2012. január 26-i ülésére
Tárgy: | A Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/1991. (IX. 19.) önkormányzati rendelet módosítása | |
Készítette: | Megyeri László aljegyző | |
Előterjesztő: | Dr. Csorba Csaba jegyző | |
Véleményező bizottság: | Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
A Képviselő-testület decemberi ülésén Arnóczi István János képviselő indítványozta, hogy a Képviselő-testületi ülések hatékonyságának javítása, a hosszú, monológikus és vég nélküli hozzászólások mederben tartása érdekében az SzMSz módosításával szabjon keretet a különböző típusú hozzászólásoknak. Ennek a munkának az előkészítésére felkérte az Ügyrendi Bizottságot, illetve kérte a tisztségviselők aktív közreműködését az új szabályozás kidolgozására. Arnóczi képviselő úr kérte, hogy az új szabályozási-javaslat a januári ülésre kerüljön beterjesztésre.
Már a decemberi ülésen adott válaszában jelezte Dr. Csorba Csaba jegyző, hogy a négy éve üzemszerűen használt ülésvezetést és szavazást támogató Mikrovoks-EDtR rendszer alkalmas lehet a szabályozás gyakorlati megvalósítására. A polgármester ülésvezetését nagymértékben tudja segíteni a gépi rendszer azzal, hogy az SzMSz szabályai beállíthatók a gépi rendszerben, amely eseményvezérelt módon segíti az ülésvezetőt (polgármestert, illetve bizottsági ülésen az elnököt) időkorlátokat megszegő felszólalók figyelmeztetésére, nagyon szigorú szabályozás esetében a szó megvonására is. Ez pl. a gyakorlatban úgy valósul meg, hogy az időtúllépést figyelmeztető gong hangja után még ad - a szabályozás szerinti további szólási időt - majd ezt követően a mikrofon automatikus kikapcsolásával 'megvonja a szót'.
Más önkormányzatok ezirányú gyakorlatát tanulmányozva az tapasztaltuk, hogy széles körben van igény a hozzászólások idejének ésszerű határok között tartására. Nagyon változatos a kép a liberálisabbtól a nagyon mélyen struktúrált, szigorú szabályokig.
Készítettünk egy statisztikát is az eddigi leghosszabb, a 2011. novemberi nyilvános ülésről. Az állapítható meg, hogy a hozzászólások általában rövid ideig tartanak, ritkán lépik túl a 2-3 percet. Tény, hogy nagyon sok a mért felszólalások darabszáma, vagyis a képviselők többször is hozzászólnak egy napirenden belül. Szintén tapasztalati tény, hogy a nem mért idő (ülésvezetés, egyéb hozzászólások, szünet, stb.) összességében annyi időt visz el, mint az összes mért felszólalás.
A SzMSz módosításának előkészítése során figyelembe vettük a képviselői indítványban elhangzottak mellett, a jelenlegi szabályozásunkat és az eddig kialakult gyakorlatot is.
A fentiekre figyelemmel a következő rendelet módosítást terjesztem be megalkotásra.
TERVEZET
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének
…/2011. (….) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/1991. (IX. 19.) önkormányzati rendelet módosításáról
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 18. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazása alapján az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.
1. § A Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/1991. (IX. 19.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: SZMSZ) 16-17. § helyébe a következő rendelkezés lép.
„16. § (1) A polgármester (továbbiakban: ülésvezető) feladatai az ülés vezetésével kapcsolatban:
a) a Képviselő-testület összehívása törvényességének és az ülés határozatképességének a megállapítása,
b) a jegyzökönyv két hitelesítőjének kijelölése,
c) tájékoztatás adás a lejárt határidejű döntések végrehajtásáról, az előző ülésen elhangzott bejelentések nyomán tett intézkedésekről, valamint a legutóbbi testületi ülés óta tett intézkedésekről,
d) napirendek előtti felszólalás biztosítása az alpolgármester és bizottsági elnökök részére a két ülés közötti fontosabb eseményekről szóló tájékoztatásuk előadásához és a Képviselő-testület tagjainak közérdekű kérdések és interpellációk felvetéséhez; továbbá ünnepi, díjátadási és önkormányzati érdeket szolgáló protokolláris esetekben más jelenlévő személynek,
e) az ülés napirend-tervezetének beterjesztése és szavazásra bocsájtása,
f) napirendi pontonként a vita megnyitása, irányítása, lezárása, valamint a határozatképesség folyamatos figyelemmel kísérése,
g) napirendi pontonként a határozati javaslatok szavazásra bocsátása, valamint a szavazás eredményének megállapítása,
h) az ülés zavartalan rendjének fenntartása, melynek keretében:
ha) figyelmezteti azt, aki eltér a tárgyalt témától, a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a magatartása,
hb) rendre utasítja azt, aki a Képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít,
hc) ismétlődő rendzavarás esetén - a települési képviselő kivételével - a terem elhagyására kötelezheti a rendbontót,
hd) felfüggeszti az ülést legfeljebb 30 percre ha tartós rendzavarás, állandó lárma az ülés szabályszerű menetét lehetővé tevő körülmények megszüntetésére alkalmazott figyelmeztetés nem vezetett eredményre;
he)ismételt rendzavarás estén berekeszti az ülést.
i) a napirendek lezárása előtt hozzászólási jogot adhat a nem tanácskozási joggal jelenlévők számára,
j) biztosítja a képviselők interpellációs jogának gyakorlását,
k) berekeszti az ülést.
(2) Az ülés napirend-tervezetéről a Képviselő-testület vita nélkül határoz.
(3) Az ülés napirendi pontja egy alkalommal elnapolható. Az elnapolás iránti javaslatot indokolni kell. Az elnapolást elrendelő Képviselő-testületi határozatban konkrét naptári napban kell megjelöli az elnapolás határidejét.
(4) Sürgősségi indítvány tárgyalásáról a Képviselő-testület vita nélkül dönt.
(5) Ha a Képviselő-testület nem ad helyt sürgősségi indítványnak, úgy az ügyet egyszerű napirendi javaslatként kezeli, s a napirendek meghatározásakor dönti el napirendi sorrendiségét.
(6) Az ülésvezető minden előterjesztés felett külön nyit vitát, de javasolhatja egyes napirendi pontok összevont tárgyalását is. Összevont napirendek tárgyalása esetén a határozathozatal külön történik.
17. § (1) Az ülésvezető minden előterjesztés és azzal kapcsolatos határozati javaslat felett külön-külön nyit vitát melynek keretében:
a) Megadja a szót az előterjesztést véleményező bizottság elnökének a napirend rövid ismertetésére a bizottság állásfoglalásának, döntési javaslatának ismertetésére.
b) Lehetőséget biztosít az téma előadójának arra, hogy a vita előtt szükség szerint szóban kiegészíthesse, módosíthassa, visszavonhassa a döntési javaslatát. Ez esetben a módosított, kiegészített döntési javaslat minősül az eredeti előterjesztői döntésjavaslatnak.
b) Biztosítja, hogy a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhessenek az előadóhoz, amelyekre a vita előtt válaszolni kell,
c) Mindaddig fenntartja a vita lehetőségét, amíg a hozzászólásra jelentkező képviselők és tanácskozási joggal résztvevők között van olyan, aki a napirendi ponttal kapcsolatban érdemben még nem nyilvánított véleményt, ennek hiányában lezárhatja a vitát.
d) A vita lezárása után összefoglalja az elhangzottak lényegét, biztosíthat zárszót a napirend előadója részére is.
e) Ismerteti a vitában megfogalmazódott döntési javaslatok szövegét, azokat szavazásra bocsátja, majd lezárja a napirendet.
(2) A hozzászólás joga előbb a képviselőket, majd a tanácskozási joggal meghívottakat illeti meg.
(3) Felszólalásra a tárgyban érintett bizottság elnökének és a képviselőknek a jelentkezés sorrendjében, a tanácskozási joggal megjelenteknek az általa megállapított sorrendben az ülésvezető adja meg a szót.
(4) Napirendi pontokon belül az egyes képviselőknek és tanácskozási joggal meghívottaknak biztosított első felszólalás időkerete 3 perc, míg minden további felszólalás időkerete 2 perc. Az időkeretek alkalmanként maximum fél perccel léphetők túl. Az időtúllépés végén - gépi ülésvezetés esetén - a mikrofon hangja is kikapcsolható.
(5) A (4) bekezdésben foglalt első felszólalás időkorlátjának mértéke a tisztségviselők - ide nem értve az ülésvezetéssel, vagy törvényességi észrevétellel kapcsolatos felszólalást - és bizottság elnökök részére 5 perc.
(6) A napirendi ponthoz hozzászólásra jelentkező állampolgárnak az ülésvezető adhatja meg a szót legfeljebb 3 perc időtartamra.”
Záró rendelkezések
2. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, és a hatályba lépését követő napon hatályát veszti.
Döntési javaslat
"A Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/1991. (IX. 19.) önkormányzati rendelet módosítása"
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: Rendelet alkotás, szabályozás
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
TERVEZET
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testületének
…/2011. (….) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/1991. (IX. 19.) önkormányzati rendelet módosításáról
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 18. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazása alapján az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el.
1. § A Képviselő-testület és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/1991. (IX. 19.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: SZMSZ) 16-17. § helyébe a következő rendelkezés lép.
„16. § (1) A polgármester (továbbiakban: ülésvezető) feladatai az ülés vezetésével kapcsolatban:
a) a Képviselő-testület összehívása törvényességének és az ülés határozatképességének a megállapítása,
b) a jegyzökönyv két hitelesítőjének kijelölése,
c) tájékoztatás adás a lejárt határidejű döntések végrehajtásáról, az előző ülésen elhangzott bejelentések nyomán tett intézkedésekről, valamint a legutóbbi testületi ülés óta tett intézkedésekről,
d) napirendek előtti felszólalás biztosítása az alpolgármester és bizottsági elnökök részére a két ülés közötti fontosabb eseményekről szóló tájékoztatásuk előadásához és a Képviselő-testület tagjainak közérdekű kérdések és interpellációk felvetéséhez; továbbá ünnepi, díjátadási és önkormányzati érdeket szolgáló protokolláris esetekben más jelenlévő személynek,
e) az ülés napirend-tervezetének beterjesztése és szavazásra bocsájtása,
f) napirendi pontonként a vita megnyitása, irányítása, lezárása, valamint a határozatképesség folyamatos figyelemmel kísérése,
g) napirendi pontonként a határozati javaslatok szavazásra bocsátása, valamint a szavazás eredményének megállapítása,
h) az ülés zavartalan rendjének fenntartása, melynek keretében:
ha) figyelmezteti azt, aki eltér a tárgyalt témától, a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a magatartása,
hb) rendre utasítja azt, aki a Képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít,
hc) ismétlődő rendzavarás esetén - a települési képviselő kivételével - a terem elhagyására kötelezheti a rendbontót,
hd) felfüggeszti az ülést legfeljebb 30 percre ha tartós rendzavarás, állandó lárma az ülés szabályszerű menetét lehetővé tevő körülmények megszüntetésére alkalmazott figyelmeztetés nem vezetett eredményre;
he)ismételt rendzavarás estén berekeszti az ülést.
i) a napirendek lezárása előtt hozzászólási jogot adhat a nem tanácskozási joggal jelenlévők számára,
j) biztosítja a képviselők interpellációs jogának gyakorlását,
k) berekeszti az ülést.
(2) Az ülés napirend-tervezetéről a Képviselő-testület vita nélkül határoz.
(3) Az ülés napirendi pontja egy alkalommal elnapolható. Az elnapolás iránti javaslatot indokolni kell. Az elnapolást elrendelő Képviselő-testületi határozatban konkrét naptári napban kell megjelöli az elnapolás határidejét.
(4) Sürgősségi indítvány tárgyalásáról a Képviselő-testület vita nélkül dönt.
(5) Ha a Képviselő-testület nem ad helyt sürgősségi indítványnak, úgy az ügyet egyszerű napirendi javaslatként kezeli, s a napirendek meghatározásakor dönti el napirendi sorrendiségét.
(6) Az ülésvezető minden előterjesztés felett külön nyit vitát, de javasolhatja egyes napirendi pontok összevont tárgyalását is. Összevont napirendek tárgyalása esetén a határozathozatal külön történik.
17. § (1) Az ülésvezető minden előterjesztés és azzal kapcsolatos határozati javaslat felett külön-külön nyit vitát melynek keretében:
a) Megadja a szót az előterjesztést véleményező bizottság elnökének a napirend rövid ismertetésére a bizottság állásfoglalásának, döntési javaslatának ismertetésére.
b) Lehetőséget biztosít az téma előadójának arra, hogy a vita előtt szükség szerint szóban kiegészíthesse, módosíthassa, visszavonhassa a döntési javaslatát. Ez esetben a módosított, kiegészített döntési javaslat minősül az eredeti előterjesztői döntésjavaslatnak.
b) Biztosítja, hogy a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhessenek az előadóhoz, amelyekre a vita előtt válaszolni kell,
c) Mindaddig fenntartja a vita lehetőségét, amíg a hozzászólásra jelentkező képviselők és tanácskozási joggal résztvevők között van olyan, aki a napirendi ponttal kapcsolatban érdemben még nem nyilvánított véleményt, ennek hiányában lezárhatja a vitát.
d) A vita lezárása után összefoglalja az elhangzottak lényegét, biztosíthat zárszót a napirend előadója részére is.
e) Ismerteti a vitában megfogalmazódott döntési javaslatok szövegét, azokat szavazásra bocsátja, majd lezárja a napirendet.
(2) A hozzászólás joga előbb a képviselőket, majd a tanácskozási joggal meghívottakat illeti meg.
(3) Felszólalásra a tárgyban érintett bizottság elnökének és a képviselőknek a jelentkezés sorrendjében, a tanácskozási joggal megjelenteknek az általa megállapított sorrendben az ülésvezető adja meg a szót.
(4) Napirendi pontokon belül az egyes képviselőknek és tanácskozási joggal meghívottaknak biztosított első felszólalás időkerete 3 perc, míg minden további felszólalás időkerete 2 perc. Az időkeretek alkalmanként maximum fél perccel léphetők túl. Az időtúllépés végén - gépi ülésvezetés esetén - a mikrofon hangja is kikapcsolható.
(5) A (4) bekezdésben foglalt első felszólalás időkorlátjának mértéke a tisztségviselők - ide nem értve az ülésvezetéssel, vagy törvényességi észrevétellel kapcsolatos felszólalást - és bizottság elnökök részére 5 perc.
(6) A napirendi ponthoz hozzászólásra jelentkező állampolgárnak az ülésvezető adhatja meg a szót legfeljebb 3 perc időtartamra.”
Záró rendelkezések
2. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, és a hatályba lépését követő napon hatályát veszti.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -