Göd Város Önkormányzatának 42/2005. (XII. 16.) sz. rendelete az önkormányzat sporttal kapcsolatos feladatairól és a sporttevékenység támogatásáról szóló
24/2001. (IX. 25.) sz. Ök. rendelet módosításáról
Göd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete - az Alkotmánnyal, a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvénnyel összhangban a sportról szóló 2004. évi I. törvény 55.§ (6) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az alábbi rendeletet alkotta:
I. Rész
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
Alapelvek
1.§
(1) Göd Város Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat) a testnevelés és sporttevékenység feltételeinek szabályozása során arra törekszik, hogy biztosítsa a közigazgatási területén lakó állampolgárok jogát a Magyar Köztársaság Alkotmánya 70/D. §-ában emberi alapjogként rögzített rendszeres testedzéshez.
(2) A testnevelés és sport az önkormányzat által közszolgáltatásként működtetett humánszolgáltatási rendszer része, annak a többi alrendszerrel (népjólét, oktatás, közművelődés stb.) egyenrangú eleme. Az önkormányzat a sport fejlesztésének és támogatásának hatékonysága és koordinációja érdekében figyelembe veszi az oktatás, az egészségügy, a szociális, a városfejlesztési, környezetvédelmi, a közművelődési és más szabadidős ágazatokat és biztosítja a sport integráns helyét a társadalmi kultúra fejlődésében.
(3) Az önkormányzat a testnevelés és sport rendszerét úgy működteti, hogy értékei a lakosság minél szélesebb körében érvényesüljenek, hozzájárulva a lakosság egészségi állapotának megőrzéséhez, illetve javításához, továbbá a szabadidő hasznos eltöltéséhez.
(4) A testnevelés és sport részterületei - az óvodai és iskolai testnevelés, a verseny- illetve a lakossági szabadidősport, a fogyatékosok sportja - egymással összefüggő, egymással kölcsönhatásban álló egészet képeznek, egyik terület fejlesztése sem indokolt a másik rovására.
(5) Az önkormányzat sporttal kapcsolatos tevékenysége során védeni és fejleszteni kívánja a sport erkölcsi és etikai alapjait.
2. §
E rendelet hatálya kiterjed
a) a helyi testnevelési és sporttevékenység megvalósulásában részt vevő, az önkormányzat közigazgatási területén lakó természetes személyekre (*3), valamint az önkormányzati intézményeket igénybe vevőkre,
b) az önkormányzat közigazgatási területén működő sportlétesítményekre,
c) a rendeletben szabályozott módon, vagy az önkormányzattal együttműködő, testneveléssel és sporttal foglalkozó szervezetekre az együttműködés keretében,
d) az önkormányzat által támogatott testneveléssel és sporttal foglalkozó szervezetekre,
e) a Képviselő-testületre és szerveire, valamint a Polgármesteri Hivatalra.
3.§
Az önkormányzat a törvényekben foglalt és önként vállalt sporttal kapcsolatos feladatait a sportélet helyben létező, e rendelet 5.§-ban felsorolt rendszereinek támogatásán és ellenőrzésén keresztül látja el.
II. Rész
AZ ÖNKORMÁNYZAT SPORT FELADATAI
4. §
Az önkormányzat a törvényekkel összhangban a helyi sporttevékenység támogatása során hangsúlyos feladatának tekinti:
- a lakosság minden rétegének ösztönzését a sportolásra, a tömegsport kibontakozásának elősegítését,
- az egészséges, mozgásgazdag életmód iránti állampolgári igény felkeltését, az egészségmegőrzés fontosságának elismerésére irányuló szemléletformálást, továbbá a szabadidősport helyi feltételeinek javítását,
- a fejlett sportélet alapját képező óvodai, iskolai testnevelés és sport személyi és tárgyi feltételeinek fejlesztését,
- a hiányzó óvodai tornaszobák, iskolai tornatermek építését,
- az utánpótlás-nevelés támogatását, fejlesztését,
- az élsport, a versenysport támogatását,
- a fogyatékosok sportjának támogatását, lehetőségeinek fejlesztését, a sportlétesítmények akadálymentesítését
- a tulajdonát képező sportlétesítmények fenntartását, működtetésének támogatását e rendelet 1., és 2., sz. melléklete szerint.
- a gondoskodást a sportlétesítmények védelméről, sportfunkciójuk megőrzéséről,
- a hátrányos helyzetűek, a mozgáskorlátozottak, vagy értelmi fogyatékosok számára is a sportlétesítmények, használatának biztosítását,
- a helyi társadalom kapcsolatrendszerének, közösségi sportéletének segítését,
- a szabadidő sport célú eltöltéséhez a feltételek biztosítását,
- egyéb sportot segítő lehetőségek biztosítását.
III. Rész
A SPORTTEVÉKENYSÉG IRÁNYÍTÁSA ÉS ELLENŐRZÉSE
5. § (*1)
„Az Önkormányzat testnevelési és sport feladatainak ellátása érdekében:
a./ támogatja:
- az oktatási intézmények sportcélú tevékenységét,
- a Gödi Sportegyesületet,
- a Sport Bizottság közreműködésével a sportcélokat megvalósító rendezvényeket, a fogyatékosok sportjának céljait szolgáló tevékenységet, a sportolókat.
- a rendelet 1. sz. mellékletében felsorolt sportlétesítmények fenntartását, üzemeltetését.
b./ fenntartja:
a rendelet 2. sz. mellékletében felsorolt sportlétesítményeket.”
6. §
(1) A jogszabályok és a jelen rendelet által meghatározott sport feladatokkal kapcsolatos jogköröket a Képviselő-testület, illetve átruházott hatáskörben a Sport Bizottság gyakorolja. A Sport Bizottság a település sporttal kapcsolatos feladatairól, terveiről, az éves sporteseményekről évente helyi sportkoncepciót készít, illetve felügyeli a rendezvénynaptár elkészítését.
„(2) Az Önkormányzat a tárgyévi költségvetésben sporttevékenység finanszírozására előirányzatot különít el (továbbiakban sportelőirányzat). (*1)
(3) A sportelőirányzat 80%-ának megfelelő támogatásban részesíti a Gödi Sportegyesületet, biztosítva ezzel kötelezettségének 3.§ szerinti ellátását. A sportelőirányzat 20%-át pályázati úton osztja fel, a pályázatok kiírását és elbírálását a Sport Bizottság feladat és hatáskörébe utalja. A pályázati feltételeket az önkormányzati költségvetés elfogadását követő ülésen a Sport Bizottság határozattal állapítja meg.” (*1)
(4) A Sport Bizottság véleményezi:
- a költségvetést, különös tekintettel a sportra vonatkozó költségvetés tervezetét, a költségvetés módosítási javaslatokat,
- a sporttevékenységgel összefüggő helyiség- és ingatlanhasznosítási javaslatokat, beruházási és felújítási javaslatokat,
- a sportlétesítmények üzemeltetésével kapcsolatos javaslatokat,
- a sportlétesítményeken, illetve sportcélú beruházási, technikai korszerűsítési javaslatokat,
- a szakterületre vonatkozó tájékoztatókat, beszámolókat, elemzéseket,
(5) A Sport Bizottság ellenőrzi:
- a képviselő-testület sporttevékenységgel kapcsolatos döntéseinek és rendezvénytervének végrehajtását.
Különös tekintettel:
- a költségvetési folyamatokra,
- az intézményeket alapvetően érintő határozatok végrehajtására,
- figyelemmel kíséri a sporthoz kapcsolódó intézmények tevékenységét, gazdálkodását, feladatellátását, az alapító okiratokban szereplő feladat meghatározás érvényesülését,
- az együttműködési megállapodások, határozatok érvényesülését,
- az önkormányzat által nyújtott támogatások felhasználását.
IV. Rész
A SPORTTEVÉKENYSÉG FINANSZÍROZÁSA
7. §
(1) Az önkormányzat az intézmények költségvetésén keresztül biztosítja a nevelési-oktatási intézményekben az óvodai, iskolai testnevelést, a mindennapi testedzést, valamint az iskolai diáksportkörök működését.
(2) Az önkormányzat a mindenkori költségvetésében a sporttevékenység finanszírozására sportelőirányzatot különít el. A sportelőirányzat összegét az éves költségvetési rendeletben a Sportbizottság javaslata alapján határozza meg. (*2)
(3) A sportelőirányzat 80%-ának megfelelő támogatásban részesíti a sportegyesületeket, biztosítva ezzel kötelezettségének 3.§ szerinti ellátását. A sportelőirányzat 20%-át pályázati úton osztja fel, a pályázatok kiírását és elbírálását a Sportbizottság feladat- és hatáskörébe utalja. A pályázati feltételeket az önkormányzati költségvetés elfogadását követő ülésen a Sportbizottság határozattal állapítja meg.
„8.§ (*1)
(1) A Gödi Sportegyesület évente szeptember 30-ig sportkoncepciót készít, melyet a Sport Bizottság ülésén terjeszt elő. A sportkoncepció tartalmazza a sportcélú önkormányzati támogatás felhasználására vonatkozó terveket, a Gödi Sportegyesület szakosztályainak felsorolását, a szakosztályok tevékenységének rövid ismertetését, az éves célokat, vállalt feladatokat, a sportlétesítmények fenntartására, üzemeltetésére vonatkozó elképzeléseket.
(2) A Gödi Sportegyesület az önkormányzat által nyújtott támogatás felhasználásáról évente beszámol Az előző évi támogatás felhasználására vonatkozó beszámolót tárgyév január hónapban köteles a Sport Bizottság elé terjeszteni.
(3) Az önkormányzat tulajdonában lévő, a Gödi Sportegyesület által használt ingatlanokra az önkormányzat és a Gödi SE e tárgyban megkötött bérleti szerződései, valamint a Ptk. Szabályai az irányadóak.”
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
9. §
A jelen önkormányzati rendelet 2006. január 01-én lép hatályba, és egyidejűleg hatályon kívül helyezi a Göd Város Önkormányzatának a sporttal kapcsolatos feladatairól és a sporttevékenység támogatásáról szóló 24/2001 (IX.25.) számú Ök. rendeletét. A rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.
„(2) E rendelet a belső piaci szolgáltatásokról szóló, az Európai Parlament és a Tanács 2006/123/EK irányelvnek való megfelelést szolgálja" (*3)
1 sz. melléklet
Az önkormányzat támogatásával fenntartott, a Gödi Sport Egyesület használatában lévő, önkormányzati tulajdonú sportlétesítmények
Göd-alsói Sportpálya /1935 hrsz./
Göd-felsői sportpálya /4846 hrsz/
Duna parti csónakház /525 hrsz./
Teniszpálya /Göd, Rákóczi u. 23. 2172 hrsz./
Göd Újtelepi sportpálya /6424 hrsz./
2. sz. melléklet
Az önkormányzat által fenntartott, önkormányzati tulajdonú sportlétesítmények
Németh László Általános Iskola tornaterme
Huzella Tivadar Általános Iskola tornacsarnoka és tornaterme
Polgármester Jegyző
Kihirdetési záradék:
A rendeletet kihirdettem: 2005.év hó napján
Jegyző
(*1) Módosította a 17/2007. (III. 29.) sz. Ök. rendelet, hatályos 2007. március 29-től
(*2) Módosította a 65/2007. (XII. 16.) sz. Ök. rendelet, hatályos 2008. január 1-től
(*3) Módosította a 74/2008. (XII. 12.) sz. Ök. rendelet, hatályos 2008. december 12-től