1. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2011. december 22-i ülésére

Tárgy:   A 2011. évi költségvetési rendelet módosítása
Készítette:   Tóthné Gál Julianna
Előterjesztő:   Várfi András polgármester
Véleményező bizottság:   Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság

 Tisztelt Képviselő-testület!

Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete 2011. II. 15.-i ülésén elfogadta a város 2011. évi költségvetését a 4/2011. (II. 17.) önkormányzati rendeletével, melyet a mellékelt rendelet-tervezet a következőkben módosít.
 
A költségvetés módosítását szükségessé tette:
  • A Képviselő-testület által hozott döntések,
  • Az intézmények saját hatáskörben módosított előirányzatai,
  • Főhatóságoktól, pénzalapoktól meghatározott feladatra juttatott pénzeszközök költségvetési változásai.
 A költségvetési főösszeg 98.446.- E Ft összeggel nőtt.
 
Főbb előirányzat változások a következők:
  • A költségvetési rendeletbe jelen módosítás során került be az államháztartáson kívülről átvett – Szabadság úti Óvoda – óvodai feladat 4 hónapra eső normatív támogatási összege. Még nem került beépítésre a normatív támogatások közé a 2011. október havi normatíva lemondás összege, melynek oka, hogy a kincstár még nem küldte meg az egyeztető táblákat a lemondás összegéről.
  • A központosított támogatások között szerepel a könyvtári érdekeltségnövelő támogatás 495 E Ft-os összege, és a Kis Bálint Általános Iskola részére pályázaton biztosított BMT tanulók oktatásával kapcsolatos feladatokra kapott 570 E Ft.
  • A felhalmozási célú bevételekből átcsoportosításra került a Belvíz VII. beruházáshoz kapcsolódóan 54.482 E Ft összegű támogatás, mely összeg a támogatás tényleges átutalását és a Kincstár értesítését követően kerülhet a központosított támogatások közé. 
  • Az egyéb központi támogatásoknál jelentkezik a költségvetési szerveknél foglalkoztatottak 2011. évi kompenzációjára biztosított összeg, mely a július-október havi bérkompenzáció összegét tartalmazza.
  • A kitüntetési, a sport- és rendezvény alap felhasznált részének a kivezetése megtörtént a megfelelő kiadás nemekre.
  • A tartalékban elhelyezett 7.000 E Ft úszásoktatásra elkülönített összegből január-augusztus hónapokban 3.747 E Ft összeg felhasználása történt, jelen módosítás során a Kis Bálint Ált. Iskola és a Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola szeptember és október hónapot terhelő költségeinek beépítése történt meg, mely kiadások a megfelelő kiadás nemekre előirányzatosításra kerültek.
  • Az 581/2011., és a 616/2011. Gye. Kt. határozat alapján a tartalékban lévő előző évi pályázatokból befolyt pénzeszközökből kivezetésre került a Liget Fürdő részére 25.000 E Ft összegű működési célú pénzeszközátadás.
  • Az 530/2011. Gye.Kt. határozat szerint a Cigány Szervezetek Országos Szervezete részére 876 E Ft működési célú támogatási kölcsönt nyújtottunk, melynek előirányzatosítása megtörtént.
  • A szúnyoggyérítésre elkülönített összegből átcsoportosításra került 1668 E Ft, melyből az 548/2011. Gye. Kt. határozat alapján az 1.628 E Ft-ba kerülő karácsonyi díszkivilágítást, az 558/2011. Gye. Kt. határozat szerint pedig a Csillagpor Művészeti Egyesületnek átadott 40 E Ft-ot finanszíroztuk.  
  • 2011. szeptember 8-án megkaptuk a kompetencia alapú oktatás pályázat végelszámolásához kapcsolódóan a 11.667 E Ft-ot, a városi örökség megőrzése pályázat is lezárult, 5.562 E Ft összeg érkezett a bankszámlánkra. Az ÁROP 1.A.2/A-2008-0213 támogatásból is befolyt a hiányzó 10.684 E Ft, továbbá megérkezett a Könyvtár TIOP és TÁMOP pályázatának elszámolása összesen 11.255 E Ft összegben, mely a tartalékba került az előző évi pályázatokból befolyt összeghez.
  • Megtörtént a 2011. évi népszámlálás pénzügyi elszámolása, mely összességében 8.754 E Ft-ba került, fedezetéül központi szervtől átvett pénzeszköz szolgál.
  • A Városi Alapfokú intézményben a kisértékű tárgyi eszközök előirányzatából átvezetésre került a beruházások közé 480 E Ft, mely 1 db grafikai présgép és 1 db casió digitális elektromos zongora forrásául szolgál.
  • Az intézményeknél a saját bevétel növekedések, továbbá a pályázatokon elnyert támogatási összegek kerültek beépítésre.
  • 2011. december 16-án a hagyománynak megfelelően ismét megrendezésre kerül az idősek városi karácsonya. A lebonyolítással kapcsolatos kiadások fedezetének összegével - 200 E Ft-tal növelésre került a Térségi Szociális Gondozási Központ támogatása, melynek fedezete az egyéb önkormányzati eseti ellátások szakfeladatról biztosított.
  • A Városi Egészségügyi Intézménynél az előirányzatok közé beépítésre került 7.362 E Ft plusz OEP bevétel, melyet a dolgozók külön juttatására kíván fordítani az intézmény vezetése. A Közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII törvény 77. § (1) bekezdése alapján („A közalkalmazottat a munkáltató meghatározott munkateljesítmény eléréséért, illetve átmeneti többletfeladatok – ide nem értve az átirányítást – teljesítéséért a megállapított személyi juttatások előirányzatán belül egyszeri vagy meghatározott időre szóló, havi rendszerességgel fizetett kereset-kiegészítésben részesítheti.” ) teljesítményértékelés után, igazgatói döntésen alapuló, külön juttatásban részesülnek az intézményben dolgozó közalkalmazottak; megköszönve ezzel az egész éves kitartó, áldozatkész munkát. A kiadás forrásaként a 43/1999. Kormány rendelet alapján – az intézményt megillető – OEP-től származó pluszbevétel szolgál.
Kockázati tényezők:
 
Amennyiben a fenti előirányzati tételek nem kerülnek beépítésre a költségvetési rendeletbe, úgy a Képviselő-testület által hozott döntések alapján történő fent felsorolt kifizetéseknek nincs meg a kifizetési jogosultsága. Az eredeti költségvetésbe be nem tervezett kiadások, és azok forrása is beépítésre került a költségvetésbe.
Likviditási szempontból kedvezőtlen, növekvő tendenciájú a kifizetések összege. A likviditási problémák megoldása állandó odafigyelést, a jelentkező kiadások rangsorolását igényli, esetenként késedelmes teljesítéshez vezethet.
 
Előnyök:
A tartalékba került előző évi pályázati támogatások összege fedezetül szolgál az év végéig várható 40-45 millió Ft összegű helyi adó bevétel kiesésnek, valamint részbeni fedezetet nyújt az iparűzési adónál túlfizetéssel rendelkező cég esetleges visszautalási igényére.
Az idősek városi karácsonyának megszervezése a város kulturális életében igen fontos, hisz ezúton is megnyilvánul az idősekre való odafigyelés, az egyedül és családban élő idősek ünnepének meghittebbé tétele mellett.
A közfoglalkoztatás 2011. évi alakulása és a Munkaügyi Központtal való együttműködés számos előnnyel jár az intézményeink vonatkozásában. 2011. évben folyamatos volt a támogatott munkavállalók foglalkoztatása rövid és hosszú távon is, mely foglalkoztatás nagyban hozzájárult az intézmények személyi juttatásai felett történő kedvező gazdálkodásra, a közalkalmazott munkavállalók leterheltségének kompenzálására, ezáltal az ellátási színvonal növelésére.
A bérkompenzáció azon dolgozók 2011. évi bérkiegészítését finanszirozta meg, akiknek a SZJA törvény módosítása alacsonyabb szintű bért eredményezett volna, mint a 2010. évi szint. Ezen összeget az állam megfinanszírozta az önkormányzat és intézményei részére, ezen összeg nem került többletkiadásába az önkormányzatnak.
Az OEP-től származó plusz bevétel fedezetet biztosíthat az egészségügyben dolgozó közalkalmazottak számára igazgatói döntésen alapuló, külön juttatás kifizetésére.
 
Hátrányok:
Amennyiben a módosítás során jelentkező előirányzatok nem kerülnek beépítésre, úgy  intézményeink finanszírozásában jelentős túlfinanszírozás mutatkozhat, melyet az intézmény saját erejéből nem lenne képes megoldani.
Amennyiben a közfoglalkoztatás nem vált volna lehetővé intézményeink részére, úgy az eredeti költségvetés szerinti személyi juttatások feletti gazdálkodás nem lett volna biztosított.
Amennyiben a városi karácsony nem kerülhetne megrendezésre, úgy megszakadna egy mostanra hagyománnyá vált városi rendezvény, mely sok egyedülálló résztvevő idős esetében az egyetlen karácsonyi ünneplést jelenti.
Az önkormányzat egyre csökkenő bevételei nem teszik lehetővé, hogy egységesen minden közalkalmazott és köztisztviselő részesüljön egész éves munkája elismeréseként külön juttatásban.
 
A mellékelt indoklás a költségvetési rendelet módosításáról részletesen tartalmazza a bevételi és kiadási előirányzatok változásait, azt követen a változások beépítésre kerültek a költségvetési rendeletbe IV. előirányzat változás címén.
 
Kérem a T. Képviselő-testületet, hogy a költségvetési rendelet módosítását elfogadni szíveskedjen.

Döntéshozói vélemények

Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság  

A Bizottság javasolja a T. Képviselő-testületnek a költségvetési rendelet módosításának elfogadását.

 
Döntési javaslat

"A 2011. évi költségvetési rendelet módosítása"

Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: Költségvetés, zárszámadás
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.

TERVEZET
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének
..…/2011. (………..) önkormányzati rendelete
a 2011. évi költségvetésről szóló 4/2011. (II.  17.) önkormányzati rendelet módosításáról
 
Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. Törvény 65. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
 1. § A 2011. évi költségvetésről szóló 4/2011. (II. 17.) önkormányzati rendelet (továbbiakban: ÖR.) 2. §-ában szereplő bevételek főösszege  4.360.048.-E Ft-ra módosul, részletezve a 2. melléklet szerint.
2. § Az ÖR.  3. §-ában meghatározott működési kiadások előirányzata 2.552.300.-E Ft-ra változik, részletezve a 3. mellékletben.
3. § Az ÖR. 4. §-ában előirányzott önkormányzati felújítási kiadások főösszege 81.666.-E Ft-ra módosul, részletezve a 4. melléklet szerint.
4. § Az ÖR. 5. §-ában előirányzott önkormányzati fejlesztési és egyéb kiadások főösszege 913.554.- E Ft-ra, ezen belül az Önkormányzat által kijelölt felhalmozási kiadás 464.088.- E Ft-ra, a felhalmozási célú pénzeszköz átadás 30.941.-E Ft-ra, a felhalmozás egyéb kiadásai 418.525.-E Ft-ra módosul. A módosításokat feladatonként az 5. melléklet részletezi
5. § Az ÖR. 6. §-a szerint az önkormányzati tartalék összege 812.528.-E Ft-ra változik, a tartalék részletezését a 6. melléklet tartalmazza.
6. § A Kis Bálint Általános Iskolánál 1 fő óvodapedagógus csökkenés, a Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskolánál 1 fő óvodapedagógus növekedés történt 2011. szeptember 1.-től a Csárdaszállási telephely feladat átszervezése miatt, melyet a 13. melléklet mutat.
    
Záró rendelkezések
 

7. § Ez a rendelet a kihirdetés napját követő napon lép hatályba.


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe