3. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2011. október 27-i ülésére
2011. október 27-i ülésére
Tárgy: | Az ifjúsággal kapcsolatos egyes kérdésekről, a sportról és a közművelődésről szóló önkormányzati rendeletek módosításának első fordulós tárgyalása | |
Készítette: | Megyeri László aljegyző, Tóth Katalin, Tóthné Rojik Edit | |
Előterjesztő: | Dr. Csorba Csaba jegyző | |
Véleményező bizottság: | Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az ifjúsággal kapcsolatos egyes kérdésekről szóló 12/1995. (IV.18.) önkormányzati rendelet, a sportról szóló 17/2004. (VI. 28.) önkormányzati rendelet, valamint a közművelődésről szóló 25/1999. (VIII. 23.) önkormányzati rendelet alapján éves kötlségvetésében elkülönített alapokat hoza létre a civil, sport és ifjúsági szervezetek és programok támogatására.
A fenti rendelet alapján támogatásban részesült szervezeteknek és személyeknek a hatályos jogszabályok szerint elszámolási kötelezettségük van. A közpénzekkel történő felelős gazdálkodás és az azokkal történő elszámolás érdekében az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 13/A. § (2) bekezdése előírja: „Az államháztartás alrendszereiből, továbbá az európai uniós forrásokból finanszírozott vagy támogatott szervezeteket, illetve magánszemélyeket számadási kötelezettség terheli a részükre céljelleggel - nem szociális ellátásként - juttatott összegek rendeltetésszerű felhasználásáról…”
A közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló 2007. évi CLXXXI. Törvény értelmében 2008. évtől elektronikusan kell rögzítenie a befogadó szervnek a támogatott pályázókra, egyedi támogatottakra vonatkozó kérelmeket, elszámolásokat illetve adatokat.
5. § (1) A pályázatot befogadó szerv a pályázat befogadásától - illetve a 8. § (2) bekezdése szerinti kezdeményezéstől - számított öt munkanapon belül a Kormány által kijelölt szerv által üzemeltetett honlapon (a továbbiakban: honlap) közzéteszi
a) a pályázat tárgyát és kiíróját,
b) a pályázat benyújtóját,
c) lehetőség szerint az igényelt összeget,
d) a 8. § szerinti érintettséget.
(2) A pályázatot befogadó szerv a pályázat elbírálását követő 15 napon belül közzéteszi a döntéshozó nevét, és
a) törli a támogatást el nem nyert pályázat (1) bekezdés szerinti adatait, vagy
b) közzéteszi az elnyert támogatás összegét.
(3) A pályázatot befogadó szerv - a számlák és bizonylatok kivételével - közzéteszi a benyújtott és elfogadott pályázati elszámolást. A közzétett elszámolásban szereplő üzleti titkot olvashatatlanná kell tenni.
A jogszabályi előírásoknak megfelelés, a pontos, naprakész nyilvántartás vezetés, az adatminőség és adatkonzisztencia biztosítása érdekében, a létszámmal való ésszerű gazdálkodás és az élőmunka ráfordítás arányának csökkentése érdekében szükségessé válik a pályázati rendszer technikai támogatása, az elektronizáció igénybevétele a pályázatok benyújtása és a támogatás elszámolás során.
A pályázónak és a támogatást nyújtónak is kellő tartalmi és technikai támogatást és biztonságot nyújthatnak az intelligens elektronikus nyomtatványok. Az elektronikus nyomtatványok alkalmazásával:
§ egységessé és szabványossá válnak az alapbizonylatok,
§ formailag és logikailag hibátlan pályázatok és elszámolások állíthatók elő,
§ az adatok egyszer kerülnek rögzítésre, a zárt feldolgozás során a nyomtatvány kitöltője által rögzített adatok nem változhatnak meg,
§ a pályáztató azonos adatokból többféle vetítéssel és kapcsolással, továbbá minimális munkaráfordítással lesz képes megfelelni a különböző állami adatszolgáltatási kötelezettségének és saját bizonylatolási előírásainak is,
§ a pályázók mentesülnek a papír felhasználási és posta költségektől
§ csökken az önkormányzati hivatalban az adminisztrációs teher, manuális feldolgozási igény és papír felhasználás
Természetesen a kötelező elektronikus pályázati és elszámolási rendszer nem egyformán érintené az egyes pályázókat. Tény, hogy az eltérő infrastrukturális és humán adottságok különböző módon érintenék az egyes pályázókat. Az esélyegyenlőség biztosítása, továbbá a XXI. századi ügyintézési technológiák elkerülhetetlen megismerése és megtanítása érdekében átmentileg szükségessé válhat az erre hivatott önkormányzati szervezetek támogató szolgáltatása. Ilyen célra igénybe vehetők nagyobb mértékben a közkönyvtárak, kivételes esetben az önkormányzati hivatal infromatikai infrastruktúrái (internet, szkenner kapacitás) és személyi állománya (tudásbázisa). Természetesen a pályázó szervezeteknek pénzügyi adminisztrációs szolgáltatást nyújtó könyvelő irodák, könyvelők, adminisztrációs ernyőintézmények is kellő segítséget tudnak nyújtani az új technológiák elsajátításában.
Álláspontunk szerint rövid idejű betanulással a pályázóknak is nagyobb szabadságot, adminisztrációs könnyebbséget, kevesebb költséget, energia igényt jelentene az elektronikus kapcsolat tartás bevezetése.
A kötelező elektronikus pályázati és elszámolás rendszer csak a fent idézett helyi rendeletek módosításával vezethető be. A Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/1991. (IX.19.) önkormányzati rendeletnek a kétfordulós tárgyalási módra vonatkozó előírásának alkalmazása különösen indokolttá válik a viszonylag nagyszámú partner szervezetre, a műszaki megoldás előkészítésére, megismertetésére és elfogadtatására tekintettel.
Kockázatelemzés:
- A benyújtott pályázatok illetve azok elszámolásának ellenőrzése szervezettebb munkavégzést kíván.
- Az önkormányzat számára a rendelet felülvizsgálata szabályozottabbá teszi a közpénzekből nyújtott pályázati támogatások benyújtásának és azok elszámolásának átláthatóságát, mely alapján a pályázatok benyújtásáról és elszámolásáról egységes adatbázis készül.
- A pályázatok elbírálásához valamint azok elszámolásához egységesebb és nyomonkövethetőb formát biztosít az elektronikus rendszer használata (döntéselőkészítés, elszámolás valamint belső ellenőrzés).
- Az elektronikus rendszer átláthatóbbá és egységesebbé teszi az egész pályázati rendszert, és megkönnyíti a feldolgozást, valamint statisztikák készítését és az adatszolgáltatást a jogszabályi előírásnak megfelelően.
- A pályázónak vállalnia kell az elektronikus rendszer használatát a pályázati igény benyújtása és annak elszámolása során is, mely már 2012. január 1-től a 2011. évi pályázati elszámolással lépne életbe.
- A pályázatok elektronikus benyújtásában a település könyvtára nyújthatna segítséget a pályázóknak.
- Az elektronikus rendszer használatával lényegesen lecsökkenne a felhasznált papír mennyiség.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet szíveskedjen az előterjesztést megtárgyalni és a helyi rendelet módosításra javaslatot tenni.
Döntéshozói vélemények
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság |
A Bizottság javasolja a Tisztelt Képviselő-testületnek a döntési javaslat elfogadását. |
|
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
A Bizottság javasolja a Tisztelt Képviselő-testületnek a döntési javaslat elfogadását. |
|
"Az ifjúsággal kapcsolatos egyes kérdésekről, a sportról és a közművelődésről szóló önkormányzati rendeletek módosításának első fordulós tárgyalása"
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: Rendelet alkotás, szabályozás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete, elfogadja az előterjesztésben foglaltak alapján az ifjúsággal kapcsolatos egyes kérdésekről szóló 12/1995. (IV. 18.) önkormányzati rendelet, a sportról szóló 17/2004. (VI. 28.) önkormányzati rendelet, valamint a közművelődésről szóló 25/1999. (VIII. 23.) önkormányzati rendelet módosítását azzal, hogy a 2012. január elsejétől a pályázati és elszámolási eljárásban kötelezővé teszi az elektronikus kapcsolattartást.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -