Göd Város Önkormányzat 17/2001. (VII.5. ) sz. Ök. rendelete
a Területi Gondozási Központ Szervezeti és Működési Szabályzatáról
I. Általános rész
A gondozási központ neve: Területi Gondozási Központ Göd
A fenntartó megnevezése: Göd Város Önkormányzat
A gondozási Központ telephelye: Göd, Vasvári Pál u. 9. 2131
A gondozási központ működési területe: Göd
A gondozási Központ részben önálló intézmény
II. A gondozási központ feladata
A gondozási központ működési területén belül az igényeknek és a szakmai követelményeknek megfelelő gondozást biztosít az alábbi területeken:
1. Alapellátáson belül:
a./ étkeztetést biztosít a szociálisan, egészségi okból, vagy életkoruk miatt rászorultak részére
b./ házi segítségnyújtás keretében biztosítja a koruk, egészségi állapotuk, vagy
szociális helyzetük miatt rászorultak érdekvédelmét, saját otthonukban való fizikai és mentális gondozást.
c./ a gyermekjóléti és családsegítő szolgálat gondozási, szolgáltatási, és szervezési tevékenységgel biztosítja a településen élő gyermekek ill. családok szociális biztonságát
d./ a helyettes szülői hálózat a családban élő gyermekek átmeneti gondozását max. 6+3 hónapig saját háztartásában biztosítja
2. Szakosított ellátás keretében működik:
a./ a nappali ellátást nyújtó idősek klubja, amely biztosítja a klubtagok számára a napi háromszori étkezést heti hat napon át, a gyógytorna foglalkozást heti egy alkalommal, a lábápolást és fodrászt kéthetente, szabadidős programokat, a lehetőségek szerinti foglalkoztatást és a klubtagok szükség szerinti fizikai, érdekvédelmi és mentális ellátását.
b./az éjjeli menedékhely átmeneti szállást biztosít a téli hónapok alatt a gödi hajléktalan férfiak számára.
III. A Gondozási Központ szervezeti felépítése
A Gondozási Központ a területi szociális ellátás szervezete, mely az alábbi egységeket (szakfeladatokat) foglalja magába:
alapellátáson belül: a./ étkeztetés
b./ házi gondozó szolgálat
c./ gyermekjóléti és családsegítő szolgálat
d./ helyettes szülői hálózat
szakosított ellátás keretében: a./ idősek klubja
b./ éjjeli - menedékhely
A gondozási központ egységeinek közvetlen szakmai irányítását, ellenőrzését a központ vezetője végzi.
Az egyes szervezeti egységek élén egy-egy vezető (csoportvezető) áll, amelyeknek egyike a gondozási központ vezetőjének helyettese.
1. Étkeztetés: egy fő látja el az étkeztetéssel kapcsolatos irányítási és adminisztrációs feladatokat (vezető)
2. Házi gondozás: a házi gondozó szolgálat hivatásos (főfoglalkozású), és tiszteletdíjas társadalmi gondozókból áll. A hivatásos gondozók száma a lakosság létszámának függvénye, 1.000 fő lakosonként egy hivatásos házi gondozó szükséges. Egy gondozó maximálisan 5-6 főt lát el.
A hivatásos gondozók főfoglalkozásban látják el munkaköri feladataikat a gondozási központ területén, változó munkahelyre való kinevezéssel. A házi gondozók munkáját szervezi, irányítja, ellenőrzi egy fő csoportvezető gondozó.
3. Gyermekjóléti és családsegítő szolgálat: feladatait szakképzett, főfoglalkozású családgondozókkal látja el.
A családgondozói létszám a gyermek- és felnőtt korú lakosság számának függvénye, 700 fő gyermekenként ill. 3.000 fő lakosonként egy családgondozó szükséges.
A családgondozók munkáját szervezi, irányítja, ellenőrzi, egy fő csoportvezető gondozó.
4. Helyettes szülői hálózat: a helyettes szülői jogviszony – a gyermekjóléti szolgálat javaslatának figyelembe vételével – a Gödi Területi Gondozási Központ és a helyettes szülő között, a gyermek(ek) átmeneti gondozása, nevelése céljából, jogokat és kötelezettségeket tartalmazó, írásba foglalt megállapodás alapján létrejövő jogviszony.
A gyermekjóléti szolgálat szakmai tanáccsal segíti a helyettes szülő tevékenységét és szervezi a továbbképzésben történő részvételét.
A helyettes szülőt nevelési díj és ellátmány illeti meg arra az időtartamra amely alatt a gyermek teljes körű ellátását biztosítja.
A helyettes szülő a nevelőszülővel azonos mértékű díjazásra jogosult. (helyettes szülői díj).
4. Idősek klubja 25 férőhelyes, alkalmazottainak száma 3 fő. (Két fő szociális gondozó, 1 fő vezető)
5. Éjjeli menedékhely 16 férőhelyes, alkalmazottainak száma: két fő szociális gondozó, egy fő szociális munkás (vezető)
A gondozási központ valamennyi főfoglalkozású dolgozójának alkalmazásánál erkölcsi bizonyítvány beszerzése kötelező.
IV. A gondozási központ vezetése
A gondozási központ vezető feladatai:
· felelős a központ egészének működéséért, a gondozási munka színvonaláért,
· folyamatos munkakapcsolatot tart az egészségügyi alapellátás szakdolgozóival (háziorvosi, védőnői szolgálattal,
· tanulmányozza az új módszereket, figyelemmel kíséri és intézkedéseivel segíti a gondozottak ellátását, biztosítja érdekvédelmüket,
· feladata a működési területén élő lakosság szociális helyzetének megismerése, figyelemmel kísérése, a gondozási igények nyilvántartásba vétele és a Népjóléti Bizottság elé terjesztése,
· tájékoztatást, tanácsod ad a szociális gondoskodással kapcsolatban, illetve intézkedik a jogos igények érvényesítése érdekében,
· értékeli a területi szociális gondozás mutatóit
· a munkáltatói jogkörrel rendelkezik: dönt új dolgozó felvételéről, elbocsátásáról, fizetésemelésről, jutalmazásáról, a gondozási központ dolgozóinak szabadságát egyezteti, kiadja, nyilvántartja
· biztosítja a dolgozók és társadalmi aktívák munkavégzéséhez szükséges eszközöket, munkaruhákat, gondoskodik a megfelelő munkafeltételekről,
· elkészíti a főfoglalkozású dolgozók munkaköri leírását, munkabeosztását,
· munkáját éves munkaterv alapján végzi,
· rendszeresen tart munkaértekezletet, a főfoglalkozású dolgozókat rendszeresen beszámoltatja,
· segíti és szorgalmazza a dolgozók szakképesítésének megszerzését, szervezi továbbképzésüket,
· vezeti az előírt nyilvántartásokat,
· elkészíti a gond. központ éves költségvetési tervezetét, és gondoskodik annak teljesítéséről,
· a gondozási központ vezető vonatkozásában a munkáltatói jogkört a polgármester gyakorolja
Az étkeztetés vezetőjének feladatai:
· igénybejelentések alapján környezettanulmányt végez, begyűjti a szükséges okmányokat és továbbítja a gondozási központ vezetője felé,
· elvégzi a szükséges adminisztrációt, vezeti a nyilvántartásokat
· folyamatosan biztosítja az ebéd megrendelését, befizetését, és a klienshez juttatását
· felelős a térítési díjak beszedéséért
A házi gondozószolgálat vezetőjének feladatai:
· meghatározza a hivatásos és társadalmi gondozók működési területét,
· irányítja és ellenőrzi a házi gondozók munkáját,
· felülvizsgálja a gondozás iránti igénybejelentéseket, elvégzi a szükséges adminisztrációt és továbbítja a gondozási központ vezetője felé
· meghatározza a gondozási tevékenységeket, ezek gyakoriságát,
· megállapodást köt a társadalmi gondozókkal, munkájukat havonta ellenőrzi, az ellátás tapasztalatai alapján engedélyezi a körzeti hivatásos gondozó által javasolt tiszteletdíj kifizetését
· vezeti az előírt nyilvántartásokat,
· elkészíti a készenléti ügyeleti beosztást
· javaslatot tesz a gondozási központ vezetője felé a házi gondozók jutalmazására
· felelős a térítési díjak beszedéséért.
A gyermekjóléti szolgálat vezetőjének feladatai
· az esetek elosztása a családgondozók között,
· legalább havonta esetmegbeszélések megszervezése,
· a szükséges adminisztráció vezetése,
· a családgondozók munkájának irányítása, és ellenőrzése
· kapcsolattartás a védőnői szolgálattal és a hivatal gyámügyi előadóival
Az idősek klubja vezetőjének feladatai:
· vezeti az idősek klubját,
· irányítja a klub dolgozóinak munkáját,
· felelős a napi étkeztetés, személyi és környezeti higiéné, szervezett foglalkoztatás, gondozás, érdekvédelem biztosításáért,
· vezeti az előírt nyilvántartásokat,
· elősegíti a klubtagok beilleszkedését, a közösségi élet kialakítását,
· biztosítja az SZMSZ és a házirend betartását,
· felelős a térítési díjak beszedéséért.
Az éjjeli menedékhely vezetőjének feladatai:
· biztosítja az intézmény működését, és a lakók ellátását
· ellenőrzi az éjszakai ügyeletesek munkáját
· vezeti a szükséges nyilvántartásokat
V. A Gondozási központ nem vezető beosztású dolgozóinak feladata:
1. A házi gondozók igény, rászorultság szerint biztosítják a kliensek élelmezését, személyi és környezeti higiénéjüket, ápolásukat, kulturális szükségleteik kielégítését, társas kapcsolataik alakítását, érdekvédelmüket.
· Gondozási munkájukat a háziorvos javaslata, vagy a házi gondozó szolgálat vezetőjének meghatározása alapján végzik.
· Munkájukat a házi gondozó szolgálat vezetője irányítja.
· A házi gondozók munkájukról hitelesített naplót vezetnek, melyet havonta leadnak a vezető gondozónak.
· Feladatukat heti ütemterv alapján végzik.
· Részletes feladataikat a munkaköri leírás tartalmazza, melyet a gondozási központ vezetője készít el.
2. A családgondozók feladata, hogy munkájukkal segítsék a gyermekek testi, értelmi, érzelmi, és erkölcsi fejlődését, a családban történő nevelést, a veszélyeztetettség megelőzését, a kialakult veszélyeztetettség megszüntetését, valamint a gyermek családból való kiemelésének megelőzését.
· Munkájukat a Gyermekjóléti Szolgálat vezetője irányítja.
· Feladatukat heti ütemterv alapján végzik.
· Részletes feladataikat a munkaköri leírás tartalmazza, melyet a gondozási központ vezetője készít el.
3. A helyettes szülő feladatait az alapszerződés az egyéni gondozási nevelési terv tartalmazza.
3. Az idősek klubjában a gondozási és egyéb feladatokat a gondozók a vezető közvetlen irányításával végzik.
· Feladatuk a higiénés rend biztosítása, bevásárlás, étkeztetés, mosogatás, mosás, vasalás, stb.
· A nem vezető beosztású dolgozók teljes körű feladatait a gondozási központ vezetője által elkészített munkaköri leírás tartalmazza.
4. Az éjjeli menedékhelyen ügyeleti szolgálatot ellátó dolgozók feladata a lakók fogadása, és ellátása,
· a szükséges nyilvántartások vezetése.
· az éjszakai nyugalom biztosítása,
· a házirend betartása és betartatása
· egyéb feladataikat a részletes munkaköri leírás tartalmazza, melyet a gondozási központ vezetője készít el.
Az intézmény dolgozói kötelesek egymást helyettesíteni.
IV. A gondozási központ gazdálkodása
A gondozási központ nem önálló költségvetéssel rendelkező szerv. Részben önálló intézmény, a működéséhez szükséges anyagi feltételeket a fenntartó önkormányzat a Területi Ellátó Szervezeten keresztül biztosítja.
A gondozási központ vezetője a pénzeszközök igényléséért, rendeltetésszerű felhasználásáért, a berendezések, felszerelések használatáért, állagának megóvásáért felelős.
Jelen Szervezeti és Működési Szabályzat 2001. július 1-én lép hatályba. Egyidejűleg hatályon kívül helyezi a 15/1997 (V.14.), 15/1998 (VI.24.) és a 13/1999 (VI.6.) sz. Ök rendeletét.
Polgármester Jegyző
Kihirdetési záradék:
A rendeletet kihirdettem: 2001. év július hó 5. napján
jegyző
2008. november 18-i állapot