1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2011. szeptember 21-i ülésére

Tárgy:   Helyi adókról szóló 21/2000.(VII.18.)KT rendelet módosítása - első forduló
Készítette:   Enyedi László
Előterjesztő:   Dr. Csorba Csaba jegyző
Véleményező bizottság:   Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság, Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság

Tisztelt Képviselő-testület!

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 366/2011.(VI.30.)Gye.Kt. határozatával úgy döntött, hogy felül kívánja vizsgálni a helyi adókról szóló 21/2000.(VII.18.)Gye.Kt. rendeletét. Az augusztusi üléseken mindhárom Bizottság, illetve a Képviselő-testület is megtárgyalta a rendelet módosításának a lehetőségét és a változtatás főbb irányait határozták meg, a szeptemberi üléseken pedig döntöttek a Bizottságok az általuk javasolt változtatásokról. Ezeket az alábbiakban ismertetjük:

1. Elektronikus bevallás lehetőségének biztosítása az adórendeletben. Iparűzési adó vonatkozásában, 2012. január 1-től az, önkormányzat által elkészített elektronikus űrlap használatának kötelezővé tétele. 

Mindhárom Bizottság egyöntetűen javasolja az elektronikus adóbevallás lehetőségének biztosítását a helyi adórendeletben, illetve az iparűzési adó vonatkozásában az elektronikus bevallásűrlap használatának kötelezővé tételét.

2. Építményadó:

a) A Bizottságok javasolják, hogy az üdülési célú építmények építményadójánál, az eddigi 12 adótétel alkalmazása helyett 4 adótétel kerüljön bevezetésre, az ingatlanok területi elhelyezkedése és közművel való ellátottsága alapján.

A belterületi üdülők vonatkozásában az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság 650 Ft/m2, a Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság 680 Ft/m2, a Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság 700 Ft/m2 adótétel meghatározását javasolja, a külterületi üdülők, előterjesztés szerinti adótételének elfogadása mellett.

 Ennek alakulását az alábbi táblázat mutatja be:

 

 

 

Területi besorolás

Üdülés céljára

szolgáló építmény – jelenlegi adómértékek

Ft/m2

Alapterület szerinti besorolás

A

belterületi üdülők

 

  

B

külterület,

út és villany is van

 

C

külterület,

csak út vagy villany van

D

külterület,

sem út sem villany

nincs

30 m2-t nem

haladja meg

450

400

330

250

30 – 45 m2 közötti

560

460

400

320

45 m2 feletti

680

580

490

400

Tervezett adómérték

Ft/m2

nem lenne alapterület szerinti bontás

650

680

700

600

500

400

 

Így az üdülés, pihenés céljára szolgáló építmények után kivetett éves adó a következőképpen alakulna:

 

 

Ügyrendi Biz.

Pénzügyi Biz.

Városfenntartó Biz.

javaslatának figyelembevételével

Jelenleg kivetett adó, eFt

10.733

10.733

10.733

Javaslat szerinti kivetett adó, eFt

13.355

13.646

13.530

Változás 2011. évhez képest, eFt

2.622

2.913

2.797

 

Az alábbi táblázat az éves adónövekedéssel érintett építmények számát mutatja be az  adónövekedés nagysága szerint:

 

Üdülési célú építmények adójának növekedése, Ft/év

Ügyrendi Biz.

Pénzügyi Biz.

Városfenntartó Biz.

javaslatának figyelembevételével, érintett üdülők száma, db

7001 - 8000

0

21

0

6001 - 7000

10

30

36

5001 - 6000

107

108

104

4001 – 5000

162

170

177

3001 – 4000

105

172

178

2001 – 3000

170

161

162

1001 – 2000

169

79

66

1000 Ft v. alatt

67

90

67

nem lenne változás

14

14

55

csökkenne az adó

41

0

0

 

b) A nem üdülés, pihenés céljára szolgáló építményeknél jelenleg az adó mértéke 300 Ft/m2. Ez az adótétel mintegy 550 ingatlant érint. Ezen ingatlanok után kivetett éves építményadó összege 21.012.000 Ft.

A Bizottságoknál több alternatíva is felmerült, az ezen építmények adójának megszüntetésétől kezdve a jelenlegi adómérték változatlanul hagyásáig. Végül is mindhárom Bizottság úgy döntött, hogy a nem üdülés, pihenés céljára szolgáló ingatlanok utáni építményadót nem egyszerre kellene megszüntetni, hanem fokozatosan kívánja kivezetni. Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság 3 igen és 2 nem szavazattal, a Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság 3 igen, 1 nem szavazattal és 1 tartózkodás mellett, a Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság 3 igen és 2 nem szavazattal egyaránt a jelenlegi adómérték 50 %-os csökkentését javasolja, a jelenlegi mentes területek megtartása mellett. Így ezen ingatlanok építményadójának mértéke 150 Ft/m2 lenne.

Ennek hatását a következő táblázat mutatja be: 

 

2011. évben

Javaslat szerint

Építményadó mértéke, Ft/m2

300

150

Éves kivetett adó, ezerFt

21.012

10.506

Csökkenés 2011. évhez képest, ezerFt

 

10.506

 

3. Magánszemélyek kommunális adójának mértéke jelenleg függ az ingatlan településen belüli elhelyezkedésétől, illetve ezen belül sávosan az ingatlan hasznos alapterületének nagyságától. Így összesen 12 adótétellel adóztatjuk a lakáscélú ingatlanokat.

Egyik Bizottság sem javasolja a lakáscélú ingatlanok építményadóban történő adóztatását a jelenlegi kommunális adó helyett. Mindegyik Bizottság a jelenlegi adóztatási struktúrát javasolja megtartani. A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság  adómérték növelést sem javasol. Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság 5 %-al, a Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság 20 %-al javasolja a jelenlegi adómértékek megemelését.

 Ennek hatását az alábbi táblázatokban mutatjuk be: (az adómérték 100 Ft-ra kerekítve)

 

 

Hasznos alapterület

Jelenlegi adómértékek

Ft/ingatlan

5 %-os emelés esetén

Ft/ingatlan

20 %-os emelés esetén

Ft/ingatlan

Belterületi lakás

60 m2-ig

6.300

6.600

7.600

60-120 m2

7.100

7.500

8.500

120-180 m2

8.000

8.400

9.600

180 m2 felett

9.600

10.100

11.500

Bánomkert, Nagylapos, Öregszőlő

60 m2-ig

5.250

5.500

6.300

60-120 m2

5.550

5.800

6.700

120-180 m2

6.000

6.300

7.200

180 m2 felett

6.800

7.100

8.200

Egyéb lakás

(külterület)

60 m2-ig

2.500

2.600

3.000

60-120 m2

2.950

3.100

3.500

120-180 m2

3.250

3.400

3.900

180 m2 felett

3.450

3.600

4.100

 

Így a lakáscélú ingatlanok után kivetett éves adó a következőképpen alakulna:

eFt

 

Jelenlegi kommunális adó

5 %-os emelés esetén

20 %-os emelés esetén

Kivetett éves adó

42.373

44.644

50.825

Mentességek, kedvezmények

10.553

11.139

12.663

Fizetendő adó

31.820

33.505

38.162

Adónövekmény

-

1.685

6.342

 

4. Iparűzési adó: a.) Mindhárom Bizottságnál felmerült, hogy az iparűzési adóalanyok vállalkozásai működtetéséhez szükséges építmények adójának csökkentése mellett, az állandó jellegű iparűzési tevékenység után fizetendő iparűzési adó mértéke legyen felemelve.

Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság 1 igen, 3 nem szavazattal, 1 tartózkodás mellett nem javasolja, a Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság 5 igen, a Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság szintén 5 igen szavazattal javasolja az állandó jellegű iparűzési tevékenység után fizetendő iparűzési adó mértékének felemelését  a jelenlegi 1,9 %-ról 2,0 %-ra. Ez a törvényileg megengedett legmagasabb adómérték lenne. A 2010. évről szóló, bevallott és feldolgozott iparűzési adóbevallások alapján az összes iparűzési adó alapja 12.200.000.000 Ft, mely után a fizetendő adó, az 1,9 %-os mértékkel 231.800.000 Ft. Amennyiben az adó mértéke 2,0 %-ra emelkedne ez 244.000.000 Ft lenne. Ez mintegy 12.200.000 Ft-os adónövekedést okozna, melyből reálisan várható, megfizetett adó kb. 8-10 milló forint.

b.) Jelenleg az iparűzési adóból adókedvezmény illeti meg azt az adóalanyt akinek a vállalkozási szintű adóalapja nem haladja meg a 2,5 millió Ft-ot, az iparűzési tevékenységet szolgáló építményében saját maga tevékenykedik és az építménye után építményadót fizet. A kedvezmény mértéke az adóévben megfizetett, folyó évre előírt építményadó összegével azonos, maximum azonban az adóévre megállapított iparűzési adó összege. A változtatások miatt felmerül, hogy ez a kedvezmény továbbra is biztosított legyen-e ezen adózói körnek. 2010. évi iparűzési adóbevallások feldolgozása után 2,5 millió Ft adóalapot meg nem haladó vállalkozás 702 volt, ebből 58 vállalkozásnak lett jóváírva adókedvezmény 769.809 Ft összegben. 

5. Idegenforgalmi adó: Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény kötelező szabályokat tartalmaz a bizonylatokra, a könyvvezetésre és a nyilvántartásokra. Ezeket úgy kell kiállítani, vezetni, hogy az adó alapjának, összegének, a mentességek, kedvezmények összegének megállapítására, ellenőrzésére alkalmasak legyenek, a bennük foglalt feljegyzések jogszabályokban előírt bizonylatokon alapuljanak, adónként folyamatosan tartalmazzák az adót meghatározó adatokat, kitűnjék az adott időszakra bevallott adó, és az ellenőrzést lehetővé tegyék. Az önkormányzat a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény felhatalmazása alapján rendeletében ezt szabályozhatja.

Minden Bizottság javasolta, hogy az adóbeszedésre kötelezettek az adó alapjának és összegének megállapítására alkalmas nyilvántartást vezessenek. A nyilvántartás bevezetésével ellenőrizhetőbbé válna az idegenforgalmi adó bevallása, beszedése.

 A javasolt nyilvántartás tartalmát az alábbiakban ismertetjük: 

Vendég neve: …………………………………………………………..………………………..

Születési neve: …………………………………………………………………………………..

Születési helye, ideje: …………………………………………………………………………...

Anyja születési neve: …………………………………………………………………………...

Állandó lakcíme: ………………………………………………………………………………..

Személyazonosító okmány típusa, száma: ……………………………………………………...

Érkezés napja: …………………………………………………………………………………..

Távozás napja: …………………………………………………………………………………..

Vendégéjszakák száma: ………………………………………………………………………...

Mentesség jogcíme: ……………………………………………………………………………..

Adó összege: ……………………………………………………………………………………

A fenti adatok szükségesek az adó alapjának, összegének, a kedvezmények, mentességek összegének a megállapítására, és lehetővé teszik az ellenőrzést. A nyilvántartás vezetése az önkormányzat által rendszeresített, hitelesített vendégkönyvben történhetne.

A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság egy egyszerűbb adattartalmú, az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság az előterjesztés szerinti adattartalmú nyilvántartás bevezetését javasolja, a Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság egy új nyilvántartás bevezetéséről döntött.

 

6. A javasolt változások a következő összegekkel növelnék, vagy csökkentenék az adóbevételeket 2011. évhez képest, az egyes Bizottságok javaslata alapján:

ezerFt

 

Ügyrendi Biz.

Pénzügyi Biz.

Városfenntartó Biz.

javaslatának figyelembevételével

Üdülési célú építmények adója

2.622

2.913

2.797

Nem üdülési célú építmények adója

- 10.506

- 10.506

-10.506

Kommunális adó

1.685

6.342

0

Iparűzési adó

0

12.200

12.200

Összes változás:

- 6.199

10.949

4.491

A kimutatott bevétel növekedések a kivetett adó teljes összegben történő megfizetése esetén alakulnának a fentiek szerint, aminek realizálása különösen az iparűzési adó esetében nem várható, annak mintegy 70-80 %-a várható tényleges befizetésként, még a bevétel csökkenések teljes összegben vehetők figyelembe. Továbbá az iparűzési adó bevételének növekedése a 0,1 %-os emelés esetén is csak akkor várható ilyen mértékben, ha az adóalap nem lesz kevesebb a 2010-es adóév adóalapjánál.

 Kockázat elemzés:

 Előnyök:

- az elektronikus adóbevallás bevezetése az iparűzési adónál pontosabbá tenné a bevallásokat, ezáltal a feldolgozásuk is egyszerűbb, gyorsabb lehetne

- egyszerűbb, átláthatóbb építményadó rendszer a kevesebb adótétel miatt, az üdülési célú építmények vonatkozásában

- a tervezett adómértékekkel növekedhetnének az adóbevételek az üdülési és lakáscélú ingatlanok, valamint az iparűzési adó vonatkozásában

- a jövőre nézve megteremtené az alapját egy még kevesebb adótétellel történő adóztatásnak az építményadónál

- idegenforgalmi adó esetében a nyilvántartás bevezetése könnyebbé tenné az ellenőrzést

 Hátrányok:

- a nem üdülési célú ingatlanok építményadójának csökkentése jelentős adóbevétel kiesést jelentene

- az új adótételek egyes adózóknál jelentősebb éves adónövekedést eredményezhetnek

 

Kérem a T. Képviselő-testületet az előterjesztés megtárgyalására és döntésének meghozatalára..

 

 

 


Döntéshozói vélemények

Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság  

A Bizottság véleménye az előterjesztés egyes pontjainál kerül ismertetésre.

 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  

A Bizottság véleménye az előterjesztés egyes pontjainál kerül ismertetésre.

 
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság  

A Bizottság véleménye az előterjesztés egyes pontjainál kerül ismertetésre.

 
Döntési javaslat

"Helyi adókról szóló 21/2000.(VII.18.)KT rendelet módosítása - első forduló "

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Rendelet alkotás, szabályozás
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének Ügyrendi, Oktatási, Kultúrális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottsága a helyi adókról szóló 21/2000. (VII.18.) KT rendelet felülvizsgálata során az alábbi változtatásokat javasolja a T. Képviselő-testületnek :

1. Elektronikus adóbevallás lehetőségének biztosítása a helyi adórendeletben.
2  Iparűzési adó vonatkozásában az elektronikus adóbevallás kötelezővé tétele.
3. Építményadó vonatkozásában, az üdülési célú építményeknél az eddigi 12 adótétel alkalmazása helyett az előterjesztés szerinti összegű, 4 adótétel bevezetése, az ingatlanok területi elhelyezkedése és közművel való ellátottsága alapján.
4. A jelenlegi építményadóban, a nem üdülési célú ingatlanok adómértékének csökkentése a jelenlegi 300 Ft/m2-ről …… Ft/m2-re.   
5. A kommunális adó jelenlegi rendszerének megtartása, az adó mértékének ……. %-os növelése mellett.
6. Idegenforgalmi adónál, az előterjesztés szerinti nyilvántartás bevezetése.
7. Az iparűzési adó mértékének megemelése 1,9 %-ról 2,0 %-ra.
8. A helyi adórendeletben levő, a magasabb szintű jogszabályok által szabályozott párhuzamosságok megszüntetése.
Felkéri a jegyzőt, hogy a 2011. október 27-i képviselő-testületi ülésre a rendeletmódosítás normaszövegét a második fordulós tárgyalására készítse el. 

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -

« Vissza
Vissza a főmenübe