25. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Bizottság Elnöki Munkacsoport
2012. március 14-i ülésére
2012. március 14-i ülésére
Tárgy: | A Varga Lajos Sportcsarnok üzemeltetési lehetőségeinek felvázolása | |
Készítette: | Tóthné Rojik Edit | |
Előterjesztő: | Várfi András polgármester | |
Véleményező bizottság: | Bizottság Elnöki Munkacsoport, Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület!
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 80/2012. (II.23.) számú határozatával azt a döntést hozta, hogy a város intézményrendszerének átszervezéséből adódóan a Varga Lajos Sportcsarnok üzemeltetésével kapcsolatban kerüljön kidolgozásra, felvázolásra az alapítvány, nonprofit társaság és a vállalkozás általi üzemeltetés lehetősége.
Jelen helyzet
A Varga Lajos Sportcsarnok (röviden: VLSCS) üzemeltetését 2010. március 1. napjától a Kner Imre Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium látja el. A Kt. 74. §-a értelmében a középiskolai nevelés-oktatás feladat-ellátásáról az állam gondoskodik 2013. január 1-től.
A 2012. évet meghatározó költségvetési törvény nem biztosít az önkormányzatok számára sport normatíva igénylési lehetőséget.
A létesítmény jelenlegi kihasználtsága az alábbi:
Szorgalmi időben
- délelőttönként az oktatási intézmények testnevelési óráit tartják,
- délutánonként az iskolák sportszervezetei illetve az egyéb sportszervezetek foglalkozásait tartják.
Szorgalmi időszakon kívül és hétvégeken az egyéb sportszervezetek vehetik igénybe a létesítményt.
2010. március 1. napjáig a vállalkozásban üzemeltetett sportlétesítmény az alábbi díjtételekkel illetve önkormányzati támogatásokkal üzemelt:
2008. évben 233.333 Ft/hó került kifizetésre, mely éves szinten: 2.273 E Ft
2009. évben 243.833 Ft/hó került kifizetésre, mely éves szinten: 2.905 E Ft
2010. év tört év volt az átadás miatt
Terembérleti díjak meghatározásra kerültek a bérleti szerződés alapján:
|
|
|
2009.
|
közoktatási intézmények számára a kötelező testnevelési órák és diáksportköri foglalkozások (egy tanítási évben 1330 óra) megtartására - bérlő által felajánlott és a bérbeadó által elfogadott terembérleti díj mértéke
|
2.100 Ft/óra
|
||
egyéb szervezett sportrendezvények, tömegsport foglalkozások, iskolai és céges rendezvények esetében
|
2.800 Ft/óra
|
||
a felnőtt kézilabda, röplabda, egyéb szervezett sportágak esetében
|
3.500Ft/óra
|
- valamint a bérlő vállalta, hogy az önkormányzatnak és intézményeinek rendezvény megtartására, évi 4-5 alkalommal az Önkormányzat által megjelölt időpontokban a bérleményt díjmentesen használatra átengedi
A terembérleti díjak csak az infláció mértékével emelkedtek.
2010. március 1. napját követően a Kner Imre Gimnázium fenntartásában a sportlétesítmény, az alábbi díjtételekkel illetve önkormányzati támogatásokkal üzemelt:
|
|
|
2010.
|
2011.
|
Testnevelési és diáksport órák
|
2.290 Ft/óra
|
2.290 Ft/óra
|
||
Tömegsport órák
|
|
3.050 Ft/óra
|
3.050 Ft/óra
|
|
Általános óradíj
|
3.810 Ft/óra
|
3.810 Ft/óra
|
A Gimnázium tájékoztatása alapján a Sportcsarnok üzemeltetését 2011. évben 58,5%-os (5.840 E Ft) önkormányzati támogatás mellett tudta megvalósítani.
Ez az összeg tartalmazza a testnevelési és diáksport órák megtartásának óradíjait 8-16 óráig, valamint a csarnok fenntartási (alkalmazotti létszám, közműdíjak) költségeinek egy részét.
Amennyiben a T. Képviselő - testület a VLSCS üzemeltetését nem kívánja átadni az államnak a jelenlegi szerkezeti egységben, úgy a Kner Imre Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium alapító okiratát legkésőbb 2012. május 31. napjáig módosítani kell, mivel intézmény átszervezés jön létre a feladat leválasztásával.
A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény 121. § (1) bekezdés 15. pontja, valamint a 37. § (5) bekezdés b) pontja alapján:
„121. § (1)
15. intézményátszervezés: minden olyan fenntartói döntés, amely az alapító okiratnak e törvény 37. § (5) bekezdésének b) pontjában meghatározottak módosulásával jár, kivéve az olyan vagyont érintő döntést, amely vagyon a feladatellátáshoz továbbiakban nem szükséges:
„37. § (5) A közoktatási intézményalapító okirata tartalmazza az
a) …
b) intézmény típusát, alaptevékenységét, nemzetiségi és más feladatait, tagintézményét, a feladatellátást szolgáló vagyont, a vagyon feletti rendelkezés jogát, az intézmény székhelyének és valamennyi telephelyének címét, nevelési-oktatási intézmény esetén az intézménybe felvehető maximális gyermek-, tanulólétszámot, a tagozat megnevezését, iskola esetén az évfolyamok számát, alapfokú művészetoktatás esetén a művészeti ágak, azon belül a tanszakok megnevezését,”
A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény 102. § (11) bekezdése alapján:
„102. §
(11 A fenntartó legkésőbb az intézkedés tervezett végrehajtása éve májusának utolsó munkanapjáig hozhat döntést a nevelési-oktatási intézmény fenntartói jogának átadásával, átalakításával, megszüntetésével,… „
A VLSCS üzemeltetésére olyan szervezetei egység kiválasztására van szükség, mely fel tudja vállalni, illetve tudja biztosítani a működtetéshez szükséges személyzetet (sportmenedzser, technikai személyzet) valamint a működéshez szükséges költségeket: személyi, épület-fenntartási/üzemeltetési, felújítási.
Az üzemeltetési lehetőségek felvázolása
I. Alapítvány általi üzemeltetés
Az önkormányzati fenntartású – Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola, Óvoda és Diákotthon - nevelési és oktatási feladatellátáshoz kapcsolódó szervezet a Rózsahegyi Iskola Diákjaiért alapítvány.
Az alapítvány célrendszerét tekintve: - nevelés és oktatás, kulturális tevékenység és örökség védelme, természet-, környezet- és állatvédelem, gyermek- és ifjúság védelem és érdekképviselet, hátrányos helyzetű csoportok esélyegyenlőségének elősegítése, magyarországi etnikai és nemzeti kisebbségek, valamint határon túli magyarsággal kapcsolatos tevékenységek.
A fentiek alapján a VLSCS üzemeltetési feladatát jelentő tevékenység nem szerepel az alapítvány cél és tevékenység rendszerébe.
Az alapítvány megfelelő forrás hiányában feltehetően nem tudná üzemeltetni, illetve fenntartani a Sportcsarnokot.
II. Nonprofit társaság általi üzemeltetés
A Zöldpark Kft. 100 %-ban önkormányzati tulajdonú nonprofit gazdasági társaság. A gazdasági társaság lehetőségei az üzemeltetésre jobbak, mint a fent említett alapítványnak. A társaság az üzemeltetéshez szükséges személyzetet kisebb költségek mellett tudja biztosítani, a közhasznú munkavégzésben igénybe vehető támogatási lehetőségeket ki tudja használni. Az önkormányzat mint kizárólagos tulajdonos az üzemeltetés felügyeletét hatékonyabban tudja kontrolálni a társaságnál, illetve szükség esetén be tud avatkozni.
III. Vállalkozás általi üzemeltetés
A sportcsarnok vállalkozásban történő üzemeltetésének jelenlegi feltételei rosszabbodtak a korábbiakhoz képest az alábbiakban részletezett okok miatt.
1. Az előterjesztésben már leírt jogszabályi változás következtében 2013. január 1. napjától a oktatási feladatellátás az állam feladatkörébe fog tartozni és majd az állam eldönti, hogy az oktatási intézmények ezen feladatellátását hogyan és hol (sportcsarnok igénybevétele) valósítja meg. Nem garantált, hogy az állam a vállalkozásban való üzemeltetést a továbbiakban is fenntartja. A 2012-es év tekintetében, amennyiben vállalkozás formájában kerül üzemeltetésre a csarnok, akkor az oktatási intézmények terembérleti díjainak támogatási kiadásai jelennek meg (szeptembertől decemberig).
2. Ebben a formában történő üzemeltetés során az önkormányzat támogatást biztosított a sportcsarnokot igénybevevő oktatási intézményeknek a kötelező testnevelési órák terembérleti díjainak kifizetéséhez. A terembérleti díjakat korábban az önkormányzat szabályozta a bérleti szerződésben. Az üzemeltetőnek az 1%-kon felüli emelését jóvá kellett hagyatni a T. Képviselő – testülettel. Miután az állam átveszi a feladatellátást a kötelező testnevelési órák terembérleti díjai, illetve a támogatás mértéke feltehetően megváltozik.
3. Az eddigi tapasztalatok alapján vállalkozás által úgy tudott üzemelni a sportcsarnok, hogy kapcsolódott hozzá az ifjúsági tábor, melynek bevételei biztosították a kettő ingatlan fenntartását. Az ifjúsági tábor mint jelentős bevételi forrás már nem áll rendelkezésre, mivel azt a Gyoma – Gyöngye Kft. üzemelteti 2025. február 28. napjáig.
4. A vállalkozásban történő üzemeltetés során az épület állagmegóvása nehezebben kényszeríthető ki, melyet az eddigi tapasztalatok is alátámasztanak.
A fent vázolt üzemeltetési formák mindegyikéhez szükséges az önkormányzati támogatás biztosítása.
Döntéshozói vélemények
Pénzügyi, Gazdasági, Turisztikai, Ellenőrző és Közbeszerzési Bizottság |
A Bizottság az alábbiak szerint javasol a határozati javaslat elfogadását:
A Varga Lajos Sportcsarnok üzemeltetése kikerül a Kner Imre Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium feladat ellátási köréből és az intézmény, alapító okiratának módosítása 2012. május 31. napjáig kerüljön átdolgozásra.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Varga Lajos Sportcsarnok üzemeltetését nonprofit társaság által valósítsa meg.
|
|
"A Varga Lajos Sportcsarnok üzemeltetési lehetőségeinek felvázolása"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Intézményirányítás
A Bizottság Elnöki Munkacsoport a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Varga Lajos Sportcsarnok üzemeltetésével kapcsolatban az alábbi döntést hozza:
A Varga Lajos Sportcsarnok üzemeltetése kikerül a Kner Imre Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium feladat ellátási köréből és az intézmény, alapító okiratának módosítása 2012. május 31. napjáig kerüljön átdolgozásra. Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a Varga Lajos Sportcsarnok üzemeltetését az alábbi formában kívánja megvalósítani: ..........
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal