21. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2011. november 29-i ülésére
2011. november 29-i ülésére
Tárgy: | Körös-szögi Kistérség Többcélú Társulása együttműködési kérelme | |
Készítette: | Szilágyiné Bácsi Gabriella | |
Előterjesztő: | Várfi András polgármester | |
Véleményező bizottság: | Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
A Körös-szögi Kistérség Többcélú Társulása 2011. október 21-én kelt levelével megkereste Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testületét a Társulás felé fizetendő 2011. évi önkormányzati hozzájárulás tárgyában.
A megkeresés oka, hogy az önkormányzatok által fizetendő hozzájárulások összege a Társulási Tanács által nem került jóváhagyásra az ehhez szükséges minősített többség hiányából adódóan.
Előzmény:
Gyomaendrőd Város Önkormányzata a Körös-szögi Kistérséghez történő 2008. évi csatlakozást követően 500 Ft/fő lakosonkénti hozzájárulást fizetett, mely összeg fedezte a Társulás keretei között ellátott feladatok költségeit.
2010. évben fogalmazódott meg az a javaslat, hogy célszerű lenne az önkormányzati hozzájárulás megosztásának meghatározására olyan módszert kidolgozni, melynek alapján a hozzájárulás összege minden önkormányzat számára tervezhetővé és elfogadhatóvá válhat.
Szeretném hangsúlyozni, hogy nemcsak Gyomaendrőd számára nem volt egyértelmű a korábbi felosztási forma és módszer, hanem a Kistérségi Iroda is szükségesnek tartotta az önkormányzati hozzájárulást megalapozó dokumentumok és döntések pontosítását.
Ezt követően a Kistérségi Iroda Gazdasági Szervezete kérte a települési önkormányzatok pénzügyes kollégáit közös gondolkodásra, javaslatok kidolgozására. A Kistérségi Iroda tájékoztatása szerint kizárólag Gyomaendrőd reagált a megkeresésre, melyet követően több alkalommal került sor személyes egyeztetésre.
A költségfelosztási javaslatok közül két alternatíva került kiemelésre, egy költségvetés arányos és egy feladat arányos változat. A két megosztási lehetőség közül a Társulási Tanács 2010. április 14-i ülésén az önkormányzatok képviselői a feladat arányos megosztást fogadták el. Ezen verzió lényege, hogy ahol a feladat jelentkezik ott jelenjen meg a nagyobb költség is. A Társulási Tanács ülésére készített előterjesztés hangsúlyozta, hogy mindkét kidolgozott költségviselési verzió azon az elven és számítási metodikán nyugszik, hogy Gyomaendrőd és Hunya települések (ezen két önkormányzatnak nincs társulás által fenntartott intézménye) az igazgatási költségekből minimális terhet viseljenek. Véleményünk szerint joggal várja el az önkormányzat, hogy ha feladatot nem hárít a társulásra, költséget se osszon rá.
A 2010. évi anyagban az igazgatási feladatokhoz kapcsolódó önkormányzati hozzájárulás összege 4.482 E Ft volt, melyből a TITÁN rendszer szerződés szerinti költsége 2.487 E Ft. Az igazgatási feladatok 2010. évben ténylegesen 1.995 E Ft összegű önkormányzati támogatást igényeltek, mely összeg külön tételként nem jelent meg az önkormányzati hozzájárulások összegét meghatározó anyagban.
Ezzel szemben a 2011. évi tervezetben Kistérségi Iroda megnevezéssel 9.791 E Ft összegű költség került lakosságarányosan szétosztásra az önkormányzatok között (a teljes igazgatási költség 12.277 E Ft, amit csökkent a TITÁN program működési költsége, hiszen ezt külön soron, külön tételként fizetnek meg a települések).
Az alábbi kérdéseket és észrevételeket intéztük a Társulási Tanács felé, miután megkaptuk a Kistérségi Irodától a Társulás 2011. évi költségvetési tervéhez készített, önkormányzati hozzájárulásokat bemutató tervezetet:
- Az igazgatási tevékenység konkrétan milyen típusú feladatokat foglal magába?
- Hol érvényesül az az elv, hogy feladatarányosan viseljük a terheket?
- Mi a magyarázata annak, hogy a gazdasági szervezet költségeit intézményekre leosztva határozta meg a társulás, ugyanakkor az igazgatási feladatokat már lakosságarányosan?
- 2010. évben igazgatási feladatok címén nem osztott a társulás költséget Gyomaendrődre, ugyanúgy ahogy a többi településre se, 2011. évben viszont ugyanezen a jogcímen már 3.172 E Ft-ot kellene önkormányzatunknak megfizetni. Gyomaendrőd számára ez elfogadhatatlan és mindenképpen magyarázatot igényel.
- Mi az indoka annak, hogy az igazgatási feladatok költsége az előző évhez képest több mint 5.300 E Ft-tal megnőtt, a működési bevétel 3.000 E Ft-tal lecsökkent és így az igazgatási feladatokhoz történő önkormányzati hozzájárulás összege közel 5-szörösére emelkedett?
- A Kistérségi Iroda költségvetése 2010. évben (eredeti előirányzat) 208.000 E Ft volt, 2011-ben viszont meghaladja a 255.000 E Ft-ot. A növekedés közel 23%. Mi a magyarázata? A Szociális és Gyermekjóléti Intézménynél az előző évhez képest a költségek 7,7%-kal, a Humán Szolgáltató Központnál 6,2%-kal emelkedtek. Ennek hatásaként a Társulás költségvetésén belül jelentősen megnőtt az az arányszám, ami a költségek lakosságarányos megosztásának az alapja.
Véleményünk szerint a 2011. évi önkormányzati hozzájárulás összegét a Kistérség nem a 2010. évben elfogadott módon határozta meg. Amennyiben a 2010. évben megfogalmazott elv érvényesül, azaz Gyomaendrőd és Hunya települések – mivel nincs társulás által fenntartott intézményük – az igazgatási költségekből minimális terhet viseljenek, akkor nem történhetett volna meg, hogy igazgatási feladatok címén több mint 3 millió Ft megfizetését kérik Gyomaendrőd Város Önkormányzatától.
A szakfeladat rend változásából adódóan elfogadja az Önkormányzat, hogy a Gazdasági Szervezet költségei közül kiemelésre kerültek az igazgatási költségek, de mindenképpen az az álláspontunk, hogy ebben az esetben is az igazgatási feladatok költségeit az egyes intézményekre (Szociális és Gyermekjóléti Intézmény, Humán Szolgáltató Központ és Kistérségi Iroda) szükséges ugyanúgy leosztani, mint a gazdasági szervezet költségeit, hiszen a 3 intézmény működtetésével áll az itt elvégzett feladat is szoros összefüggésben. A Kistérség az igazgatási költségeket nem osztotta le a 3 intézményre, majd azt követően lakosság arányosan az egyes településekre, hanem a teljes költséget azonnal ráosztotta a településekre. A Kistérség által javasolt önkormányzati hozzájárulás megosztásának módszerével Gyomaendrőd Városra jutó költség 9.765 E Ft, Gyomaendrőd számítási módszerével a fizetendő hozzájárulás összege 7.500 E Ft.
Döntéshozói vélemények
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság |
A Bizottság a döntési javaslat elfogadását javasolja a Képviselő-testületnek. |
|
"Körös-szögi Kistérség Többcélú Társulása együttműködési kérelme "
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Körös-szögi Kistérség Többcélú Társulása részére a 2011. évi költségvetési rendeletébe betervezett 7.500 E Ft összegű önkormányzati hozzájárulást biztosítja.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal