2010. november 24-i ülésére
Tárgy: | Belső ellenőri munkaterv | |
Készítette: | dr. Szinay József jegyző | |
Előterjesztő: | dr. Szinay József jegyző |
Tisztelt Képviselő-testület!
Az önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 92.§. (4), (5), és (6) bekezdése írja elő a pénzügyi irányítási és ellenőrzési rendszer működtetését. Ennek keretében a jegyző feladata a belső ellenőrzés kialakítása és működtetése. A helyi önkormányzat belső ellenőrzése keretében gondoskodni kell a felügyelt költségvetési szervek ellenőrzéséről is. A hivatkozott jogszabály alapján a helyi önkormányzatra vonatkozó éves belső ellenőrzési tervet a képviselő testület az előző év november 15-éig hagyja jóvá.
Az éves ellenőrzési terv elkészítésére vonatkozó szabályokat a költségvetési szervek belső ellenőrzéséről szóló 193/2003. (XI. 26.), a 180/2009. (IX. 4.) módosított Korm. rendelet VIII. fejezetének „A belső ellenőrzés tervezése” című része tartalmazza. A hivatkozott jogszabályrész határozza meg
- a belső ellenőrzési vezető, valamint
- a költségvetési szerv vezetőjének feladatát.
A belső ellenőrzési vezető feladata, hogy kockázatelemzés alapján éves belső ellenőrzési tervet készítsen, így a tervnek a kockázatelemzés alapján felállított prioritásokon és a belső ellenőrzés rendelkezésére álló erőforrásokon kell alapulnia. Ez azért szükséges, hogy a belső ellenőrzés be tudja tölteni funkcióját, azaz
- az ellenőrzött szerv működését fejlessze, és eredményességét növelje, továbbá
- megállapításokat és ajánlásokat fogalmazzon meg a jogszabályoknak és a belső szabályzatoknak való megfelelés, gazdaságosság, hatékonyság és eredményesség vizsgálatát követően.
Az ellenőrzés célja, hogy
- tárgyilagos bizonyosságot adó és tanácsadó tevékenységgel fejlessze a költségvetési szerv, mint szervezet működését, növelje annak eredményességét;
- vizsgálja a szervezet működésének szabályozottságát, a tevékenység gyakorlása során a hatályos jogszabályok, belső szabályzatok és vezetői rendelkezések betartását;
- ellenőrizze és javaslataival folyamatosan fejlessze a belső kontrollrendszer érvényesülését;
- adjon számot arról, hogy az önkormányzat költségvetéséből juttatott pénzeszközökkel és a vagyonnal szabályszerűen, szabályozottan, gazdaságosan, hatékonyan és eredményesen gazdálkodnak-e.
A belső ellenőrzés tervezése során figyelembevételre került az Áht. azon előírása, miszerint a belső ellenőrzési tevékenység során szabályszerűségi, pénzügyi, rendszer- és teljesítmény-ellenőrzéseket, illetve informatikai ellenőrzéseket kell végezni, valamint az éves beszámolókról megbízhatósági igazolásokat kell kibocsátani.
Az Ötv. 92. § (11) bekezdése alapján a helyi önkormányzat belső ellenőrzését ellátó személy vagy szervezet ellenőrzést végez a képviselő-testület hivatalánál és az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatokra vonatkozóan. Ellenőrzést végezhet a helyi önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szerveknél, a helyi önkormányzat többségi irányítást biztosító befolyása alatt működő gazdasági társaságoknál, valamint a helyi önkormányzat költségvetéséből céljelleggel juttatott támogatások felhasználásával kapcsolatosan a kedvezményezett szervezeteknél is.
Göd Város Önkormányzatánál, valamint intézményeinél a függetlenített belső ellenőrzési feladatokat külső erőforrás (szakértői kompetenciákkal rendelkező vállalkozás) látja el. A kockázatelemzés, valamint az elkészült 2011. évre vonatkozó ellenőrzési terv a Polgármesteri Hivatal, az önálló valamint a részben önállóan gazdálkodó intézményekre vonatkozó terveket is tartalmazza.
A kockázatelemzésre vonatkozó feladatok a belső ellenőrzési kézikönyvben meghatározott szabályok szerint kerültek végrehajtásra.
Az éves ellenőrzési terv javaslata – a jogszabályban meghatározott szerkezetben, tartalommal készült, azaz – tartalmazza a következőket:
- az ellenőrzési tervet megalapozó elemzéseket (többek között a kockázatelemzést),
- a tervezett ellenőrzések tárgyát,
- az ellenőrzések célját,
- az ellenőrizendő időszakot,
- a szükséges ellenőrzési kapacitás meghatározását,
- az ellenőrzések típusát és módszereit,
- az ellenőrzések ütemezését,
- az ellenőrzött szerv, illetve szervezeti egységek megnevezését.
Az ellenőrzési tervet – jogszabály előírása alapján – úgy kell összeállítani, hogy szükség esetén az abban nem szereplő soron kívüli ellenőrzési feladatok is végrehajthatóak legyenek, így 20% tartalékidő (soron kívüli, nem tervezett, „ad-hoc” vizsgálatokra fordítható tartalék ellenőri kapacitás, 44 nap) került figyelembe vételre a tervezés során.
A nem tervezett vizsgálatokra fordított szakértői idő és ellenőrzési kapacitás az önkormányzatnak a vállalkozói szerződésben vállalt kötelezettségeihez képest nem jelent többletköltséget.
A 2011. évre vonatkozó ellenőrzési terv összeállításakor figyelembe vételre került:
- az ellenőrzési terv megalapozása céljából készített elemzés, mely tartalmazza:
- a szervnél elmúlt időszakban végzett ellenőrzések tapasztalatait, valamint
- a kockázatelemzés eredményét.
A kockázatelemzés során
· az éves költségvetés bevételét képező normatív hozzájárulásokat megalapozó létszámadatok (beszámoló) ellenőrzése,
· 2010. évi belső ellenőrzési vizsgálatok megállapításaira tett intézkedések ellenőrzése,
· polgármesteri Hivatal szabályozottságának vizsgálata,
· kötelező és önként vállalt feladatok ellátásának vizsgálata,
· szemétszállítási tevékenység vizsgálata,
· az önkormányzat 2010. évi költségvetéséből civil szervezeteknek és alapítványoknak céljelleggel juttatott támogatások felhasználásának vizsgálata,
· közérdekű adatok közzétételi kötelezettségének vizsgálata,
· a pénztári bevételek és kiadások szabályszerűségének vizsgálata a hivatal pénztárában,
· erőforrás (gépjármű) gazdálkodás ellenőrzése,
· közterület használati díj beszedésének vizsgálata,
· folyamatba épített, előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzés (FEUVE) rendszer működésének vizsgálata
bizonyult a működés szempontjából a legkritikusabb, magas kockázatot mutató területek.
Kérem a képviselő-testületet, hogy az előterjesztést és annak mellékletét tárgyalja meg és határozza meg a 2011. évben elvégzendő ellenőrzési feladatokat!
Döntési javaslat
"Belső ellenőri munkaterv"
Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: ügyrendi, napirendi kérdések
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.
…./2010. (XI. 24.) sz. Ök. határozat
Göd Város Önkormányzat Képviselő-testülete
A képviselő-testület a mellékletben szereplő ellenőrzési tervet jóváhagyja azzal, hogy annak végrehajtásáról a 2011. évi pénzügyi zárszámadással együtt a jegyző beszámol a testületnek.
Határidő: értelem szerint
Felelős: Dr. Szinay József jegyző
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal