2012. február 23-i ülésére
Tárgy: | Gyomaendrőd Város Önkormányzati fenntartású intézményszerkezetének átszervezése | |
Készítette: | Tóthné Rojik Edit | |
Előterjesztő: | Várfi András polgármester | |
Véleményező bizottság: | Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Bizottság Elnöki Munkacsoport, Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a januári ülésén további tárgyalásra javasolta a város közoktatási helyzetének elemzését a jelenleg ismert törvényi meghatározások és az eddig felvázolt elképzelések alapján.
A többszöri egyeztető beszélgetések összegzéseként megfogalmazódott azaz elképzelés, mely szerint az állam - a nemzeti köznevelési törvényben megfogalmazottak alapján – gondoskodjon az óvodai nevelés kivételével az alapfeladatok ellátásáról. Valamint kerüljön áttekintésre annak lehetősége, hogy a Térségi Humánsegítő Szolgálat szociális feladatot ellátó tevékenységei illetve a Sportcsarnok üzemeltetése milyen önkormányzati feladatellátás keretében valósítható meg.
A nemzeti köznevelési törvény 2012. szeptember 1 napjával lép hatályba, de a legtöbb intézkedés késleltetve illetve fokozatosan kerül bevezetésre. (Részletes tájékoztatás a 2012. január 26. Kt. ülés anyagában.)
Az óvodai nevelés
1. A városban mind két általános iskola ellát óvodai feladatellátást
Intézményi Társulás fenntartásában:
– Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola és Óvoda (röviden: RK)– Napsugár Óvoda és a Csárdaszállás Óvoda
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testület fenntartásában:
- Kis Bálint Általános Iskola és Óvoda (röviden: KB)- Százszorszép Óvoda
2. Vállalkozásban lévő óvodai feladatellátás- Közhasznúsági szerződés alapján
- Vásártéri Szivárvány Óvoda – nyilatkozat alapján: vállalja az óvodai feladatellátást
- Selyem Úti Gyermekliget Óvoda – nyilatkozat alapján: vállalja az óvodai feladatellátást
- Tulipános Óvoda– nyilatkozat alapján: vállalja az óvodai feladatellátást
- Blaha Úti Csemetekert Óvoda – nyilatkozat alapján: visszaadja az óvodai feladatellátást 2012. július 1 napjától
- Jókai Úti Margaréta Óvoda – nyilatkozat alapján: nem vállalja tovább az óvoda működtetését a 2012/2013-as szorgalmi évtől.
Azok az óvodák, akik nyilatkozataik alapján változatlan formában történő üzemeltetést vállalják azok továbbra is, vállalkozásban működnének tovább.
A többi óvodát összefogva, egy új köznevelési intézményt kell/lehet alapítani.
A szerkezet változásból következő helyzetfeltárás:
- megosztott fenntartású lesz az óvodai feladatellátás a városban, mely verseny helyzetet teremt, mert a vállalkozásban maradó óvodák mindegyikében az óvodai feladatellátás mellett szerepel a bölcsődei illetve a családi napközi ellátás (biztosítottabb a beíratás), míg az önkormányzati fenntartású intézményben csak óvodai feladat ellátás lesz biztosítva,
- az óvodai és az iskolai beiratkozáskor az intézményeknek tájékoztatni kell a szülőket, hogy a beiratkozás minden intézménybe lehetséges, de az elképzelt/tervezett átszervezések miatt a jelenlegi működési forma változhat és változni fog az óvodák fenntartóit illetően illetve a telephelyek tekintetében,
- a két általános iskolától le kell választani az óvodai nevelést és az általános iskolák alapító okiratát ennek megfelelően módosítani szükséges (legkésőbb: 2012. május 31.)
- az általános iskolák esetében célszerű lenne átgondolni - a költségmegtakarítás miatt is - a kihasználatlan intézményi telephelyek sorsát: KB- Jókai út 6 sz., RK -Fő út 81/2. sz. A telephely megszüntetés átszervezésnek minősül ezért alapító okirat módosításhoz fenntartói döntés szükséges
- az óvodai feladatellátásra egy önálló intézmény - önállóan működő költségvetési szerv létrehozása szükséges, melyet célszerű lenne Intézményi Társulás fenntartásában megszervezni, mert a csárdaszállási óvodás gyermekek után kistérségi normatíva igényelhető,
- az óvodai intézményrendszer alapítását el kell végezni, melynek lépései:
2012. május 31. napjáig: fenntartó meghatározás, névválasztás, alapító okirat elkészítése,
2012. augusztus 31. napjáig: oktatási azonosító kérés, KIR – bejelentés, székhely-telephely illetve tagintézmény megjelölése, intézményvezető illetve alkalmazotti közösség megválasztása/meghatározása, nevelési program szakértői illetve fenntartói jóváhagyása)
A Térségi Humánsegítő Szolgálat (röviden:THSZ) oktatási ágazathoz kapcsolódó feladatellátását az állam veszi át 2013. január 1 napjától. A szociális ellátást biztosító feladatcsoport a települési önkormányzat ellátandó feladatai közé tartozik a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. tv. 63.§ (1) bekezdése, valamint a gyermekek védelméről és gyámügyi igazgatásáról szóló 1997. évi XXXI. tv. 94. §-a alapján.
A THSZ szociális feladatellátásához tartoznak az alábbi feladatok:
- a szociális igazgatásról és szociális ellátásról szóló 1993. évi tv. 64. § (1) bekezdése alapján a családsegítés,
- a gyermekek védelméről és gyámügyi igazgatásáról szóló 1997. évi XXXI. tv. 39-40. § alapján a gyermekjóléti szolgáltatás, valamint a
- a gyermekek védelméről és gyámügyi igazgatásáról szóló 1997. évi XXXI. tv. 49. § (2) bekezdése alapján gyermekjóléti és gyermekvédelmi bentlakásos ellátás - önálló helyettes szülői ellátás biztosítása.
Ezen tevékenységek ellátását célszerű lenne a szociális feladatokat ellátó Térségi Szociális Gondozási Központhoz (röviden: TSZGK) kapcsolni, vagy önállóan működő költségvetési szerv alapítható a szociális feladatok ellátására.
A szerkezet változásból következő helyzetfeltárás:
- a TSZGK valamint a THSZ jelenleg Intézményi Társulás fenntartásban működik, és a továbbiakban is biztosított lenne a társulási normatíva igénylés lehetősége,
- mind két intézmény tevékenységeihez be kell szerezni az illetékes kormányhivatal működési engedélyezését,
- az átszervezés ütemezése tekintetében legkésőbb 2012. szeptember hónapra kell a fenntartónak eldöntenie, hogy milyen szerkezeti formában kívánja tovább működtetni a szociális feladatellátást, mert 2013. január 1 napjáig a kormányhivataltól is be kell szerezni a működési engedélyeket, a kialakított szerkezetnek megfelelően,
- amennyiben az irányítás csak adminisztratív úton kerül csak összevonásra és a telephelyi/feladatellátás változatlan marad, abban az esetben nem sérülnek a jelenlegi feladatellátások,
- önállóan működő költségvetési szerv alapításakor, gondoskodni kell a jelenleg is meglévő alkalmazotti közösség létszámán kívüli, intézmény vezetői megbízásról.
A Varga Lajos Sportcsarnok (röviden: VLSCS) üzemeltetését 2010. március 1. napjától a Kner Imre Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium látja el. A Kt. 74. §-a értelmében a középiskolai nevelés-oktatás feladat-ellátásáról az állam gondoskodik 2013. január 1-től.
A 2012. évet meghatározó költségvetési törvény nem biztosít az önkormányzatok számára sport normatíva igénylési lehetőséget. A Gimnázium tájékoztatása alapján a Sportcsarnok üzemeltetési költségét 2011. évben 58,5%-ban az önkormányzati támogatással tudta megvalósítani.
A VLSCS üzemeltetése tekintetében az alábbi lehetőségeket kell figyelembe venni:
1. az állam átviszi a középiskolai feladatellátással
A szerkezet változásból következő helyzetfeltárás:
- a városnak nem lesz saját fenntartású sportlétesítménye,
2. az óvodai feladatellátáshoz kapcsolódik
A szerkezet változásból következő helyzetfeltárás:
- az intézmény önállóan működő költségvetési intézményként működne, egy megbízott intézményvezetővel, aki a sportcsarnok menedzselési feladata mellett egy intézményvezető helyettessel - óvodai feladatok összefogásával megbízva – látná el az új intézmény irányítását,
- az intézmény fenntartás egy intézményvezetői és egy helyettesi munkakörrel kell, hogy rendelkezzen, a gyermeklétszámhoz szükséges alkalmazotti létszámon felül,
- a fenntartás kérdésében el kell dönteni, hogy önkormányzati illetve intézmény társulási (jelenleg a csárdaszállási óvodás létszám indokolja) fenntartású legyen -e az összekapcsolt intézmény,
- az óvodai feladatellátásnak biztosított lenne a sportolási lehetőség,
- a város oktatási intézményei számára valamint egyéb szervezetek rendezvényeinek helyszínt biztosítana a létesítmény, megfelelő díjazás ellenében, ami a sportcsarnoknak bevételi lehetőséget jelentene
- az önkormányzatot terhelné továbbra is a fenntartási és az épület karbantartási költségek biztosítása, mely a jelenlegi kimutatás alapján is az összköltségvetés 58,5%-a.
3. a sportcsarnok üzemeltetése a polgármesteri hivatal szakfeladataként működne
A szerkezet változásból következő helyzetfeltárás:
- biztosítani kell a működtetéshez szükséges személyzetet (sportmenedzser, technikai személyzet) valamint a működéshez szükséges költségeket: személyi, épület-fenntartási/üzemeltetési, felújítási.
Összegezve a szerkezeti sémák az alábbiak a fenn említettek alapján:(a táblázat a mellékletben szerepel)
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet szíveskedjen az előterjesztést megtárgyalni és az abban foglaltak ismeretében megfogalmazni elképzelését
I. a város óvodai feladatellátásával kapcsolatban:
óvoda alapítás meghatározott ütemtezéssel (2012. május 31.),
II. a Térségi Humánsegítő Szolgálat szociális feladatellátásával kapcsolatban(2012. szeptember 30.):
a) TSzGK intézményéhez kapcsolódó intényszerkezet kialakításával
b) önállóan működő költségvetési szerv alapításával,
III. a Varga Lajos Sportcsarnok üzemeltetésével kapcsolatosan(2012. május 31.):
a) átadás állami feladatellátásra,
b) önállóan működő költségvetési szerv alapítással - óvodai feladatellátással összekapcsolva
c) Gyomaendrőd Város Polgármesteri Hivatal szakfeladatán működő spot tevékenység ellátására.
Döntéshozói vélemények
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság |
A Pénzügyi Bizottság az alábbiak szerint javasolja a Képviselő-testületnek a döntési javaslat elfogadását:
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a város intézményrendszerének átszervezéséről az alábbiak szerint hozza meg döntését:
I. a város óvodai feladatellátásával kapcsolatban: önállóan működő költségvetési szervként működjön, melynek fenntartója az Intézményi Társulás legyen.
II. a Térségi Humánsegítő Szolgálat szociális feladatellátásával kapcsolatban: az előterjesztésben megfogalmazott két alternatíva kerüljön kidolgozásra III. a Varga Lajos Sportcsarnok üzemeltetésével kapcsolatosan: vizsgálják meg az alábbi üzemeltetési lehetőségeket: alapítvány, nonprofit társaság, vállalkozás általi üzemeltetés.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság |
AZ Ügyrendi Bizottság az alábbiak szerint javasolja a Képviselő-testületnek a döntési javaslat elfogadását: Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a város intézményrendszerének átszervezéséről az alábbiak szerint hozza meg döntését:
I. a város óvodai feladatellátásával kapcsolatban: nem támogatja önállóan működő költségvetési szerv alapítását
II. a Térségi Humánsegítő Szolgálat szociális feladatellátásával kapcsolatban:
az előterjesztésben megfogalmazott két alternatíva kerüljön kidolgozásra III. a Varga Lajos Sportcsarnok üzemeltetésével kapcsolatosan: vizsgálják meg az alábbi üzemeltetési lehetőségeket: alapítvány, nonprofit társaság, vállalkozás általi üzemeltetés.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bizottság Elnöki Munkacsoport |
A Bizottság Elnöki Munkacsoport tárgyalásra javasolja az előterjesztést az alábbi kiegészítések figyelembe vételével:
2012. február 9. napján a közhasznú társaságok fenntartásában lévő óvodák fizetési elmaradásai az alábbiak:
Óvodások (3-6 év) települési megoszlása:
A Bizottság Elnöki Munkacsoport a Sportcsarnok esetében nem javasolja az államnak történő átadást. A döntési alternatívák közé javasolja felvenni az alapítvány általi működtetés lehetőségének megvizsgálását.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
"Gyomaendrőd Város Önkormányzati fenntartású intézményszerkezetének átszervezése"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Intézményirányítás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a város intézményrendszerének átszervezéséről az alábbiak szerint hozza meg döntését, a város óvodai feladatellátásával kapcsolatban:
A) alternatíva
Gyomaendrőd Város Képviselő-testületének meghatározott ütemezéssel (2012. május 31. napjáig),az óvodai nevelés ellátására önállóan működő költségvetési szervet alapít, melynek fenntartója az Intézményi Társulás.
B) alternatíva
Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete az óvodai nevelés feladatellátásának szerkezetén nem változtat 2012. évben.
Határidők, felelősök:
Határidő: értelem szerint
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -
2. döntési javaslat
"Gyomaendrőd Város Önkormányzati fenntartású intézményszerkezetének átszervezése"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Intézményirányítás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a város intézményrendszerének átszervezéséről az alábbiak szerint hozza meg döntését, a Térségi Humánsegítő Szolgálat szociális feladatellátásával kapcsolatban:
Kerüljön kidolgozásra a márciusi ülésre az előterjesztésbenszereplő két alternazíva:
Fenntartó | feladatelléátás formája: |
Intézmény Társulás | A THSZ szociális feladatellátása beintegrálódik a TSZGK intézményébe külön feladatellátásként. |
Intézmény Társulás | Önállóan működő költségvetési szerv: - szociális feladat ellátásával |
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -
3. döntési javaslat
"Gyomaendrőd Város Önkormányzati fenntartású intézményszerkezetének átszervezése"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Intézményirányítás
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a város intézményrendszerének átszervezéséről az alábbiak szerint hozza meg döntését, a Varga Lajos Sportcsarnok üzemeltetésével kapcsolatosan:
Kerüljenek kidolgozásra a márciusi ülésre, az alábbi üzemeltetési lehetőségeket: alapítvány, nonprofit társaság, vállalkozás általi üzemeltetés.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -