Göd Város Önkormányzatának Pénzügyi, Ellenőrző, Közbeszerzési és Jogi Bizottsága
a Képviselő-testületnek elfogadásra javasolja az alábbi határozati javaslatot:
„Göd Város Önkormányzat Képviselő-testülete
Felelős: Balogh Csaba polgármester, dr. Kármán Gábor aljegyző”
Határidő: azonnal
Melléklet a …/2022. (…) Ök. határozathoz:
Közigazgatási szerződés
Göd Város Önkormányzata és a Gödi Szerb Önkormányzat közötti együttműködésről
mely létrejött egyrészt Göd Város Önkormányzata továbbiakban Önkormányzat (képviseli: Balogh Csaba polgármester székhely: 2131 Göd, Pesti u. 81. adószám: 15731106-2-13) és a Gödi Szerb Önkormányzat továbbiakban Nemzetiségi Önkormányzat (képviseli: Pandurovic Mirko Milutin elnök székhely: Göd, Pesti u. 81. adószám: 15779997-1-13, törzskönyvi azonosító szám: 779991) továbbiakban együtt: Szerződő Felek között az alábbiak szerint:
I. A közigazgatási szerződés jogalapja és célja
I/1. A megállapodást az együttműködő felek a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény (továbbiakban: Njtv.) 80. § (2) bekezdés, valamint az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (továbbiakban: Áht.) 6/C. § (2) bekezdés b) pontja, alapján kötik.
I/2. Szerződő Felek az Njtv. 80. §-ában foglaltak érvényesülése érdekében jelen közigazgatási szerződésben rögzítik a nemzetiségi önkormányzat működésének személyi és tárgyi feltételeit, az ezzel kapcsolatos végrehajtási feladatokat, költségvetés elkészítésének, jóváhagyásának eljárási rendjét, és a költségvetési gazdálkodással, az információs és adatszolgáltatási, valamint a nyilvántartási tevékenységgel, illetve a vagyonkezeléssel összefüggő szabályokat, továbbá az együttműködésből fakadó jogosultságokat és kötelezettségeket.
I/3. A szerződés szabályainak kialakítása
a) Magyarország helyi önkormányzatokról szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény,
b) a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény,
c) az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (Áht.), valamint az ennek végrehajtására kiadott
d) az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Korm. rendelet,
e) az államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságairól szóló többször módosított 249/2000. (XII.24.) Korm. rendelet
f) az államháztartás számviteléről szóló 4/2013. (I.11.) Korm. rendelet, valamint
g) a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet
előírásainak figyelembevételével történt.
I/4. Ezen szerződésben nem szabályozott kérdésekre vonatkozóan az I/3. pontban felsorolt jogszabályok rendelkezései az irányadóak.
II. Az önkormányzati működés személyi és tárgyi feltételeinek biztosítása
II/1. Göd Város Önkormányzata a Gödi Szerb Önkormányzat részére a rendelkezésre álló anyagi eszközök arányában – az éves önkormányzati költségvetési rendelet keretein belül – biztosítja a működéséhez szükséges személyi és tárgyi feltételeket, továbbá gondoskodik a működéssel kapcsolatos végrehajtási feladatok ellátásáról az alábbiak szerint:
II/2. Az Önkormányzat igény szerint, de legalább havi 32 óra időtartamban, térítésmentesen biztosítja a Nemzetiségi Önkormányzat üléseinek lebonyolításához szükséges helyiséget a Polgármesteri Hivatalban, közmeghallgatásaihoz és előreláthatóan nagy érdeklődést keltő ülésekhez a Polgármesteri Hivatal tanácstermében. A teremhasználatot előre egyeztetnie kell az elnöknek a Polgármesteri Hivatal titkárságával. A használathoz kapcsolódó fűtés, áramfogyasztás, víz- és takarítási szolgáltatás költségeit a Polgármesteri Hivatal viseli. A helyiségek és az ingóságok használatának joga a Nemzetiségi Önkormányzatot megszűnéséig illeti meg.
II/3. Az Önkormányzat a Polgármesteri Hivatalon keresztül biztosítja a Nemzetiségi Önkormányzat kérésének megfelelően a postai, kézbesítési, gépelési, sokszorosítási feladatok ellátását és az ezzel járó költségek viselését, a Nemzetiségi Önkormányzat működéséhez szükséges tárgyi és személyi feltételeket.
II/4. A Nemzetiségi Önkormányzat üléseinek előkészítését az elnök kérésére a (meghívók, előterjesztések, hivatalos levelezések, s azok postázási feladatainak ellátása, a testületi ülések jegyzőkönyveinek elkészítése, postázása) a jegyző a Polgármesteri Hivatal Önkormányzati Koordinációs Osztályán keresztül biztosítja.
II/5. A jegyző vagy aljegyző részt vesz a Nemzetiségi Önkormányzat testületi ülésein, közmeghallgatásain és jelzi, amennyiben törvénysértést észlel. A Nemzetiségi Önkormányzat kérésére szakmai segítséget nyújt az ülésen és azon kívül is a nemzetiségi önkormányzat működését érintően.
II/6. A Nemzetiségi Önkormányzat működésével, gazdálkodásával kapcsolatos nyilvántartási, iratkezelési feladatokat a jegyző a Polgármesteri Hivatal Pénzügyi Osztályán keresztül biztosítja.
II/7. Annak érdekében, hogy az Önkormányzat és a jegyző, illetve a Polgármesteri Hivatal jelen együttműködés szerinti valamennyi kötelezettségeit teljesíteni tudja a Nemzetiségi Önkormányzat elnöke vállalja, hogy a szükséges és megfelelő információkkal, adatokkal és iránymutatásokkal látja el az Önkormányzatot. A Helyi Önkormányzatot, továbbá a Polgármesteri Hivatalt nem terheli felelősség, ha az adatszolgáltatási kötelezettség elmaradása a Nemzetiségi Önkormányzat működésének hiányossága miatt következett be.
II/8. A Nemzetiségi Önkormányzat törzskönyvi nyilvántartásban szereplő adatok változásával kapcsolatos bejelentést – a Magyar Államkincstár felé – a Polgármesteri Hivatal jegyző által kijelölt szervezeti egysége végzi.
II/9. A Helyi Önkormányzat hivatalos honlapján térítésmentesen lehetőséget biztosít a Nemzetiségi Önkormányzat rendezvényeinek, aktuális információinak megjelentetésére.
III. A nemzetiségi önkormányzat költségvetésének elkészítésének és elfogadásának rendje
III/1. A Helyi Önkormányzat költségvetési rendeletébe a Nemzetiségi Önkormányzat költségvetése nem épül be.
III/2. A Helyi Önkormányzat képviselő-testülete a Nemzetiségi Önkormányzat költségvetésére vonatkozóan nem rendelkezik döntési jogosultsággal, és nem tartozik felelősséggel a Nemzetiségi Önkormányzat költségvetési határozatainak törvényességéért, bevételi és kiadási előirányzatainak megállapításáért, teljességéért, kötelezettségvállalásaiért és tartozásaiért.
III/3. A költségvetésre vonatkozó részletes információk megismerését követően, de legkésőbb január 31. napjáig a Pénzügyi Osztály vezetője egyeztetést folytat az elnökkel, és rendelkezésére bocsátja a Nemzetiségi Önkormányzatra vonatkozó adatokat.
III/4. A Nemzetiségi Önkormányzat testülete megtárgyalja és önállóan költségvetési határozatban állapítja meg feladatainak ellátásához szükséges előirányzatait, elemi költségvetését. A Nemzetiségi Önkormányzat elnöke az elfogadott, hitelesített határozatot, vagy jegyzőkönyvet legkésőbb március 15. napjáig eljuttatja a Polgármesteri Hivatal jegyzőjének.
III/5. A Nemzetiségi Önkormányzat költségvetési határozatának tartalmaznia kell a működési és felhalmozási célú bevételeket és kiadásokat, ezen belül:
a) a személyi jellegű kiadásokat,
b) a munkaadókat terhelő járulékokat,
c) a dologi jellegű kiadásokat,
d) az ellátottak pénzbeli juttatásait,
e) a speciális célú támogatásait,
f) beruházások, felújítások és az egyéb felhalmozási célú kiadásokat,
g) a támogatások előirányzatait.
III/6. Amennyiben az Önkormányzat a Nemzetiségi Önkormányzat támogatásáról dönt, Göd Város Önkormányzatának költségvetési rendelete tartalmazza a Gödi Szerb Önkormányzatnak nyújtott önkormányzati költségvetési támogatás összegét.
IV. A költségvetés végrehajtása és előirányzatok módosításának rendje
IV/1. Ha a Nemzetiségi Önkormányzat az eredeti előirányzatán felül többletbevételt ér el, bevételkiesése van, illetve kiadási előirányzatain belül átcsoportosítást hajt végre, a Nemzetiségi Önkormányzat határozatával módosítja az éves költségvetésének előirányzatát.
IV/2. A Nemzetiségi Önkormányzat testülete, a döntése szerinti időpontokban, az első féléves beszámolóval egyidejűleg, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési határozatát.
IV/3. A Nemzetiségi Önkormányzat hitelesített határozatai alapján a Pénzügyi Osztály elvégzi a szükséges előirányzat módosításokat. A módosításokat az Önkormányzat költségvetési rendeletének kiadási és bevételi előirányzatán azonnal át kell vezetni költségvetési határozat módosításával.
V. Költségvetési információ szolgáltatás és beszámolás rendje
V/1. A Nemzetiségi Önkormányzat költségvetési határozatát úgy fogadja el, és erről információt az Önkormányzatnak úgy szolgáltat, hogy az a költségvetésével kapcsolatos tájékoztatási kötelezettségének határidőben eleget tudjon tenni.
V/2. A Nemzetiségi Önkormányzat üléseiről készült jegyzőkönyveket a Nektv. 95.§ (3) bekezdése szerint az elnök az ülést követő 15 napon belül megküldi a Pest Megyei Kormányhivatal részére törvényességi ellenőrzés céljából, valamint a jegyző által megbízott Titkársági ügyintéző részére.
V/3. A Nemzetiségi Önkormányzatnak gondoskodnia kell arról, hogy a jegyző (megbízottja) a törvényi kötelezettségeinek időben eleget tudjon tenni, illetve a Pénzügyi Osztály munkatársai megfelelően tudják végrehajtani a jegyzőkönyv határozataiban foglalt pénzügyi intézkedéseket.
V/4. A Nemzetiségi Önkormányzat időközi jelentéseit (költségvetési, mérlegjelentés) a Pénzügyi Osztályvezető vagy az általa kijelölt pénzügyi ügyintéző készíti el és rögzíti az informatikai rendszerben. A költségvetési jelentés rendjét a vonatkozó jogszabály szerint teljesíti a Magyar Államkincstár részére
V/5. Az Önkormányzatnak és a Nemzetiségi Önkormányzatnak a naptári évről szóló költségvetési beszámolót, december 31-i fordulónappal a központilag biztosított informatikai rendszeren keresztül készíti el a Pénzügyi osztály. Az Önkormányzatnak és a Nemzetiségi Önkormányzatnak az adatait tartalmazó felülvizsgált éves beszámoló elkészítésének határidejét követő tíz naptári napon belül kell benyújtani a Magyar Államkincstár Közép-magyarországi Regionális Igazgatóságának.
V/6. Az Áht. információs rendszere felé benyújtott éves beszámoló adatait a Pénzügyi Osztály tájékoztatja a Nemzetiségi önkormányzat elnökének. A Nemzetiségi önkormányzat elnöke az éves költségvetés teljesítéséről kapott adatok alapján információt szolgáltat és beszámol a következő testületi ülésen a Nemzetiségi önkormányzat képviselő-testületének.
V/7. A féléves beszámoló adatairól a Pénzügyi Osztály szeptember 15-ig tájékoztatja a Nemzetiségi önkormányzat elnökét, a nemzetiségi elnök szeptember 30-ig tájékoztatja a Nemzetiségi Önkormányzat képviselő-testületét, amelyet határozattal fogad el.
V/8. A ¾ éves beszámoló adatairól a Pénzügyi Osztály november 15-ig tájékoztatja a Nemzetiségi önkormányzat elnökét, a nemzetiségi elnök november 30-ig a koncepcióval egyidejűleg tájékoztatja a Nemzetiségi Önkormányzat képviselő-testületét, amelyet határozattal fogad el.
VI. A költségvetési gazdálkodás végrehajtásának rendje
VI/1. A Nemzetiségi Önkormányzat gazdálkodásának végrehajtásával kapcsolatos feladatokat a Polgármesteri Hivatal Pénzügyi Osztálya látja el.
VI/2. Pénzügyi ellenjegyzés
Pénzügyi ellenjegyzést a Nemzetiségi Önkormányzat kiadási előirányzatai terhére vállalt kötelezettség esetén a Polgármesteri Hivatal pénzügyi osztályvezetője vagy a Polgármesteri Hivatal pénzügyi ellenjegyzésre kijelölt, a hivatal állományába tartozó köztisztviselő végez.
VI/3. Kötelezettségvállalás rendje
a) A Nemzetiségi Önkormányzat nevében feladatainak ellátása (végrehajtása) során fizetési, vagy más teljesítési kötelezettséget vállalni (továbbiakban: kötelezettségvállalás) az elnök - vagy az általa írásban felhatalmazott nemzetiségi önkormányzati képviselő - kizárólag írásban jogosult.
b) A kötelezettségvállalás előtt a kötelezettséget vállalónak meg kell győződnie arról, hogy a rendelkezésre álló, fel nem használt előirányzat biztosítja-e a kiadás teljesítésére a fedezetet.
c) Az előkészített szerződés-tervezeteket jogszabályi ellenőrzés céljából bemutathatja a Polgármesteri Hivatal jogi irodájának.
d) A jóváhagyott, valamennyi szerződő fél által aláírt végleges kötelezettségvállalásokból egy eredeti példányt nyilvántartásba vétel céljából el kell juttatni a Polgármesteri Hivatal pénzügyi osztályának
VI/4. Szakmai igazolás
A kiadás teljesítés elrendelése előtt szakmailag igazolni kell azok jogosultságát.
A teljesítés szakmai igazolását a bizonylaton kell elvégezni a Pénzügyi Osztályon erre a célra rendszeresített bélyegzővel, a dátum és a szakmai igazolást végző aláírásának feltüntetésével. A szakmai igazolást végző személy kijelöléséről a Nemzetiségi Önkormányzat elnöke köteles rendelkezni.
VI/5. Érvényesítés
Az érvényesítést a Polgármesteri Hivatal ezzel megbízott pénzügyi-számviteli szakképesítésű dolgozója végzi.
VI/6. Utalványozás
A Nemzetiségi Önkormányzatnál a kiadás teljesítésének, a bevétel beszedésének, vagy elszámolásának elrendelésére (továbbiakban: utalványozásra) kizárólag a Nemzetiségi Önkormányzat elnöke, vagy az általa írásban felhatalmazott Nemzetiségi Önkormányzati képviselő jogosult. Utalványozni csak az érvényesítés után lehet. Pénzügyi teljesítésre ezután kerülhet sor.
VI.7. Összeférhetetlenségi szabályok
a) A kötelezettségvállaló és a pénzügyi ellenjegyző ugyanazon gazdasági esemény tekintetében azonos személy nem lehet. Az érvényesítő ugyanazon gazdasági esemény tekintetében nem lehet azonos a kötelezettségvállalásra, utalványozásra jogosult és a teljesítést igazoló személlyel.
b) Kötelezettségvállalási, pénzügyi ellenjegyzési, érvényesítési, utalványozási és teljesítés igazolására irányuló feladatot nem végezheti az a személy, aki ezt a tevékenységét a Polgári Törvénykönyv szerinti közeli hozzátartozója, vagy maga javára látná el.
VII. A nemzetiségi önkormányzat számlái
VII/1. A Nemzetiségi Önkormányzat önálló pénzforgalmi számlát vezet a helyi önkormányzat által választott számlavezetőnél, amellyel kapcsolatos adminisztratív feladatokat a Pénzügyi Osztály végzi.
VII/2. A Nemzetiségi Önkormányzat készpénzt (előleget) saját bankszámlájáról vehet fel a számlavezető pénzintézet pénztárából. A bankszámlaszám feletti rendelkezésre a Gödi Polgármesteri Hivatal Pénzügyi Osztályának vezetője és a Nemzetiségi Önkormányzat elnöke együttesen jogosultak.
VII/3. A Gödi Szerb Önkormányzat pénzforgalmi számlaszáma: 10700232-67253975-51100005
Számlavezető bank: CIB Bank.
VIII. Vagyoni és számviteli nyilvántartás rendje
VIII/1. A Polgármesteri Hivatal Pénzügyi Osztálya a Nemzetiségi Önkormányzat vagyoni, számviteli nyilvántartásait önállóan, elkülönítetten vezeti.
VIII/2. A 368/2011.(XII.31.) Korm. rendeletben meghatározott adatszolgáltatás során szolgáltatott adatok valódiságáért, a számviteli szabályokkal és a statisztikai rendszerrel való tartalmi egyezőségéért a Nemzetiségi Önkormányzat tekintetében a Nemzetiségi Önkormányzat testületének elnöke felelős.
VIII/3. A számviteli szabályokkal és a statisztikai rendszerrel való tartalmi egyezőségéért a Nemzetiségi Önkormányzat tekintetében a Nemzetiségi Önkormányzat elnöke, valamint a jegyző együttesen felelős.
VIII/4. A Nemzetiségi Önkormányzat elnöke köteles betartani – a Polgármesteri Hivatal belső szabályzatában előírtak alapján - a leltár készítésére és a leltárban szereplő eszközök, források leltározására, értékelésére vonatkozó szabályokat. A Nemzetiségi Önkormányzat elnöke köteles együttműködni a Polgármesteri Hivatal kijelölt ügyintézőjével a leltár készítésére és a leltárban szereplő eszközök, források leltározására, értékelésére vonatkozó szabályok betartása érdekében.
VIII/5. A Nemzetiségi Önkormányzat működése során feleslegessé, használhatatlanná vált eszközök vonatkozásában a Nemzetiségi Önkormányzat elnöke köteles betartani – a Polgármesteri Hivatal belső szabályzatának megfelelően - a felesleges vagyontárgyak hasznosítására és selejtezésére vonatkozó előírásokat. Szerződő Felek rögzítik, hogy az információ, adat, bizonylat Nemzetiségi Önkormányzat elnöke részéről történő határidőn túli átadásáért, vagy az átadás elmulasztásáért a Polgármesteri Hivatalt nem terheli felelősség.
IX. A belső ellenőrzés rendje
IX/1. A Nemzetiségi Önkormányzat működésével kapcsolatos - az Áht. 70.§-ában meghatározott - belső ellenőrzési feladatokat a Polgármesteri Hivatal belső ellenőrzési egysége látja el az Njtv. 80. § (3) bekezdés d) pontjában foglaltak érvényesítése érdekében.
IX/2. Az ellenőrzések során a 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet által a belső kontrollrendszerre előírt követelményeket, illetve a Polgármesteri Hivatal Belső ellenőrzési kézikönyvének előírásait kell alkalmazni.
IX/3. A belső ellenőrzési tevékenységet végző egység közvetlenül a jegyzőnek alárendelve végzi a munkáját. A belső ellenőrzési tevékenységet a Polgármesteri Hivatal főállású belső ellenőr is elláthatja, illetve a feladatok külső szolgáltatóval is biztosíthatóak.
IX/4. A belső ellenőri tevékenységet közszolgálati jogviszony, valamint megbízási szerződés, vagy vállalkozási szerződés alapján látja el a Polgármesteri Hivatal. A belső ellenőrzést végző személyt a jegyző jelöli ki.
X. Záró rendelkezések
X/1. Az együttműködési megállapodást az érintett önkormányzatok minden évben január 31-ig felülvizsgálják és módosíthatják a hatályos jogszabályok figyelembevételével.
X/2. Az Önkormányzat és a Nemzetiségi Önkormányzat szervezeti és működési szabályzatában rögzíti a megállapodás szerinti működési feltételeket, a megállapodás megkötését, módosítását követő harminc napon belül.
X/3. Az együttműködési megállapodást Göd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a ……….… sz. határozatával, a Gödi Szerb Önkormányzat Képviselő-testülete ……………... sz. határozatával hagyta jóvá.
X/4. Ezen szerződés mindkét fél általi aláírásával hatályát veszti az Önkormányzat Képviselő-testület által 4/2020. (I.27.) sz. ök határozatával elfogadott és Gödi Szerb Önkormányzat Képviselő-testülete 4/2020. (III.13.) sz. határozatával jóváhagyott együttműködési megállapodás.
Göd, 20….. év ………. hó ….. nap
Balogh Csaba polgármester |
Pandurovic Mirko Milutin |
Felelős: PEKJB elnök
Határidő: azonnal