1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Német Kisebbségi Önkormányzat
2011. november 23-i ülésére

Tárgy:   Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2012. évi költségvetési koncepciója
Készítette:   Szilágyiné Bácsi Gabriella, Tóthné Gál Julianna
Előterjesztő:   Várfi András polgármester
Véleményező bizottság:   Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság, Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság

Tisztelt Képviselő-testület!

 
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2012. évi költségvetési koncepcióját a város intézményei és polgármesteri hivatala a Magyar Köztársaság 2012. évi költségvetéséről szóló T/4365. számú törvényjavaslata alapján állította össze.
 
A Kormány gazdaságpolitikájának alapja az államadósság csökkentése és a költségvetési egyensúly helyreállítása. A 2012. évi költségvetés kidolgozásánál az állam az alábbi célokat jelölte meg alapvető prioritásként:
  • Az államháztartási hiány tekintetében a 2,5 %-os GDP-arányos hiánycél nem növelhető
  • A nyugdíjak védelme céljából, illetve az egészségügyi ellátások biztosítása érdekében zárt nyugdíjkassza és egészségügyi kassza kialakítása
  • Arányos, egykulcsos személyi jövedelemadó kialakítása
  • A Nemzeti Adó-és Vámhivatal ellenőrzési tevékenységének megerősítése a visszaélések visszaszorítása érdekében
  • A Start-munka program beindítása, a foglalkoztatás növelése.
 
A költségvetési egyenleg javítása érdekében:
  • A közszférában nem emelkednek az illetmények
  • Csökkennek az ártámogatások, a korábbi gáz- és távhő támogatás kibővített lakásfenntartási támogatássá alakul a célzottság megőrzése mellett
  • Megkezdődik a köz- és felsőoktatás, valamint az egészségügy rendszerszintű átalakítása
  • Elindul az önkormányzatok átszervezése.
 
A normatív állami támogatási rendszer az előző évhez képest szerkezetileg kis mértékű változáson ment keresztül. A korábbi években a költségvetési törvény 3-as és 5-ös számú mellékletei alapján igényelhető kedvezményes étkeztetés, tanulók ingyenes tankönyvellátása és a szakmai informatikai feladatok normatív állami támogatása 2012. évtől a kötött felhasználású támogatások közé került átcsoportosításra elszámolási kötelezettség mellett.
 
Az önkormányzat költségvetési támogatása 2011. évhez képest közel 30.000 E Ft-tal emelkedett, mely az alábbi elemekből tevődik össze:
  • A települési önkormányzatok üzemeltetési, igazgatási, sport- és kulturális feladataira igényelhető normatív hozzájárulás fajlagos összege 2.769 Ft/főről 4.074 Ft/főre módosult, mely 19 millió Ft-os bevétel növekedést eredményezett az önkormányzatnál
  • A körzeti igazgatási feladatokra igényelhető támogatás összege összességében 5,5 millió Ft-tal emelkedett, mely elsősorban az építésügyi hatósági ügyekben hozott döntések számának duplázódásának köszönhető
  • A Térségi Szociális Gondozási Központ alapfeladatának ellátásához kapcsolódó normatív támogatás összegének 6,6 millió Ft-os növekedése, melyben nagy szerepet játszott az emelt színvonalú bentlakásos ellátás átminősítése
  • A kedvezményes étkezők számának 67 fővel történő növekedése, mely 4,5 millió Ft összegű támogatás növekedést eredményezett
  • A pénzbeli szociális juttatások jogcímen járó normatíva összegének kalkulált 6 millió Ft-os csökkentése.
 
A települési önkormányzatok jövedelemkülönbség mérséklési számításának alapja a két évvel korábbi tény adóerő képesség. Ugyanúgy, ahogyan a jövedelemkülönbség mérséklés másik tényezője, a helyben maradó személyi jövedelemadó is mindig a két évvel korábban bevallott és településre kimutatott összeggel szerepel a számításban.
A törvényjavaslat adatait figyelembe véve 2012-ben az önkormányzatunkat megillető személyi jövedelemadó összege az előző évhez képest 29 millió Ft-tal emelkedett, mely az alábbi tényezők együttes hatásával magyarázható:
  • egyrészt az önkormányzatot megillető településünkre kimutatott SZJA 8%-a a múlt évhez képest 11 millió Ft-tal csökkent
  • másrészt a jövedelem differenciálódás mérséklése címen kapott átengedett központi adó összege 45 millió Ft-tal nőtt. Ennek elemei az alábbiak:
    • a 2011. június 30-án közölt, 2010. évre vonatkozó iparűzési adóerő-képesség összege 55 millió Ft-tal csökkent a tavalyi adathoz képest (a jövedelem differenciálódás mérséklése jogcímen kapott bevételre pozitívan hat)
    • a településnagyság szerint figyelembe veendő lakosonkénti értékhatár a 10.000 fő feletti városoknál 1.080 Ft-tal csökkent 2011.-hez képest
    • városunk lakosainak száma előző évhez képest tovább csökkent (146 fővel)
  • a megyei feladatok ellátása után járó normatíva összege, az ellátottak számának csökkenéséből adódóan 4,4 millió Ft-tal csökkent.
 
A helyi adóbevételek tervezett összege az előző évhez képest jelentősen csökkent, melynek oka az iparűzési adóbevétel 70 millió Ft összegű, valamint a gépjárműadó 7 millió Ft összegű csökkenése.
 
A számok ismeretében mind a hivatal, mind az önkormányzat intézményei elkészítették költségvetési koncepciójukat. A dologi kiadások tervezésénél a 4,2%-os infláció növekedés került figyelembe vételre, illetve a tervezett 2 %-os ÁFA kulcs változás hatása lett beépítve. Az önállóan működő és gazdálkodó intézmények 2011. évhez viszonyítva 28 millió Ft-tal, az önállóan működő intézményeink 11 millió Ft-tal több önkormányzati támogatási igényt jeleztek.  
 
A köztisztviselőkre vonatkozó illetményalap 2012. évben marad 38.650 Ft,  a közalkalmazottak garantált illetménye is változatlan,  a közalkalmazottak illetménypótlék számítási alapja 20.000 Ft, a vezetői illetményalap 120.000 Ft. Összességében a közszféra bérrendszereiben kizárólag a soros előmenetelek érvényesülhetnek következő évben is.
 
A jövő évi költségvetés egyik legfontosabb irányelve az önkormányzati kötelező feladatok ellátása amellett, hogy mind az oktatásban, egészségügyben, illetve az önkormányzati rendszer egészében nagyon nagy a bizonytalanság, nem lehet tudni, hogy a rendszerszintű átalakítások, az önkormányzat átszervezése milyen hatást fog gyakorolni a rendelkezésre álló források, állami támogatások, adóbevételek körére és így összegére.
 
A fejlesztési célú kiadások között megtervezésre kerültek a 2012. évi fejlesztési elképzelések, a 2011. évről áthúzódó beruházások, továbbá az intézmények felújítási, fejlesztési igényei. A fejlesztésekhez kapcsolódóan a pályázati lehetőségek számbavétele is megtörtént.
 
A 2012. évi költségvetési koncepció várható bevételeinek és kiadásainak alakulása: 
                                                                                                                                                                               Adatok E Ft-ban
Bevételek
2.519.945
Forrás hiány
692.169
Kiadások
3.212.114
Működési kiadások
2.406.798
Felújítás
110.521
Fejlesztés
300.946
Tartalékok
393.849
 
                                                                                                                           
A 2012. évi költségvetési rendelet elfogadásáig megfontolt intézkedések meghozatalával törekedni kell a jelenleg kimutatott 145.367 E Ft összegű működési és az 546.802 E Ft összegű fejlesztési hiány csökkentésére. A 2012. évi költségvetési rendelettervezet készítésének szakaszában elemzések, vizsgálatok szükségesek annak érdekében, hogy a megtakarítási lehetőségek feltárásra kerüljenek. A Képviselő-testületnek a 2012. évi költségvetési rendelet elfogadásáig felül kell vizsgálni a fejlesztési elképzeléseket, dönteni kell a kibocsátott kötvényből megvalósuló beruházások köréről. A kötvény terhére megvalósuló fejlesztések csökkentőleg hatnak a fejlesztési hiány alakulására.
 

Az Államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvényben, valamint az Államháztartás működési rendjéről szóló 292/2009. (XII. 19.) Kormányrendeletben rögzített kötelezettségének Gyomaendrőd Város Polgármestere eleget tett, 2012. évre vonatkozó költségvetési koncepcióját további egyeztetetés és elemzés lefolytatása céljából a Képviselő-testület elé beterjesztette.

 


Döntéshozói vélemények

Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság  

A Bizottság javasolja a Képviselő-testület részére a város 2012. évi költségvetési koncepciójának elfogadását és a költségvetési rendelet megalkotásánál a felsorolt alapelvek érvényesítését.

 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  

A Bizottság javasolja a döntési javaslat elfogadását.

 
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság  

A Bizottság javasolja a 2012. évi költségvetési koncepcióba beépíteni a Liget Fürdő Kft. hitelének visszafizetésére 25 millió Ft-ot. Ezen módosítással a Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság javasolja a 2012. évi költségvetési koncepció elfogadását.

 
Döntési javaslat

"Gyomaendrőd Város Önkormányzatának 2012. évi költségvetési koncepciója "

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Német Kisebbségi Önkormányzat a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

A Kisebbségi Önkormányzat Gyomaendrőd Város 2012. évi költségvetési koncepciójának beterjesztését tudomásul veszi.

A költségvetési rendelet tervezet készítése során a következő alapelvek érvényesülését javasolja biztosítani:
  • A végleges tervezet kidolgozása során tovább szükséges vizsgálni a bevételek növelésének és a kiadások csökkentésének a lehetőségeit,
  • működési hiány nélküli költségvetés összeállítására kell törekedni,
  • biztosítani kell a folyamatban lévő beruházások és felújítások befejezését,
  • az intézmények költségvetési előirányzatait az intézményvezetőkkel történő egyeztetés útján kell kialakítani.

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe