3. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Képviselő-testület
2012. november 28-i ülésére
2012. november 28-i ülésére
Tárgy: | Helyi adórendeltek módosítása | |
Készítette: | Jakab Gábor Osztályvezető | |
Előterjesztő: | dr Szinay József jegyző | |
Véleményező bizottság: | Pénzügyi Ellenőrző, Közbeszerzési és Jogi Bizottság |
Tisztelt Képviselő-testület
Az alábbiakban az építmény- és a telekadóról szóló helyi rendeletek módosítására teszünk javaslatot, melynek lényege a következő:
Építményadó tekintetében:
A többgyermekesek és idősek esetében a különböző kedvezményeket bizonyos jövedelemhatárhoz, vagyoni helyzethez kötnénk kiszűrve azokat, akiknek az anyagi körülményeik nem teszik indokolttá adókedvezmény megadását. A szabályozáshoz hozzákapcsolnánk feltételként azt is, hogy az érintettnek ne legyen adó- vagy adójellegű tartozása az önkormányzati adóhatóság felé.
Mindezeken túl az adóbevételek további növelése érdekében a legmagasabb építményadó-tétel kb. 4 %-kal történő emelését is javasoljuk (ez 7-8 millió forint körüli többletbevételt hozhatna éves viszonylatban)
Telekadó tekintetében:
A nem üzleti célt szolgáló telkek m2-enkénti adómértéke 1500 m2-ig 110 Ft-/m2, míg a belterületi, üzleti célú telkek esetében az egyik körzetben „csak” 100 Ft/m2 az adómérték. Egyrészt indokolatlan, hogy az egyik kategóriában egy nem vállalkozási célú telek magasabb mértékkel „adózzon”, mint egy nem vállalkozási célú, másrészt a másik „üzleti körzetben” az adótétel több mint 2,5 - szer magasabb (260 Ft/m2) mint az előbb említett, kedvezőbb kategóriában. Az aránytalanság megszűntetése és bevételnövelés céljából javasoljuk a s üzleti célt szolgáló telkek esetében a 100 Ft-os mérték megemelését. Az intézkedés 8-10 millió forint többletbevételt eredményezhet.
A jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 17. §-ában leírtakra való tekintettel tájékoztatom Önöket módosítás várható hatásairól is:
A többgyermekesek és az idősek kedvezményének, mentességének jelenlegi szabályozása miatt mindössze 6-7 millió forint - az össz-önkormányzati adóbevétel kb. 0,5 %-a - a bevétel-kiesés, ezért a módosítási javaslat elfogadása után a megtakarítás nem lenne igazán jelentős, vagyis ebben az esetben alapvetően elvi kérdésről van szó.
Az Adóosztálynál a jövedelemigazolások beszerzése és a tartozások ellenőrzése ugyan növelni fogja az ügyviteli terheket azonban nem olyan mértékben, hogy a munkavégzés során - a jelenlegi feltételekkel - ne lenne megoldható a feladat.
A módosítási javaslat szükségességét indokolja, hogy a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény - a továbbiakban: Htv. - 6. § d. pontja szerint a helyi mentességek, kedvezmények meghatározásakor lakások esetében különösen indokolt figyelembe venni az ingatlanban lakóhellyel rendelkező eltartottak számát és az állandó lakosok jövedelmi viszonyait. A 2013 . évi költségvetési egyensúlyhoz is feltétlenül szükség lenne további bevételekre (a javaslat elfogadása esetén 13-15 millió forint plusz bevételre lehetne építmény- és telekadóból számítani)
Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény 32. §-a kimondja, hogy fizetési kötelezettséget megállapító, fizetésre kötelezettek körét bővítő, a fizetési kötelezettség terhét növelő, a kedvezményt, mentességet megszüntető vagy korlátozó jogszabály kihirdetése és hatálybalépése között legalább 30 napnak el kell telnie.
Tekintettel arra, hogy az önkormányzat jelenleg hatályos Szervezeti- és Működési Szabályzata szerint a
helyi jogszabályok kihirdetésére az elfogadás napját követő napon kerülhet sor, a módosító javaslat támogatása esetén a képviselő-testületnek legkésőbb 2012. november 29-én döntést kell hoznia.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
Az építményadó rendelet módosításának tervezetéhez:
Az 1. §-hoz
A korábbi normaszöveghez képest annyiban szigorítanánk a rendeletet, hogy a 3 vagy annál több gyermeket nevelő szülőknél és egyedülállóknál belépne egy jövedelemhatár (házastársak által nevelt gyermekek esetében a minimálnyugdíj háromszorosa - ez jelenleg 85.550 Ft - az egyedülálló szülő által nevelt gyermeknél pedig a minimálnyugdíj négyszerese - ez jelenleg 114.000 Ft ) amely felett nem járna az adott kedvezmény. Mindezekhez – inspirálva az érintetteket tartozásaik maradéktalan megfizetésére - hozzákapcsolnánk egy olyan rendelkezést is, amely kimondja, hogy az egyéb jogszabályi feltételek mellett a kedvezményezéshez az is szükséges, hogy az adózónak ne legyen semmiféle adó- vagy adójellegű tartozása.
A 2. §-hoz
Az idősek esetében a kedvezmények feltételeként szintén kiegészülne a normaszöveg a „tartozásmentesség” követelményével, egy meghatározott értékhatárral - a javaslat szerint ez 128.250 Ft-, vagyis a minimálnyugdíj 4 és félszerese lenne - továbbá egy olyan rendelkezéssel is, amely a konkrét lakás alapterületének bizonyos mértékéig (120 m2-ig) tenné lehetővé az adott kedvezmény megadását. Ez utóbbi javaslat indoka az, hogy a Htv 14/A §-ában foglaltak szerint többek között az egyedül élő, 65. életévét betöltött személyek úgynevezett adófelfüggesztést kérhetnek és kaphatnak (ez azt jelenti, hogy az adóösszeget nem kell megfizetniük, de az jelzálogként az ingatlanukra „terhelődik”). A „felhalmozott” tartozást majd a leendő örökösöknek kellene rendezniük, ezért az érintettek - elkerülendő az örökösök „terhelését” - jellemzően nem is élnek az ilyen kedvezmény lehetőségével. Egy nagyobb alapterületű lakóház esetében nyilvánvalóan „értékesebb” lesz az örökség, de ezzel együtt – véleményünk szerint – indokolatlan, hogy ez esetben a vagyontárgy tulajdonosa még adókedvezményben is részesüljön.
A 3. §-hoz
Az előzőekhez kapcsolódóan definiálnánk, hogy mi tekinthető jövedelemnek.
A 4. §-hoz
Ez a szakasz módosítaná a jelenlegi 1650 Ft/m2-es legmagasabb helyi adómértéket 1720 Ft/m2-re
Az 5. §-hoz
Szövegpontosítást tartalmaz.
A 6. §-hoz
Hatályba léptető és hatályon kívül helyező rendelkezéseket tartalmaz.
A telekadó-rendelet módosításának tervezetéhez:
Az 1. §-hoz
Az előzőekben említett, megemelt telekadó- mértéket tartalmazza.
A 2. §-hoz
Hatályba léptető rendelkezést tartalmaz.
Mindezek alapján - egyetértés esetén - kérem az alábbi rendelet-tervezetek PEKJB általi támogatását és a bizottság javaslata alapján azok képviselő-testület részéről történő elfogadást.
1. döntési javaslat
"A helyi építményadóról szóló a 37/2006.(XII. 14.) sz. Ök. rendelet módosításáról "
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: ügyrendi, napirendi kérdések
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
Göd város Képviselő-testületének 24/2012. (XI. 30.) rendelete
a helyi építményadóról szóló a 37/2006.(XII. 14.) sz. Ök. rendelet módosításáról
Göd Város Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye32. cikk (1) bekezdés a) pontjában valamint a helyi adókról1990. évi C. törvény 6. §-ábankapott felhatalmazás alapján a következő rendeletet alkotja:
1. §
A helyi építményadóról szóló a 37/2006.(XII. 14.) sz. Ök. rendelet – a továbbiakban Ér. - 3/A§-a az alábbi (3a) bekezdéssel egészül ki:
„(3a) Az (1)-(3) bekezdésekben foglalt kedvezmények illetve mentességek további feltétele, hogy az adózónak az adóév első napján Göd város önkormányzata felé sem önkormányzati adó-, sem talajterhelési díj-tartozása, sem adók módjára behajtandó köztartozása ne legyen.”
2. §
(1)Az Ér 3/B § (1) bekezdésének felvezető szövegrésze helyébe az alábbi szöveg kerül:
„(1) Ha az adóalany az adóév első napján a 70. életévét már betöltötte, családi állapota szerint egyedülálló, lakóhelye a 120 m2-es alapterületet meg nem haladó, adótárgyat képező épületben van, ahol egyedül él és ahol más személynek sem lakó,- sem tartózkodási helye nincs.”
(2) Az Ér. 3/B§-a az alábbi (1a) bekezdéssel egészül ki:
„(1a) Az (1) bekezdésben foglalt kedvezmény illetve mentesség további feltétele, hogy az adózónak az adóév első napján Göd város önkormányzata felé sem önkormányzati adó-, sem talajterhelési díj-tartozása, sem adók módjára behajtandó köztartozása ne legyen.”
3. §
Az Ér. 5. § (1) bekezdése c/ 3. pontjában valamint 5. § (4) bekezdése a/1., b/1., és c/1. pontjaiban a „1650 Ft/m2” szövegrész helyébe az „1720 Ft/m2” szövegrész lép.
4. §
Az Ér.
a.) 3/C § (2) bekezdésében a „lakóépület(ek) – a továbbiakban lakóépület” szövegrész helyébe a „lakás”
b.) 3/C § (3) bekezdésében az „adókedvezmény” szó helyébe az „adóév”
c.) 3/C § (5) bekezdésében a „lakóépületetek” szövegrész helyébe a „lakások”
szövegrész kerül.
5. §
E rendelet 2013. január 1-én lép hatályba, egyidejűleg az Ér 1. §-a feletti alcímből a „SZEMÉLYI- ÉS TÁRGYI” valamint 3/C § (10) bekezdéséből a „figyelemmel a számvitelről szóló törvényben foglaltakra is” szövegrész hatályát veszti.
Markó József Dr. Szinay József
polgármester címzetes főjegyző
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal
2. döntési javaslat
"A helyi telekadóról szóló 40/2011. (XII. 21.) sz. Ök. rendelet módosításáról "
Tervezett döntéstípus: rendelet
Tervezett ágazati besorolás: ügyrendi, napirendi kérdések
A Képviselő-testület a javaslatról minősített többséggel, nyílt szavazással dönt.
Göd város Képviselő-testületének 25/2012. (XI. 30.) rendelete
a helyi telekadóról szóló 40/2011. (XII. 21.) sz. Ök. rendelet módosításáról
1. §
A helyi telekadóról szóló 40/2011. (XII. 21.) sz. Ök. rendelet 8. b. pontja helyébe az alábbi rendelkezés kerül:
„b.) a II. körzetben 130 Ft/m2.”
2. §
Ez rendelet 2013. január 1-én lép hatályba
Markó József Dr. Szinay József
polgármester címzetes főjegyző
Határidők, felelősök:
Határidő: azonnal