2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2011. november 16-i ülésére

Tárgy:   Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/1991. (IX. 19.) önkormányzati rendelet módosítása
Készítette:   Megyeri László aljegyző
Előterjesztő:   Dr. Csorba Csaba jegyző
Véleményező bizottság:   Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság

 

Tisztelt Képviselő-testület! 
 
A Békés Megyei Kormányhivatal Törvényességi Főosztálya a Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/1991. (IX. 19.) önkormányzati rendeltet törvényességi felülvizsgálat keretében megvizsgálta és azzal kapcsolatban több törvényességi észrevételt tett. Az észrevételeket megvizsgáltuk és elfogadtuk.
 
A kifogások :
- 1. § (3) bek. 3. mondatában főpolgármester szerepel. Nem egyértelmű, hogy a Képviselő-testület által a bizottságra átruházott hatáskörben hozott döntés kapcsán az önkormányzatot - a polgármester által adott meghatalmazás alapján - a döntést hozó bizottság elnöke, tagja vagy más személy milyen tartalommal képviseli. Ki lehet a „más személy”? 
- 3. § (2) – Az önkormányzat önként vállalt feladatait a normaszövegben vagy mellékletben kellene meghatározni. Ötv. 18. § (1)
- Az 1. § (4) és a 6. § (1) bekezdése ugyanazt a szabályt tartalmazza.
- A 14. § (3) ah) pontja és a 15. § (1) bekezdése eltérően szabályozza a zárt ülésen történő tárgyalásra vonatkozó javaslattételi jogot.
- 15. § (3) – nem minden zárt ülésen hozott döntés hozható nyilvánosságra (pl. hatósági ügyek).
- 18. § (4) e) – forrás kijelölés nélkül még minősített többséggel sem vállalható kötelezettség, ez ellentétes az Áht. 12/A. §-ával és a 100/C. § (4) bekezdésével.
- 24. § (5) – a bizottságok feladat-és hatáskörét a normaszövegben vagy mellékletben kellene meghatározni. Ötv. 18. § (1)
- 24/A. § (1), (3) - pontatlanul ismétli meg a Nek. tv. 25-26. §-ában szereplő szabályokat.
- 25. § (3) – Arról a polgármester dönthet, hogy a polgármesteri hivatal irányításával kapcsolatos feladatait megosztja-e az alpolgármesterrel. Ötv. 34. § (3)
- 25. § (6) – a polgármester szabadságának nyilvántartása a jegyző hatásköre. Pttv. 12. §
- 26. § (1)-(5) - Az alpolgármesterek számát és a tisztség ellátásának módját (főállású, társadalmi megbízatású) konkrétan meg kellene határozni. Ötv. 18. § (1)
- 26. § (3) – Az alpolgármester feladatait a polgármester határozhatja meg. Ötv. 34. § (3)
- 26. § (4) – Nem elégséges csak a polgármester távolléte idejére rendelkezni a társadalmi megbízatású alpolgármester hivatali munkarendjéről.
- 28. § (3) – Az előirányzat felhasználásának engedélyezése kire vonatkozik? Saját magára nyilván nem.
- 29. §, 32. § (1), 3. melléklet - a gazdálkodási jogkörre vonatkozó szóhasználatot a jogszabályi változáshoz kell igazítani. Ámr. 8/A. § 
 
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy a törvényességi kifogások feloldását hivatott rendelet-tervezetet vitassa meg és alkossa rendeletté.
 
 
TERVEZET
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének
…/2011. (….) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/1991. (IX. 19.) önkormányzati rendelet módosításáról
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 18. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazása alapján az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés e) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.
 
1. § A Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/1991. (IX. 19.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: SZMSZ) 1. § (3) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép.
(3) Az önkormányzat jogi személy. Az önkormányzati hatáskörök a Képviselő-testületet illetik meg. A Képviselő-testületet a polgármester, illetve az általa meghatalmazott személy képviseli. A Képviselő-testület által a bizottságra átruházott hatáskörben hozott döntés kapcsán az önkormányzatot - a polgármester által adott meghatalmazás alapján - a döntést hozó bizottság elnöke, tagja képviseli kötelezettségvállalási és utalványozási joggal a jegyző, illetve az általa megbízott személy ellenjegyzése mellett.
 
2. § Az SZMSZ 3. § (2) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép.
„(2) Az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatait a 2. melléklet tartalmazza.”
 
3. § Az SZMSZ 15. § (3) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép.
„(3) A zárt ülésen megvitatott napirendekről, valamint a közérdekű adatot, illetve közérdekből nyilvános adatot tartalmazó döntésekről az ülést követően a polgármester tájékoztatja a nyilvánosságot.”
 
4. § Az SZMSZ 24. § (5) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép.
„(5) Az állandó bizottságok részletes feladatait és hatásköreit a 2. melléklet tartalmazza. „
 
5. § Az SZMSZ 26. § helyébe a következő rendelkezés lép.
„26. § (1) A Képviselő-testület a polgármesteri munka segítésére és folyamatosságának biztosítására egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.
(2) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztségek egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatás esetén az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság elnöke látja el a Képviselő-testület összehívásával, a testületi ülés vezetésével kapcsolatos polgármesteri feladatokat. E joga csak a program szerint tervezett ülésekre, illetve jogszabály által meghatározott összehívási körre terjed ki. E minőségében eljárva nem gyakorolhatja a polgármestert és alpolgármestert megillető kizárólagos hatásköröket.
(3) Az alpolgármester a polgármester távollétében naponta a polgármesteri hivatalban intézi az operatív ügyeket, egyébként hetente legalább egyszer ügyfélfogadást tart.
(4) A polgármester és az alpolgármester közötti munkamegosztást a polgármester szabályozza.„
 
6. § Az SZMSZ 29. § (1) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép.
„29. § (1) A Képviselő-testület Polgármesteri Hivatal elnevezéssel egységes hivatalt hoz létre, melynek személyi és tárgyi feltételeit éves költségvetésében biztosítja. A Polgármesteri Hivatal jogi személy, önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv.”
 
7. § Az SZMSZ 32. § (1) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép.
„32. § (1) A Képviselő-testület feladatai ellátásához gazdasági társaságot vagy költségvetési szervet hoz létre. A költségvetési szervek alapító okiratuk szerint önállóan működő, vagy önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervek. A költségvetési szervek évente külön jogszabályban meghatározott módon elemi költségvetést készítenek és beszámolnak a Képviselő-testület felé.”
 
8. § Az SZMSZ 2. melléklete helyébe a rendelet 1. melléklete lép.
 
9. § Az SZMSZ 3. melléklet 2.2 pontja helyébe a következő rendelkezés lép.
„2.2. A számításokat a költségvetési szerv felépítésére és szerkeztére, gazdálkodási jogkörére és feladat-ellátási módjára tekintettel (saját szervezet, társulás, megbízás, stb.) kell elkészíteni.”
 
Záró rendelkezések
 
10. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, és a hatályba lépését követő napon hatályát veszti.
11. § Hatályát veszti az SZMSZ 6. § (1) bekezdése, a 18. § (4) bekezdés e) pontja, a 24/A. § (1) és (3) bekezdése, a 25. § (3) bekezdése, a 25. § (6) bekezdés utolsó mondata és a 28. § (3) bekezdése
 
1. melléklet a ../2011. (...) önkormányzati rendelethez
 
Feladat és hatásköri listák
1. A kötelező és önként vállalt feladat- és hatásköri lista
 
A feladatköri listát a jegyző számítástechnikai adathordozón tartja nyilván és gondoskodik folyamatos naprakészen tartásáról. A hatásköri címzett kérésére biztosítanikell az adatokhoz való hozzáférését on-line módon, illetve nyomtatott vagy elektronikus lista formájában.
 
2. A Képviselő-testület szerveire átruházott hatáskörök listája
 
Hatályos önkormányzati rendeletekben foglalt hatáskör átruházások
 
Polgármester
 
1) Megállapítja, folyósítja és felülvizsgálja a lakbértámogatást. [a lakások és helyiségek bérletéről és elidegenítéséről szóló 12/2001. (IV. 27.) önkormányzati rendelet 22/A. § (6) bekezdés]
2) Dönt adósságkezelési szolgáltatási kérelmek ügyében. [a szociálisan hátrányos helyzetben lévők adósságterhének enyhítéséről és lakhatási körülményeinek javításáról szóló 20/2003. (VIII. 12.) önkormányzati rendelet 11. § (1) bekezdés]
3) Kiveti, beszedi, nyilvántartja és kezeli a mezőőri járulékot. [a közterület-felügyeletről és mezei őrszolgálatról szóló 25/2010. (VIII. 30.) önkormányzati rendelet 5. §]
4) Dönt az intézményvezető intézkedése ellen a benyújtott kifogásról. [a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról szóló 2/2009. (I. 30.) önkormányzati rendelet 4. § (2) bekezdés] A döntésről 5 napon belül tájékoztatja a bizottságok elnökeit.
5) Intézkedik a térítési díj hátralék behajtásáról vagy törléséről. [a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról szóló 2/2009. (I. 30.) önkormányzati rendelet 9. § (10) bekezdés]
6) Elbírálja a lakásfenntartási- és helyi kiegészítő lakásfenntartási támogatási kérelmeket. [az egyes pénzbeli és természetbeni szociális ellátások nyújtásának módjáról és feltételeiről szóló 3/2009. (I. 30.) önkormányzati rendelet 10. §]
7) Elbírálja az átmeneti segély kérelmeket. [az egyes pénzbeli és természetbeni szociális ellátások nyújtásának módjáról és feltételeiről szóló 3/2009. (I. 30.) önkormányzati rendelet 25. §]
8) Elbírálja a temetési segély kérelmeket. [az egyes pénzbeli és természetbeni szociális ellátások nyújtásának módjáról és feltételeiről szóló 3/2009. (I. 30.) önkormányzati rendelet 28. § (2) bekezdés]
9) Elbírálja a rendkívüli gyermekvédelmi támogatási kérelmeket. [a gyermekek részére nyújtható pénzbeli és természetbeni ellátásokról, és a személyes gondoskodásról szóló 10/2009. (III. 5.) önkormányzati rendelet 11. §]
10) Megszünteti a rendkívüli gyermekvédelmi támogatás rendeltetésszerű felhasználásának ellenőrzését a jogszabályban foglalt esetekben. [a gyermekek részére nyújtható pénzbeli és természetbeni ellátásokról, és a személyes gondoskodásról szóló 10/2009. (III. 5.) önkormányzati rendelet 15. §]
11) A Képviselő-testület részére címzett hagyományos és elektronikus küldeményeket 3 napon belül továbbítja elektronikus úton a képviselők részére.
 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
 
1) Alapítványok esetében döntési javaslatot ad, egyéb esetben dönt az ifjúsági célú támogatások mértékéről [az ifjúsággal kapcsolatos egyes kérdésekről szóló 12/1995. (IV. 18.) önkormányzati rendelet 5. § (7) bekezdés a) pont]
2) Alapítványok esetében döntési javaslatot ad, egyéb esetben dönt a civil közművelődési célú támogatások mértékéről [a közművelődésről szóló 25/1999. (VIII. 23.) önkormányzati rendelet 6. § (7) bekezdés a), b) pont]
3) Egyedi kérelemre a város szakember ellátottsága érdekében indokolt támogatás esetén, kivételes méltányosság címén lakásvásárláshoz és építkezéshez támogatást állapíthat meg.
[az első lakás megszerzéséhez nyújtandó önkormányzati támogatásról szóló 2/2004. (II. 10.) önkormányzati rendelet 9. §]
4) Dönt az Idegenforgalmi Alap pályázatairól, a céltartalék felhasználásról, szerződést köt a nyertesekkel és ellenőrzi a pályázati források felhasználását. [Gyomaendrőd Város Önkormányzat Idegenforgalmi Alapjáról szóló 8/2008. (II. 29.) önkormányzati rendelet (3) bekezdés]
 
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság
 
1) Dönt az 1 millió forint feletti, de 2 milliós éves bevételt el nem érő forgalomképtelen vagyon tulajdonjogát nem érintő hasznosításáról. [Gyomaendrőd Város Önkormányzatának vagyonáról és a vagyontárgyak feletti rendelkezési jog gyakorlásának szabályairól szóló 14/2003. (VI. 5.) önkormányzati rendelet 15. § (1) bekezdés]
2) Egyetértést gyakorol az intézményvezető ingó vagyon és vagyoni értékű jog megszerzéséről szóló döntésével 400 ezer és 1 millió forintos értékhatár között. [Gyomaendrőd Város Önkormányzatának vagyonáról és a vagyontárgyak feletti rendelkezési jog gyakorlásának szabályairól szóló 14/2003. (VI. 5.) önkormányzati rendelet 17. § (1) bekezdés a) pont]
3) Egyetértést gyakorol az intézményvezetőnek ingatlan és ingatlanrész határozatlan idejű vagy egy évet meghaladó határozott idejű hasznosításáról szóló döntésével 400 ezer és 1 millió forintos értékhatár között. [Gyomaendrőd Város Önkormányzatának vagyonáról és a vagyontárgyak feletti rendelkezési jog gyakorlásának szabályairól szóló 14/2003. (VI. 5.) önkormányzati rendelet 17. § (1) bekezdés b) pont]
4) Dönt a műemlékek, középületek, erdők tulajdonjogát nem érintő hasznosításáról 1 millió és 2 millió forintos értékhatár között. [Gyomaendrőd Város Önkormányzatának vagyonáról és a vagyontárgyak feletti rendelkezési jog gyakorlásának szabályairól szóló 14/2003. (VI. 5.) önkormányzati rendelet 18. §]
5) Dönt a forgalomképes vagyon részét képező vagyontárgy megszerzéséről, elidegenítéséről, ingatlan jelzálogjoggal való megterheléséről - kivéve az ingó vagyontárgy elidegenítését, megszerzését - 1 millió és 2 millió forintos értékhatár között. [Gyomaendrőd Város Önkormányzatának vagyonáról és a vagyontárgyak feletti rendelkezési jog gyakorlásának szabályairól szóló 14/2003. (VI. 5.) önkormányzati rendelet 20. § (1) bekezdés a) pont]
6) Dönt a forgalomképes vagyon részét képező vagyontárgy tulajdonjogát nem érintő egyéb hasznosításáról 1 millió és 2 millió forintos bevételi értékhatár között, továbbá egy szerződésen belüli üzletrész, részvény, egyéb értékpapír megszerzése és elidegenítése tárgyában 1 millió és 2 millió forintos értékhatár között. [Gyomaendrőd Város Önkormányzatának vagyonáról és a vagyontárgyak feletti rendelkezési jog gyakorlásának szabályairól szóló 14/2003. (VI. 5.) önkormányzati rendelet 20. § (1) bekezdés b) pont]
7) Alapítványok esetében döntési javaslatot ad, egyéb esetben dönt a sport célú támogatások mértékéről [a sportról szóló 17/2004. (VI. 28. ) önkormányzati rendelet 7. § (7) bekezdés]
8) Dönt a Vállalkozásfejlesztési Alap pályázatairól, szerződést köt a nyertesekkel és ellenőrzi a pályázati források felhasználását. [Gyomaendrőd Város Önkormányzat Vállalkozásfejlesztési Alapjáról szóló 21/2009. (IV. 2.) önkormányzati rendelet 19. § (3)]
 
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság
 
1) Megállapítja az útépítési érdekeltségi hozzájárulást, illetve kérelemre kamatmentes részletfizetést engedélyezhet. [a magánerős lakossági út- és közműépítések, valamint útfelújítások szervezéséről és támogatási rendszeréről szóló 12/2003. (IV. 30.) önkormányzati rendelet 10. § (4) és (6) bekezdés]
2) Dönt a az 5 évet meg nem haladó, illetve 1 és 2 millió forint éves bérleti díjat meg nem haladó mezőgazdasági művelésű ingatlanok hasznosításáról [Gyomaendrőd Város Önkormányzatának vagyonáról és a vagyontárgyak feletti rendelkezési jog gyakorlásának szabályairól szóló 14/2003. (VI. 5.) önkormányzati rendelet 23. § (4) bekezdés]
3) Dönt az örökségvédelmi célú pályázatokról [az épített örökség védelméről szóló 1/2011. (II. 1.) önkormányzati rendelet 5. § (3) bekezdés]
4) Dönt a Környezetvédelmi Alap pályázatokról és megköti a szerződést a nyertes pályázókkal. [Gyomaendrőd Város Önkormányzat Környezetvédelmi Alapjáról szóló 11/2007. (II. 26. ) önkormányzati rendelet 8. §]
 
3. A bizottságok hatásköri listája
 
A hatásköri listát a jegyző számítástechnikai adathordozón tartja nyilván és gondoskodik folyamatos naprakészen tartásáról. A hatásköri címzett kérésére biztosítani kell az adatokhoz való hozzáférését on-line módon, illetvde nyomtatott, vagy elektronikus lista formájában.
 

 


Döntési javaslat

"Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/1991. (IX. 19.) önkormányzati rendelet módosítása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Rendelet alkotás, szabályozás
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság javasolja Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/1991. (IX. 19.) önkormányzati rendelet előterjesztés szerinti módosítását.


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -

« Vissza
Vissza a főmenübe