2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2011. október 27-i ülésére
2011. október 27-i ülésére
Tárgy: | Helyi adókról szóló 21/2000.(VII.18.)KT rendelet módosítása - második forduló | |
Készítette: | Enyedi László | |
Előterjesztő: | Dr. Csorba Csaba jegyző | |
Véleményező bizottság: | Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság, Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság, Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete júniusi ülésén úgy döntött, hogy felül kívánja vizsgálni a helyi adókról szóló 21/2000.(VII.18.)Gye.Kt. rendeletét. Az augusztusi ülésekre elkészültek a döntés előkészítéséhez kért kimutatások, számítások, a Bizottságok, illetve a Képviselő-testület megtárgyalta a rendelet módosításának a lehetőségét és a változtatás főbb irányait meghatározták. A szeptemberi üléseken, a rendelet módosítás első fordulós tárgyalásán döntés született a javasolt változtatásokról.
Ezek röviden a következők voltak:
- Elektronikus bevallás lehetőségének biztosítása az adórendeletben. Iparűzési adó vonatkozásában, 2012. január 1-től az, önkormányzat által elkészített elektronikus űrlap használatának kötelezővé tétele.
- Az üdülési célú építmények építményadójánál, az eddigi 12 adótétel alkalmazása helyett 4 adótétel kerüljön bevezetésre, az ingatlanok területi elhelyezkedése és közművel való ellátottsága alapján.
- A nem üdülés, pihenés céljára szolgáló építményeknél a jelenlegi 300 Ft/m2-es adómérték 150 Ft/m2-re történő csökkentése.
- A magánszemélyek kommunális adómértékeinek változatlanul hagyása, illetve 5 vagy 20 %-al történő növelése.
- Az állandó jellegű iparűzési tevékenység után fizetendő adó mértékének változatlanul hagyása, illetve a jelenlegi 1,9 %-os mérték 2,0 %-ra történő megemelése.
- Idegenforgalmi adónál nyilvántartási kötelezettség bevezetése a szállásadóknak.
Az októberi, második fordulós bizottsági üléseken a rendelet-tervezet normaszövegét vitatták meg a Bizottságok. Mindhárom Bizottság javasolja a T. Képviselő-testületnek, hogy az új normaszövegű rendelet kerüljön elfogadásra, azonban egyes paragrafusoknál eltérő szabályozást javasolnak elfogadásra. Ezek a következőek:
1. 7. §, az építményadó mértéke:
- az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság az „A” alternatívát javasolja elfogadásra, mely szerint, az üdülési célú építményeknél az alternatíva szerinti négy adómérték kerülne bevezetésre az eddigi tizenkettő adómérték helyett, a nem üdülési célú építményeknél pedig maradna az eddigi 300 Ft/m2-es adómérték.
- a Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság a „B” alternatívát javasolja elfogadásra, mely szerint az üdülési célú építményeknél az alternatíva szerinti négy adómérték kerülne bevezetésre az eddigi tizenkettő adómérték helyett, a nem üdülési célú építményeknél pedig az eddigi 300 Ft/m2-es adómérték a felére, 150 Ft/m2-re csökkenne.
- a Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság ebben a kérdésben nem hozott döntést.
2. 15. §, a magánszemélyek kommunális adójának mértéke:
- az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság az „A” alternatívát javasolja elfogadásra, mely szerint a kommunális adó mértéke 5 %-al kerülne megemelésre.
- a Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság a „B” alternatívát javasolja elfogadásra, mely szerint a kommunális adó mértéke 20 %-al kerülne megemelésre.
- a Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság a „C” alternatívát javasolja elfogadásra, mely szerint a kommunális adó mértéke nem változna.
3. 21. §, iparűzési adó mértéke:
- a Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság az „A” alternatívát javasolja elfogadásra, mely szerint az állandó jellegű iparűzési tevékenység után fizetendő adó mértéke 2,0 %-ra növekedjen,
- az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság és a Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság a „B” alternatívát javasolja elfogadásra, mely szerint az állandó jellegű iparűzési tevékenység után fizetendő adó mértéke ne változzon, maradjon az eddigi 1,9 %.
Ennek megfelelően a rendelet tervezet az egyes paragrafusoknál tartalmazza a Bizottságok javaslatait és a változtatás nélküli adómértékeket is.
A javasolt változások a következő összegekkel növelnék, vagy csökkentenék az adóbevételeket 2011. évhez képest, az egyes Bizottságok javaslata alapján:
ezerFt
|
Ügyrendi Biz.
|
Pénzügyi Biz.
|
Városfenntartó Biz.
|
javaslatának figyelembevételével
|
|||
Üdülési célú építmények adója
|
2.622
|
2.913
|
Nem született döntés
|
Nem üdülési célú építmények adója
|
0
|
- 10.506
|
Nem született döntés
|
Kommunális adó
|
1.685
|
6.342
|
0
|
Iparűzési adó
|
0
|
12.200
|
0
|
Összes változás:
|
4.307
|
10.949
|
0
|
A jelenleg hatályos adórendeletünk még 2000-ben lett megalkotva, azóta többször került módosításra. A rendelet felülvizsgálata során több olyan rendelkezés került feltárásra a helyi rendeletünkben, ami magasabb szintű jogszabályok által már szabályozva van. Időközben hatályba lépett a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009. (XII. 14.) IRM rendelet, amely szigorú formai és kodifikációs szabályokat ír elő a jogszabályok szerkesztésénél. A január elsejétől működő Kormányhivatalok pedig kiemelt figyelmet fordítanak az önkormányzati rendeletek törvényességére, nemcsak azok norma tartalmi aspektusában, hanem a formai követelmények szintjén is. Ezzel az elmúlt hónapokban már szembesült a Képviselő-testület is. A törvényességi anomáliák megszüntetése, illetve a változtatási javaslatok normaszövegbe ültetése szükségessé tették, hogy ne az eddigi – 21/2000.(VII.18.) önkormányzati – rendelet kerüljön módosításra, hanem egy új normaszövegű adórendelet kerüljön megalkotásra. E rendelet megalkotását még akkor is javasoljuk, ha az adómértékekben csak részben vagy egyáltalán nem következik be változás.
Kérem a T. Képviselő-testületet az előterjesztés megtárgyalására és döntésének meghozatalára.
Döntéshozói vélemények
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság |
A Bizottság javasolja az új normaszövegű helyi adókról szóló rendelet megalkotását, a 7. a 15. és a 21. §-oknál a Bizottság által javasolt, az előterjesztésben részletezett alternatívák szerint. |
|
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
A Bizottság javasolja az új normaszövegű helyi adókról szóló rendelet megalkotását, a 7. a 15. és a 21. §-oknál a Bizottság által javasolt, az előterjesztésben részletezett alternatívák szerint. |
|
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság |
A Bizottság javasolja az új normaszövegű helyi adókról szóló rendelet megalkotását, a 7. a 15. és a 21. §-oknál a Bizottság által javasolt, az előterjesztésben részletezett alternatívák szerint. |
|
"Helyi adókról szóló 21/2000.(VII.18.)KT rendelet módosítása - második forduló "
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: Rendelet alkotás, szabályozás
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
TERVEZET
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének
………/2011. (……….) önkormányzati rendelete
a helyi adókról
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (a továbbiakban: Htv.) 1. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés d) pontjában biztosított feladatkörében eljárva, következőket rendeli el:
1. ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. § (1) E rendelet hatálya Gyomaendrőd Város közigazgatási területén a 2. §-ban foglalt adónemek a Htv.-ben meghatározott adóalanyaira és adótárgyaira terjed ki.
(2) Feltétel nélkül mentes a helyi adó hatálya alól az Önkormányzat és költségvetési szervei.
(3) Mentes a helyi adók közül az építményadó, telekadó és a magánszemélyek kommunális adójának megfizetése alól az önkéntes tűzoltó egyesületnek a szaktevékenységet végző tagja. A helyi adó megfizetése alóli mentesítést az önkéntes tűzoltóság parancsnoka kezdeményezi minden év február 28-ig.
2. § Gyomaendrőd Város Önkormányzata
a) építményadót,
b) telekadót,
c) magánszemélyek kommunális adóját,
d) idegenforgalmi adót és
e) helyi iparűzési adót vezet be.
3. § (1) Az önkormányzati adóhatósághoz teljesítendő bejelentések, bevallások, illetve adatszolgáltatások elektronikus úton is teljesíthetők.
(2) A helyi iparűzési adóval kapcsolatos bejelentési (változás-bejelentési), bevallási kötelezettségeket, az önkormányzat honlapján közzétett, elektronikus űrlapon kell teljesíteni.
2. ÉRTELMEZŐ RENDELKEZÉSEK
4. § E rendelet alkalmazásában:
a) teljes közművesítés: ha az ingatlan (telek) előtt villamos vezeték, ivóvíz vezeték és gázelosztó vezeték van.
b) részleges közművesítés: ha az ingatlan (telek) előtt villamos vezeték és ivóvíz vezeték van.
c) nincs közművesítés: ha az ingatlan (telek) előtt csak villamos vezeték van.
d) kiépített út: Az az út, amely a 15/2000 (XI. 16.) KöViM rendelet 2. § (1) bekezdésében meghatározottak szerint nem minősül földútnak, és a 262/2004. (IX.23.) Korm. rendelet 2. § b) 4. pontjában meghatározott szilárd burkolattal van ellátva.
3. ÉPÍTMÉNYADÓ
5. § (1) Adóköteles az e rendelet hatálya alá tartozó területen található minden nem lakás céljára és nem garázs céljára szolgáló épület, épületrész (továbbiakban együtt: építmény).
(2) Az építményadó hatálya kiterjed a lakás-, illetve garázs céljára épített, de részben vagy egészben átminősített, vagy nem az eredeti rendeltetésének megfelelően használt épületre, épületrészre is.
(3) Az adókötelezettség - a (4) bekezdésben foglaltak kivételével, az építmény valamennyi helyiségére kiterjed, az építmény rendeltetésétől, illetőleg hasznosításától függetlenül.
(4) A nem üdülés-, pihenés célját szolgáló építmények közül az adókötelezettség nem terjed ki:
a) ipari, kereskedelmi, mezőgazdasági és szolgáltató tevékenység folytatása esetén nyitott szín, tároló, öltöző, mosdó, WC, konyha, étkező, üzemorvosi rendelő helyiségekre,
b) vendéglátó tevékenység folytatása esetén mosdó, WC, öltöző, nyitott szín és tároló helyiségekre.
6. § Az építményadó alapja az építmény négyzetméterben számított hasznos alapterülete.
„A” alternatíva (az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság javaslata alapján)
7. § (1) Az építményadó mértéke üdülés, pihenés célját szolgáló építmények esetén, ha az építmény a rendelet 1. melléklete:
a) A. pontjának hatálya alá tartozik, akkor 650 Ft/ m²,
b) B. pontjának hatálya alá tartozik, akkor 600 Ft/ m²,
c) C. pontjának hatálya alá tartozik, akkor 500 Ft/ m²,
d) D. pontjának hatálya alá tartozik, akkor 400 Ft/ m².
(2) Az építményadó mértéke az (1) bekezdés hatálya alá nem tartozó építmények esetén 300 Ft/ m².
„B” alternatíva (a Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság javaslata alapján)
7. § (1) Az építményadó mértéke üdülés, pihenés célját szolgáló építmények esetén, ha az építmény a rendelet 1. melléklete:
a) A. pontjának hatálya alá tartozik, akkor 700 Ft/m²,
b) B. pontjának hatálya alá tartozik, akkor 600 Ft/m²,
c) C. pontjának hatálya alá tartozik, akkor 500 Ft/m²,
d) D. pontjának hatálya alá tartozik, akkor 400 Ft/m².
(2) Az építményadó mértéke az (1) bekezdés hatálya alá nem tartozó építmények esetén 150 Ft/m².
„C” alternatíva (a jelenlegi szabályozás változatlanul hagyása)
7. § (1) Az építményadó mértéke üdülés, pihenés célját szolgáló építmények esetén:
a) ha az építmény teljes alapterülete a 30 m²-t nem haladja meg és az építmény a rendelet 1. melléklete:
aa) A. pontjának hatálya alá tartozik, akkor 450 Ft/m²,
ab) B. pontjának hatálya alá tartozik, akkor 400 Ft/m²,
ac) C. pontjának hatálya alá tartozik, akkor 330 Ft/m²,
ad) D. pontjának hatálya alá tartozik, akkor 250 Ft/m².
b) ha az építmény teljes alapterülete a 30 m²-t meghaladja, de 45 m-nél nem nagyobb, és az építmény a rendelet 1. melléklete:
ba) A. pontjának hatálya alá tartozik, akkor 560 Ft/m²,
bb) B. pontjának hatálya alá tartozik, akkor 460 Ft/m²,
bc) C. pontjának hatálya alá tartozik, akkor 400 Ft/m²,
bd) D. pontjának hatálya alá tartozik, akkor 320 Ft/m².
c) ha az építmény teljes alapterülete 45 m²-t meghaladja és az építmény a rendelet 1. melléklete:
ca) A. pontjának hatálya alá tartozik, akkor 680 Ft/m²,
cb) B. pontjának hatálya alá tartozik, akkor 580 Ft/m²,
cc) C. pontjának hatálya alá tartozik, akkor 490 Ft/m²,
cd) D. pontjának hatálya alá tartozik, akkor 400 Ft/m².
(2) Az építményadó mértéke az (1) bekezdés hatálya alá nem tartozó építmények esetén 300 Ft/m².
4. TELEKADÓ
8. § Adóköteles az Önkormányzat illetékességi területén levő beépítetlen belterületi földrészlet (a továbbiakban: telek).
9. § (1) Mentes a telekadó alól:
a) a sportlétesítmények céljára - a tömegsportot is beleértve - hasznosított földterület;
b) a magánszemély tulajdonos vagy vagyoni értékű jog jogosultja a beépítetlen belterületi lakótelke után, ha arra, lakóház építésére, jogerős építési engedéllyel rendelkezik, az engedély kiadását követő év január 1. napjától a használatbavételi engedély megszerzésének évében december 31. napjáig, de legfeljebb négy adóéven át.
(2) Amennyiben az adóalany az építési engedélyben foglalt kötelezettségének 4 éven belül nem tesz eleget, úgy a mentes évekre járó adót visszamenőlegesen, pótlékaival együtt meg kell fizetnie.
10. § A telekadó alapja a telek vagy telekrész négyzetméterben számított területe.
11. § (1) A telekadó évi mértéke beépítetlen lakótelek esetében:
a) teljes közművesítés esetén: 20 Ft/m²,
b) részleges közművesítés esetén: 15 Ft/m²,
c) közmű nélküli telek esetén: 10 Ft/m².
(2) A rendelet 2. mellékletében felsorolt utcákban található beépítetlen lakótelkek után az (1) bekezdésben meghatározott mértékű adó kétszeresét kell megfizetni.
(3) Építési telek esetén, ha a telekre előírt vagy vállalt beépítési kötelezettség határideje - a telek megosztásától illetve a megvásárlásától számított 4 év - lejárt és a telek tulajdonosa vagy vagyoni értékű jog jogosultja nem rendelkezik jogerős építési engedéllyel és ennek következtében az építkezést még nem kezdte el, akkor az egyébként járó éves adót 10 %-kal emelt mértékben köteles megfizetni, visszamenőlegesen, az adókötelezettség keletkezése napjától.
(4) A telekadó mértéke beépítetlen üdülőtelek esetén 240 Ft/m², kivéve az 1520 - 1550 helyrajziszámú ingatlanokat, ahol az adó mértéke 1.500 m² alapterületig 10 Ft/m², az 1.500 m²-en felüli rész pedig 4 Ft/m².
(5) A telekadó mértéke egyéb beépítetlen belterületi telek esetén 1.500 m² alapterületig 8 Ft/m², az 1.500 m²-en felüli rész pedig 4 Ft/m², kivéve:
a) a 3410-3411, 3481-3487 hrsz-ú ingatlanokat, ahol az adó mértéke 1.500 m² területig 10 Ft/m², az 1.500 m²-en felüli rész 4 Ft/m².
b) a 783-812, 910-915, 1363-1379, 2634, 2635, 2640/2, 2643, 2644, 2645, 2654, 2681, 2686, 2687/1, 2687/2, 2691/2, 2692, 3413-3464, 3757-3876 hrsz-ú ingatlanokat, ahol az adó mértéke 1.500 m² területig 4 Ft/m², az 1.500 m²-en felüli rész 2 Ft/m²;
c) a 3465-3480, 3564, 3565 hrsz-ú ingatlanokat, ahol az adó mértéke 1.500 m² területig 5 Ft/m², az 1.500 m²-en felüli rész 2 Ft/m².
5. MAGÁNSZEMÉLYEK KOMMUNÁLIS ADÓJA
12. § (1) Adóköteles az e rendelet hatálya alá tartozó területen található minden lakás céljára szolgáló épület, épületrész ( továbbiakban együtt: lakás )
(2) Az adókötelezettség a lakás teljes hasznos alapterületére kiterjed, függetlenül annak rendeltetésétől, hasznosításától.
13. § (1) Mentes a magánszemélyek kommunális adója alól az az egyedül élő, hetven éven felüli adóalany, aki az adóköteles ingatlannak kizárólagos tulajdonosa vagy bérlője, ha a lakás alapterülete 72 m²-nél nem nagyobb, abban más személy sem tartózkodási helyet, sem lakcímet nem létesített, és az adóalany jövedelme nem éri el a mindenkori legkisebb öregségi nyugdíj összegét.
(2) a) Adókedvezmény illeti meg azt a magánszemélyt, aki az 1997. évtől induló - társulati formában megvalósuló - szennyvízcsatorna építéséhez anyagilag hozzájárul, és az elkészült, műszakilag átadott közműre rá is csatlakozik.
b) A kedvezményt a rákötést követő évtől kezdve öt adóéven át érvényesítheti, a befizetett összeg- , legfeljebb azonban a kommunális adójának mértékéig.
c) A kedvezményt külön kérelem nélkül, a társulat által a befizetés megtörténtéről és összegéről kiadott igazolás, illetve a Vízművek Rt. által a rákötés megtörténtéről kiadott igazolás alapján, hivatalból kell biztosítani.
d) Az a) pontban foglalt adókedvezmény megilleti azt a magánszemélyt is, akinél a műszakilag átadott szennyvízrendszer rácsatlakozási csonkja kiépítésre került, de a közműre azért nem csatlakozik rá, mert a lakáson belül nincs kiépítve a vízvezeték - és szennyvízelvezető rendszer azért, mert a lakás építésekor hatályos jogszabályok ezt lehetővé tették. E kedvezmény igénybevételét a magánszemély az adóhatóságnál rendszeresített kérelemnyomtatvány kitöltésével érvényesítheti.
(3) a) Adókedvezmény illeti meg azt a magánszemélyt, aki az 1997. évtől induló - társulati formában megvalósuló szilárd burkolatú út építéséhez anyagilag hozzájárul.
b) A kedvezményt a műszaki átadást követő évtől kezdve:
ba) 4 adóéven át érvényesítheti, ha az útalap és a záró réteg is elkészült;
bb) 2 adóéven át érvényesítheti, ha az útalap vagy a korábban már elkészült útalapra a záró réteg elkészült.
c) A kedvezmény összege a hozzájárulás összegével, legfeljebb azonban a fizetendő kommunális adó összegével azonos
d) A kedvezményt külön kérelem nélkül, a társulat elszámolása illetve a Városüzemeltetési Osztály igazolása alapján, hivatalból kell biztosítani.
(4) Abban az esetben, ha a magánszemélynek a (2) bekezdés szerinti adókedvezmény érvényesítési időtartamán belül a (3) bekezdés szerinti adókedvezményre is megnyílik a jogosultsága, úgy ez utóbbi adókedvezményt a korábbi kedvezmény időtartamának leteltét követően kell megállapítani.
(5) Az adókedvezmény kizárólag a beruházással érintett ingatlan után kivetett kommunális adóval szemben érvényesíthető. Ha az ingatlan tulajdonjogában az adókedvezmény érvényesítési időtartamán belül változás következik be, akkor az adókedvezmény hátralévő része az új tulajdonost illeti meg.
14. § A kommunális adó alapja az e rendelet 12. § (1) bekezdésében meghatározott adótárgy hasznos alapterülete.
„A” alternatíva (az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság javaslata alapján)
15. § A fizetendő adó éves összege adótárgyanként, illetőleg lakásbérleti jogonként:
a) ha a lakás a település belterületén helyezkedik el, és nem tartozik a 3. melléklet hatálya alá, akkor :
aa) 60 m²-t meg nem haladó hasznos alapterület esetén 6.600 Ft,
ab) 60 m²-t meghaladó, de 120 m²-nél nem nagyobb hasznos alapterület esetén 7.500 Ft,
ac) 120 m²-t meghaladó, de 180 m²-nél nem nagyobb hasznos alapterület esetén 8.400 Ft,
ad) 180 m²-t meghaladó hasznos alapterület esetén 10.100 Ft.
b) ha a lakás a 3. mellékletben rögzített településrészen helyezkedik el, akkor:
ba) 60 m²-t meg nem haladó hasznos alapterület esetén 5.500 Ft,
bb) 60 m²-t meghaladó, de 120 m²-nél nem nagyobb hasznos alapterület esetén 5.800 Ft,
bc) 120 m²-t meghaladó, de 180 m²-nél nem nagyobb hasznos alapterület esetén 6.300 Ft,
bd) 180 m²-t meghaladó hasznos alapterület esetén 7.100 Ft.
c) ha a lakás nem tartozik az a) és b) pont hatálya alá, akkor:
ca) 60 m²-t meg nem haladó hasznos alapterület esetén 2.600 Ft,
cb) 60 m²-t meghaladó, de 120 m²-nél nem nagyobb hasznos alapterület esetén 3.100 Ft,
cc) 120 m²-t meghaladó, de 180 m²-nél nem nagyobb hasznos alapterület esetén 3.400 Ft,
cd) 180 m²-t meghaladó hasznos alapterület esetén 3.600 Ft.
„B” alternatíva (a Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság javaslata alapján)
15. § A fizetendő adó éves összege adótárgyanként, illetőleg lakásbérleti jogonként:
a) ha a lakás a település belterületén helyezkedik el, és nem tartozik a 3. melléklet hatálya alá, akkor :
aa) 60 m²-t meg nem haladó hasznos alapterület esetén 7.600 Ft,
ab) 60 m²-t meghaladó, de 120 m²-nél nem nagyobb hasznos alapterület esetén 8.500 Ft,
ac) 120 m²-t meghaladó, de 180 m²-nél nem nagyobb hasznos alapterület esetén 9.600 Ft,
ad) 180 m²-t meghaladó hasznos alapterület esetén 11.500 Ft.
b) ha a lakás a 3. mellékletben rögzített településrészen helyezkedik el, akkor:
ba) 60 m²-t meg nem haladó hasznos alapterület esetén 6.300 Ft,
bb) 60 m²-t meghaladó, de 120 m²-nél nem nagyobb hasznos alapterület esetén 6.700 Ft,
bc) 120 m²-t meghaladó, de 180 m²-nél nem nagyobb hasznos alapterület esetén 7.200 Ft,
bd) 180 m²-t meghaladó hasznos alapterület esetén 8.200 Ft.
c) ha a lakás nem tartozik az a) és b) pont hatálya alá, akkor:
ca) 60 m²-t meg nem haladó hasznos alapterület esetén 3.000 Ft,
cb) 60 m²-t meghaladó, de 120 m²-nél nem nagyobb hasznos alapterület esetén 3.500 Ft,
cc) 120 m²-t meghaladó, de 180 m²-nél nem nagyobb hasznos alapterület esetén 3.900 Ft,
cd) 180 m²-t meghaladó hasznos alapterület esetén 4.100 Ft.
„C” alternatíva (a Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság javaslata alapján, a jelenlegi szabályozás változatlanul hagyásával)
15. § A fizetendő adó éves összege adótárgyanként, illetőleg lakásbérleti jogonként:
a) ha a lakás a település belterületén helyezkedik el, és nem tartozik a 3. melléklet hatálya alá, akkor :
aa) 60 m²-t meg nem haladó hasznos alapterület esetén 6.300 Ft,
ab) 60 m²-t meghaladó, de 120 m²-nél nem nagyobb hasznos alapterület esetén 7.100 Ft,
ac) 120 m²-t meghaladó, de 180 m²-nél nem nagyobb hasznos alapterület esetén 8.000 Ft,
ad) 180 m²-t meghaladó hasznos alapterület esetén 9.600 Ft.
b) ha a lakás a 3. mellékletben rögzített településrészen helyezkedik el, akkor:
ba) 60 m²-t meg nem haladó hasznos alapterület esetén 5.250 Ft,
bb) 60 m²-t meghaladó, de 120 m²-nél nem nagyobb hasznos alapterület esetén 5.550 Ft,
bc) 120 m²-t meghaladó, de 180 m²-nél nem nagyobb hasznos alapterület esetén 6.000 Ft,
bd) 180 m²-t meghaladó hasznos alapterület esetén 6.800 Ft.
c) ha a lakás nem tartozik az a) és b) pont hatálya alá, akkor:
ca) 60 m²-t meg nem haladó hasznos alapterület esetén 2.500 Ft,
cb) 60 m²-t meghaladó, de 120 m²-nél nem nagyobb hasznos alapterület esetén 2.950 Ft,
cc) 120 m²-t meghaladó, de 180 m²-nél nem nagyobb hasznos alapterület esetén 3.250 Ft,
cd) 180 m²-t meghaladó hasznos alapterület esetén 3.450 Ft.
6. IDEGENFORGALMI ADÓ
16. § Adókötelezettség terheli azt a magánszemélyt, aki nem állandó lakosként az önkormányzat illetékességi területén legalább egy vendégéjszakát eltölt.
17. § Az adó alapja a megkezdett vendégéjszakák száma.
18. § Az adó mértéke személyenként és vendégéjszakánként 350 Ft.
19. § (1)A szállásadónak a rendelet 4. mellékletében meghatározott adattartalmú vendégnyilvántartást kell vezetnie.
(2) A vendégnyilvántartás szigorú számadású, az önkormányzati adóhatóság által hitelesített nyomtatvány, melyet az adóhatóság térítési díj nélkül biztosít a szállásadó részére.
(3) Amennyiben a szállásadó a vendégnyilvántartásra számítástechnikai programot használ, a program forgalmazójának a rendelet 5. melléklete szerint nyilatkoznia kell arról, hogy terméke megfelel az e rendeletben előírt nyilvántartás vezetésére. Ebben az esetben a vendégnyilvántartó nyomtatványt nem kell kiváltania.
(4) A vendégnyilvántartást, a tárgyévet követő év január 31-ig, az önkormányzati adóhatóságnál be kell mutatni.
(5) Amennyiben a szállásadó tevékenységét megszünteti, az aktuálisan vezetett vendégnyilvántartást az önkormányzati adóhatóságnál be kell mutatnia. Az önkormányzati adóhatóság a nyilvántartást lezárja.
(6) A vendégnyilvántartásba a vendég érkezésekor haladéktalanul fel kell jegyezni a vendég nevét és érkezésének napját. A nyilvántartás többi adatát a (7) bekezdésben meghatározottak kivételével legkésőbb még az érkezés napján ki kell tölteni.
(7) A távozás időpontját, az eltöltött vendégéjszakák számát, az idegenforgalmi adó kötelezettséget legkésőbb a távozás napjával kell kitölteni.
7. HELYI IPARŰZÉSI ADÓ
20. § (1) Adóköteles az e rendelet hatálya alá tartozó területen, állandó vagy ideiglenes jelleggel végzett vállalkozási tevékenység ( a továbbiakban: iparűzési tevékenység ).
„A” alternatíva (a Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság javaslata alapján)
21. § (1)Állandó jelleggel végzett iparűzési tevékenység esetén a fizetendő éves adó mértéke az adóalap 2,0 %-a.
(2) Ideiglenes jelleggel végzett iparűzési tevékenység esetén az adó mértéke:
a) a Htv. 37. § (2) bekezdésének a) pontja szerinti tevékenység végzése esetén naptári naponként 5.000 Ft.
b) a Htv. 37. § (2) bekezdésének b) pontja szerinti tevékenység végzése esetén naptári naponként 3.000 Ft.
„B” alternatíva (az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, valamint a Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság javaslata alapján, a jelenlegi szabályozás szerint)
21. § (1)Állandó jelleggel végzett iparűzési tevékenység esetén a fizetendő éves adó mértéke az adóalap 1,9 %-a.
(2) Ideiglenes jelleggel végzett iparűzési tevékenység esetén az adó mértéke:
a) a Htv. 37. § (2) bekezdésének a) pontja szerinti tevékenység végzése esetén naptári naponként 5.000 Ft.
b) a Htv. 37. § (2) bekezdésének b) pontja szerinti tevékenység végzése esetén naptári naponként 3.000 Ft.
8. AZ ADÓ MEGFIZETÉSE
22. § (1)Gyomaendrőd Város Önkormányzata a hatáskörébe tartozó adók beszedésére:
a) 53200125-11063795 számú építményadó beszedési számlát,
b) 53200125-11063805 számú telekadó beszedési számlát,
c) 53200125-11063812 számú magánszemélyek kommunális adója beszedési számlát,
d) 53200125-11063836 számú idegenforgalmi adó beszedési számlát,
e)53200125-11063843 számú iparűzési adó beszedési számlát,
f) 53200125-11063850 számú termőföld bérbeadásából származó jövedelem adója beszedési számlát,
g) 53200125-11063867 számú gépjárműadó beszedési számlát,
h) 53200125-11063874 számú egyéb bevételek beszedési számlát,
i) 53200125-11063898 számú pótlék beszedési számlát,
j) 53200125-11063908 számú bírság beszedési számlát,
k) 53200125-11063915 számú idegen bevételek beszedési számlát,
l) 53200125-11067830 számú talajterhelési díj beszedési számlát, és
m) 53200125-11068673 számú adóigazgatási eljárási illeték beszedési számlát vezet.
(2) Gyomaendrőd Város Önkormányzata az adófizetésre kötelezett meghatalmazása alapján a hatáskörébe tartozó adók beszedésére csoportos beszedési megbízást alkalmaz.
9. ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
23. § (1) Ez a rendelet 2012. január 1-én lép hatályba..
(2) Hatályát veszti a helyi adókról szóló 21/2000.(VII.18.) önkormányzati rendelet, valamint az azt módosító 32/2000.(XII.27.) önkormányzati rendelet, a 11/2002.(VI.4.) önkormányzati rendelet, a 17/2002.(X.14.) önkormányzati rendelet, a 27/2002.(XII.27.) önkormányzati rendelet, a 24/2004.(XI.11.) önkormányzati rendelet, a 23/2006.(XII.15.) önkormányzati rendelet, a 28/2006.(XII.27.) önkormányzati rendelet, a 35/2007.((XI.30.) önkormányzati rendelet, a 39/2008.(X.31.) önkormányzati rendelet, a 24/2009.(V.14.) önkormányzati rendelet, a 4/2010.(I.29.) önkormányzati rendelet és a 31/2010.(XII.30.) önkormányzati rendelet.
Gyomaendrőd, 2011. ……………..
Várfi András sk. Dr. Csorba Csaba sk.
polgármester jegyző
1. melléklet a …/2011. (……) önkormányzati rendelethez
Üdülési célú építmények övezeti besorolása
A.) A település belterületén lévő üdülőövezethez tartozó területek:
- Dobó István utca (1520-1550 hrsz.),
- Fűzfás-zug belterületi része,
- Hantoskerti út,
- Kiss Lajos üdülőtelep,
- Kőrös sor,
- Németzugi sor.
- Pocos-kertnek azon telkei, amelyek a holtágra nyúlnak (1304-1360 hrsz.),
B.) A település küIterületén lévő üdülőterületek, ahol elektromos vezeték van és a zug, vagy zug-rész útja kiépített út, vagy kiépített úthoz közvetlenül csatlakozik:
- Bónom-zug külső (15060/1 - 15060/52 hrsz., 15061/27 – 15061/28 hrsz. és 15061/35 – 15061/37 hrsz.)
- Kecsegés-zug belső (15101 - 15184 hrsz.)
- Kecsegés-zug külső (16004 - 16067 hrsz.)
- Kecskés-zug (15057/1 – 15057/7 hrsz.)
- Pap-zug külső (15056/1 - 15056/18 hrsz.)
- Simai-zug (15403 - 15466 hrsz.)
- Sirató-zug külső (14960 - 14998 hrsz.)
- Soczó-zug belső (9401 - 9489 hrsz.)
- Soczó-zug külső (15259 - 15272 hrsz. és 15202 - 15257 hrsz.)
- Templom-zug belső (9601 - 9626 hrsz. és 9701 - 9751 hrsz.)
C.) A település külterületén lévő üdülőterületek, ahol vagy elektromos vezeték van, vagy a zug, vagy zug-rész útja kiépített út, vagy kiépített úthoz közvetlenül csatlakozik:
- Bogárzó-zug, (15764 - 15952 hrsz.), (elektromos vezeték)
- Bónom-zug belső (8801 - 9041 hrsz.), (elektromos vezeték)
- Dan-zug belső (15502 - 15655 hrsz.), (elektromos vezeték)
- Dan-zug külső (16402 - 16591 hrsz.), (elektromos vezeték)
- Görbefok-zug (15702 -15761 hrsz.), (elektromos vezeték)
- Kecsegés-zug külső (16093 - 16147 hrsz.), (elektromos vezeték)
- Kecskés-zug (15057/8 – 15057/34 hrsz.), (kiépített út)
- Kecskés-zug (15061/2 - 15061/26 hrsz., 15061/29 – 15061/34 hrsz. és 15061/38 – 15061/43 hrsz.), (elektromos vezeték)
- Kis-zug (15339 - 15352 hrsz.), (elektromos vezeték)
- Pap-zug belső (15055/1 - 15055/38 hrsz.), (elektromos vezeték)
- Pap-zug külső (15053/2 - 15053/43 hrsz. és 15056/27 - 15056/49 hrsz.), (elektromos vezeték)
- Peres-zug (15051/4 - 15051/42 hrsz.), (elektromos vezeték)
- Rév-zug (15274 – 15317 hrsz.), (elektromos vezeték)
- Sirató-zug belső (16801 - 17131 hrsz.), (elektromos vezeték)
- Sirató-zug külső (0810/1 – 0810/3 hrsz. és 14901 – 14955 hrsz.), (elektromos vezeték)
- Susány-zug (16601 – 16671, 16701 - 16781 hrsz.), (elektromos vezeték)
- Templom-zug külső (7701/1 – 7701/9 és 15319 - 15337. hrsz.), (elektromos vezeték)
- Torzsás-zug belső (14201 - 14203/34 hrsz., 14204 – 14218 hrsz. és 16202 – 16272 hrsz.), (elektromos vezeték)
- Torzsás-zug külső (16302 - 16366 hrsz.), (elektromos vezeték)
D.) A település küIterületén lévő üdülőterületek, ahol elektromos vezeték nincs és a zug, vagy zug-rész útja nem kiépített út, és kiépített úthoz közvetlenül nem is csatlakozik:
- Harcsás-zug (9101 - 9294 hrsz.)
- Kecsegés-zug külső (16070 - 16091 hrsz.)
2. melléklet a …/2011. (……) önkormányzati rendelethez
Telekadó fizetési kötelezettség szempontjából kiemelt területek
- Apponyi utca,
- Bajcsy-Zs. út,
- Blaha Lujza utca,
- Fő út,
- Hídfő utca,
- Hősök útja,
- Kossuth Lajos út,
- Pásztor János utca,
- Selyem út.
3. melléklet a …/2011. (……) önkormányzati rendelethez
Magánszemélyek kommunális adója szempontjából, a belterületből kivett településrészek
Bánomkerti térség utcái
- Bánomkerti út
- Losonczi István utca
- Tokai Ferenc utca
- Toldi Miklós utca
Nagylapos utcái
- Csejti utca
- Korvin Ottó utca
- Mester utca
- Simai utca
- Tóth Árpád utca
- Vasútsor utca
Öregszőlő utcái
- Álmosdomb utca
- Bacsalaposi út
- Diófa utca
- Határ út
- Iskola utca
- Kis utca
- Kondorosi út
- Kör utca
- Páskumi út
- Polyákhalmi út
- Szarvasi út
- Szőlőskert utca
- Ugari út
4. melléklet a …/2011. (……) önkormányzati rendelethez
Vendégnyilvántartás tartalma idegenforgalmi adóhoz
- Vendég vezeték és utóneve
- Vendég születési ideje
- Vendég lakóhelye
- Vendég személyazonosító okmányának száma
- Szálláshelyre érkezés dátuma
- Szálláshelyről távozás dátuma
- Eltöltött vendégéjszakák száma
- Idegenforgalmi adómentesség jogcíme
- Idegenforgalmi adó összege
5. melléklet a …/2011. (……) önkormányzati rendelethez
Megfelelőségi nyilatkozat idegenforgalmi adóhoz kapcsolódó vendégnyilvántartás számítástechnikai programmal történő vezetése esetén
Alulírott ……………………..…………………………………………………… név, cégnév)
lakóhely/székhely: ………..…………………………………………………………………….
adószám/adóazonosító jel: …………………………………………………………………….,
mint a ……………………………………………………… elnevezésű alkalmazás forgalmazója nyilatkozom, hogy a ………………………………………………. név, cégnév
lakóhely/székhely: ……………………………………………………………… által használt ……………………………………………. elnevezésű, ……………………………. azonosító számú alkalmazás megfelel Gyomaendrőd Város Önkormányzatának …../2011.(…..) önkormányzati rendeletében, az idegenforgalmi adó nyilvántartására vonatkozó szabályoknak.
Dátum: aláírás
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -