés szerinti mértékekkel + az iparűzési adóalanyok vállalkozásai működtetéséhez szükséges építmények adójának eltörlése esetén
13.337
- 18.390
Az üdülési célú építmények 4 adótétellel történő adóztatása az előterjesztés szerinti mértékekkel + az iparűzési adóalanyok vállalkozásai működtetéséhez szükséges építmények adójának 50 %-os mérséklése esetén
23.843
- 7.884
 
3. Magánszemélyek kommunális adójának mértéke jelenleg függ az ingatlan településen belüli elhelyezkedésétől, illetve ezen belül sávosan az ingatlan hasznos alapterületének nagyságától. Így összesen 12 adótétellel adóztatjuk a lakáscélú ingatlanokat.
A lakáscélú ingatlanokat építményadóban is lehetne adóztatni a tényleges négyzetméter nagyságuk szerint. A területi besorolás megmaradna, melyekre külön-külön négyzetméter ár kerülhetne meghatározásra. Így 3 adótétellel is megoldható lenne a lakások adóztatása, az egy lakásra jutó adó maximális értékének meghatározása mellett. Erre egyelőre azért lenne szükség, hogy a szélsőségesen nagy, egy ingatlanra jutó adónövekedést kiküszöböljük. A kommunális beruházások miatti adókedvezmények, mentességek kifutóban vannak, de természetesen a még érvényben levő mentességek, lejáratukig továbbra is megmaradnának. Amennyiben a lakáscélú ingatlanokat is építményadóban adóztatnánk, szükséges lenne minden ingatlanra vonatkozóan egy új adóbevallás benyújtására.
A lehetséges adómértékek alakulását az alábbi táblázat mutatja be:
 
 
Hasznos alapterület
Jelenlegi adómértékek
Ft/ingatlan
Tervezett építményadó mértékek
Ft/m2
Belterületi lakás
60 m2-ig
6 300
100 Ft/m2
maximum
 10.000 Ft/lakás
60-120 m2
7 100
120-180 m2
8 000
180 m2 felett
9 600
Bánomkert, Nagylapos, Öregszőlő
60 m2-ig
5 250
80 Ft/m2
maximum
7.000 Ft/lakás
60-120 m2
5 550
120-180 m2
6 000
180 m2 felett
6 800
Egyéb lakás
(külterület)
60 m2-ig
2 500
40 Ft/m2
maximum
4.000 Ft/lakás
60-120 m2
2 950
120-180 m2
3 250
180 m2 felett
3 450
 
 Így a lakáscélú építmények után kivetett éves adó a következőképpen alakulna:
ezerFt/év
 
Jelenlegi kommunális adó
Tervezett építményadó
Kivetett éves adó
42.373
45.950
Mentességek, kedvezmények
10.553
11.675
Fizetendő adó
31.820
34.275
Adónövekmény
-
2.455
 
Az éves adó növekedésével érintett lakáscélú ingatlanok száma 3.695 db lenne, 77 ingatlan adója nem változna, 2.831 ingatlannak pedig csökkenne az éves adója a jelenlegihez képest. A legnagyobb, egy ingatlant érintő adónövekedés évi 3.700 Ft lenne (6.300 Ft-ról 10.000 Ft-ra), a legnagyobb, egy ingatlant érintő adócsökkenés pedig évi 4.300 Ft lenne (6.300 Ft-ról 2.000 Ft-ra).
 
Az alábbi táblázat a változással érintett lakóingatlanok számát mutatja be az évi adóváltozás nagysága szerint:
 
Adóváltozás, Ft/év/ingatlan
Érintett lakások száma, db
3000 Ft feletti növekedés
6
2000 – 3000 Ft növekedés
1.362
1000 – 2000 Ft növekedés
1.167
1000 Ft alatti növekedés
1.160
nincs változás
77
1000 Ft alatti csökkenés
2.066
1000 – 2000 Ft csökkenés
548
2000 – 3000 Ft csökkenés
164
3000 – 4000 Ft csökkenés
43
4000 Ft feletti csökkenés
10
 
Egyik Bizottság sem javasolta a lakáscélú ingatlanok építményadóban történő adóztatását a jelenlegi kommunális adó helyett. Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, valamint a Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság a jelenlegi adóztatási struktúrát javasolja megtartani és adómérték növelést sem javasol. A Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság javasolta a jelenlegi adómértékek 10-20 %-al történő megemelését. Ennek hatását az alábbi táblázatokban mutatjuk be:
 
 
Hasznos alapterület
Jelenlegi adómértékek
Ft/ingatlan
10 %-os emelés esetén
Ft/ingatlan
20 %-os emelés esetén
Ft/ingatlan
Belterületi lakás
60 m2-ig
6 300
6 900
7 600
60-120 m2
7 100
7 800
8 500
120-180 m2
8 000
8 800
9 600
180 m2 felett
9 600
10 600
11 500
Bánomkert, Nagylapos, Öregszőlő
60 m2-ig
5 250
5 800
6 300
60-120 m2
5 550
6 100
6 700
120-180 m2
6 000
6 600
7 200
180 m2 felett
6 800
7 500
8 200
Egyéb lakás
(külterület)
60 m2-ig
2 500
2 800
3 000
60-120 m2
2 950
3 200
3 500
120-180 m2
3 250
3 600
3 900
180 m2 felett
3 450
3 800
4 100
 
Így a lakáscélú ingatlanok után kivetett éves adó a következőképpen alakulna:
eFt
 
Jelenlegi kommunális adó
10-os emelés esetén
20 %-os emelés esetén
Kivetett éves adó
42.373
46.538
50.825
Mentességek, kedvezmények
10.553
11.598
12.663
Fizetendő adó
31.820
34.940
38.162
Adónövekmény
-
3.120
6.342
 
4. Iparűzési adó: A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság és a Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság javasolja, hogy az iparűzési adóalanyok vállalkozásai működtetéséhez szükséges építmények adójának megszüntetése mellett az állandó jellegű iparűzési tevékenység után fizetendő iparűzési adó mértéke legyen felemelve a jelenlegi 1,9 %-ról 2,0 %-ra. Ez a törvényileg megengedett legmagasabb adómérték lenne. A 2010. évről szóló, bevallott és feldolgozott iparűzési adóbevallások alapján az összes iparűzési adó alapja 12.200.000.000 Ft, mely után a fizetendő adó, az 1,9 %-os mértékkel 231.800.000 Ft. Amennyiben az adó mértéke 2,0 %-ra emelkedne ez 244.000.000 Ft lenne. Ez mintegy 12.200.000 Ft-os adónövekedést okozna, melyből reálisan várható, megfizetett adó kb. 8-10 milló forint.
 
5. Idegenforgalmi adó: Mivel megszűnt a vendégkönyv vezetési kötelezettség, a helyi adórendeletben célszerű lenne előírni, hogy az adóbeszedésre kötelezettek az adó alapjának és összegének megállapítására alkalmas nyilvántartást vezessenek. Ennek tartalma a következő lehetne:
 
Vendég neve: …………………………………………………………..………………………..
Születési neve: …………………………………………………………………………………..
Születési helye, ideje: …………………………………………………………………………...
Anyja születési neve: …………………………………………………………………………...
Állandó lakcíme: ………………………………………………………………………………..
Személyazonosító okmány típusa, száma: ……………………………………………………...
Érkezés napja: …………………………………………………………………………………..
Távozás napja: …………………………………………………………………………………..
Vendégéjszakák száma: ………………………………………………………………………...
Mentesség jogcíme: ……………………………………………………………………………..
Adó összege: ……………………………………………………………………………………
 
A nyilvántartás bevezetésével ellenőrizhetőbbé válna az idegenforgalmi adó bevallása, beszedése is.
 
Minden Bizottság javasolta az előterjesztés szerinti nyilvántartási kötelezettség bevezetését.
 
6. A javasolt változások hatása az adóbevételekre a következőképpen alakulna, a 2011. évi tervezett szinthez képest:
eFt
Adónem
2011. évi előirányzat
Komm.adó nem változik
Komm.adó 10% növ.
Komm.adó 20% növ.
Építményadó
30.000
13.337
13.337
13.337
Telekadó
5.000
5.000
5.000
5.000
Kommunális adó
31.000
31.000
34.940
38.162
Idegenforgalmi adó
5.000
5.000
5.000
5.000
Iparűzési adó
270.000
282.200
282.200
282.200
Gépjárműadó
82.000
82.000
82.000
82.000
Talajterhelési díj
1.500
1.500
1.500
1.500
Pótlék, bírság
5.000
5.000
5.000
5.000
Összesen:
429.500
425.037
428.977
432.199
Változás:
 
- 4.463
- 523
2.699
 
Kockázat elemzés:
 
Előnyök:
- az elektronikus adóbevallás bevezetése az iparűzési adónál pontosabbá tenné a bevallásokat, ezáltal a feldolgozásuk is egyszerűbb, gyorsabb lehetne
- egyszerűbb, átláthatóbb építményadó rendszer a kevesebb adótétel miatt, az üdülési célú építmények vonatkozásában
- a tervezett adómértékekkel növekedhetnének az adóbevételek az üdülési és lakáscélú ingatlanok vonatkozásában
- a jövőre nézve megteremtené az alapját egy még kevesebb adótétellel történő adóztatásnak az építményadónál
- idegenforgalmi adó esetében a nyilvántartás bevezetése könnyebbé tenné az ellenőrzést
 
Hátrányok:
- a nem üdülési és nem lakáscélú ingatlanok adójának teljes megszüntetése mintegy húszmillió Ft adóbevétel kiesést jelentene
- az új adótételek egyes adózóknál jelentősebb éves adónövekedést eredményezhetnek
 
Kérem a T. Képviselő-testületet az előterjesztés megtárgyalására és döntésének meghozatalára..

 

 


Döntéshozói vélemények

Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság  

A Bizottság véleménye az előterjesztés egyes pontjainál kerül bemutatásra.

 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  

A Bizottság véleménye az előterjesztés egyes pontjainál kerül bemutatásra.

 
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság  

A Bizottság véleménye az előterjesztés egyes pontjainál kerül bemutatásra.

 
Döntési javaslat

"Helyi adórendelet felülvizsgálata"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Adóügyek
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének Ügyrendi, Oktatási, Kultúrális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottsága, a helyi adókról szóló 21/2000. (VII.18.) KT rendeletének felülvizsgálata során az alábbi változásokat javasolja a T. Képviselő testületnek:

1. Elektronikus adóbevallás lehetőségének biztosítása a helyi adórendeletben.
2  Iparűzési adó vonatkozásában az elektronikus adóbevallás kötelezővé tétele.
3. Építményadó vonatkozásában, az üdülési célú építményeknél az eddigi 12 adótétel alkalmazása helyett 4 adótétel bevezetése, az ingatlanok területi elhelyezkedése és közművel való ellátottsága alapján.
4. A jelenlegi építményadóban, a nem üdülési célú ingatlanok adómértékének csökkentése a jelenlegi 300 Ft/m2-ről ……… Ft/m2-re.   
5. A kommunális adó megszüntetése és a lakáscélú ingatlanok építményadóban történő adóztatása a hasznos alapterületük alapján.
6. Idegenforgalmi adónál, az előterjesztés szerinti nyilvántartás bevezetése.
7. ………………………………………………………………………………………………...
Felkéri a jegyzőt, hogy a 2011. szeptember 29-i képviselő-testületi ülésre a rendeletmódosítást, annak első fordulós megtárgyalására készítse elő. 

 

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -

« Vissza
Vissza a főmenübe