6. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2012. január 26-i ülésére
2012. január 26-i ülésére
Tárgy: | Gyomaendrőd város köznevelési feladat-rendszerének tárgyalása | |
Készítette: | Tóthné Rojik Edit | |
Előterjesztő: | Várfi András polgármester | |
Véleményező bizottság: | Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság, Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Bizottság Elnöki Munkacsoport |
Tisztelt Képviselő-testület!
Az Országgyűlés 2011. december 19-i ülésnapján elfogadta a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvényt (Röviden: T).
A hatályba lépő rendelkezések alapján a törvény 2012. szeptember 1-jén lép hatályba, de a legtöbb intézkedés késleltetve illetve fokozatosan kerül bevezetésre, az alábbiak alapján:
2013. január 1.
|
|
|
|
Magyarázó rész
|
időpont
|
- Ekkortól kerülnek főszabály szerint állami fenntartásba a köznevelési intézmények
- a feladatellátás átvállalható köznevelési szerződés alapján
|
- az állam gondoskodik – az óvoda kivételével – az alapfeladatokról (T 74.§)
- - a települési önkormányzat az államtól köznevelési szerződéssel átveheti az általános iskolai, középiskolai nevelést-oktatást, kollégiumi ellátást, alapfokú művészetoktatást, az SNI gyermekek nevelését-oktatást, akik nem foglalkoztathatók együtt a többi gyermekkel valamint gondoskodik az átvett feladat tekintetében a felnőttoktatás megszervezéséről (T 75.§)
- - a települési önkormányzat vállalja az alkalmazottak illetményén és járulékán kívül jelentkező összes működési költség saját forrásból történő finanszírozást, épület állagmegóvását (T 76.§)
|
-2013/2014-es szorgalmi évtől
- az önkormányzatnak 2013. május 31. napjáig döntést kell hozni a feladat átvétellel kapcsolatban (T 84.§ (7))
|
- Hatályba lépnek a szakszolgálatokkal kapcsolatos változások.
|
- ez a feladatellátás ( Gyomaendrőd esetében nevelési tanácsadás és logopédiai ellátás) nem vehető át az államtól (T 74.§)
|
|
- Ekkortól érvényesek a tankötelezettségre vonatkozó szabályok.
|
- tanköteles az a gyermek, aki az adott év augusztus 31. napjáig betölti a 6. életévét (T 45.§)
|
|
2013. szeptember 1.
|
Magyarázó rész
|
Ekkortól lép életbe:
- az általános iskolában 16 óráig szervezendő foglalkozások,
- a pedagógus életpálya-modell,
- a pedagógusok új típusú munkaidő-számítása
- a pedagógusok magasabb bérezése.
- Indulnak a köznevelési Híd-programok.
- Ekkortól érvényesek az új csoport- és osztálylétszámok és tanulói óraszámok.
- Bevezetésre kerül általános iskolában felmenő rendszerben az erkölcstan és a helyette választható hittan.
- Hatályba lépnek az intézményvezetők létszáma és óraszámai.
- Ekkortól kell nyolc gyermek esetén a szülők kérésére óvodát vagy alsó tagozatot szervezni a kistelepüléseken.
- Ekkortól hatályos a nevelő-oktató munkát közvetlenül segítők létszámára vonatkozó melléklet.
|
A köznevelési rendszer finanszírozását az állami költségvetés és a fenntartó hozzájárulása biztosítja. (T 88.§)
Az állami költségvetési törvény határozza meg annak a támogatásnak az összegét, mely biztosítja a fenntartó részére az ingyenes tankönyvellátást, illetve a gyermekek kedvezményes étkeztetésének megszervezését (T 89.§)
|
2014. szeptember 1.
|
Magyarázó rész
|
időpont
|
3 éves kortól kötelező az óvodába járás
|
Abban az évben, mikor a gyermek augusztus 31. napjáig betölti a 3 életévet a nevelési év kezdő napjától legalább napi 4 óra óvodai foglalkozáson, vesz részt (T 8.§)
|
Az óvodai feladatellátás átszervezéséről az önkormányzatnak 2013. május 31. napjáig döntést kell hozni (T 84.§ (7))
|
A nemzeti köznevelési törvény ismeretében illetve a városban lévő intézmények helyzetét ismerve a Képviselő-testületnek ki kell alakítani a nevelési-oktatási feladat ellátással kapcsolatos és annak helyére (épületátadás) vonatkozó elképzelését. A Képviselő-testület december hónapban több alkalommal tárgyalta a város nevelési-oktatási helyzetének kérdését és azt az elképzelést fogalmazta meg, hogy az oktatás az állam feladata legyen az óvodai nevelés pedig az önkormányzati fenntartású családsegítő központtal közös költségvetési intézményként végezze feladatellátását. A fentiek alapján az alábbi alternatívákból választva kell meghatározni a város köznevelési feladatellátását:
I.
Óvodai nevelés
Jelenleg
- közhasznúsági szerződés alapján
az endrődi városrészen 3 óvoda (a Blaha úti óvoda vezetője jelezet, hogy az óvodai feladatellátást visszaadja 2012. július1. napjától
a gyomai városrészen 2 óvoda működik
- Önkormányzati fenntartásban lévő óvoda
a Kis Bálin Általános Iskola Kossuth úti - Százszorszép Óvodaóvodája
- Intézményi Társulás fenntartásban lévő óvoda
a Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola óvodája a Szabadság úti - Napsugár Óvoda.
A decemberi ülésen megfogalmazódott a kimutatott csökkenő gyermeklétszám, és a képviselő-testülethez érkező kérelmek alapján, hogy a városban az óvodák többsége szabad férőhellyel rendelkezik, melyből adódóan fenntartási nehézségek jelentkeztek és jelentkeznek (Tulipános Óvoda, Blaha úti Óvoda, Jókai úti Óvoda).
Térségi Humánsegítő Szolgálat
Jelenleg a Térségi Humánsegítő Szolgálat törzskönyvi nyilvántartás alapján – szociális intézmény, feladatellátása alapján
- pedagógiai szakszolgálatot: nevelési tanácsadás és logopédiai ellátást, valamint
- szociális ellátást: családsegítés, gyermekjóléti szolgáltatás, valamint gyermekjóléti és gyermekvédelmi bentlakásos ellátás - önálló helyettes szülői ellátást biztosít.
A nemzeti köznevelési törvény alapján a pedagógiai szakszolgálat fenntartásáról az állam gondoskodik, melyet a települési önkormányzat nem vehet át köznevelési szerződéssel (T 74.§ (4)).
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13.§ (1) bekezdés 8. pontja alapján az önkormányzatok által biztosítható közfeladat a szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatások és ellátása.
Az említett jogszabályok alapján a Térségi Humánsegítő Szolgálat
- szociális ellátást biztosító feladatait (családsegítés, gyermekjóléti szolgáltatás, valamint gyermekjóléti és gyermekvédelmi bentlakásos ellátás - önálló helyettes szülői ellátás biztosítása) és
- az óvodai nevelés feladat ellátását egy költségvetési szervként lenne célszerű összekapcsolni.
A) alternatíva
|
Előnyök
|
Hátrányok
|
Átszervezés időpontja
|
Az általános iskolák fenntartásáról az állam gondoskodik és az óvodai nevelés leválik az intézményektől.
A Térségi Humánsegítő Szolgálattal közös költségvetési intézményként működik tovább az alábbi feladatok ellátásával:
a)
Térségi Humánsegítő Szolgálat –szociális és nevelési feladatot lát el:
1. Szociális feladat ellátása:
- családsegítés,
- gyermekjóléti szolgáltatás,
- gyermekjóléti és gyermekvédelmi bentlakásos ellátás - önálló helyettes szülői ellátás
2. Óvodai nevelési feladat ellátása:
- Szabadság úti óvoda,
- Tulpiános és Blaha úti óvoda összevonva Blaha úton,
- Kossuth úti óvoda
- Jókai úti óvoda működtetése telephelyekkel
b)
Selyem Úti és a Vásártéri Óvoda a továbbiakban is közhasznúsági szerződés keretében látja el az óvodai nevelést
|
- intézményi társulás keretében társulási normatíva igényelhető
|
- megszűnik a vállalkozásban lévő óvodák bérleti díj fizetése (Blaha, Jókai és Tulipános)
- a Tulipános gyermekeket iskola járattal be kell hordani a Blaha útra
- értékesíthető a Tulipános Óvoda épülete (Polyákhalmi út 1.)
- a vállalkozási formában lévő óvodák átvételének költségei
- biztosítani kell az önkormányzati kiegészítő támogatást a két vállalkozói óvodának
|
2013. május 31.
|
B) alternatív
|
|
|
|
- az önkormányzat köznevelési szerződéssel átvállalja a két általános iskola fenntartását
|
- a városnak megmarad a hagyományokkal rendelkező két iskolája
- társulási normatíva igényelhető
|
- fel kell vállalni az intézmények működéséhez szükséges fenntartói hozzájárulás biztosítását
- biztosítani kell az önkormányzati kiegészítő támogatást a két vállalkozói óvodának
- megszűnik a vállalkozásban lévő óvodák bérleti díj fizetése (Blaha, Jókai és Tulipános)
- a Tulipános gyermekeket iskola járattal be kell hordani a Blaha útra
- értékesíthető a Tulipános Óvoda épülete (Polyákhalmi út 1.)
- a vállalkozási formában lévő óvodák átvételének költségei
|
2013. május 31.
|
- az endrődi részen a Rózsahegyi iskolához csatolja a Blaha és a Tulipános Óvoda feladat ellátást úgy, hogy a Blaha úti egységben és a Szabadság úti egységbe alakítja ki az óvodai feladatellátás helyszíneit
- a Selyem úti óvoda a továbbiakban is közhasznúsági szerződés keretében látja el az óvodai nevelést
|
|||
- a gyomai városrészen a Kis Bálint iskolához kapcsolja a Jókai úti óvodát és az iskola két telephellyel (Kossuth út és Jókai út) működne
- a Vásártéri Óvoda a továbbiakban is közhasznúsági szerződés keretében látja el az óvodai nevelést
|
C) alternatíva
|
|
|
|
- az általános iskolai feladatellátás az állam feladata lesz (a speciális tagozat épületéből a feladat ellátás átcsoportosítható)
|
- nem kell vállalni az intézmények működéséhez szükséges fenntartói hozzájárulás biztosítását
|
- a városnak nem lesz saját fenntartású iskolája
- értékesíthető, bérbe adható a jelenleg üresen álló Jókai út 6. szám alatti iskolaépület valamint a Fő út 81/2. szám alatti iskolaépület
|
2013. május 31.
|
- Napsugár Óvoda intézményi fenntartású marad, és hozzá kapcsolódik a Tulpiános, Blaha, Kossuth és Jókai Óvoda működtetése telephelyekkel
|
- társulási normatíva igényelhető
|
- megszűnik a vállalkozásban lévő óvodák bérleti díj fizetése (Blaha, Jókai és Tulipános)
- a Tulipános gyermekeket iskola járattal be kell hordani a Blaha útra
- értékesíthető, bérbe adható a Tulipános Óvoda épülete (Polyákhalmi út 1.)
- a vállalkozási formában lévő óvodák átvételének költségei
|
|
- a Selyem Úti és a Vásártéri Óvoda a továbbiakban is közhasznúsági szerződés keretében látja el az óvodai nevelést
|
|
- biztosítani kell az önkormányzati kiegészítő támogatást a két vállalkozói óvodának
|
|
II.
Középiskolai nevelés és oktatás
Jelenleg a városban egy középiskola működik Önkormányzati fenntartásban
- Kner Imre Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
A középiskolai fenntartói átvállalása szorosan összetartozik a középiskolai kollégiumi nevelés fenntartói átvállalásával, mert a tanulólétszám alakulását a kollégiumi férőhely biztosítása pozitívan befolyásolja.
Kollégiumi nevelés
Jelenleg a városban két intézmény lát el kollégiumi ellátást
- Rózsahegyi Kálmán Ált. Iskola
- Kner Imre Gimnázium
A két kollégiumi ellátást akkor érdemes átvállalni, ha a jelenlegi általános iskolai és középiskolai nevelési és oktatási feladatok átvállalásra kerülnek.
A) alternatíva
|
|
|
|
az önkormányzat nem vállalja át az általános iskolai és a középiskolai fenntartását és a jelenleg hozzátartozó kollégiumi ellátást
|
|
- értékesíthető, bérbe adható a jelenleg üresen álló Hősök útja 41. szám alatti iskolaépület
|
2013. május 31.
|
B) alternatíva
|
|
|
|
- az önkormányzat köznevelési szerződéssel átvállalja csak az általános iskola fenntartását és a jelenleg hozzátartozó kollégiumi ellátást
|
- az általános iskola fogadni tudja a kollégiumi ellátás biztosításával a szociálisan rászorult, illetve külterületeken élő gyermekeket
|
- fel kell vállalni az intézmények működéséhez szükséges fenntartói hozzájárulás biztosítását
|
2013. május 31.
|
C) alternatíva
|
|
|
|
- az önkormányzat köznevelési szerződéssel átvállalja csak a középiskolai fenntartását és a jelenleg hozzátartozó kollégiumi ellátást
|
- a középiskola fogadni tudja a kollégiumi ellátás biztosításával a vidéki tanulók felvételét – pozitívum a felvételinél
|
- fel kell vállalni az intézmények működéséhez szükséges fenntartói hozzájárulás biztosítását
|
2013. május 31.
|
D) alternatíva
|
|
|
|
- az önkormányzat köznevelési szerződéssel átvállalja az általános iskolai és a középiskolai fenntartását és a jelenleg hozzátartozó kollégiumi ellátást
|
- az általános iskola fogadni tudja a kollégiumi ellátás biztosításával a szociálisan rászorult, illetve külterületeken élő gyermekeket
- a középiskola fogadni tudja a kollégiumi ellátás biztosításával a vidéki tanulók felvételét – pozitívum a felvételinél
|
- fel kell vállalni az intézmények működéséhez szükséges fenntartói hozzájárulás biztosítását
|
2013. május 31.
|
III.
Alapfokú Művészetoktatás
Jelenleg a Városi Alapfokú Művészetoktatási Intézmény látja el a városban a művészeti képzést. Az elmúlt években csökkenő gyermeklétszám mellett is tartani tudta az intézmény a szakmai színvonalát. A képzések nagy százalékban a telephelyeken valósulnak meg, nem pedig a székhelyen. Ez annak köszönhető, hogy a Kisréti úton lévő székhely kieső, távoli települési részen van. Az intézmény 2007/2008-as szorgalmi évben minősítési eljárás lefolytatását követően „Kiváló minősítés”-ben részesült, mely során jogosult a teljes állami normatívára. Az intézménynek 2012/2013-as szorgalmi évben újra le kell folytatni a minősítési eljárást, és azon kiváló minősítést kell szereznie ahhoz, hogy jogosult legyen az állami normatíva igénylésére.
A székhely és a telephely módosítása során az intézménynek soron kívüli minősítési eljárást kell lefolytatni.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 413/2011. (VI.30.) számú határozata alapján határozott időre - 2011. augusztus 15. napjától 2012. augusztus 15. napjáig – Hevesi Nagy Anikót bízta meg az intézmény vezetésével és a köznevelési törvény ismeretében az intézményvezetői állás 2012. januári hónapban történő újbóli kiírásáról döntött.
A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 74. § -a alapján 2013. január 1. napjától kerül át az állam fenntartói körébe a művészetoktatás, tehát a jelen jogszabályok értelmében a művészeti iskola intézményvezetői állásáról a képviselő-testületnek kell döntenie. A 413/2011 (VI.30.) számú határozat alapján az intézményvezetői állásra a pályázati kiírás megtörtént, 2012. január 10. napján a jogszabályi előírásoknak megfelelően.
A) alternatíva
|
|
|
|
- az önkormányzat nem vállalja fel az alapfokú művészetoktatás fenntartását
|
|
|
2013. május 31.
|
B) alternatíva
|
|
|
|
- az önkormányzat köznevelési szerződéssel átvállalja az alapfokú művészetoktatás fenntartását
|
|
- fel kell vállalni az intézmény működéséhez szükséges fenntartói hozzájárulás biztosítását
- a minősítési eljárás költségeit biztosítani kell
|
2013. május 31.
|
Kérem a tisztelt Képviselő- testületet, hogy az előterjesztést ismerje meg és az alternatívákból kiválasztva, hozza meg döntését.
Döntéshozói vélemények
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
A Bizottság megismerte Gyomaendrőd város köznevelési feladatrendszerének áttekintéséről szóló előterjesztést, valamint javasolja, hogy a februári Képviselő-testületi ülésre kerüljön kidolgozásra, a város tervezett oktatás szerkezetének bemutatása, tekintettel az Önkormányzat által fenntartani kívánt intézményszerkezetre, feladatellátásokra, vezetői megbízatásra, a feladat-ellátásához szükséges vagyontárgyakra.
Továbbá a Bizottság javasolja, a Képviselő-testületnek, hogy az alapfeladat átvállalására ne kössön köznevelési szerződést.
|
|
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság |
A Bizottság megismerte Gyomaendrőd város köznevelési feladatrendszerének áttekintéséről szóló előterjesztést, valamint javasolja, hogy a februári Képviselő-testületi ülésre kerüljön kidolgozásra, a város tervezett oktatás szerkezetének bemutatása, tekintettel az Önkormányzat által fenntartani kívánt intézményszerkezetre, feladatellátásokra, vezetői megbízatásra, a feladat-ellátásához szükséges vagyontárgyakra.
Továbbá a Bizottság javasolja, a Képviselő-testületnek, hogy az alapfeladat átvállalására ne kössön köznevelési szerződést.
|
|
"Gyomaendrőd város köznevelési feladat-rendszerének tárgyalása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Intézményirányítás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete megismerte Gyomaendrőd város köznevelési feladatrendszerének áttekintéséről szóló előterjesztést, valamint javasolja, hogy a februári Képviselő-testületi ülésre kerüljön kidolgozásra, a város tervezett oktatás szerkezetének bemutatása, tekintettel az Önkormányzat által fenntartani kívánt intézményszerkezetre, feladatellátásokra, vezetői megbízatásra, a feladat-ellátásához szükséges vagyontárgyakra.
Továbbá Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete nem kíván köznevelési szerződést kötni az alapfeladatok átvállalására.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -
Mellékletek: