9. napirendi pont
9. NAPIRENDI PONT
A Képviselő-testület
2012. október 25-i ülésére

Tárgy:   2132 Göd, Jósika u. 14-5 szám alatti ingatlan tulajdonba adási kérelme

Döntési javaslat

"Jósika u. 14-5 szám alatti ingatlan tulajdonba adási kérelme"

Tervezett döntéstípus: határozat
Tervezett ágazati besorolás: ügyrendi, napirendi kérdések
A Képviselő-testület a javaslatról egyszerű többséggel, nyílt szavazással dönt.

Göd Város Önkormányzata (székhelye: 2131 Göd, Pesti út 81., törzsszáma:731102, adóazonosító jele: 15731106-2-13 ., képviseletében eljár: Markó József Polgármester) az állami vagyonról szóló 2007. évi CVI. törvény 36.§ (2) bekezdésének c) pontja és 36.§ (3) bekezdése alapján, valamint az állami vagyonnal való gazdálkodásról szóló 254/2007.(X.4.) Korm. rendelet 50.§ -a alapján a Dunakeszi Körzeti Földhivatal nyilvántartásába Göd belterület 3255/2 hrsz. alatt felvett, természetben 2131 Göd, Jósika u. 14-5. szám alatti „Kivett üdülő” megnevezésű, 1 ha 8391 m2 területű állami vagyonba tartozó és a tulajdoni lap II/6. sorszáma alatti bejegyzése szerint 1/1 arányban a Magyar Állam tulajdonát képező ingatlan ingyenes önkormányzati
 
tulajdonba adására
 
igényt terjeszt elő és kéri a Kormányt, hogy határozatával ezen ingatlant szíveskedjék ingyenesen Göd Város Önkormányzatának tulajdonába adni.
 
Felhasználási cél:
Göd Város Önkormányzata a Göd belterület 3255/2 hrsz-ú ingatlant kizárólag közérdekű, ezen belül településfejlesztési, településrendezési, turizmus fejlesztési célokra szeretné felhasználni, e terület alkalmas közösségi tér biztosítására, közművelődési, sport- és kulturális feladatok ellátására, sport- szabadidős-, kulturális rendezvények lebonyolítására, egészséges életmód közösségi feltételeinek elősegítésére.
 
A Magyar Állam tulajdonában és korábban a BM Központi Gazdasági Főigazgatóság vagyonkezelésében lévő ingatlan 1999-ig üdülőként üzemelt. Az Önkormányzat 2003-ban kezdeményezte a városképi és idegenforgalmi szempontból is kiemelt helyen fekvő ingatlan újbóli üzembe helyezését, vállalta az ezzel járó költségeket is. A tárgyalások eredményeként Göd Város Önkormányzata 2003. augusztus 25-én a Belügyminisztérium Központi Gazdasági Főigazgatóságával 9 és fél évre szóló bérleti szerződést kötött az ingatlan bérletére vonatkozóan. Ezen szerződés alapján az Önkormányzat vállalta, hogy az ingatlant felújítja, üzemelteti, üdülési, kulturális, és egyéb közösségi célokra használja.
A bérleti jogviszony 2013. január hó 25. napján lejár. Az Önkormányzat az üdülőingatlanra annak átvételét követően 94 millió forintot fordított, továbbá a bérleti szerződés teljes időtartama alatt folyamatosan biztosította az üdülőingatlan üzemeltetését, állagának megóvását. Az Önkormányzat az ingatlannal olyan területhez jutott, amely a lakosság széles körét érintő közösségi, társadalmi, kulturális, szabadidős és sport rendezvények lebonyolításának helyszíneként is szolgál.
 
Az ingatlanon található fő épületben színházterem helyezkedik el, amely 2003 óta számos közösségi, városi rendezvény és kulturális előadás színtere. Az épületet a jövőben is erre a célra szeretné a város használni, azonban műszaki állapota miatt felújításra szorul, megjelenése és minősége a 70-es éveket idézi. A városban nincsen ezen kívül további olyan helyiség, amely alkalmas lenne 200-300 fő befogadására, ezért ezen ingatlanban kerül sor előadások, konferenciák, kulturális és városi események, ünnepségek megrendezésére.
Az ingatlanon fából készült ún. „apartmanházak” helyezkednek el, amelyeket az Önkormányzat felújított. A Duna-parti ingatlanon elhelyezkedő nyaralóházak az elmúlt években a nagycsaládosok, a természet közelségét kedvelő turisták kedvelt üdülőhelyévé váltak. Az Önkormányzatnak sikerült az elmúlt időszakban a szolgáltatás színvonalát a szálláshely biztosításán túl vendéglátással is bővítenie, amelyhez a konyhai és kiszolgáló egységek szintén az ingatlanon belül rendelkezésre állnak.
 
Az ingatlan szociális célokat is szolgál, évek óta itt kerül sor az Önkormányzat intézményének, az Alapszolgáltatási Központnak a szervezésében a gyermekek nyári táboroztatására a nyári szünidő szinte teljes időtartamában, ezzel lehetőséget biztosítva arra, hogy azon családok gyermekei is zöld övezetben, állandó felügyelet és foglalkoztatás mellett töltsék el a nyári szünidőt, akiknek családja családi, szociális körülményei miatt nem rendelkezik kellő fedezettel arra, hogy a gyermekük más táborozáson vegyen részt. A Gyermekjóléti Szolgálat ezen a színhelyen rendezi meg a város gyermekei részére évente a gyermeknapi rendezvényt, a mikulásbált, a halloween-partyt, továbbá a Göd városában működő Lámpás Alapítvány évente itt szervezi a fogyatékosok nyári táborát. Az Önkormányzat Családsegítő Szolgálata ezen ingatlanban nyert elhelyezést és itt fogadja a gödi családokat, itt történik az Élelmiszer Banktól származó kb. 1200 főt érintő élelmiszeradomány kiosztása.
A területen sport programok megrendezésére is rendszeresen sor kerül, az ingatlanon salakos teniszpálya, ping-pong asztalok találhatóak, itt került megrendezésre a gyermekek részére a nyári foci-tábor és a már hagyományosnak tekinthető sárkányhajó verseny  is.
 
2012. nyarán az Önkormányzat az ingatlan előtti partszakaszon dunai természetes fürdőhelyet nyitott, amely egyedülálló a Duna ezen szakaszán. A fürdőhelyhez szükséges pihenőhelyet, vizesblokkot és parkolókat az üdülő északi részén lévő épületben és füves területen biztosította. A Duna-part ezen szakaszán más alkalmas hely erre nincsen, az ingatlanok ugyanis magántulajdonban állnak. 2013-ban a pihenőhely és a vizesblokk nélkül a szabad strand ismételt megnyitására nincsen lehetőség. Amennyiben az Önkormányzat az ingatlan tulajdonjogát megkapja, akkor annak egy részét a jelenlegi kerítés elbontásával közparkként, parti pihenőhelyként üzemeltetné amely a közvetlenül az ingatlan mellett elhaladó és Budapest- Szob településeket összekötő és rendkívül nagy turistaforgalmat lebonyolító kerékpárút mellett helyezkedik el, így nemcsak az evezősök, hanem a kerékpárosok pihenőhelye is kialakítható az ingatlanban.
Az Önkormányzat tervei között szerepel, hogy a Duna utcát – amely ezen ingatlan kapujában ér véget – meghosszabbítja és ezáltal lehetővé teszi azt, hogy a gyalogos forgalom közvetlenül elérhesse magántulajdonú ingatlanok igénybe vétele nélkül a Duna-partot, erre  jelenleg itt nincsen lehetőség. A város lakossága úgy tudja, hogy ez a terület valamikor magántulajdonban állt, az államosítást követően a területet bekerítették, így  korlátozottá vált a Duna-part megközelítése és használata. A város lakossága a terület önkormányzati tulajdonba adását ezen ok miatt is nagy örömmel fogadná.
 
Segítendő feladat:
A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 8.§ (1) és (5) bekezdésében meghatározott alábbi feladatok.
- a településfejlesztés,
- a településrendezés,
- a közösségi tér biztosítása;
- közművelődési, tudományos tevékenység,
- sport támogatása
- az egészséges életmód közösségi feltételeinek elősegítése.
 
 
Ezt előíró jogszabályi rendelkezés:
A helyi önkormányzatok jogállásáról szóló 1990. évi LXV. törvény 8.§ (1) bekezdése, (5) bekezdése,
 
Göd Város Önkormányzata azt a nyilatkozatot teszi, hogy vállalja a tulajdonba adás érdekében felmerülő költségeket – ide érve a művelési ág szükséges megváltoztatásának költségét – megtérítését.
A terület nem áll sem örökségvédelmi sem természetvédelmi illetve Natura 2000 védettség alatt. A terület nem része az országos ökológiai hálózatnak.
 
Göd Város Önkormányzata tudomásul veszi és elfogadja, hogy a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. tv. 13.§ (4) és (5) bekezdése szerint nemzeti vagyon tulajdonjogának ingyenes átruházása esetén a tulajdonjogot megszerző félnek - az állam kivételével - eleget kell tennie a következő feltételeknek:
a) a nemzeti vagyoni körből ingyenesen tulajdonba adott ingatlant a tulajdonjog megszerzésétől számított 15 évig nem idegenítheti el, és a juttatás céljának megfelelően köteles hasznosítani, valamint állagát megóvni;
b) az átruházott vagyon hasznosításáról évente beszámol a vagyont átadó szervezet felé.
(5) Az ingyenesen tulajdonba adott ingatlanon e törvény erejénél fogva 15 évig elidegenítési tilalom áll fenn. Az elidegenítési tilalomnak az átruházó javára szóló ingatlan-nyilvántartásba történő feljegyzését a tulajdonjog bejegyzése iránti kérelem benyújtásával egyidejűleg a vagyont átruházó szerv kérelmezi.
 
 
A képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert arra, hogy az ingyenes tulajdonba adással kapcsolatos eljárásban az Önkormányzatot teljes jogkörrel képviselje és a szükséges jognyilatkozatokat megtegye, a szerződéseket aláírja.


Határidők, felelősök:

Határidő: azonnal
Felelős: Markó József
Hivatali felelős: dr. Pintér György


Mellékletek:
« Vissza
Vissza a főmenübe