2011. szeptember 21-i ülésére
Tárgy: | Helyi adókról szóló 21/2000.(VII.18.)KT rendelet módosítása - első forduló | |
Készítette: | Enyedi László | |
Előterjesztő: | Dr. Csorba Csaba jegyző | |
Véleményező bizottság: | Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság, Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 366/2011.(VI.30.)Gye.Kt. határozatával úgy döntött, hogy felül kívánja vizsgálni a helyi adókról szóló 21/2000.(VII.18.)Gye.Kt. rendeletét. Az augusztusi üléseken mindhárom Bizottság, illetve a Képviselő-testület is megtárgyalta a rendelet módosításának a lehetőségét és a változtatás főbb irányait határozták meg, a szeptemberi üléseken pedig döntöttek a Bizottságok az általuk javasolt változtatásokról. Ezeket az alábbiakban ismertetjük:
1. Elektronikus bevallás lehetőségének biztosítása az adórendeletben. Iparűzési adó vonatkozásában, 2012. január 1-től az, önkormányzat által elkészített elektronikus űrlap használatának kötelezővé tétele.
Mindhárom Bizottság egyöntetűen javasolja az elektronikus adóbevallás lehetőségének biztosítását a helyi adórendeletben, illetve az iparűzési adó vonatkozásában az elektronikus bevallásűrlap használatának kötelezővé tételét.
2. Építményadó:
a) A Bizottságok javasolják, hogy az üdülési célú építmények építményadójánál, az eddigi 12 adótétel alkalmazása helyett 4 adótétel kerüljön bevezetésre, az ingatlanok területi elhelyezkedése és közművel való ellátottsága alapján.
A belterületi üdülők vonatkozásában az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság 650 Ft/m2, a Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság 680 Ft/m2, a Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság 700 Ft/m2 adótétel meghatározását javasolja, a külterületi üdülők, előterjesztés szerinti adótételének elfogadása mellett.
Ennek alakulását az alábbi táblázat mutatja be:
|
|
Területi besorolás |
|||
Üdülés céljára szolgáló építmény – jelenlegi adómértékek Ft/m2 |
Alapterület szerinti besorolás |
A belterületi üdülők
|
B külterület, út és villany is van
|
C külterület, csak út vagy villany van |
D külterület, sem út sem villany nincs |
30 m2-t nem haladja meg |
450 |
400 |
330 |
250 |
|
30 – 45 m2 közötti |
560 |
460 |
400 |
320 |
|
45 m2 feletti |
680 |
580 |
490 |
400 |
|
Tervezett adómérték Ft/m2 |
nem lenne alapterület szerinti bontás |
650 680 700 |
600 |
500 |
400 |
Így az üdülés, pihenés céljára szolgáló építmények után kivetett éves adó a következőképpen alakulna:
|
Ügyrendi Biz. |
Pénzügyi Biz. |
Városfenntartó Biz. |
javaslatának figyelembevételével |
|||
Jelenleg kivetett adó, eFt |
10.733 |
10.733 |
10.733 |
Javaslat szerinti kivetett adó, eFt |
13.355 |
13.646 |
13.530 |
Változás 2011. évhez képest, eFt |
2.622 |
2.913 |
2.797 |
Az alábbi táblázat az éves adónövekedéssel érintett építmények számát mutatja be az adónövekedés nagysága szerint:
Üdülési célú építmények adójának növekedése, Ft/év |
Ügyrendi Biz. |
Pénzügyi Biz. |
Városfenntartó Biz. |
javaslatának figyelembevételével, érintett üdülők száma, db |
|||
7001 - 8000 |
0 |
21 |
0 |
6001 - 7000 |
10 |
30 |
36 |
5001 - 6000 |
107 |
108 |
104 |
4001 – 5000 |
162 |
170 |
177 |
3001 – 4000 |
105 |
172 |
178 |
2001 – 3000 |
170 |
161 |
162 |
1001 – 2000 |
169 |
79 |
66 |
1000 Ft v. alatt |
67 |
90 |
67 |
nem lenne változás |
14 |
14 |
55 |
csökkenne az adó |
41 |
0 |
0 |
b) A nem üdülés, pihenés céljára szolgáló építményeknél jelenleg az adó mértéke 300 Ft/m2. Ez az adótétel mintegy 550 ingatlant érint. Ezen ingatlanok után kivetett éves építményadó összege 21.012.000 Ft.
A Bizottságoknál több alternatíva is felmerült, az ezen építmények adójának megszüntetésétől kezdve a jelenlegi adómérték változatlanul hagyásáig. Végül is mindhárom Bizottság úgy döntött, hogy a nem üdülés, pihenés céljára szolgáló ingatlanok utáni építményadót nem egyszerre kellene megszüntetni, hanem fokozatosan kívánja kivezetni. Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság 3 igen és 2 nem szavazattal, a Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság 3 igen, 1 nem szavazattal és 1 tartózkodás mellett, a Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság 3 igen és 2 nem szavazattal egyaránt a jelenlegi adómérték 50 %-os csökkentését javasolja, a jelenlegi mentes területek megtartása mellett. Így ezen ingatlanok építményadójának mértéke 150 Ft/m2 lenne.
Ennek hatását a következő táblázat mutatja be:
|
2011. évben |
Javaslat szerint |
Építményadó mértéke, Ft/m2 |
300 |
150 |
Éves kivetett adó, ezerFt |
21.012 |
10.506 |
Csökkenés 2011. évhez képest, ezerFt |
|
10.506 |
3. Magánszemélyek kommunális adójának mértéke jelenleg függ az ingatlan településen belüli elhelyezkedésétől, illetve ezen belül sávosan az ingatlan hasznos alapterületének nagyságától. Így összesen 12 adótétellel adóztatjuk a lakáscélú ingatlanokat.
Egyik Bizottság sem javasolja a lakáscélú ingatlanok építményadóban történő adóztatását a jelenlegi kommunális adó helyett. Mindegyik Bizottság a jelenlegi adóztatási struktúrát javasolja megtartani. A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság adómérték növelést sem javasol. Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság 5 %-al, a Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság 20 %-al javasolja a jelenlegi adómértékek megemelését.
Ennek hatását az alábbi táblázatokban mutatjuk be: (az adómérték 100 Ft-ra kerekítve)
|
Hasznos alapterület |
Jelenlegi adómértékek Ft/ingatlan |
5 %-os emelés esetén Ft/ingatlan |
20 %-os emelés esetén Ft/ingatlan |
Belterületi lakás |
60 m2-ig |
6.300 |
6.600 |
7.600 |
60-120 m2 |
7.100 |
7.500 |
8.500 |
|
120-180 m2 |
8.000 |
8.400 |
9.600 |
|
180 m2 felett |
9.600 |
10.100 |
11.500 |
|
Bánomkert, Nagylapos, Öregszőlő |
60 m2-ig |
5.250 |
5.500 |
6.300 |
60-120 m2 |
5.550 |
5.800 |
6.700 |
|
120-180 m2 |
6.000 |
6.300 |
7.200 |
|
180 m2 felett |
6.800 |
7.100 |
8.200 |
|
Egyéb lakás (külterület) |
60 m2-ig |
2.500 |
2.600 |
3.000 |
60-120 m2 |
2.950 |
3.100 |
3.500 |
|
120-180 m2 |
3.250 |
3.400 |
3.900 |
|
180 m2 felett |
3.450 |
3.600 |
4.100 |
Így a lakáscélú ingatlanok után kivetett éves adó a következőképpen alakulna:
eFt
|
Jelenlegi kommunális adó |
5 %-os emelés esetén |
20 %-os emelés esetén |
Kivetett éves adó |
42.373 |
44.644 |
50.825 |
Mentességek, kedvezmények |
10.553 |
11.139 |
12.663 |
Fizetendő adó |
31.820 |
33.505 |
38.162 |
Adónövekmény |
- |
1.685 |
6.342 |
4. Iparűzési adó: a.) Mindhárom Bizottságnál felmerült, hogy az iparűzési adóalanyok vállalkozásai működtetéséhez szükséges építmények adójának csökkentése mellett, az állandó jellegű iparűzési tevékenység után fizetendő iparűzési adó mértéke legyen felemelve.
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság 1 igen, 3 nem szavazattal, 1 tartózkodás mellett nem javasolja, a Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság 5 igen, a Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság szintén 5 igen szavazattal javasolja az állandó jellegű iparűzési tevékenység után fizetendő iparűzési adó mértékének felemelését a jelenlegi 1,9 %-ról 2,0 %-ra. Ez a törvényileg megengedett legmagasabb adómérték lenne. A 2010. évről szóló, bevallott és feldolgozott iparűzési adóbevallások alapján az összes iparűzési adó alapja 12.200.000.000 Ft, mely után a fizetendő adó, az 1,9 %-os mértékkel 231.800.000 Ft. Amennyiben az adó mértéke 2,0 %-ra emelkedne ez 244.000.000 Ft lenne. Ez mintegy 12.200.000 Ft-os adónövekedést okozna, melyből reálisan várható, megfizetett adó kb. 8-10 milló forint.
b.) Jelenleg az iparűzési adóból adókedvezmény illeti meg azt az adóalanyt akinek a vállalkozási szintű adóalapja nem haladja meg a 2,5 millió Ft-ot, az iparűzési tevékenységet szolgáló építményében saját maga tevékenykedik és az építménye után építményadót fizet. A kedvezmény mértéke az adóévben megfizetett, folyó évre előírt építményadó összegével azonos, maximum azonban az adóévre megállapított iparűzési adó összege. A változtatások miatt felmerül, hogy ez a kedvezmény továbbra is biztosított legyen-e ezen adózói körnek. 2010. évi iparűzési adóbevallások feldolgozása után 2,5 millió Ft adóalapot meg nem haladó vállalkozás 702 volt, ebből 58 vállalkozásnak lett jóváírva adókedvezmény 769.809 Ft összegben.
5. Idegenforgalmi adó: Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény kötelező szabályokat tartalmaz a bizonylatokra, a könyvvezetésre és a nyilvántartásokra. Ezeket úgy kell kiállítani, vezetni, hogy az adó alapjának, összegének, a mentességek, kedvezmények összegének megállapítására, ellenőrzésére alkalmasak legyenek, a bennük foglalt feljegyzések jogszabályokban előírt bizonylatokon alapuljanak, adónként folyamatosan tartalmazzák az adót meghatározó adatokat, kitűnjék az adott időszakra bevallott adó, és az ellenőrzést lehetővé tegyék. Az önkormányzat a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény felhatalmazása alapján rendeletében ezt szabályozhatja.
Minden Bizottság javasolta, hogy az adóbeszedésre kötelezettek az adó alapjának és összegének megállapítására alkalmas nyilvántartást vezessenek. A nyilvántartás bevezetésével ellenőrizhetőbbé válna az idegenforgalmi adó bevallása, beszedése.
A javasolt nyilvántartás tartalmát az alábbiakban ismertetjük:
Vendég neve: …………………………………………………………..……………………….. |
Születési neve: ………………………………………………………………………………….. |
Születési helye, ideje: …………………………………………………………………………... |
Anyja születési neve: …………………………………………………………………………... |
Állandó lakcíme: ……………………………………………………………………………….. |
Személyazonosító okmány típusa, száma: ……………………………………………………... |
Érkezés napja: ………………………………………………………………………………….. |
Távozás napja: ………………………………………………………………………………….. |
Vendégéjszakák száma: ………………………………………………………………………... |
Mentesség jogcíme: …………………………………………………………………………….. |
Adó összege: …………………………………………………………………………………… |
A fenti adatok szükségesek az adó alapjának, összegének, a kedvezmények, mentességek összegének a megállapítására, és lehetővé teszik az ellenőrzést. A nyilvántartás vezetése az önkormányzat által rendszeresített, hitelesített vendégkönyvben történhetne.
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság egy egyszerűbb adattartalmú, az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság az előterjesztés szerinti adattartalmú nyilvántartás bevezetését javasolja, a Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság egy új nyilvántartás bevezetéséről döntött.
6. A javasolt változások a következő összegekkel növelnék, vagy csökkentenék az adóbevételeket 2011. évhez képest, az egyes Bizottságok javaslata alapján:
ezerFt
|
Ügyrendi Biz. |
Pénzügyi Biz. |
Városfenntartó Biz. |
javaslatának figyelembevételével |
|||
Üdülési célú építmények adója |
2.622 |
2.913 |
2.797 |
Nem üdülési célú építmények adója |
- 10.506 |
- 10.506 |
-10.506 |
Kommunális adó |
1.685 |
6.342 |
0 |
Iparűzési adó |
0 |
12.200 |
12.200 |
Összes változás: |
- 6.199 |
10.949 |
4.491 |
A kimutatott bevétel növekedések a kivetett adó teljes összegben történő megfizetése esetén alakulnának a fentiek szerint, aminek realizálása különösen az iparűzési adó esetében nem várható, annak mintegy 70-80 %-a várható tényleges befizetésként, még a bevétel csökkenések teljes összegben vehetők figyelembe. Továbbá az iparűzési adó bevételének növekedése a 0,1 %-os emelés esetén is csak akkor várható ilyen mértékben, ha az adóalap nem lesz kevesebb a 2010-es adóév adóalapjánál.
Kockázat elemzés:
Előnyök:
- az elektronikus adóbevallás bevezetése az iparűzési adónál pontosabbá tenné a bevallásokat, ezáltal a feldolgozásuk is egyszerűbb, gyorsabb lehetne
- egyszerűbb, átláthatóbb építményadó rendszer a kevesebb adótétel miatt, az üdülési célú építmények vonatkozásában
- a tervezett adómértékekkel növekedhetnének az adóbevételek az üdülési és lakáscélú ingatlanok, valamint az iparűzési adó vonatkozásában
- a jövőre nézve megteremtené az alapját egy még kevesebb adótétellel történő adóztatásnak az építményadónál
- idegenforgalmi adó esetében a nyilvántartás bevezetése könnyebbé tenné az ellenőrzést
Hátrányok:
- a nem üdülési célú ingatlanok építményadójának csökkentése jelentős adóbevétel kiesést jelentene
- az új adótételek egyes adózóknál jelentősebb éves adónövekedést eredményezhetnek
Kérem a T. Képviselő-testületet az előterjesztés megtárgyalására és döntésének meghozatalára..
Döntéshozói vélemények
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság |
A Bizottság véleménye az előterjesztés egyes pontjainál kerül ismertetésre. |
|
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
A Bizottság véleménye az előterjesztés egyes pontjainál kerül ismertetésre. |
|
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság |
A Bizottság véleménye az előterjesztés egyes pontjainál kerül ismertetésre. |
|
"Helyi adókról szóló 21/2000.(VII.18.)KT rendelet módosítása - első forduló "
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Rendelet alkotás, szabályozás
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének Ügyrendi, Oktatási, Kultúrális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottsága a helyi adókról szóló 21/2000. (VII.18.) KT rendelet felülvizsgálata során az alábbi változtatásokat javasolja a T. Képviselő-testületnek :
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -