4. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2012. január 18-i ülésére

Tárgy:   Gyomaendrőd város köznevelési feladat-rendszerének tárgyalása
Készítette:   Tóthné Rojik Edit
Előterjesztő:   Várfi András polgármester
Véleményező bizottság:   Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság, Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Bizottság Elnöki Munkacsoport

Tisztelt Képviselő-testület! 

Az Országgyűlés 2011. december 19-i ülésnapján elfogadta a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvényt (Röviden: T).
A hatályba lépő rendelkezések alapján a törvény 2012. szeptember 1-jén lép hatályba, de a legtöbb intézkedés késleltetve illetve fokozatosan kerül bevezetésre, az alábbiak alapján:
2013. január 1.
 
 
 
Magyarázó rész
időpont
- Ekkortól kerülnek főszabály szerint állami fenntartásba a köznevelési intézmények
 
- a feladatellátás átvállalható köznevelési szerződés alapján
 
-       az állam gondoskodik – az óvoda kivételével – az alapfeladatokról (T 74.§)
 
 
-           -    a települési önkormányzat az államtól köznevelési szerződéssel átveheti az általános iskolai, középiskolai nevelést-oktatást, kollégiumi ellátást, alapfokú művészetoktatást, az SNI gyermekek nevelését-oktatást, akik nem foglalkoztathatók együtt a többi gyermekkel valamint gondoskodik az átvett feladat tekintetében a felnőttoktatás megszervezéséről (T 75.§)
-           -     a települési önkormányzat vállalja  az alkalmazottak illetményén és járulékán kívül jelentkező összes működési költség saját forrásból történő finanszírozást, épület állagmegóvását (T 76.§)
-2013/2014-es szorgalmi évtől
 
 
- az önkormányzatnak 2013. május 31. napjáig döntést kell hozni a feladat átvétellel kapcsolatban (T 84.§ (7))
- Hatályba lépnek a szakszolgálatokkal kapcsolatos változások.
 
-    ez a feladatellátás ( Gyomaendrőd esetében nevelési tanácsadás és logopédiai ellátás) nem vehető át az államtól (T 74.§)
 
- Ekkortól érvényesek a tankötelezettségre vonatkozó szabályok.
-    tanköteles az a gyermek, aki az adott év augusztus 31. napjáig betölti a 6. életévét (T 45.§)
 
 
 
2013. szeptember 1.
Magyarázó rész
Ekkortól lép életbe:
- az általános iskolában 16 óráig szervezendő foglalkozások,
- a pedagógus életpálya-modell,
- a pedagógusok új típusú munkaidő-számítása
- a pedagógusok magasabb bérezése.
 
- Indulnak a köznevelési Híd-programok.
- Ekkortól érvényesek az új csoport- és osztálylétszámok és tanulói óraszámok.
- Bevezetésre kerül általános iskolában felmenő rendszerben az erkölcstan és a helyette választható hittan.
- Hatályba lépnek az intézményvezetők létszáma és óraszámai.
- Ekkortól kell nyolc gyermek esetén a szülők kérésére óvodát vagy alsó tagozatot szervezni a kistelepüléseken.
- Ekkortól hatályos a nevelő-oktató munkát közvetlenül segítők létszámára vonatkozó melléklet.
A köznevelési rendszer finanszírozását az állami költségvetés és a fenntartó hozzájárulása biztosítja. (T 88.§)
Az állami költségvetési törvény határozza meg annak a támogatásnak az összegét, mely biztosítja a fenntartó részére az ingyenes tankönyvellátást, illetve a gyermekek kedvezményes étkeztetésének megszervezését (T 89.§)
 
2014. szeptember 1.
Magyarázó rész
időpont
3 éves kortól kötelező az óvodába járás
Abban az évben, mikor a gyermek augusztus 31. napjáig betölti a 3 életévet a nevelési év kezdő napjától legalább napi 4 óra óvodai foglalkozáson, vesz részt (T 8.§)
Az óvodai feladatellátás átszervezéséről az önkormányzatnak 2013. május 31. napjáig döntést kell hozni (T 84.§ (7))
A nemzeti köznevelési törvény ismeretében illetve a városban lévő intézmények helyzetét ismerve a Képviselő-testületnek ki kell alakítani a nevelési-oktatási feladat ellátással kapcsolatos és annak helyére (épületátadás) vonatkozó elképzelését. A Képviselő-testület december hónapban több alkalommal tárgyalta a város nevelési-oktatási helyzetének kérdését és azt az elképzelést fogalmazta meg, hogy az oktatás az állam feladata legyen az óvodai nevelés pedig az önkormányzati fenntartású családsegítő központtal közös költségvetési intézményként végezze feladatellátását. A fentiek alapján az alábbi alternatívákból választva kell meghatározni a város köznevelési feladatellátását:
 
I.
 Óvodai nevelés
Jelenleg
- közhasznúsági szerződés alapján
az endrődi városrészen 3 óvoda (a Blaha úti óvoda vezetője jelezet, hogy az óvodai feladatellátást visszaadja 2012. július1. napjától
a gyomai városrészen 2 óvoda működik
- Önkormányzati fenntartásban lévő óvoda
a Kis Bálin Általános Iskola Kossuth úti - Százszorszép Óvodaóvodája
- Intézményi Társulás fenntartásban lévő óvoda
a Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola óvodája a Szabadság úti - Napsugár Óvoda.
 
A decemberi ülésen megfogalmazódott a kimutatott csökkenő gyermeklétszám, és a képviselő-testülethez érkező kérelmek alapján, hogy a városban az óvodák többsége szabad férőhellyel rendelkezik, melyből adódóan fenntartási nehézségek jelentkeztek és jelentkeznek (Tulipános Óvoda, Blaha úti Óvoda, Jókai úti Óvoda).
 
Térségi Humánsegítő Szolgálat
Jelenleg a Térségi Humánsegítő Szolgálat törzskönyvi nyilvántartás alapján – szociális intézmény, feladatellátása alapján
-          pedagógiai szakszolgálatot: nevelési tanácsadás és logopédiai ellátást, valamint
-          szociális ellátást: családsegítés, gyermekjóléti szolgáltatás, valamint gyermekjóléti és gyermekvédelmi bentlakásos ellátás - önálló helyettes szülői ellátást biztosít. 
A nemzeti köznevelési törvény alapján a pedagógiai szakszolgálat fenntartásáról az állam gondoskodik, melyet a települési önkormányzat nem vehet át köznevelési szerződéssel (T 74.§ (4)).
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13.§ (1) bekezdés 8. pontja alapján az önkormányzatok által biztosítható közfeladat a szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatások és ellátása.
Az említett jogszabályok alapján a Térségi Humánsegítő Szolgálat
- szociális ellátást biztosító feladatait (családsegítés, gyermekjóléti szolgáltatás, valamint gyermekjóléti és gyermekvédelmi bentlakásos ellátás - önálló helyettes szülői ellátás biztosítása) és
- az óvodai nevelés feladat ellátását egy költségvetési szervként lenne célszerű összekapcsolni.
 
A) alternatíva
Előnyök
Hátrányok
Átszervezés időpontja
Az általános iskolák fenntartásáról az állam gondoskodik és az óvodai nevelés leválik az intézményektől.
A Térségi Humánsegítő Szolgálattal közös költségvetési intézményként működik tovább az alábbi feladatok ellátásával:
a)
 Térségi Humánsegítő Szolgálat –szociális és nevelési feladatot lát el:
1. Szociális feladat ellátása:
- családsegítés,
- gyermekjóléti szolgáltatás,
- gyermekjóléti és gyermekvédelmi bentlakásos ellátás - önálló helyettes szülői ellátás
2. Óvodai nevelési feladat ellátása:
- Szabadság úti óvoda,  
- Tulpiános és Blaha úti óvoda összevonva Blaha úton,
- Kossuth úti óvoda
- Jókai úti óvoda működtetése telephelyekkel
b)
Selyem Úti és a Vásártéri Óvoda a továbbiakban is közhasznúsági szerződés keretében látja el az óvodai nevelést
 
 
 
 
 
 
 
 
 
- intézményi társulás keretében társulási normatíva igényelhető
 
 
 
 
 
 
 
 
 
- megszűnik a vállalkozásban lévő óvodák bérleti díj fizetése (Blaha, Jókai és Tulipános)
- a Tulipános gyermekeket iskola járattal be kell hordani a Blaha útra
- értékesíthető a Tulipános Óvoda épülete (Polyákhalmi út 1.)
- a vállalkozási formában lévő óvodák átvételének költségei
 
 
 
 
- biztosítani kell az önkormányzati kiegészítő támogatást a két vállalkozói óvodának
 
2013. május 31.
 
B) alternatív
 
 
 
az önkormányzat köznevelési szerződéssel átvállalja a két általános iskola fenntartását
 
- a városnak megmarad a hagyományokkal rendelkező két iskolája
- társulási normatíva igényelhető
- fel kell vállalni az intézmények működéséhez szükséges fenntartói hozzájárulás biztosítását
- biztosítani kell az önkormányzati kiegészítő támogatást a két vállalkozói óvodának
- megszűnik a vállalkozásban lévő óvodák bérleti díj fizetése (Blaha, Jókai és Tulipános)
- a Tulipános gyermekeket iskola járattal be kell hordani a Blaha útra
- értékesíthető a Tulipános Óvoda épülete (Polyákhalmi út 1.)
- a vállalkozási formában lévő óvodák átvételének költségei
2013. május 31.
az endrődi részen a Rózsahegyi iskolához csatolja a Blaha és a Tulipános Óvoda feladat ellátást úgy, hogy a Blaha úti egységben és a Szabadság úti egységbe alakítja ki az óvodai feladatellátás helyszíneit
a Selyem úti óvoda a továbbiakban is közhasznúsági szerződés keretében látja el az óvodai nevelést
a gyomai városrészen a Kis Bálint iskolához kapcsolja a Jókai úti óvodát és az iskola két telephellyel (Kossuth út és Jókai út) működne
a Vásártéri Óvoda a továbbiakban is közhasznúsági szerződés keretében látja el az óvodai nevelést
 
 
C) alternatíva
 
 
 
- az általános iskolai feladatellátás az állam feladata lesz (a speciális tagozat épületéből a feladat ellátás átcsoportosítható)
- nem kell vállalni az intézmények működéséhez szükséges fenntartói hozzájárulás biztosítását
 
- a városnak nem lesz saját fenntartású iskolája
- értékesíthető, bérbe adható a jelenleg üresen álló Jókai út 6. szám alatti iskolaépület valamint a Fő út 81/2. szám alatti iskolaépület
2013. május 31.
- Napsugár Óvoda intézményi fenntartású marad, és hozzá kapcsolódik a Tulpiános, Blaha, Kossuth és Jókai Óvoda működtetése telephelyekkel
- társulási normatíva igényelhető
- megszűnik a vállalkozásban lévő óvodák bérleti díj fizetése (Blaha, Jókai és Tulipános)
- a Tulipános gyermekeket iskola járattal be kell hordani a Blaha útra
- értékesíthető, bérbe adható a Tulipános Óvoda épülete (Polyákhalmi út 1.)
- a vállalkozási formában lévő óvodák átvételének költségei
 
- a Selyem Úti és a Vásártéri Óvoda a továbbiakban is közhasznúsági szerződés keretében látja el az óvodai nevelést
 
- biztosítani kell az önkormányzati kiegészítő támogatást a két vállalkozói óvodának
 
 
 
II.
 Középiskolai nevelés és oktatás
Jelenleg a városban egy középiskola működik Önkormányzati fenntartásban
-          Kner Imre Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
A középiskolai fenntartói átvállalása szorosan összetartozik a középiskolai kollégiumi nevelés fenntartói átvállalásával, mert a tanulólétszám alakulását a kollégiumi férőhely biztosítása pozitívan befolyásolja.
 
Kollégiumi nevelés
Jelenleg a városban két intézmény lát el kollégiumi ellátást
-          Rózsahegyi Kálmán Ált. Iskola
-          Kner Imre Gimnázium  
A két kollégiumi ellátást akkor érdemes átvállalni, ha a jelenlegi általános iskolai és középiskolai nevelési és oktatási feladatok átvállalásra kerülnek.
A) alternatíva
 
 
 
az önkormányzat nem vállalja át az általános iskolai és a középiskolai fenntartását és a jelenleg hozzátartozó kollégiumi ellátást
 
- értékesíthető, bérbe adható a jelenleg üresen álló Hősök útja 41. szám alatti iskolaépület
2013. május 31.
B) alternatíva
 
 
 
az önkormányzat köznevelési szerződéssel átvállalja csak az általános iskola fenntartását és a jelenleg hozzátartozó kollégiumi ellátást
 
- az általános iskola fogadni tudja a kollégiumi ellátás biztosításával a szociálisan rászorult, illetve külterületeken élő gyermekeket
- fel kell vállalni az intézmények működéséhez szükséges fenntartói hozzájárulás biztosítását
 
2013. május 31.
 
C) alternatíva
 
 
 
az önkormányzat köznevelési szerződéssel átvállalja csak a középiskolai fenntartását és a jelenleg hozzátartozó kollégiumi ellátást
- a középiskola fogadni tudja a kollégiumi ellátás biztosításával a vidéki tanulók felvételét – pozitívum a felvételinél
- fel kell vállalni az intézmények működéséhez szükséges fenntartói hozzájárulás biztosítását
 
2013. május 31.
 
D) alternatíva
 
 
 
az önkormányzat köznevelési szerződéssel átvállalja az általános iskolai és a középiskolai fenntartását és a jelenleg hozzátartozó kollégiumi ellátást
- az általános iskola fogadni tudja a kollégiumi ellátás biztosításával a szociálisan rászorult, illetve külterületeken élő gyermekeket
- a középiskola fogadni tudja a kollégiumi ellátás biztosításával a vidéki tanulók felvételét – pozitívum a felvételinél
- fel kell vállalni az intézmények működéséhez szükséges fenntartói hozzájárulás biztosítását
 
2013. május 31.
 
III.
Alapfokú Művészetoktatás
Jelenleg a Városi Alapfokú Művészetoktatási Intézmény látja el a városban a művészeti képzést. Az elmúlt években csökkenő gyermeklétszám mellett is tartani tudta az intézmény a szakmai színvonalát. A képzések nagy százalékban a telephelyeken valósulnak meg, nem pedig a székhelyen. Ez annak köszönhető, hogy a Kisréti úton lévő székhely kieső, távoli települési részen van. Az intézmény 2007/2008-as szorgalmi évben minősítési eljárás lefolytatását követően „Kiváló minősítés”-ben részesült, mely során jogosult a teljes állami normatívára. Az intézménynek 2012/2013-as szorgalmi évben újra le kell folytatni a minősítési eljárást, és azon kiváló minősítést kell szereznie ahhoz, hogy jogosult legyen az állami normatíva igénylésére.
 A székhely és a telephely módosítása során az intézménynek soron kívüli minősítési eljárást kell lefolytatni.
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 413/2011. (VI.30.) számú határozata alapján határozott időre - 2011. augusztus 15. napjától 2012. augusztus 15. napjáig – Hevesi Nagy Anikót bízta meg az intézmény vezetésével és a köznevelési törvény ismeretében az intézményvezetői állás 2012. januári hónapban történő újbóli kiírásáról döntött.
A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 74. § -a alapján 2013. január 1. napjától kerül át az állam fenntartói körébe a művészetoktatás, tehát a jelen jogszabályok értelmében a művészeti iskola intézményvezetői állásáról a képviselő-testületnek kell döntenie. A 413/2011 (VI.30.) számú határozat alapján az intézményvezetői állásra a pályázati kiírás megtörtént, 2012. január 10. napján a jogszabályi előírásoknak megfelelően.
 
A) alternatíva
 
 
 
az önkormányzat nem vállalja fel az alapfokú művészetoktatás fenntartását
 
 
2013. május 31.
 
B) alternatíva
 
 
 
az önkormányzat köznevelési szerződéssel átvállalja az alapfokú művészetoktatás fenntartását
 
- fel kell vállalni az intézmény működéséhez szükséges fenntartói hozzájárulás biztosítását
- a minősítési eljárás költségeit biztosítani kell
 
2013. május 31.
 
Kérem a tisztelt Képviselő- testületet, hogy az előterjesztést ismerje meg és az alternatívákból kiválasztva, hozza meg döntését.

 


Döntéshozói vélemények

Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  

A Bizottság megismerte Gyomaendrőd város köznevelési feladatrendszerének áttekintéséről szóló előterjesztést, valamint javasolja, hogy a februári Képviselő-testületi ülésre kerüljön kidolgozásra, a város tervezett oktatás szerkezetének bemutatása, tekintettel az Önkormányzat által fenntartani kívánt intézményszerkezetre, feladatellátásokra, vezetői megbízatásra, a feladat-ellátásához szükséges vagyontárgyakra.
Továbbá a Bizottság javasolja, a Képviselő-testületnek, hogy az alapfeladat átvállalására ne kössön köznevelési szerződést.

 

 
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság  

A Bizottság megismerte Gyomaendrőd város köznevelési feladatrendszerének áttekintéséről szóló előterjesztést, valamint javasolja, hogy a februári Képviselő-testületi ülésre kerüljön kidolgozásra, a város tervezett oktatás szerkezetének bemutatása, tekintettel az Önkormányzat által fenntartani kívánt intézményszerkezetre, feladatellátásokra, vezetői megbízatásra, a feladat-ellátásához szükséges vagyontárgyakra.
Továbbá a Bizottság javasolja, a Képviselő-testületnek, hogy az alapfeladat átvállalására ne kössön köznevelési szerződést.

 

 
Döntési javaslat

"Gyomaendrőd város köznevelési feladat-rendszerének tárgyalása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Intézményirányítás
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

  Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottsága javasolja Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő- testületének, hogy az alábbiak szerint fogadja el az alábbi döntési javaslatot:

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete az alábbiak szerint határozza meg 2013. január 1. napjától Gyomaendrőd Város köznevelési koncepcióját
 
Az előterjesztés I. pontja alapján az óvodai nevelés és Térségi Humánsegítő Szolgálat feladat ellátásában az alábbiak alapján fogalmazza meg döntését:       ………….. alternatíva
 
Az előterjesztés II. pontja alapján a középiskolai nevelés és oktatás valamint a kollégiumi nevelés feladat ellátásában az alábbiak alapján fogalmazza meg döntését:       ………….. alternatíva
 
Az előterjesztés III. pontja alapján az Alapfokú Művészetoktatás feladat ellátásában az alábbiak alapján fogalmazza meg döntését:       ………….. alternatíva
 
 
 

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -

« Vissza
Vissza a főmenübe