1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Intézményi Társulás
2011. november 23-i ülésére
2011. november 23-i ülésére
Tárgy: | A Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola, a Térségi Szociális Gondozási Központ valamint a Térségi Humánsegítő Szolgálat 2012. évi költségvetési koncepciója | |
Készítette: | Szilágyiné Bácsi Gabriella, Tóthné Gál Julianna | |
Előterjesztő: | Várfi András polgármester | |
Véleményező bizottság: | Intézményi Társulás |
Tisztelt Intézményi Társulás!
A Társulási megállapodás V.4.4. pontjában foglaltak szerint a közösen fenntartott intézmények költségvetési koncepciója, költségvetése Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete éves költségvetésének részét képezik, melynek elkészítéséhez a tagönkormányzatok szükség szerint adatokat szolgáltatnak. Az intézményeknek az adott önkormányzatot érintő költségvetési koncepciójának, költségvetésének elfogadásához, módosításához, valamint a költségvetés végrehajtásáról szóló beszámoló elfogadásához a tagönkormányzatok Képviselő-testületeinek egyetértése szükséges.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2012. évi költségvetési koncepcióját a város intézményei és polgármesteri hivatala a Magyar Köztársaság 2012. évi költségvetéséről szóló T/4365. számú törvényjavaslata alapján állította össze.
A Kormány gazdaságpolitikájának alapja az államadósság csökkentése és a költségvetési egyensúly helyreállítása. A 2012. évi költségvetés kidolgozásánál az állam az alábbi célokat jelölte meg alapvető prioritásként:
- Az államháztartási hiány tekintetében a 2,5 %-os GDP-arányos hiánycél nem növelhető
- A nyugdíjak védelme céljából, illetve az egészségügyi ellátások biztosítása érdekében zárt nyugdíjkassza és egészségügyi kassza kialakítása
- Arányos, egykulcsos személyi jövedelemadó kialakítása
- A Nemzeti Adó-és Vámhivatal ellenőrzési tevékenységének megerősítése a visszaélések visszaszorítása érdekében
- A Start-munka program beindítása, a foglalkoztatás növelése.
A költségvetési egyenleg javítása érdekében:
- A közszférában nem emelkednek az illetmények
- Csökkennek az ártámogatások, a korábbi gáz- és távhő támogatás kibővített lakásfenntartási támogatássá alakul a célzottság megőrzése mellett
- Megkezdődik a köz- és felsőoktatás, valamint az egészségügy rendszerszintű átalakítása
- Elindul az önkormányzatok átszervezése.
A normatív állami támogatási rendszer az előző évhez képest szerkezetileg kis mértékű változáson ment keresztül. A korábbi években a költségvetési törvény 3-as és 5-ös számú mellékletei alapján igényelhető kedvezményes étkeztetés, tanulók ingyenes tankönyvellátása és a szakmai informatikai feladatok normatív állami támogatása 2012. évtől a kötött felhasználású támogatások közé került átcsoportosításra elszámolási kötelezettség mellett.
Az önkormányzat költségvetési támogatása 2011. évhez képest közel 30.000 E Ft-tal emelkedett, mely az alábbi elemekből tevődik össze:
- A települési önkormányzatok üzemeltetési, igazgatási, sport- és kulturális feladataira igényelhető normatív hozzájárulás fajlagos összege 2.769 Ft/főről 4.074 Ft/főre módosult, mely 19 millió Ft-os bevétel növekedést eredményezett az önkormányzatnál
- A körzeti igazgatási feladatokra igényelhető támogatás összege összességében 5,5 millió Ft-tal emelkedett, mely elsősorban az építésügyi hatósági ügyekben hozott döntések számának duplázódásának köszönhető
- A Térségi Szociális Gondozási Központ alapfeladatának ellátásához kapcsolódó normatív támogatás összegének 6,6 millió Ft-os növekedése, melyben nagy szerepet játszott az emelt színvonalú bentlakásos ellátás átminősítése
- A kedvezményes étkezők számának 67 fővel történő növekedése, mely 4,5 millió Ft összegű támogatás növekedést eredményezett
- A pénzbeli szociális juttatások jogcímen járó normatíva összegének kalkulált 6 millió Ft-os csökkentése.
A települési önkormányzatok jövedelemkülönbség mérséklési számításának alapja a két évvel korábbi tény adóerő képesség. Ugyanúgy, ahogyan a jövedelemkülönbség mérséklés másik tényezője, a helyben maradó személyi jövedelemadó is mindig a két évvel korábban bevallott és településre kimutatott összeggel szerepel a számításban.
A törvényjavaslat adatait figyelembe véve 2012-ben az önkormányzatunkat megillető személyi jövedelemadó összege az előző évhez képest 29 millió Ft-tal emelkedett, mely az alábbi tényezők együttes hatásával magyarázható:
- egyrészt az önkormányzatot megillető településünkre kimutatott SZJA 8%-a a múlt évhez képest 11 millió Ft-tal csökkent
- másrészt a jövedelem differenciálódás mérséklése címen kapott átengedett központi adó összege 45 millió Ft-tal nőtt. Ennek elemei az alábbiak:
- a 2011. június 30-án közölt, 2010. évre vonatkozó iparűzési adóerő-képesség összege 55 millió Ft-tal csökkent a tavalyi adathoz képest (a jövedelem differenciálódás mérséklése jogcímen kapott bevételre pozitívan hat)
- a településnagyság szerint figyelembe veendő lakosonkénti értékhatár a 10.000 fő feletti városoknál 1.080 Ft-tal csökkent 2011.-hez képest
- városunk lakosainak száma előző évhez képest tovább csökkent (146 fővel)
- a megyei feladatok ellátása után járó normatíva összege, az ellátottak számának csökkenéséből adódóan 4,4 millió Ft-tal csökkent.
A helyi adóbevételek tervezett összege az előző évhez képest jelentősen csökkent, melynek oka az iparűzési adóbevétel 70 millió Ft összegű, valamint a gépjárműadó 7 millió Ft összegű csökkenése.
A számok ismeretében mind a hivatal, mind az önkormányzat intézményei elkészítették költségvetési koncepciójukat. A dologi kiadások tervezésénél a 4,2%-os infláció növekedés került figyelembe vételre, illetve a tervezett 2 %-os ÁFA kulcs változás hatása lett beépítve. Az önállóan működő és gazdálkodó intézmények 2011. évhez viszonyítva 28 millió Ft-tal, az önállóan működő intézményeink 11 millió Ft-tal több önkormányzati támogatási igényt jeleztek.
A köztisztviselőkre vonatkozó illetményalap 2012. évben marad a 38.650 Ft, a közalkalmazottak garantált illetménye is változatlan, a közalkalmazottak illetménypótlék számítási alapja 20.000 Ft, a vezetői illetményalap 120.000 Ft. Összességében a közszféra bérrendszereiben kizárólag a soros előmenetelek érvényesülhetnek következő évben is.
A jövő évi költségvetés egyik legfontosabb irányelve az önkormányzati kötelező feladatok ellátása amellett, hogy mind az oktatásban, egészségügyben, illetve az önkormányzati rendszer egészében nagyon nagy a bizonytalanság, nem lehet tudni, hogy a rendszerszintű átalakítások, az önkormányzat átszervezése milyen hatást fog gyakorolni a rendelkezésre álló források, állami támogatások, adóbevételek körére és így összegére.
A fejlesztési célú kiadások között megtervezésre kerültek a 2012. évi fejlesztési elképzelések, a 2011. évről áthúzódó beruházások, továbbá az intézmények felújítási, fejlesztési igényei. A fejlesztésekhez kapcsolódóan a pályázati lehetőségek számbavétele is megtörtént.
Jelen előterjesztés mellékletében bemutatjuk és a tagönkormányzatok Képviselő-testületei elé terjesztjük elfogadásra Gyomaendrőd Város 2012. évi költségvetési koncepciójából a társulás által fenntartott intézmények -Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola, a Térségi Szociális Gondozási Központ valamint a Térségi Humánsegítő Szolgálat - 2012. évre vonatkozó költségvetési elképzeléseit.
Kérem a Tisztelt Intézményi Társulást, hogy a fenntartása alá tartozó intézmények 2012. évi költségvetési koncepcióját szíveskedjen tudomásul venni.
Döntési javaslat
"A Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola, Óvoda és Diákotthon, a Térségi Szociális Gondozási Központ valamint a Térségi Humánsegítő Szolgálat 2012. évi költségvetési koncepciója "
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
Az Intézményi Társulás a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Intézményi Társulás - Csárdaszállás Község, Hunya Község, valamint Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete - a 2012. évi költségvetési koncepció beterjesztését a térségi feladatot ellátó intézményekre vonatkozóan tudomásul veszi.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Mellékletek: