1/2008. (II. 14.) Képviselő-testületi rendelet
Tárgy: Taksony Nagyközség Önkormányzata 2008. évi költségvetéséről
Taksony Nagyközség Önkormányzata Képviselő-testületének
1/2008. (II. 14.) rendelete
Taksony Nagyközség Önkormányzata
2008. évi költségvetéséről
Taksony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete az Államháztartásról szóló - többször módosított - 1992. évi XXXVIII. törvény 65. § (1) bekezdése és a Magyar Köztársaság 2008. évi költségvetéséről szóló 2007. évi CLXIX. törvény alapján Taksony Nagyközség önkormányzata 2008. évi költségvetéséről az alábbi rendeletet alkotja:
I. fejezet
A rendelet hatálya
l. §
A rendelet hatálya kiterjed az önkormányzatra, valamint költségvetési szerveire.
2. §
(1) Az önkormányzat költségvetési szervei:
a) önállóan gazdálkodó költségvetési szerv: Polgármesteri Hivatal
b) részben önálló gazdálkodó szervek a Polgármesteri Hivatal önállóan gazdálkodó költségvetési szervhez kapcsolva:
- Bölcsőde
- Német Nemzetiségi Napköziotthonos Óvoda
- Taksony Vezér Általános Iskola
- Petőfi Sándor Művelődési Ház és Könyvtár
- Taksony és Környéke Önkormányzati, Fejlesztési-és Szennyvíztársulás.
(2) Az (1) bekezdésben felsorolt (önállóan és részben önállóan gazdálkodó) intézmények az R/1. számú melléklet szerint külön-külön címet alkotnak.
II. fejezet
Költségvetési bevételek forrásonként
3. §
(1) a) Az önkormányzat a kiadások fedezetéül szolgáló bevételekfőösszegét 977 219 e Ft-ban, a kiadások főösszegét 1 421 938 e Ft-ban, a hiányt 444 719 e Ft-ban állapítja meg. A hiány finanszírozása külső forrásból kölcsön felvételével történik.
b) A Képviselő-testület a fejlesztési feladatok ellátásához 300 000 e Ft értékben kötvény kibocsátását engedélyezi és felhatalmazza a Polgármestert az ügylet lebonyolítására, valamint a dokumentumok aláírására.
c) Az önkormányzati gazdálkodás során az évközben létrejövő költségvetési többletbevétel felhasználásról a Képviselő-testület dönt, melyet a céljellegű, illetve kötött felhasználású bevételek kivételével a 2008. évi személyi juttatás és járulékai fedezetének biztosítására és ezen túl a költségvetési forráshiány csökkentésére fordítja.
(2) Az (1) bekezdés szerinti főösszeg bevételi forrásonkénti valamint működési és felhalmozási cél szerinti megoszlását az R/1. számú melléklet, a források közül a normatív és SZJA támogatások összegét az R/2. számú melléklet tartalmazza.
(3) Az önkormányzati követelésállomány behajtásából származó összeget – a Polgármesteri Hivatalnál és az önkormányzat fenntartásában működő intézményeknél 2008. évben esetlegesen jelentkező – személyi juttatások fedezetkiesésére kell fordítani.
(4) A képviselő-testület felhatalmazza és egyben kötelezi a polgármestert és a jegyzőt az előírt bevételek beszedésére.
Az intézmények bevételei és kiadásai címenként és alcímenként
4. §
(1) Az önkormányzat az intézmények bevételi és kiadási főösszegét 688 826 e Ft-ban állapítja meg. Az önkormányzat az intézmények 2008. évi bevételei és kiadásai címenkénti és alcímenkénti - ezen belül személyi jellegű kiadások, munkaadókat terhelő járulékok, dologi jellegű kiadások, speciális célú támogatások, ellátottak pénzbeli juttatásai, felhalmozási kiadások - megoszlását az R/6. számú melléklet szerint állapítja meg.
(2) A 2008/2009-es tanévben az általános iskola költségvetésében 3 db első osztály indítása szerepel. A nem taksonyi lakóhellyel rendelkező tanulók beíratása miatt további tanulócsoport nem indítható.
(3) A szakmai és informatikai fejlesztési feladatokra központosított előirányzatból igénybe vehető támogatásról és a taneszköz-fejlesztésre 1 200 e Ft-os önkormányzati keret felhasználásáról – az önkormányzat a költségvetési törvény hivatkozott szakaszában jelzett oktatási miniszteri rendelet megjelenését követő testületi ülésén dönt. Az összeget az önkormányzat költségvetésen belül felhalmozás soron, az R/4. számú melléklet tartalmazza.
(4) Az önkormányzat a 2008/2009-es tanévben indítható gyermek-, tanuló-, napközis csoportok számáról e költségvetési rendeletében hozott döntéseit az intézményi beíratásokat követően, a 2008. májusi soros ülésén felülvizsgálja.
(5) A 2008/2009-es tanévben a költségvetési törvény szerint állami támogatás csak az ingyenes tankönyvellátásban részesítendő tanulók számára jár. Az ingyenesség biztosításához szükséges kiegészítéseket a Taksony Vezér Általános Iskola saját költségvetése tartalmazza. E célra ezen túl az önkormányzat szociális alapú támogatás biztosítása érdekében további 800 e Ft forrást irányoz elő eseti pénzbeni ellátások szakfeladat terhére.
(6) Az önkormányzat a közoktatási intézményekben indítható gyermek- és tanulócsoportok, napközis csoportok számát a R/12. számú melléklet tartalmazza.
(7) Az önkormányzat fenntartásában működő intézmények részére biztosított, normatív módon elosztott, kötött felhasználású támogatások - szakmai és informatikai fejlesztési feladatok kivételével - (pedagógus szakvizsga és továbbképzés, szociális továbbképzés és szakvizsga) bevételi és kiadási előirányzatát, mely az oktatási intézmények személyi juttatás előirányzata soron lettek tervezve az R/6. számú melléklet tartalmazza.
(8) a) Az intézmények a jóváhagyott előirányzatokon belül – beleértve a létszámkeretet is – kötelesek gazdálkodni.
b) A többletbevételek intézményi hatáskörben felhasználható köre és mértéke: az intézmények a jóváhagyott előirányzaton felüli többletbevételt – a tényleges többletnek megfelelő összegű, önkormányzat általi előirányzat-módosítás után használhatják fel.
c) Az e bekezdés szerinti előirányzat-módosítás többlet önkormányzati támogatási igénnyel sem a költségvetés évében, sem a következő évben (években) nem járhat.
(9) Az intézmények a többletbevételekről év közben minden esetben azonnal tájékoztatják a jegyzőt. A polgármester - a jegyző előkészítésében – a Pénzügyi és Gazdasági Bizottságot és Képviselő-testületet tájékoztatja. A Képviselő-testület a költségvetési rendeletét időközönként, illetve legkésőbb az intézmény számára a költségvetési beszámoló felügyeleti szervhez történő megküldésének külön jogszabályban meghatározott határidejéig december 31-i hatállyal módosítja.
(10) Az önkormányzat felhatalmazza és egyben kötelezi az önállóan és részben önállóan gazdálkodó intézmények vezetőjét az előírt bevételek beszedésére.
(11) A feladatmutató alapján normatív állami hozzájárulásban részesülő intézmények a tényleges mutatók szerint kötelesek elszámolni a kapott normatív támogatással. A támogatás ellenőrizhetősége érdekében az intézmények kötelesek olyan nyilvántartást vezetni, amelyből egyértelműen megállapítható a tényleges feladatmutató teljesülése.
(12) Ha az intézmény a konkrét feladatmutatóhoz kapcsolódó támogatást az őt ténylegesen megilletőnél nagyobb mértékben veszi igénybe, akkor a meghaladó mértéket az önkormányzat zárolja és a pénzmaradvány elszámolás során azt elvonja.
(13) A kisebbségi önkormányzatok bevételi és kiadási előirányzatainak főösszegei:
a) Német Nemzetiségi Önkormányzat 2 610 e Ft.
b) Cigány Kisebbségi Önkormányzat 850 e Ft.
c) A kisebbségi önkormányzatok döntésének megfelelően, változatlan formában R/5. számú melléklet tartalmazza.
(14) A Szennyvíz társulás bevételi és kiadási előirányzatainak főösszege 159 386 e Ft, melyet – a Társulás döntéseinek megfelelően, azt kiegészítve a 74 000 e Ft hitel visszafizetéssel – az R/5. számú melléklet tartalmaz.
5. §
Az önkormányzat költségvetési szervei 2008. évi működési és felhalmozási bevételeit forrásonként - külön-külön címenként – az R/2. számú melléklet tartalmazza.
A Polgármesteri Hivatal bevételei és kiadásai alcímenként és feladatonként
6. §
(1) Az önkormányzat a Polgármesteri Hivatal 2008. évi kiadási főösszegét 733 112 e Ft-ban állapítja meg. Az önkormányzat a Polgármesteri Hivatal 2008. évi kiadásai címenként és alcímenkénti – ezen belül személyi jellegű kiadások, munkaadókat terhelő járulékok, dologi jellegű kiadások, speciális célú támogatások, felhalmozási kiadások - megoszlását az R/5. számú melléklet szerint állapítja meg.
(2) A különböző szakfeladatok előirányzatai - melyek külön kerülnek megtervezésre, de a hivatalon belül tervezett tételek – a következők: útépítés, -felújítás 46 446 e Ft; igazgatási tevékenység 369 712 e Ft; város- és községgazdálkodás 62 958 e Ft; kisebbségi önkormányzatok 3 460 e Ft; közvilágítás 15 600 e Ft; védőnői szolgálat 8 849 e Ft; ügyeleti ellátás 4 301 e Ft; házi szociális gondozás 3 012 e Ft; fogorvos, háziorvos 970 e Ft; állategészségügy 308 e Ft; szociális étkezés, rendszeres és eseti pénzbeni ellátás 38 810 e Ft; szennyvízkezelés 159 386 e Ft; sportintézmények működése 13 300 e Ft.
(3) Működési célú pénzeszköz átadások, egyéb szervek támogatás főösszegét 116 527 e Ft-ban állapítja meg. A támogatási és sport alap felosztásáról a Képviselő-testület 2008. márciusi rendes ülésén dönt. Nem nyújtható támogatás azon szervek részére, akik a 2007. évi támogatás összegének felhasználásával a megállapodás szerint, illetve legkésőbb 2008. június 10-ig nem számoltak el.
(4) A támogatott szervezetek, illetve magánszemélyek számára az önkormányzat számadási kötelezettséget ír elő a részükre céljelleggel juttatott összegek rendeltetésszerű felhasználásáról. A támogatás több ütemben történő folyósítása esetén a támogatott részszámadásra és végszámadásra köteles. A következő ütem folyósítása csak az előző ütem céljellegű felhasználását igazoló részszámadás teljesítését követően történhet. A támogatás csak a támogatási szerződés megkötését követően nyújtható. A támogatási szerződésben meg kell határozni a támogatás célját, összegét, a folyósítás ütemét és a számadási kötelezettség rész- és véghatáridejét.
(5) A sportszervezetek számára ingatlan karbantartásra nyújtott céljellegű támogatás ütemezésénél figyelembe kell venni, hogy a támogatás utólag - az elvégzett ingatlan karbantartási munkavégzésről kiállított számla bemutatását követően – nyújtható.
(6) A támogatott szervezetek a támogatási döntésben meghatározott határidőig, az egyéb szervek a támogatási szerződésben, de legkésőbb 2009. június 10-ig kötelesek a végszámadási kötelezettségüknek eleget tenni.
(7) Az önkormányzat felhatalmazza és egyben kötelezi a polgármestert és a jegyzőt az előírt bevételek beszedésére.
Hitelek és kamatok
7. §
Az önkormányzat 2008. évi költségvetését 144 727 e Ft hiteltörlesztés és kamat terheli, melynek részletezését a R/4. sz. melléklet tartalmazza.
Az önkormányzati fejlesztési, felújítási feladatok
8. §
(1) Az önkormányzat fejlesztési, felújítási feladatok – folyamatban lévő, a 2007. évről áthúzódó fejlesztések – előirányzatainak főösszege: 455 552 e Ft.
(2) Az önkormányzat felhalmozási kiadásait célonként a R/4. számú melléklet tartalmazza.
(3) Fejlesztési feladatok a források biztosításáig nem indíthatók, kötelezettségek nem vállalhatók.
(4) Az önkormányzat elrendeli, hogy mindazok a feladatok, amelyek 2008-ban, vagy az azt követő években akár eseti, akár további kötelezettséget jelentenek, a források egyértelmű biztosításáig nem indíthatók.
(5) A forrás meglétét a Pénzügyi és Gazdasági Bizottság vizsgálja, minősíti és igazolja. Ezen igazolás - a nem tervezett feladatoknál - feltétele az önkormányzat elé terjesztésnek.
(6) Az önkormányzat által benyújtott pályázatok önerő része sikertelen pályázat esetén kerüljön céljellegű tartalékba.
Tartalék és Céltartalék
9. §
(1) Az önkormányzat a 2008. évben 26 550 e Ft általános tartalékot és 118 450 e Ft céltartalékot képez.
(2) A tartalék felhasználásának alapja a tételes elszámolás.
10. §
A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat tájékoztató jelleggel, mérlegszerűen a R/7.számú melléklet adja meg.
11. §
(1) Az Önkormányzat létszámadatait a R/8. számú melléklet mutatja be.
(2) Az intézményvezetők munkáltatói és bérgazdálkodói jogkörük gyakorlása során nem vállalhatnak olyan tartós kötelezettséget, amelyhez többlet költségvetési támogatást igényelnének 2008. évre, illetve a következő évekre.
(3) A Polgármesteri Hivatalnál feladat ellátásának átszervezése miatt 2008. március 1-től a házi szociális gondozáson foglalkoztatott 2 fő alkalmazása megszűnik.
(4) Státuszbővítésre 2008-évben az alábbiak szerint kerülhet sor:
a) Német Nemzetiségi Napköziotthonos Óvodában 0,5 fő logopédus 2008. március 15-től, 2 fő főfoglalkozású óvónő és 1 fő főfoglalkozású dajka 2008. szeptember 1-től.
12. §
Az Önkormányzat gördülő tervezésének adatait a R/9. számú melléklet mutatja be.
13. §
Az Önkormányzat 2008. évi előirányzat-felhasználási ütemtervét kiemelt előirányzatonként a R/10. számú melléklet tartalmazza.
14. §
Az Önkormányzat több éves kihatással járó kiadásainak részletezését a R/11. számú melléklet tartalmazza.
15. §
(1) A Polgármesteri Hivatalban foglalkoztatott köztisztviselők illetményalapja: 38 650,- Ft.
(2) Illetménykiegészítés
a) középfokú végzettség esetén: 15 %
b) felsőfokú végzettség esetén: 20 %.
III. fejezet
Előirányzatok közötti átcsoportosítás
16. §
(1) Az önkormányzat az előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát - az önkormányzati feladatok ellátása érdekében - feladatonkénti 2.000.000 forintig a Pénzügyi és Gazdasági Bizottságra átruházza.
(2) Az átcsoportosítás a későbbi években - a képviselő-testület által jóváhagyottnál nagyobb - többletkiadással nem járhat.
(3) A Pénzügyi és Gazdasági Bizottság az átcsoportosításról döntést követő rendes képviselő-testületi ülésen köteles beszámolni.
(4) A költségvetési rendelet módosítására a polgármester ezzel egyidejűleg köteles javaslatot tenni.
A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok
17. §
(1) Az önkormányzat és költségvetési szervei bevételi és kiadási előirányzatai év közben megváltoztathatóak.
(2) A Képviselő-testület felhívja az intézményvezetők figyelmét a takarékos és fegyelmezett gazdálkodásra, illetve előirányzat felhasználásra. Év közben pótelőirányzat csak az intézmény belső tartalékainak feltárása és az intézmény gazdasági helyzetének elemzése után végső esetben igényelhető. Év közben pótelőirányzat nem önkormányzati intézmény, társadalmi és egyéb szervezet részére nem adható, egyéb nem önkormányzati feladatellátáshoz támogatás nem nyújtható.
(3) A feladatelmaradásból származó megtakarítást az intézmény nem használhatja fel. A Képviselő-testület a végleges feladatelmaradást követően, de legkésőbb a pénzmaradvány jóváhagyásakor dönt az intézmény költségvetési előirányzatának csökkentéséről, illetve a pénzmaradvány elvonásáról. A Polgármesteri Hivatal és az intézmények a zárszámadási rendelet hatálybalépéséig a várható pénzmaradvány terhére kötelezettséget nem vállalhatnak, kivéve céljellegű pénzmaradványt.
(4) E rendelet mellékleteiben meghatározott kiadási előirányzatok nem léphetők túl, azokra többletkötelezettség nem vállalható.
(5) 2008. július 1-ig a Polgármesteri Hivatalban és az intézményekben jutalom nem fizethető.
(6)
a) Az általános tartalékban tervezett jutalom, üdülési hozzájárulás felhasználását az önkormányzat likviditási helyzetének figyelembe vétele mellett a Pénzügyi és Gazdasági Bizottság engedélyezi a polgármester és a jegyző által benyújtott előterjesztés alapján.
b) Az előirányzat jóváhagyását követően a jutalom kifizetésére a jegyző és az önkormányzat fenntartásában működő intézmények vezetői (továbbiakban: intézményvezető) javaslatára differenciáltan kerülhet sor legkésőbb 2008. november 30-ig.
c) Az intézményvezető részére adható jutalom mértékét az intézmények működésének szakmai színvonalának, valamint az intézmények költségvetésének biztonságos végrehajtásának figyelembevétele mellett állapítja meg a polgármester.
ca) Nem adható jutalom annak az intézményvezetőnek, aki az intézmény költségvetési előirányzatait indokolatlanul túllépi.
cb) Személyi jellegű juttatás megtakarítása esetén a bérmaradvány a Pénzügyi és Gazdasági Bizottság előzetes hozzájárulása alapján fordítható jutalmazásra.
(7) A Képviselő-testület a likviditás tervezhető biztosítása érdekében a Polgármesteri Hivatalban és az intézményekben központi beszerzés bonyolítását irányozza elő a Polgármesteri Hivatal közreműködésével.
18. §
A Képviselő-testület a gazdálkodása során az év közben létrejött hiány finanszírozási módjaként a kötvénykibocsátást határozza meg, melyet a 4/2008. (I.10.) KT határozatban 300 000 e Ft összegben hagyott jóvá. A Képviselő-testület hitelfelvétellel kapcsolatos jogát a polgármesterre ruházza át. A polgármester a hitelszerződésről, annak aláírásáról, illetve felvételéről a képviselő-testületi ülésen köteles tájékoztatást adni.
19. §
(1) A Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik a költségvetési rendelet módosítása.
(2) Ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet elkülönített állami pénzalap az önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a Képviselő-testületet negyedévenként tájékoztatni köteles.
(3) A Képviselő-testület legalább félévenként – a féléves beszámoló Magyar Államkincstárhoz való benyújtása előtt, valamint február 28-ig az éves beszámoló Magyar Államkincstárhoz való benyújtását megelőzően - dönt a költségvetési rendeletének pótelőirányzatok szerinti módosításáról.
Beszámolási kötelezettség
20. §
Az Államháztartásról szóló - többször módosított - 1992. évi XXXVIII. törvény 79.§ (1) bekezdése alapján a költségvetési rendeletben meghatározott feladatok és azok pénzügyi előirányzatainak teljesítéséről évente három alkalommal beszámoló készül:
a) A polgármester a helyi önkormányzat gazdálkodásának első félévi helyzetéről szeptember 15-ig tájékoztatja a Képviselő-testületet
b) A háromnegyedévi helyzetről a költségvetési koncepcióhoz kapcsolódóan ad tájékoztatást, míg
c) A jegyző által elkészített zárszámadási rendelettervezetet, valamint a külön törvény szerinti könyvvizsgálói záradékkal ellátott egyszerűsített tartalmú – a helyi önkormányzat és intézményei adatait összevontan tartalmazó – éves pénzforgalmi jelentést, könyvviteli mérleget, pénzmaradvány- és eredmény-kimutatást a polgármester a költségvetési évet követő 4 hónapon belül terjeszti a Képviselő-testület elé. A Képviselő-testület a zárszámadásról rendeletet alkot.
21. §
(1) Az önkormányzat költségvetési szervei nem használhatják fel szabadon a jóváhagyott bevételi előirányzataik feletti többletbevételüket.
(2) A többletbevétel felhasználása kizárólagosan a Képviselő-testület által jóváhagyott előirányzat módosítást követően történhet meg.
IV. fejezet
Záró rendelkezések
22. §
(1) Ez a rendelet a kihirdetés napján lép hatályba, rendelkezéseit azonban 2008. január l. napjától kell alkalmazni.
(2) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg Taksony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének az átmeneti gazdálkodásról szóló 22/2007. (XI. 29.) rendelete hatályát veszti.
Taksony, 2008. február 12.
/: Kreisz László:/ /: Széll Attila :/
polgármester jegyző
A rendelet kihirdetése 2008. február 14-.én megtörtént.
/: Széll Attila:/ jegyző
1. számú melléklet
Címrend a 1/2008. (II. 14.) számú Költségvetési rendelethez
I. Önállóan gazdálkodó szerv
Polgármesteri Hivatal
452025 Helyi közutak, hidak, alagutak létesítése és felújítása
751153 Önkormányzati igazgatási tevékenység
751164 Kisebbségi önkormányzatok
751845 Város- és községgazdálkodás
751856 Települési vízellátás
751867 Köztemető fenntartása
751878 Közvilágítási feladatok
751966 Önkormányzatok feladatra nem tervezhető elszámolásai
851219 Háziorvosi szolgálat
851286 Fogorvosi szolgálat
851967 Ügyeleti ellátás
851912 Iskola-egészségügyi ellátás
851297 Védőnői szolgálat
851912 Anya- és csecsemővédelem
852018 Állategészségügyi tevékenység
853233 Házi segítségnyújtás
853244 Családsegítő és gyermekjóléti szolgálat
853255 Szociális étkeztetés
853311 Rendszeres pénzbeni ellátások
853322 Rendszeres gyermekvédelmi támogatás
853344 Eseti pénzbeni ellátások
901116 Szennyvízelvezetés, kezelés
924014 Sportintézmények működtetése
II. Részben önállóan gazdálkodó intézmények
1. Német Nemzetiségi Napközotthonos Óvoda
552312 Óvoda intézményi étkeztetés
552411 Munkahelyi vendéglátás
801115 Óvodai nevelés, iskolai előkészítés
2. Taksony Vezér Általános Iskola
552323 Iskolai intézményi étkeztetés
801214 Iskoláskorúak általános iskolai oktatása
924036 Diáksport
3. Bölcsőde
853211 Bölcsődei ellátás
4. Művelődési Ház és Könyvtár
921815 Művelődési Ház tevékenysége
923127 Közművelődési könyvtár tevékenysége
923215 Múzeumi tevékenység
5. Taksony és Környéke Önkormányzati Fejlesztési-, és Szennyvíztársulás
901116 Szennyvízelvezetés, kezelés
Mellékletek: