4. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság
2012. március 19-i ülésére

Tárgy:   Kerékpárút-hálózat fejlesztési és felújítási koncepció
Készítette:   Pardi László
Előterjesztő:   Várfi András polgármester
Véleményező bizottság:   Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság, Bizottság Elnöki Munkacsoport

Tisztelt Képviselő-testület!

 
Gyomaendrőd Város Önkormányzata megrendelésére Zsilák Zoltán úttervező 2006-ban elkészítette Gyomaendrőd kerékpárút-hálózat fejlesztési koncepcióját.
A tervező a koncepcióban 3 ütemre osztva mutatja be a bel- és külterületi kerékpárút fejlesztést.
 
I. ütem (2006-2010 között)
- Fő út (Bajcsy Zsilinszky Endre utca Semmelweis Ignác utca között)*
- Bajcsy Zsilinszky Endre utca (Fő út – Kisréti utca között)*
- Bajcsy Zsilinszky Endre utca (Kisréti utca – Losonczy István utca között)*
- Fő út (Kodály Zoltán utca – Népliget utca között)**
- Apponyi Albert utca (Fő út – Polányi Máté utca között)
 
II ütem (2011-2015 között)
- Hősök útja (Fő út – Kisréti utca között)
- Katona József utca (Bajcsy Zsilinszky Endre út – köztemető között)
- Ipartelep (Fő út – körforgalom között)
- Blaha Lujza utca
 
III. ütem (2015-után)
- 46-os főút Mezőberény irányába**
- 443-as számú főút Szarvas irányába
-4231-es számú főút Dévaványa irányába
 
* Részben vagy teljesen megvalósult fejlesztés.
** A tervek elkészültek
 
A 2012. februári Képviselő-testületi ülésen született döntés és a korábbi Képviselői jelzések alapján a Városüzemeltetési Osztály felmérte a kerékpárút-hálózat fejlesztési és felújítási lehetőségeit és irányvonalait, melyeket csoportosítva az alábbiakban mutatunk be.
 
Kerékpárút-hálózat fejlesztése
 
A kerékpárút-hálózat fejlesztése több szempont szerint végezhető:
  • Hálózati szerep
  • Közlekedésbiztonsági szint emelése
  • Valamennyi városnegyed bekötése
  • Régiós idegenforgalmi célpontok elérhetősége
 
A beérkezett jelzések alapján az alábbi területeken szükséges a kerékpáros közlekedés fejlesztése (a fenti szempontok alapján).
 
Hálózati szerepkör alapján:
  • Fő út (Kodály Z. utcától a Hídfő utcáig)
A térségben található kereskedelmi, szolgáltató, oktatási és egészségügyi létesítmények következtében igen jelentős kerékpáros forgalom tapasztalható.
Jelenleg a 46. számú főúton lebonyolódó kerékpáros forgalmat a nagy gépjárműforgalom veszélyezteti.
A tervek korábban elkészültek. A megvalósítás csak fejlesztési forrás függvénye.
Kerékpáros balesetek száma (2006-2010): 10 db
 
  • Blaha L. út (Hősök terétől a belterület határáig)
A térségben tapasztalható kerékpáros forgalom oka döntően az oktatási, kereskedelmi és szolgáltató létesítmények megközelítéséből adódik.
A kerékpáros közlekedés jelenleg a 443. számú főúton valósul meg.
Napi forgalom: 1686 Egységjármű/Nap
8 órás kerékpáros forgalom: 330 db/8 óra
 
Közlekedésbiztonsági szint emelése alapján
 
  • Kossuth L. utca (Bajcsy Zs. úttól a Vasút állomásig)
A tapasztalható forgalom oka a Kossuth L. utcán található közintézmények, kereskedelmi létesítmények és a vasútállomás megközelítéséből adódik.
Az úton lebonyolódó kerékpáros forgalmat a viszonylag nagy gépjárműforgalom veszélyezteti.
Napi forgalom: 1274 Egységjármű/Nap
8 órás kerékpáros forgalom: 204 db/8 óra
Kerékpáros balesetek száma (2006-2010): 2 db
 
  • Pásztor J. utca (Fő úttól a Kossuth utcáig)
A Vásártéri Ltp., a Szivárvány óvoda, Vasútállomás és a rendszeres piac következtében jelentős kerékpáros forgalom tapasztalható.
Az úton lebonyolódó kerékpáros forgalmat a viszonylag nagy gépjárműforgalom veszélyezteti, bár a közlekedésbiztonság növelése érdekében súly és sebességkorlátozás valósult meg.
Napi forgalom: 1080 Egységjármű/Nap
8 órás kerékpáros forgalom: 180 db/8 óra
Kerékpáros balesetek száma (2006-2010): 1 db
 
  • Hősök útja (Mirhoháti utcától az Esze Tamás utcáig)
A térségben található közintézmények, egészségügyi intézmények és oktatási intézmények következtében nagy kerékpáros forgalom tapasztalható, mely a intenzitása a reggeli és a délutáni órákban magas.
Napi forgalom: 844 Egységjármű/Nap
8 órás kerékpáros forgalom: 408 db/8 óra
Kerékpáros balesetek száma (2006-2010): 2 db
 
Valamennyi városnegyed bekötése alapján
  • Gyomai Hármas-Körös hídtól az Újélet Major irányába
A kerékpáros közlekedés nem jelentős, azonban az a térségben található vállalkozások miatt a reggeli és a délutáni órákban tapasztalható
Napi forgalom: 1992 Egységjármű/Nap
8 órás kerékpáros forgalom: 60 db/8 óra
 
  • Szabadság tértől a Gyomai Hármas-Körös hídig
A Révlaposi településrész, a sporttelep és a fürdő következtében jelentős kerékpáros forgalom tapasztalható.
A meglévő kerékpáros forgalom jelenleg a Fő úton és közúti forgalomtól elkülönítetten a két gyaloghídon keresztül zajlik.
Napi forgalom: 2193 Egységjármű/Nap
8 órás kerékpáros forgalom: 240 db/8 óra
 
  • Selyem úton
Jelentős kerékpáros és gépjármű forgalom tapasztalható a csatlakozó lakóutaknak köszönhetően, azonban az útburkolat szélességének köszönhetően a közlekedésbiztonság viszonylag magas.
Napi forgalom: 496 Egységjármű/Nap
8 órás kerékpáros forgalom: 84 db/8 óra
Kerékpáros balesetek száma (2006-2010): 14 db
 
  • Olajosok útjától Nagylaposig
Csekély kerékpáros forgalom tapasztalható.
Napi forgalom: 1751 Egységjármű/Nap
8 órás kerékpáros forgalom: 30 db/8 óra
 
  • Endrődi Hármas-Körös Hídtól az Olajosok útjáig
A térségben tapasztalható kerékpáros forgalom leginkább a nyári hónapokban jelentős, azonban számos kerékpáros közlekedik Kocsorhegy és a Peresi holtág irányába.
 
Régiós idegenforgalmi célpontok elérhetősége
 
  • Blaha L. úttól Szarvas irányába a közigazgatási határig
A kerékpáros forgalom általában az Öregszőlői településrész és a Blaha L. út között tapasztalható.
Napi forgalom: 1518 Egységjármű/Nap
8 órás kerékpáros forgalom: 60 db/8 óra
 
  • Gyomaendrőd belterület határtól Mezőberényig
Csekély kerékpáros forgalom tapasztalható.
A tervek korábban elkészültek. A megvalósítás csak fejlesztési forrás függvénye.
 
A fejlesztések ütemezése rövid, közép és hosszú távú bontásban készülhet.
Az ütemezés szempontjából rendkívül fontos lehet a kerékpárforgalomtól mentesítendő útszakasz forgalomszámlálási adatai, valamint a településre vonatkozó kerékpáros baleseti statisztika.
Az általunk bemutatott fejlesztési helyszínek köre tetszőlegesen bővíthető és szűkíthető.
 
Kerékpárút-hálózat felújítás
 
Gyomaendrőd – Öregszőlő összekötő kerékpárút
 
A kerékpárút felületének nagy részén hossz- és keresztirányú repedések keletkeztek melyek valószínűleg a terület talajtani adottságainak köszönhetők.
A megjelent repedésekbe beszivárgott csapadékvíz térfogatváltozásának köszönhetően a repedések néhol 3-4 cm szélességűre növekedtek.
A keletkezett repedések bitumen emulziós javítással helyreállíthatók.
A technológia ismertetése:
  1. Repedések tisztítása
  2. Repedések kitöltése zúzottkővel
  3. Tömörítés
  4. Bitumen emulziós lezárás
  5. Homokszórás
 
A szükséges munkálatok elvégzésére a Gyomaszolg Ipari Park Kft-től kapott ajánlat: 595.630 Ft
 
Fő úti kerékpárút (Bajcsy Zs. úttól a Kodály Z. utcáig)
 
 
  • Bajcsy Zs. út és Zrínyi M. utca közötti szakasz:
Az elmúlt évben már folyt felújítási munka, melynek köszönhetően a szakaszon csak néhány repedés található, melyek emulziós kiöntéssel orvosolhatók.
 
  • Zrínyi M. utca és a Pásztor J. utca közötti szakasz:
A szakaszon tapasztalható repedések és süllyedések lokális javítással valószínűleg nem orvosolhatók, ezért ezen a szakaszon teljes kopóréteg csere szükséges.
A szakasz hossza: 112 m
A javítás költsége: 777.381 Ft
 
  • Pásztor J. utca és az Ipartelep u. közötti szakasz:
Hosszirányú repedések és süllyedések tapasztalhatók, azonban az előreláthatóan a 2012. nyarán induló vasút korszerűsítés során épülő aluljáró következtében ez a szakasz átépítésre kerül.
 
  • Ipartelep u. és a Szabó Ervin  utca közötti szakasz:
Hosszirányú repedések és lokális megsüllyedések tapasztalhatók, melyek még emulziós kiöntéssel és kátyúzással helyreállíthatók, azonban a jövőben átfogó felújítást igényelnek.
A felületen található hibák kiterjedése: hozzávetőlegesen 100 m2.
A javítás költsége: 673.659 Ft
Ezen a szakaszon található térkő-burkolatos részeken tapasztalható süllyedések minimális anyagigény mellett javíthatók.
A térkő-burkolat helyreállítási költsége: 87.928 Ft
           
 
  • Szabó Ervin utca és a Kodály Z. utca közötti szakasz:
A felületi meghibásodások mértékéből adódóan lokális javítások elvégzése nem célszerű, ezért teljes kopóréteg felújításra van szükség.
A szakasz hossza:190 m
A javítás költsége: 1.318.772 Ft
 
A vizsgált kerékpárút teljes hosszán padkarendezésre van szükség a  vízelvezetés biztosítása érdekében.
A padkarendezés és a felületi repedések kijavításának költsége: 370.000 Ft
 
A Bajcsy Zs. út és Kodály Z. utca közötti kerékpárút átfogó javításának teljes költsége: 3.227.748 Ft
 
A Bajcsy Zs. út és Kodály Z. utca közötti kerékpárút hibáinak lokális javításának költsége 1.315.811 Ft, mely az alábbi munkálatok elvégzését tartalmazza:
- 200 m2 padkarendezés
- 500 m repedéskiöntés
- 130 m2 kátyúzás
 
Lokális javítás
Szakasz
Javítás típusa
Költség
Öregszőlői kerékpárút
Repedések kiöntése
595.630 Ft
Térkőburkolatos szakaszok
Teljes javítás
87.928 Ft
Fő úti kerékpárút
Repedések kiöntése, kátyúzás
1.315.811 Ft
Összesen
 
1.999.369 Ft
 
 
 
Felújítás
Szakasz
Javítás típusa
Költség
Öregszőlői kerékpárút
Repedések kiöntése
595.630 Ft
Térkőburkolatos szakaszok
Teljes javítás
87.928 Ft
Fő úti kerékpárút
Átfogó javítás, repedések kiöntése
3.227.749 Ft
Összesen
 
  3.911.306 Ft

 

 
 
 

Döntéshozói vélemények

Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság  

A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság a kerékpárút hálózat fejlesztését az alábbi ütemezéssel javasolja:
I. ütem:
- Fő úton a Kodály Zoltán utcától az Endrődi Hídig
- Endrődi Hídtól az Olajosok útjáig

II. ütem:
- Szabadság tértől a Gyomai Hármas Körös Hídig
 

A meglévő kerékpárút hálózat felújítását lokális javítási technológiával javasolja, melynek költségeinek kidolgozását javasolja 2012. március 29-ig.

 
1. döntési javaslat

"Kerékpárút-hálózat fejlesztése"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Közlekedés
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek, hogy az alábbi sorrend alapján fejlessze Gyomaendrőd kerékpárút-hálózatát.

I. ütem:

II. ütem:

III. ütem:


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -

2. döntési javaslat

"Kerékpárút-hálózat felújítása"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: Közlekedés
A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

A Városfenntartó, Környezetvédelmi és Mezőgazdasági Bizottság javasolja a Képviselő-testületnek, hogy az alábbi ütemezéssel végezze el a kerékpárút-hálózat felújítását:

I. ütem:

II. ütem:

III. ütem:

A beruházás I. üteméhez szükséges ............................... Ft + Áfa összegű forrást biztosítsa a ............................ terhére.


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal
Felelős: - AZONNALI VÉGREHAJTÁS -

« Vissza
Vissza a főmenübe