14. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Bizottság Elnöki Munkacsoport
2012. március 14-i ülésére
Tárgy:
|
|
Kerékpárút-hálózat fejlesztési és felújítási koncepció
|
Készítette:
|
|
Pardi László
|
Előterjesztő:
|
|
Várfi András polgármester
|
Véleményező bizottság:
|
|
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság, Bizottság Elnöki Munkacsoport
|
Tisztelt Képviselő-testület!
Gyomaendrőd Város Önkormányzata megrendelésére Zsilák Zoltán úttervező 2006-ban elkészítette Gyomaendrőd kerékpárút-hálózat fejlesztési koncepcióját.
A tervező a koncepcióban 3 ütemre osztva mutatja be a bel- és külterületi kerékpárút fejlesztést.
I. ütem (2006-2010 között)
- Fő út (Bajcsy Zsilinszky Endre utca Semmelweis Ignác utca között)*
- Bajcsy Zsilinszky Endre utca (Fő út – Kisréti utca között)*
- Bajcsy Zsilinszky Endre utca (Kisréti utca – Losonczy István utca között)*
- Fő út (Kodály Zoltán utca – Népliget utca között)**
- Apponyi Albert utca (Fő út – Polányi Máté utca között)
II ütem (2011-2015 között)
- Hősök útja (Fő út – Kisréti utca között)
- Katona József utca (Bajcsy Zsilinszky Endre út – köztemető között)
- Ipartelep (Fő út – körforgalom között)
- Blaha Lujza utca
III. ütem (2015-után)
- 46-os főút Mezőberény irányába**
- 443-as számú főút Szarvas irányába
-4231-es számú főút Dévaványa irányába
* Részben vagy teljesen megvalósult fejlesztés.
** A tervek elkészültek
A 2012. februári Képviselő-testületi ülésen született döntés és a korábbi Képviselői jelzések alapján a Városüzemeltetési Osztály felmérte a kerékpárút-hálózat fejlesztési és felújítási lehetőségeit és irányvonalait, melyeket csoportosítva az alábbiakban mutatunk be.
Kerékpárút-hálózat fejlesztése
A kerékpárút-hálózat fejlesztése több szempont szerint végezhető:
- Hálózati szerep
- Közlekedésbiztonsági szint emelése
- Valamennyi városnegyed bekötése
- Régiós idegenforgalmi célpontok elérhetősége
A beérkezett jelzések alapján az alábbi területeken szükséges a kerékpáros közlekedés fejlesztése (a fenti szempontok alapján).
Hálózati szerepkör alapján:
- Fő út (Kodály Z. utcától a Hídfő utcáig)
A térségben található kereskedelmi, szolgáltató, oktatási és egészségügyi létesítmények következtében igen jelentős kerékpáros forgalom tapasztalható.
Jelenleg a 46. számú főúton lebonyolódó kerékpáros forgalmat a nagy gépjárműforgalom veszélyezteti.
A tervek korábban elkészültek. A megvalósítás csak fejlesztési forrás függvénye.
Kerékpáros balesetek száma (2006-2010): 10 db
- Blaha L. út (Hősök terétől a belterület határáig)
A térségben tapasztalható kerékpáros forgalom oka döntően az oktatási, kereskedelmi és szolgáltató létesítmények megközelítéséből adódik.
A kerékpáros közlekedés jelenleg a 443. számú főúton valósul meg.
Napi forgalom: 1686 Egységjármű/Nap
8 órás kerékpáros forgalom: 330 db/8 óra
Közlekedésbiztonsági szint emelése alapján
- Kossuth L. utca (Bajcsy Zs. úttól a Vasút állomásig)
A tapasztalható forgalom oka a Kossuth L. utcán található közintézmények, kereskedelmi létesítmények és a vasútállomás megközelítéséből adódik.
Az úton lebonyolódó kerékpáros forgalmat a viszonylag nagy gépjárműforgalom veszélyezteti.
Napi forgalom: 1274 Egységjármű/Nap
8 órás kerékpáros forgalom: 204 db/8 óra
Kerékpáros balesetek száma (2006-2010): 2 db
- Pásztor J. utca (Fő úttól a Kossuth utcáig)
A Vásártéri Ltp., a Szivárvány óvoda, Vasútállomás és a rendszeres piac következtében jelentős kerékpáros forgalom tapasztalható.
Az úton lebonyolódó kerékpáros forgalmat a viszonylag nagy gépjárműforgalom veszélyezteti, bár a közlekedésbiztonság növelése érdekében súly és sebességkorlátozás valósult meg.
Napi forgalom: 1080 Egységjármű/Nap
8 órás kerékpáros forgalom: 180 db/8 óra
Kerékpáros balesetek száma (2006-2010): 1 db
- Hősök útja (Mirhoháti utcától az Esze Tamás utcáig)
A térségben található közintézmények, egészségügyi intézmények és oktatási intézmények következtében nagy kerékpáros forgalom tapasztalható, mely a intenzitása a reggeli és a délutáni órákban magas.
Napi forgalom: 844 Egységjármű/Nap
8 órás kerékpáros forgalom: 408 db/8 óra
Kerékpáros balesetek száma (2006-2010): 2 db
Valamennyi városnegyed bekötése alapján
- Gyomai Hármas-Körös hídtól az Újélet Major irányába
A kerékpáros közlekedés nem jelentős, azonban az a térségben található vállalkozások miatt a reggeli és a délutáni órákban tapasztalható
Napi forgalom: 1992 Egységjármű/Nap
8 órás kerékpáros forgalom: 60 db/8 óra
- Szabadság tértől a Gyomai Hármas-Körös hídig
A Révlaposi településrész, a sporttelep és a fürdő következtében jelentős kerékpáros forgalom tapasztalható.
A meglévő kerékpáros forgalom jelenleg a Fő úton és közúti forgalomtól elkülönítetten a két gyaloghídon keresztül zajlik.
Napi forgalom: 2193 Egységjármű/Nap
8 órás kerékpáros forgalom: 240 db/8 óra
Jelentős kerékpáros és gépjármű forgalom tapasztalható a csatlakozó lakóutaknak köszönhetően, azonban az útburkolat szélességének köszönhetően a közlekedésbiztonság viszonylag magas.
Napi forgalom: 496 Egységjármű/Nap
8 órás kerékpáros forgalom: 84 db/8 óra
Kerékpáros balesetek száma (2006-2010): 14 db
- Olajosok útjától Nagylaposig
Csekély kerékpáros forgalom tapasztalható.
Napi forgalom: 1751 Egységjármű/Nap
8 órás kerékpáros forgalom: 30 db/8 óra
- Endrődi Hármas-Körös Hídtól az Olajosok útjáig
A térségben tapasztalható kerékpáros forgalom leginkább a nyári hónapokban jelentős, azonban számos kerékpáros közlekedik Kocsorhegy és a Peresi holtág irányába.
Régiós idegenforgalmi célpontok elérhetősége
- Blaha L. úttól Szarvas irányába a közigazgatási határig
A kerékpáros forgalom általában az Öregszőlői településrész és a Blaha L. út között tapasztalható.
Napi forgalom: 1518 Egységjármű/Nap
8 órás kerékpáros forgalom: 60 db/8 óra
- Gyomaendrőd belterület határtól Mezőberényig
Csekély kerékpáros forgalom tapasztalható.
A tervek korábban elkészültek. A megvalósítás csak fejlesztési forrás függvénye.
A fejlesztések ütemezése rövid, közép és hosszú távú bontásban készülhet.
Az ütemezés szempontjából rendkívül fontos lehet a kerékpárforgalomtól mentesítendő útszakasz forgalomszámlálási adatai, valamint a településre vonatkozó kerékpáros baleseti statisztika.
Az általunk bemutatott fejlesztési helyszínek köre tetszőlegesen bővíthető és szűkíthető.
Kerékpárút-hálózat felújítás
Gyomaendrőd – Öregszőlő összekötő kerékpárút
A kerékpárút felületének nagy részén hossz- és keresztirányú repedések keletkeztek melyek valószínűleg a terület talajtani adottságainak köszönhetők.
A megjelent repedésekbe beszivárgott csapadékvíz térfogatváltozásának köszönhetően a repedések néhol 3-4 cm szélességűre növekedtek.
A keletkezett repedések bitumen emulziós javítással helyreállíthatók.
A technológia ismertetése:
- Repedések tisztítása
- Repedések kitöltése zúzottkővel
- Tömörítés
- Bitumen emulziós lezárás
- Homokszórás
A szükséges munkálatok elvégzésére a Gyomaszolg Ipari Park Kft-től kapott ajánlat: 595.630 Ft
Fő úti kerékpárút (Bajcsy Zs. úttól a Kodály Z. utcáig)
- Bajcsy Zs. út és Zrínyi M. utca közötti szakasz:
Az elmúlt évben már folyt felújítási munka, melynek köszönhetően a szakaszon csak néhány repedés található, melyek emulziós kiöntéssel orvosolhatók.
- Zrínyi M. utca és a Pásztor J. utca közötti szakasz:
A szakaszon tapasztalható repedések és süllyedések lokális javítással valószínűleg nem orvosolhatók, ezért ezen a szakaszon teljes kopóréteg csere szükséges.
A szakasz hossza: 112 m
A javítás költsége: 777.381 Ft
- Pásztor J. utca és az Ipartelep u. közötti szakasz:
Hosszirányú repedések és süllyedések tapasztalhatók, azonban az előreláthatóan a 2012. nyarán induló vasút korszerűsítés során épülő aluljáró következtében ez a szakasz átépítésre kerül.
- Ipartelep u. és a Szabó Ervin utca közötti szakasz:
Hosszirányú repedések és lokális megsüllyedések tapasztalhatók, melyek még emulziós kiöntéssel és kátyúzással helyreállíthatók, azonban a jövőben átfogó felújítást igényelnek.
A felületen található hibák kiterjedése: hozzávetőlegesen 100 m2.
A javítás költsége: 673.659 Ft
Ezen a szakaszon található térkő-burkolatos részeken tapasztalható süllyedések minimális anyagigény mellett javíthatók.
A térkő-burkolat helyreállítási költsége: 87.928 Ft
- Szabó Ervin utca és a Kodály Z. utca közötti szakasz:
A felületi meghibásodások mértékéből adódóan lokális javítások elvégzése nem célszerű, ezért teljes kopóréteg felújításra van szükség.
A szakasz hossza:190 m
A javítás költsége: 1.318.772 Ft
A vizsgált kerékpárút teljes hosszán padkarendezésre van szükség a vízelvezetés biztosítása érdekében.
A padkarendezés és a felületi repedések kijavításának költsége: 370.000 Ft
A Bajcsy Zs. út és Kodály Z. utca közötti kerékpárút átfogó javításának teljes költsége: 3.227.748 Ft
A Bajcsy Zs. út és Kodály Z. utca közötti kerékpárút hibáinak lokális javításának költsége 1.315.811 Ft, mely az alábbi munkálatok elvégzését tartalmazza:
- 200 m2 padkarendezés
- 500 m repedéskiöntés
- 130 m2 kátyúzás
Lokális javítás
|
Szakasz
|
Javítás típusa
|
Költség
|
Öregszőlői kerékpárút
|
Repedések kiöntése
|
595.630 Ft
|
Térkőburkolatos szakaszok
|
Teljes javítás
|
87.928 Ft
|
Fő úti kerékpárút
|
Repedések kiöntése, kátyúzás
|
1.315.811 Ft
|
Összesen
|
|
1.999.369 Ft
|
Felújítás
|
Szakasz
|
Javítás típusa
|
Költség
|
Öregszőlői kerékpárút
|
Repedések kiöntése
|
595.630 Ft
|
Térkőburkolatos szakaszok
|
Teljes javítás
|
87.928 Ft
|
Fő úti kerékpárút
|
Átfogó javítás, repedések kiöntése
|
3.227.749 Ft
|
Összesen
|
|
3.911.306 Ft
|
Döntéshozói vélemények
Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság
|
|
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság a kerékpárút hálózat fejlesztését az alábbi ütemezéssel javasolja:
I. ütem:
- Fő úton a Kodály Zoltán utcától az Endrődi Hídig
- Endrődi Hídtól az Olajosok útjáig
II. ütem:
- Szabadság tértől a Gyomai Hármas Körös Hídig
A meglévő kerékpárút hálózat felújítását lokális javítási technológiával javasolja, melynek költségeinek kidolgozását javasolja 2012. március 29-ig.
|
|
1. döntési javaslat
"Kerékpárút-hálózat fejlesztése"
Tervezett döntéstípus:
határozat
Tervezett ágazati besorolás:
Közlekedés
A Bizottság Elnöki Munkacsoport a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete az alábbi sorrend alapján kívánja fejleszteni a Gyomaendrőd kerékpárút-hálózatát.
I. ütem:
II. ütem:
III. ütem:
Határidők, felelősök:
Határidő:
azonnal
2. döntési javaslat
"Kerékpárút-hálózat felújítása"
Tervezett döntéstípus:
határozat
Tervezett ágazati besorolás:
Közlekedés
A Bizottság Elnöki Munkacsoport a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete az alábbi ütemezéssel kívánja elvégezni a kerékpárút-hálózat felújítását:
I. ütem:
II. ütem:
III. ütem:
A beruházás I. üteméhez szükséges ............................... Ft + Áfa összegű forrást biztosítja a ............................ terhére.
Határidők, felelősök:
Határidő:
azonnal