6. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság
2012. február 15-i ülésére

Tárgy:   Gyomaendrőd Város Önkormányzati fenntartású intézményszerkezetének átszervezése
Készítette:   Tóthné Rojik Edit
Előterjesztő:   Várfi András polgármester
Véleményező bizottság:   Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság, Bizottság Elnöki Munkacsoport, Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság

Tisztelt Képviselő-testület!

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a januári ülésén további tárgyalásra javasolta a város közoktatási helyzetének elemzését a jelenleg ismert törvényi meghatározások és az eddig felvázolt elképzelések alapján.

A többszöri egyeztető beszélgetések összegzéseként megfogalmazódott azaz elképzelés, mely szerint az állam - a nemzeti köznevelési törvényben megfogalmazottak alapján – gondoskodjon az óvodai nevelés kivételével az alapfeladatok ellátásáról. Valamint kerüljön áttekintésre annak lehetősége, hogy a Térségi Humánsegítő Szolgálat szociális feladatot ellátó tevékenységei illetve a Sportcsarnok üzemeltetése milyen önkormányzati feladatellátás keretében valósítható meg.

A nemzeti köznevelési törvény 2012. szeptember 1 napjával lép hatályba, de a legtöbb intézkedés késleltetve illetve fokozatosan kerül bevezetésre. (Részletes tájékoztatás a 2012. január 26. Kt. ülés anyagában.)

Az óvodai nevelés
1.    A városban mind két általános iskola ellát óvodai feladatellátást
Intézményi Társulás fenntartásában:
–    Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola és Óvoda (röviden: RK)– Napsugár Óvoda és a Csárdaszállás Óvoda
Gyomaendrőd Város Önkormányzat Képviselő-testület fenntartásában:
-    Kis Bálint Általános Iskola és Óvoda (röviden: KB)- Százszorszép Óvoda
2.    Vállalkozásban lévő óvodai feladatellátás- Közhasznúsági szerződés alapján
-    Vásártéri Szivárvány Óvoda – nyilatkozat alapján: vállalja az óvodai feladatellátást
-    Selyem Úti Gyermekliget Óvoda – nyilatkozat alapján: vállalja az óvodai feladatellátást
-    Tulipános Óvoda– nyilatkozat alapján: vállalja az óvodai feladatellátást
-    Blaha Úti Csemetekert Óvoda – nyilatkozat alapján: visszaadja az óvodai feladatellátást 2012. július 1 napjától
-    Jókai Úti Margaréta Óvoda – nyilatkozat alapján: nem vállalja tovább az óvoda működtetését a 2012/2013-as szorgalmi évtől.
Azok az óvodák, akik nyilatkozataik alapján változatlan formában történő üzemeltetést vállalják azok továbbra is, vállalkozásban működnének tovább.
A többi óvodát összefogva, egy új köznevelési intézményt kell/lehet alapítani.

A szerkezet változásból következő helyzetfeltárás:
- megosztott fenntartású lesz az óvodai feladatellátás a városban, mely verseny helyzetet teremt, mert a vállalkozásban maradó óvodák mindegyikében az óvodai feladatellátás mellett szerepel a bölcsődei illetve a családi napközi ellátás (biztosítottabb a beíratás), míg az önkormányzati fenntartású intézményben csak óvodai feladat ellátás lesz biztosítva,
- az óvodai és az iskolai beiratkozáskor az intézményeknek tájékoztatni kell a szülőket, hogy a beiratkozás minden intézménybe lehetséges, de az elképzelt/tervezett átszervezések miatt a jelenlegi működési forma változhat és változni fog az óvodák fenntartóit illetően illetve a telephelyek tekintetében,


- a két általános iskolától le kell választani az óvodai nevelést és az általános iskolák alapító okiratát ennek megfelelően módosítani szükséges (legkésőbb: 2012. május 31.)
- az általános iskolák esetében célszerű lenne átgondolni - a költségmegtakarítás miatt is - a kihasználatlan intézményi telephelyek sorsát: KB- Jókai út 6 sz., RK -Fő út 81/2. sz. A telephely megszüntetés átszervezésnek minősül ezért alapító okirat módosításhoz fenntartói döntés szükséges
- az óvodai feladatellátásra egy önálló intézmény - önállóan működő költségvetési szerv létrehozása szükséges, melyet célszerű lenne Intézményi Társulás fenntartásában megszervezni, mert a csárdaszállási óvodás gyermekek után kistérségi normatíva igényelhető,
- az óvodai intézményrendszer alapítását el kell végezni, melynek lépései:
2012. május 31. napjáig: fenntartó meghatározás, névválasztás, alapító okirat elkészítése,
2012. augusztus 31. napjáig: oktatási azonosító kérés, KIR – bejelentés, székhely-telephely illetve tagintézmény megjelölése, intézményvezető illetve alkalmazotti közösség megválasztása/meghatározása, nevelési program szakértői illetve fenntartói jóváhagyása)

A Térségi Humánsegítő Szolgálat (röviden:THSZ) oktatási ágazathoz kapcsolódó feladatellátását az állam veszi át 2013. január 1 napjától. A szociális ellátást biztosító feladatcsoport a települési önkormányzat ellátandó feladatai közé tartozik a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. tv. 63.§ (1) bekezdése, valamint a gyermekek védelméről és gyámügyi igazgatásáról szóló 1997. évi XXXI. tv. 94. §-a alapján.
A THSZ szociális feladatellátásához tartoznak az alábbi feladatok:
- a szociális igazgatásról és szociális ellátásról szóló 1993. évi tv. 64. § (1) bekezdése alapján a családsegítés,
- a gyermekek védelméről és gyámügyi igazgatásáról szóló 1997. évi XXXI. tv. 39-40. § alapján a  gyermekjóléti szolgáltatás, valamint a
- a gyermekek védelméről és gyámügyi igazgatásáról szóló 1997. évi XXXI. tv. 49. § (2) bekezdése alapján gyermekjóléti és gyermekvédelmi bentlakásos ellátás - önálló helyettes szülői ellátás biztosítása.

Ezen tevékenységek ellátását célszerű lenne a szociális feladatokat ellátó Térségi Szociális Gondozási Központhoz (röviden: TSZGK) kapcsolni, vagy önállóan működő költségvetési szerv alapítható a szociális feladatok ellátására.  

A szerkezet változásból következő helyzetfeltárás:
-    a TSZGK valamint a THSZ jelenleg Intézményi Társulás fenntartásban működik, és a továbbiakban is biztosított lenne a társulási normatíva igénylés lehetősége,
-    mind két intézmény tevékenységeihez be kell szerezni az illetékes kormányhivatal működési engedélyezését,
-    az átszervezés ütemezése tekintetében legkésőbb 2012. szeptember hónapra kell a fenntartónak eldöntenie, hogy milyen szerkezeti formában kívánja tovább működtetni a szociális feladatellátást, mert 2013. január 1 napjáig a kormányhivataltól is be kell szerezni a működési engedélyeket, a kialakított szerkezetnek megfelelően,
-    amennyiben az irányítás csak adminisztratív úton kerül csak összevonásra és a telephelyi/feladatellátás változatlan marad, abban az esetben nem sérülnek a jelenlegi feladatellátások,
-    önállóan működő költségvetési szerv alapításakor, gondoskodni kell a jelenleg is meglévő alkalmazotti közösség létszámán kívüli, intézmény vezetői megbízásról.

A Varga Lajos Sportcsarnok (röviden: VLSCS) üzemeltetését 2010. március 1. napjától a Kner Imre Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium látja el. A Kt. 74. §-a értelmében a középiskolai nevelés-oktatás feladat-ellátásáról az állam gondoskodik 2013. január 1-től.
A 2012. évet meghatározó költségvetési törvény nem biztosít az önkormányzatok számára sport normatíva igénylési lehetőséget. A Gimnázium tájékoztatása alapján a Sportcsarnok üzemeltetési költségét 2011. évben 58,5%-ban az önkormányzati támogatással tudta megvalósítani.
A VLSCS üzemeltetése tekintetében az alábbi lehetőségeket kell figyelembe venni:
1. az állam átviszi a középiskolai feladatellátással
A szerkezet változásból következő helyzetfeltárás:
-    a városnak nem lesz saját fenntartású sportlétesítménye,
2.     az óvodai feladatellátáshoz kapcsolódik
A szerkezet változásból következő helyzetfeltárás:
- az intézmény önállóan működő költségvetési intézményként működne, egy megbízott intézményvezetővel, aki a sportcsarnok menedzselési feladata mellett egy intézményvezető helyettessel - óvodai feladatok összefogásával megbízva – látná el az új intézmény irányítását,
- az intézmény fenntartás egy intézményvezetői és egy helyettesi munkakörrel kell, hogy rendelkezzen, a gyermeklétszámhoz szükséges alkalmazotti létszámon felül,
- a fenntartás kérdésében el kell dönteni, hogy önkormányzati illetve intézmény társulási (jelenleg a csárdaszállási óvodás létszám indokolja) fenntartású legyen -e az összekapcsolt intézmény,
- az óvodai feladatellátásnak biztosított lenne a sportolási lehetőség,
- a város oktatási intézményei számára valamint egyéb szervezetek rendezvényeinek helyszínt biztosítana a létesítmény, megfelelő díjazás ellenében, ami a sportcsarnoknak bevételi lehetőséget jelentene
- az önkormányzatot terhelné továbbra is a fenntartási és az épület karbantartási költségek biztosítása, mely a jelenlegi kimutatás alapján is az összköltségvetés 58,5%-a.
3. a sportcsarnok üzemeltetése a polgármesteri hivatal szakfeladataként működne
A szerkezet változásból következő helyzetfeltárás:
    -    biztosítani kell a működtetéshez szükséges személyzetet (sportmenedzser, technikai személyzet) valamint a működéshez szükséges költségeket: személyi, épület-fenntartási/üzemeltetési, felújítási.

Összegezve a szerkezeti sémák az alábbiak a fenn említettek alapján:(a táblázat a mellékletben szerepel)
 
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet szíveskedjen az előterjesztést megtárgyalni és az abban foglaltak ismeretében megfogalmazni elképzelését
I.  a város óvodai feladatellátásával kapcsolatban:
 óvoda alapítás meghatározott ütemtezéssel (2012. május 31.),

II. a Térségi Humánsegítő Szolgálat szociális feladatellátásával kapcsolatban(2012. szeptember 30.):
a) TSzGK intézményéhez kapcsolódó intényszerkezet kialakításával
b) önállóan működő költségvetési szerv alapításával,

III.    a Varga Lajos Sportcsarnok üzemeltetésével kapcsolatosan(2012. május 31.):
a)    átadás állami feladatellátásra,
b)    önállóan működő költségvetési szerv alapítással - óvodai feladatellátással összekapcsolva
c)    Gyomaendrőd Város Polgármesteri Hivatal szakfeladatán működő spot tevékenység ellátására.

 


Döntéshozói vélemények

Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság  

 

A Pénzügyi Bizottság az alábbiak szerint javasolja a Képviselő-testületnek a döntési javaslat elfogadását:
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a város intézményrendszerének átszervezéséről az alábbiak szerint hozza meg döntését:
I.    a város óvodai feladatellátásával kapcsolatban:
önállóan működő költségvetési szervként működjön, melynek fenntartója az Intézményi Társulás legyen.

II.    a Térségi Humánsegítő Szolgálat szociális feladatellátásával kapcsolatban:
az előterjesztésben megfogalmazott két alternatíva kerüljön kidolgozásra

III.      a Varga Lajos Sportcsarnok üzemeltetésével kapcsolatosan:
vizsgálják meg az alábbi üzemeltetési  lehetőségeket: alapítvány, nonprofit társaság, vállalkozás általi üzemeltetés.
 

 

 
Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság  

AZ Ügyrendi Bizottság az alábbiak szerint javasolja a Képviselő-testületnek a döntési javaslat elfogadását:

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a város intézményrendszerének átszervezéséről az alábbiak szerint hozza meg döntését:
I.    a város óvodai feladatellátásával kapcsolatban:
nem támogatja önállóan működő költségvetési szerv alapítását
 
II.    a Térségi Humánsegítő Szolgálat szociális feladatellátásával kapcsolatban:
az előterjesztésben megfogalmazott két alternatíva kerüljön kidolgozásra

III.      a Varga Lajos Sportcsarnok üzemeltetésével kapcsolatosan:
vizsgálják meg az alábbi üzemeltetési  lehetőségeket: alapítvány, nonprofit társaság, vállalkozás általi üzemeltetés.
 

 

 

 
Bizottság Elnöki Munkacsoport  

 

A Bizottság Elnöki Munkacsoport tárgyalásra javasolja az előterjesztést az alábbi kiegészítések figyelembe vételével:
2012. február 9. napján a  közhasznú társaságok fenntartásában lévő óvodák fizetési elmaradásai az alábbiak:
intézmény
Bérleti díj-tartozás az önkor-mányzat felé
Kölcsöntartozás az önkormányzat felé
Étkezési díj-tartozás a TSZGKP felé
Tulipános Óvoda
-
-2009. április 22. –likviditási problémák megoldására kért és kapott 400 E Ft kölcsönből
 (fizetési határidő: 2009. május 1-december 31.) 50.000 Ft
- a 2009. december 9.- az intézmény működésének támogatásra kért és kapott 399.600 Ft kölcsön törlesztése folyamatos
(fizetési határidő:
2012. január 1-december 31.)
-
Csemetekert Óvoda
-
- 2011. december 29.- az intézmény működésének támogatásra kért és kapott 600E Ft kölcsön törlesztése folyamatos
(fizetési határidő:
2012. január 1-júniu 15.)
 877.500 Ft (négy havi elmaradás)
Selyem Úti Óvoda
-
-
-
 
Vásártéri Óvoda
-
-
-
Margaréta Óvoda
-
-
-
 
Óvodások (3-6 év) települési megoszlása:
Településrész
2011. évben 489 gyermek
2012. évben 469 gyermek
2013. évben 436 gyermek
2014. évben 391 gyermek
Nagylapos
15
12
11
9
Öregszőlő
33
38
39
36
Endrőd
160
156
149
133
 
Endrőd és külterületei: 208
Engedélyezett férőhelyek száma:243 fő
Endrőd és külterületei: 206
Endrőd és külterületei: 199
Endrőd és külterületei: 178
Gyoma
281
Engedélyezett férőhelyek száma:270 fő
263
237
213
 
A Bizottság Elnöki Munkacsoport a Sportcsarnok esetében nem javasolja az államnak történő átadást. A döntési alternatívák közé javasolja felvenni az alapítvány általi működtetés lehetőségének megvizsgálását.

 

 

 
Döntési javaslat

"Gyomaendrőd Város Önkormányzati fenntartású intézményszerkezetének átszervezése"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Intézményirányítás
Az Ügyrendi, Oktatási, Kulturális, Kisebbségi és Esélyegyenlőségi Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a város intézményrendszerének átszervezéséről az alábbiak szerint hozza meg döntését:
I.    a város óvodai feladatellátásával kapcsolatban:

II.    a Térségi Humánsegítő Szolgálat szociális feladatellátásával kapcsolatban:

III.      a Varga Lajos Sportcsarnok üzemeltetésével kapcsolatosan:

 


Határidők, felelősök:

Határidő: folyamatos
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -

« Vissza
Vissza a főmenübe