2012. november 28-i ülésére
Tárgy: | talajterhelési díjról szóló rendelet módosítása | |
Készítette: | Jakab Gábor Osztályvezető | |
Előterjesztő: | Jakab Gábor Osztályvezető, dr Szinay József jegyző | |
Véleményező bizottság: | Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság, Pénzügyi Ellenőrző, Közbeszerzési és Jogi Bizottság |
Tisztelt Városfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság !
Tisztelt Pénzügyi- Ellenőrző- Közbeszerzési és Jogi Bizottság !
Tisztelt Képviselő-testület !
A környezetterhelési díjról 2003. évi LXXXIX. törvény – a továbbiakban: Ktd . - 21/A. § (2) bekezdése szerint a talajterhelési díjjal kapcsolatos megállapítási, bevallási, befizetési, ellenőrzési, adatszolgáltatási, eljárási szabályokat, valamint a díjkedvezmények és mentességek eseteit a települési önkormányzat rendeletben állapítja meg.
Mint Önök is tudják, a Ktd. módosítása eredményeként ezév február 1-től tízszeresére, városunkban 180 Ft/m3-ről 1800 Ft/m3-re emelkedett a talajterhelési díj összege.
A nem fizető talajterhelési díjkötelezettek feltárása továbbá az ügyintézésünk során - figyelemmel az említett díjemelésre is - több olyan esettel, „lakossági csoporttal” is „találkoztunk” amelyeknél - különböző okok miatt - indokolt lehet jelentős mértékű díjkedvezmény vagy díjmentesség biztosítása. Ezekbe a tárgykörökbe jellemzően a következő esetek tartoznak:
- ezévben rákötöttek a csatornára, ezáltal „ hozzájárultak” a talajszennyezés csökkenéséhez
- nagyon kis mennyiségű vizet használnak fel, akik emiatt értelemszerűen csak minimálisan talajszennyezést okoznak
- alacsony jövedelműek, akiknek nagy valószínűséggel sem a csatornabekötésre, sem a tízszeres díjösszeg megfizetésére nincs fedezetük
- azok, akiknél elvileg nem fordulhat elő talajszennyezés
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény - a továbbiakban: Jat - 17. §-ában leírtak szerint tájékoztatom Önöket a talajterhelési díjról szóló rendelet ( Tdr.) módosítás várható hatásairól is:
- Társadalmi, gazdasági, költségvetési hatások: Miután a rendeletmódosítási javaslat döntő többségében a kedvezményekről, mentességekről szól, az ebben érintettek nyilvánvalóan pozitívan fogadnák a rendeletet. Költségvetési, bevételi szempontból vegyes helyzet várható, miután a lakosság egy része még mindig nem kötött rá a a hálózatra és várhatóan jelentős számban azok közül sem fogják a tízszeres díjösszeget megfizetni, akik nem kerülnek a a „kedvezményezetti körbe”. Figyelemmel a várhatóan nagy mennyiségben érkező, indokolt fizetési kedvezményi kérelemre, az előre kalkulálható fizetés-elmaradások számára, a behajtási kísérletek eredményességére több tízmillió forintos plusz bevétel reálisan nem várható, 2013-ban véleményünk szerint 12 millió forint körüli éves bevétellel lehet számolni.(ez az elmúlt évi mértékeknek kb. a dupláját jelenti)
- Környezeti és egészségi következmények: A Ktd. már említett, 2012. év február 1-étől hatályos módosítása eredményeként ezévben jelentős számú csatornabekötésre került sor, ami értelemszerűen a környezetszennyezés-, a felszín alatti vizek szennyezettségének csökkenését vonta maga után.
- Adminisztratív terheket befolyásoló hatások: Az érintettek jelentős része vagy a bekötés kapcsán, vagy pedig valamiféle kedvezmény kérése céljából ezévben már nagy számban keresett bennünket és a tendencia fokozódni fog. Ez várhatóan újabb iratok, beadványok sokaságának érkezésével fog járni, az ügyfelekkel való számos megbeszélés, tájékoztatás pedig nagyon jelentős időráfordítást igényel. Tekintettel arra, hogy egyidejűleg egy felmérés is zajlik a talajterhelési díjat nem fizetők feltárása céljából - az előbb leírtakon túlmenően – 2013-ban a bevallást elmulasztók szankcionálása, ellenőrzése tovább fogja növelni a munkamennyiséget.
- a jogszabály megalkotásának szükségessége: A Tdr. átfogó módosítása a Jat, a jogszabályszerkesztésről szóló 61/2009 (XII. 14.) IRM. rendelet – a továbbiakban Jszr - előírásai, a normaszöveg pontosítása, aktualizálása valamint a kedvezményi és mentességi feltételek beépítése miatt elkerülhetetlen.
- a jogszabály alkalmazásához szükséges személyi, szervezeti, tárgyi és pénzügyi feltételek:
A 3. pontban leírtakra való tekintettel elképzelhető, hogy a plusz munkamennyiség az Adóosztályon belül átszervezést tesz majd szükségessé, sőt a leterheltség mértéke létszámbővítést is indokolhat. (ez a 2013. év első félévének ügyfél- és iratforgalmától függ) Tekintettel a jelenleg zajló közigazgatási átszervezésekre (feladatok egy részének átcsoportosítása, járási hivatalok beindítása) és az önkormányzat pénzügyi helyzetére nagy valószínűséggel egy esetleges létszámbővítés külső felvétellel még indokolt esetben sem lesz megvalósítható. Mindezek miatt kérem a támogatást ahhoz, hogy ha szükséges legalább a Hivatalon belülről kerülhessen új munkatárs a szervezeti egységünkhöz.
Mindezeken túlmenően a javaslat elkészítésekor figyelembe vettem több önkormányzat talajterhelési díj tárgyában alkotott hatályos rendeletét is.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
a módosító rendelet-tervezet egyes §-aihoz kapcsolódóan
1. §-hoz
A módosítással pontosítjuk (kiegészítjük) a szöveget, mert eddig nem szerepelt a rendeletben a személyi hatályra utaló szövegrész.
2. §-hoz
A Jat. 3. §-a és a Jszr. 16. §-a értelmében helyi rendeletben magasabb szintű jogszabályi rendelkezés szövege nem ismételhető meg, arra csak hivatkozni lehet. (vagyis a szöveget „megfeleltetnénk” a Jat. és Jszr. hatályos előírásainak) A Ktd. 2012. február 1-én hatályba lépett rendelkezését (a korábbihoz képest tízszeres díjmértéket ) beépítenénk a helyi rendeletbe.
3. §-hoz
Egyszerűsítenénk és pontosítanánk a normaszöveget, mivel a DMRV Zrt. nem korrigálja a vízdíj számlát azoknál, akik az ingatlanukat nem kötötték rá a csatornahálózatra, ezért az erre utaló szövegrészt kivennénk a rendeletből. Vízvezeték meghibásodás esetén a ne „tört éves” - pl.: májustól előző év júniusig visszamenőleg számított egy év, hanem az előző év január 1-től -december 31-ig tartó „naptári éves” időszakát célszerű figyelembe venni.
Ebben szakaszban kerülnek felsorolásra azok az esetek, amelyeknél 90 %-os kedvezményt javasolunk, ide tartoznának a 2012-ben csatornaára rákötők, a nagyon kis mennyiségű vizet felhasználók, az alacsony jövedelműek és azok, akiknél - sajátos helyzetüknél fogva (ez azt jelenti, hogy nincs talajszennyező „egység” az ingatlanukon ) elvileg nem kerül(het) sor talajszennyezésre. A javaslat elfogadása valójában azt jelentené, hogy az érintettek továbbra is ugyanolyan mértékű díjösszeg megfizetésére lennének kötelesek, mint amennyit a tízszeres mértékre történő emelés előtt kellett fizetniük. A vezetékes vízzel és mérőórával nem rendelkezők esetében nem célszerű még egy nagyon alacsony (2-3 m3) átalányösszeget sem célszerű meghatározni, a TESZ temetőkben történő vízfelhasználás-mentessége pedig a jelenlegi (módosítandó) normaszövegben is szerepelt, csak átkerülne ebbe a §-ba.
4. §-hoz
Ez a szakasz egységesen, egy „blokkban” tartalmazná a különböző kedvezmények, mentességek igénybevételéhez szükséges dokumentumokat.
5. §-hoz
Beépülnének a rendeletbe az új normaszövegekhez kapcsolódó eljárási szabályok. A rendeleti szabályozástól függetlenül akkor, ha valaki az általa fizetendő összegre részletfizetést, halasztást vagy mérséklést kér, ügyének elbírálásakor az adózás rendjéről szóló törvény fizetési kedvezményre vonatkozó szabályait kell figyelembe venni ( erre utalunk is a normaszövegben)
6. §-hoz
Szövegrendezést tartalmaz,
7, §-hoz
Aktualitásukat vesztett illetve a Jat-nak és Jszr-nek nem megfelelő előírások hatályon kívül helyezésére kerülne sor.
8. §-hoz
Ez a szakasz tartalmazza a hatályba léptető rendelkezéseket.
9. §-hoz
Ez a szakasz utal arra, hogy azok, akik a 90 %-os kedvezményt megkapnák, a vonatkozó jogszabályi feltételek megléte esetén erre 2012. február 1-től (a talajterhelési díj tízszeres mértékre történő emeléséről szóló törvényi rendelkezés hatályba lépésének napjától) lennének jogosultak.
A leírtak alapján kérem a tisztelt bizottságokat, hogy egyetértésük esetén az alábbi rendelet-tervezet javasolják elfogadásra a képviselő-testületnek.
Egyúttal kérem a T. Képviselő-testületet, hogy a csatolt rendelet-tervezetet szíveskedjen elfogadni.
G ö d , 2012. november 8.
Jakab Gábor
adóosztály vezető
Göd város Képviselő-testületének
………/2012. ( ………… hó….. nap) önkormányzati rendelete
a talajterhelési díjról szóló 43/2006. (XII. 14.) sz. önkormányzati rendelet
m ó d o s í t á s á r ó l
Göd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés a. pontjában valamint a környezetterhelési díjról szóló 2003. évi LXXXIX. törvény 21/A § (2) és 26. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a következő rendeletet alkotja:
1.§
A talajterhelési díjról szóló 43/ 2006. (XII. 14.) sz. önkormányzati rendelet (a továbbbiakban: Tdr.) 1. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
„
1. §
A rendelet hatálya Göd város közigazgatási területén a Ktd. 11. § (1) bekezdésében meghatározott kibocsátókra (vízfelhasználókra) terjed ki.”
2. §
(1) Tdr. 2. § (1) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:
„ (1) A talajterhelési díj alapja a Ktd. 12.§ (2) bekezdésében meghatározott vízmennyiség, csökkentve a locsolási célra felhasznált, e rendelet 3. § (1) bekezdésében meghatározott vízmennyiséggel „
(2) Tdr. 2. § (2) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:
„(2) A talajterhelési díj egységdíjának mértéke a Ktd. 12.§ (3) bekezdése alapján 1200
Ft/m3”.
(3) Tdr. 2. § (4) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép: „ (4) A talajterhelési díj mértéke e rendelet (2) bekezdésében szereplő egységdíj mérték és a (3) bekezdésében meghatározott területérzékenységi szorzó szorzata, azaz 1800 Ft-/m3. „
3. §
(1) A Tdr. 3. § (2) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:
„ (2) Vízvezeték meghibásodása következtében elfolyt, elszivárgott vízmennyiséget le kell vonni a talajterhelési díj alapjából feltéve, hogy a kibocsátó a meghibásodást hitelt érdemlően igazolja. „
(2) A Tdr. 3. § (3) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:
„(3) A talajterhelési díj alapjának megállapítása során - a (2) bekezdésben meghatározott feltételek fennállása esetén - a vízvezeték-meghibásodás hónapjára eső vízmennyiségként a vízvezeték meghibásodásának éve előtti év vízfogyasztásának 1/12 részével megegyező mérték vehető figyelembe. „
(3) A Tdr. 3. § (5) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:
„(5) Mentesül a 2. § (4) bekezdésében meghatározott díjösszeg 90 %-ának megfizetése alól az a kibocsátó
a) aki legkésőbb 2012. december 31-ig ráköt a csatorna-gerincvezetékre
b) akinek az ingatlanán az éves vízfogyasztás nem haladja meg a 15 m3-t
c) aki igazolhatóan kizárólag locsolási célra használ fel vizet
d) akinél a vele közös háztartásban élő, állandó lakóhellyel rendelkező személyek figyelembe vételével az egy főre jutó jövedelem a legalacsonyabb öregségi nyugdíj (minimálnyugdíj) kétszeresét nem haladja meg.
(4) A Tdr. 3. § (6) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:
„(6) Nem terheli díjfizetési kötelezettség
a) a Településellátó Szervezetet - mint kibocsátót - az általa fenntartott illetve üzemeltetett Jácint utcai temetőben, Nemeskéri úti temetőben, Pázmány Péter utcai temetőben valamint Pesti úti temetőben felhasznált vízmennyiség után
b) azt a vízfelhasználót, aki nem vezetékes ivóvízrendszerből vételezi a vizet, bekötési mérőórája nincs, így az általa felhasznált vízmennyiség csak átalány formájában meghatározható
4. §
A Tdr. az alábbi alcímmel és 3/ A §-sal egészül ki:
Díjkedvezmények és díjmentességek igazolására szolgáló dokumentumok
3/A §
a.) a 3. § (1) bekezdés szerinti adott időszakra vonatkozó locsolási célú felhasználás közüzemi számlákkal
b.) a 3. § (2) bekezdés szerinti meghibásodás a Duna Menti Regionális Vízmű Zrt -től – a továbbiakban: szolgáltató - szerzett dokumentummal vagy a megjavíttatást igazoló számlával
c.) a 3. § (3) bekezdése szerinti vízfelhasználás és 3. § (5) bekezdése a. pontja szerinti rákötés a szolgáltatótól szerzett dokumentummal
d.) a 3. § (4) bekezdése szerinti elszállítás a Városkút Szolgáltató KFT által adott számlával
e.) a 3. § (5) bekezdés b pontjában leírtak szerinti mértéket meg nem haladó éves vízfogyasztás a szolgáltató részéről az önkormányzati adóhatóságnak megküldött éves kimutatással
f.) a 3. § (5) bekezdés c. pontja szerinti állapot helyszíni szemlén alapuló olyan dokumentummal, amelynek tartalmaznia kell, hogy az ingatlanon nem található olyan helyiség - például illemhely vagy tisztálkodás céljára alkalmas helyiség - amelynek használatával a talajba szennyezőanyag kerülhet
g.) a 3. § (5) bekezdés d. pontjában leírtak a közös háztartásban élők jövedelmét tartalmazó dokumentumokkal (például kereseti igazolással, nyugdíjszelvénnyel, munkanélkülieknek adható ellátást tartalmazó irattal)
h.) a 3 § (6) bekezdés b. pontja szerinti mentesség helyszíni szemle alapján hivatalos dokumentummal
igazolható
5. §
(1) A Tdr. 4. § (2)- (4) bekezdései helyébe az alábbi rendelkezések lépnek:
„
(2) A talajterhelési díjat a Göd Város Önkormányzat Polgármesteri Hivatalának 11742104- 15394019-03920000 számú, talajterhelési díj számlájára kell megfizetni.
(3) A 3. § (5) bekezdés c-d pontjaiban és 3. § (6) bekezdés b. pontjában meghatározott kedvezmények kérelemre adhatóak és csak egy naptári évre vonatkoznak. Amennyiben a kibocsátó a következő évben is kéri az adott kedvezmény engedélyezését, a 3/A szerinti megfelelő dokumentumokat ismételten be kell nyújtania.
(4) A 3/A § a-d pontjaiban meghatározott dokumentumokat, igazolásokat a talajterhelési díj-bevalláshoz kell mellékelni.
(2) A Tdr. . 4. § -a az alábbi (5) bekezdéssel egészül ki:
„ (5) A 3. § (5) bekezdés a. pontja szerinti rákötés tényét a 2012. évi talajterhelési díjról szóló bevallása benyújtásakor, de legkésőbb 2013. március 31-ig kell igazolni.
(3) A Tdr. . 4. § -a az alábbi (6) bekezdéssel egészül ki:
„ (6) A 3. §-ban meghatározott díjkedvezményeken és – mentességeken túl fizetési kedvezmény (részletfizetés, halasztás vagy díjmérséklés) kérelemre adható, figyelemmel a Ktd. 25. §-ában és az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény 133. és 134. §-aiban leírtakra.”
6. §
A Tdr.
a) 3. §-a feletti „Kedvezmények, mentességek” alcím helyébe a „Díjkedvezmények és díjmentességek” alcím lép
b) 4. § (1) bekezdésében a „(3) bekezdésben” szövegrész helyébe a „(2) bekezdésben” szöveg lép
c) 5. § (1) bekezdésben „az illetékes szolgáltató (DMRV Duna menti Regionális Vízmű Zrt. 2600 Vác, Kodály Zoltán u. 3.)” szövegrész helyébe „a szolgáltató” szövegrész kerül
7. §
A Tdr.
a. 2. §-ának (5) bekezdése
b. 6. § (1) bekezdéséből az „ a (2) bekezdésben megjelölt kivétellel” szövegrész valamint a
c. 6. §-ának (2)-(4) bekezdései
hatályukat vesztik.
8. §
(1) E rendelet - a (2) bekezdésben foglaltak kivételével - 2013. január 1-én lép
hatályba
(2) A Tdr. e rendelet 2. §-ával megállapított 2. §-ának (1)- (2) és (4) bekezdése e rendelet kihirdetésének napját követő napon lép hatályba.
9. §
A Tdr. e rendelet 3. §-ával megállapított 3. §-ának (5)-(6) bekezdéseiben meghatározott rendelkezéseket 2012. február 1-től kell alkalmazni.
A teljes áttekinthetőség érdekében a módosító jogszabály-tervezetet beépítettem az alaprendelet hatályos normaszövegébe – kivastagítva az újonnan beépülő rendelkezéseket - így a módosítási javaslatokkal egységes szerkezetbe foglalt alaprendeletet a MELLÉKLETBEN található
Jakab Gábor
Adóosztály vezető
Döntési javaslat
"Talajterhelési díjról szóló rendelet módosítása"
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: ügyrendi, napirendi kérdések
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal