2. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Az Intézményi Társulás
2012. április 25-i ülésére

Tárgy:   Összefoglaló jelentés a 2011 évi belső ellnőrzésekről-Kistérségi Intézmények
Készítette:   Tóthné Gál Julianna
Előterjesztő:   Várfi András polgármester

Tisztelt Intézményi Társulás!
 
Jelen előterjesztésben az Intézményi Társulás Képviselő-testületei elé terjesztjük elfogadásra a Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola, a Térségi Szociális Gondozási Központ valamint a Térségi Humánsegítő Szolgálat 2011. évi ellenőrzéseiről készült összefoglaló jelentést.
 
Gyomaendrőd Város Önkormányzata 2011. évben a Körös-szögi Kistérség Többcélú Társulással kötött Társulási megállapodás alapján gondoskodott  a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvényben előírt belső ellenőrzési kötelezettségéről a felügyelete alá tartozó költségvetési szerveknél és a polgármesteri hivatalnál.
 
I. A belső ellenőrzési által végzett tevékenység bemutatása
 
A belső ellenőrzési feladatokat 2011. évben megbízási szerződés alapján a békéscsabai székhelyű Cs. A. Cs. Kft. látta el.
Gyomaendrőd Város Képviselő-testülete a 411/2010. (XI. 4.) Képviselő-testületi határozatával fogadta el az önkormányzat 2011. évre vonatkozó ellenőrzési tervét, amely szabályszerűségi, pénzügyi, rendszer- és teljesítmény ellenőrzéseket tartalmazott, évi 135 revizori nap felhasználását előirányozva. 
 
2011. évre 14 ellenőrzési feladatot határozott meg a Képviselő-testület, amelyek hiánytalanul megvalósultak, egyéb soron kívüli ellenőrzésre nem került sor.
 
Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Intézményi Társulás 36/2010. (XII. 15.) számú határozatával elfogadásra került az összes ellenőrzésből a társulás intézményeire vonatkozó 2 ellenőrzési feladat, mely a 2010. évi normatív állami hozzájárulás elszámolásának ellenőrzésére és a Rózsahegyi Kálmán Kistérségi Általános Iskola átfogó pénzügyi ellenőrzésére terjedt ki.
 
A belső ellenőrök minden esetben rendelkeztek megbízólevéllel és vizsgálati programmal, illetve a helyszíni ellenőrzéseket megelőzően értesítést küldtek az érintetteknek.
Az ellenőrzések a tervezett határidőben lezajlottak, esetenként megszakításokkal.
A megállapítások írásba foglalása az ellenőrzött szervezetek vezetőivel, és a jegyzővel folytatott egyeztetések alapján megtörtént.
Az ellenőrzésekkel kapcsolatos dokumentumok minden esetben iktatásra kerültek.
Az ellenőrzés során feltárt hiányosságok, hibák megszűntetése érdekében a szükséges intézkedéseket megtették. A belső ellenőrzés büntető, szabálysértési, illetve fegyelmi eljárás megindítására okot adó cselekményt nem tárt fel 2011. évben.
 
 A CS.A.CS. Kft által készített alábbi beszámoló jelentés összefoglalóan tartalmazza a 2011. évben végrehajtott társulást érintő belső ellenőrzések legfontosabb megállapításait, valamint az ellenőrzött szervezet reagálását és az általa készített intézkedési tervet.
 
II. Az ellenőrzések főbb megállapításai, javaslatai, valamint azok hasznosulása
 
A 2010. évi normatív állami hozzájárulás elszámolásának ellenőrzése az intézményeknél (2-1/2011)
 
A 2010. évi feladatmutatók törvényen alapuló kiszámításának felülvizsgálata történt, amelyet az önkormányzat és az intézményi társulás fenntartása alá tartozó költségvetési szervek, közoktatási és szociális intézmények tartanak nyilván.
 
Az intézményeknél a szakmai jogszabályokban előírt alap és részletező nyilvántartások hiánytalanul rendelkezésre álltak, azok ellenőrizhetősége teljes körűen biztosított volt.
A létszámadatokról és feladatmutatókról kibocsátott, a költségvetési szervek vezetői által hitelesen aláírt „Tanúsítványok” adattartalma általánosságban véve pontos volt, illetve a helyszínen észlelt eseti jellegű eltéréseket és a kerekítésből adódó változásokat a „Tanúsítványon’ átvezetésre kerültek.
 
A Körös-szögi Többcélú Kistérségi Társulás részére szolgáltatott 2010. évi tényleges adatokban egy jelentős eltérést tártunk fel, amelynek javítására, a jogtalanul igénybevett többlettámogatás visszatérítésére a kistérségi elszámolás lezárása miatt 2011. évi önrevízió keretében történt.
 
Intézkedési terv készítése nem került előírásra. 
 
A Rózsahegyi Kálmán Általános Iskola átfogó pénzügyi és vagyongazdálkodás ellenőrzése ÖMIP program alapján, uniós pénzeszközök felhasználásának ellenőrzése (2-7/2011)
 
Az intézmény Alapító okiratát többször módosította a fenntartó önkormányzat Intézményi Társulási határozattal, melyet követően minden esetben egységes szerkezetbe foglalva adták ki. Az SZMSZ-ben megállapították a közoktatási intézmény (általános iskola, diákotthon, könyvtár) működésének szabályait a vonatkozó törvények és más jogszabályok keretei között.
A 2010. évi aktualizálás elmaradását tapasztaltuk, amely a két dokumentum összhangját hivatott folyamatosan biztosítani.
 
Rendelkeznek azon szabályzatokkal, melyet a számvitelről szóló 2000. évi C. törvény, és a 249/2000. (XII. 24.) kormányrendelet kötelezően előírtak. Azonban a jelenlegi belső szabályzatok a törvényi előírásoknak néhány hiányosság mellett felelnek meg, melyet pótolni szükséges. Általában véve a gyakorlati tevékenység során alkalmazhatóak, betarthatóak.
Az intézménynél folyó költségvetés tervezési, előirányzat-módosítási és gazdálkodási feladatok ellátását a jogszabályi követelmények szerint hajtották végre a vizsgált időszakban. A gazdasági tevékenység irányítása az intézkedések végrehajtása is szabályszerűen történt, a takarékossági szemlélet érvényesítésével.
 
A belső ellenőrzési tapasztalatok alapján megállapításra került, hogy a támogatások és azok felhasználásának dokumentáltsága megfelelő, kiváltképp a 2010-es évben, melyben jelentős javulás tapasztalható. A pályázatok részletesebbek és áttekinthetőbbek, mint az előző évben. A pénzügyi elszámolások előírt dokumentumokkal (számlamásolatok, megbízási szerződések, árajánlatok, megrendelő, bérjegyzékek, stb.) történő alátámasztása megfelelő volt a vizsgált időszakban.
 
Javaslatok:
  •  A vizsgált időszakot követően 2011. I. félévben végbement változások miatt – saját üzemeltetésű konyha megszűnése, a gazdasági irodában történt személyi változások – a szabályzatok mihamarabbi aktualizálását, valamint a megismerési záradékot aláíró személyek teljes körűvé tételét.
  • „vegyes bizonylatok” alaki követelményeire a jövőben több figyelmet fordítsanak, mivel azokon az aláírások, keltezések gyakran elmaradtak.
  • A közalkalmazotti bérezés alapjául szolgáló iskolai végzettséget igazoló oklevelek, bizonyítványok, diplomák egyszerű fénymásolatainak záradékolása, az „Eredetivel mindenben megegyező!” szöveggel, illetve a másolást végző személy aláírásával.
  • A tárgyi eszközök és egyéb készletek analitikus nyilvántartásának naprakésszé és egyezővé tétele és főkönyvi könyveléssel, évvégi leltárral. Az áttekinthetőség és ellenőrizhetőség teljes körű biztosítása az analitikus nyilvántartások terén.
 
Az intézmény vezetője az ellenőrzéssel kapcsolatosan a következő intézkedési tervet készítette el:
 
A 2011.06.30 – 07.09. közötti időszakban intézményünk székhelyén a Körös-szögi Kistérség Többcélú Társulás ellenőre által végzett, az intézmény gazdálkodásának átfogó pénzügyi ellenőrzése következtében megállapított hiányosságokra, javaslatokra az alábbiak szerinti észrevételt tesszük:
 
1. „A belső szabályzatok kiegészítésére és aktualizálásra vonatkozó javaslatok figyelembevétele, a számviteli szabályzatok naprakésszé tétele.”
intézkedés: a kiegészítések és aktualizálások elkezdődtek, folyamatban vannak.
határidő: 2011.09.01., illetve a továbbiakban a szabályzatok felülvizsgálatát rendszeresítjük a jogszabályban meghatározottak szerint, illetve félévente.
 
2. „A belsőleg előállított számviteli bizonylatok alaki és tartalmi elemeinek maradéktalan biztosítása a későbbi ellenőrizhetőség, átláthatóság érdekében.”
intézkedés: a feltárt hiányosság pótlása az ellenőrzést követően megkezdődött, és folyamatban van.
határidő: az ellenőrzést követően azonnal, és a továbbiakban folyamatosan.
 
3. „A közalkalmazotti bérezés alapjául szolgáló iskolai végzettséget igazoló oklevelek, bizonyítványok, diplomák egyszerű fénymásolatainak záradékolását javasoljuk az „Eredetivel mindenben megegyező!” szöveggel, illetve a másolást végző személy aláírásával.
intézkedés: a záradékolás minden iskolai végzettséget igazoló dokumentum esetében megtörtént.
 
4. „A tárgyi eszközök és egyéb készletek analitikus nyilvántartásának naprakésszé és egyezővé tétele és főkönyvi könyveléssel, év végi leltárral. Az áttekinthetőség, és ellenőrizhetőség teljes körű biztosítása az analitikus nyilvántartások terén.”
intézkedés: igyekszünk a jövőben nagyobb hangsúlyt fektetni a nyilvántartásaink alaki át-, illetve kialakítására.
Okulva a feltárt év végi leltár és beszámoló nem egyezőségéből a dokumentumok tartalmi változtatása esetében odafigyelünk azok helyes dokumentálására, és a későbbiekben a az egyezőséget pontosabb kimutatással biztosítjuk.
 
Kérem a Tisztelt Intézményi Társulást, szíveskedjen az előterjesztést megtárgyalni és azt a határozati javaslat alapján elfogadni.


Döntési javaslat

"Összefoglaló jelentés a 2011 évi belső ellnőrzésekről-Kistérségi Intézmények "

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: ÁLTALÁNOS ÜGYEK
Az Intézményi Társulás a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

 

Gyomaendrőd-Csárdaszállás-Hunya Intézményi Társulás - Csárdaszállás Község, Hunya Község, valamint Gyomaendrőd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a 2011. évi belső ellenőrzésről szóló összefoglaló jelentést elfogadja.

 


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal

« Vissza
Vissza a főmenübe