Taksony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testületének
4/2016. (II. 25.) rendelete
Taksony Nagyközség Önkormányzata
2016. évi költségvetéséről
Taksony Nagyközség Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában kapott felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva alapján Taksony Nagyközség Önkormányzata 2016. évi költségvetéséről az alábbi rendeletet alkotja:
I. fejezet
A rendelet hatálya
l.§
A rendelet hatálya kiterjed az önkormányzatra, valamint költségvetési szerveire.
2.§
(1) Az önkormányzat költségvetési szervei:
- Taksonyi Polgármesteri Hivatal
- Petőfi Sándor Művelődési Ház és Könyvtár
- Forrás Intézményüzemeltető Központ
- Taksony Önkormányzat Szociális és Gyermekjóléti Szolgálat.
II. fejezet
Költségvetési bevételek forrásonként, kiadások kiemelt előirányzatonként
3.§
(1) Taksony Nagyközség Önkormányzata 2016. évi költségvetése
Működési költségvetési bevételének összegét |
575 310 ezer forintban |
Működési költségvetési kiadásának összegét |
584 379 ezer forintban |
Működési egyenleg |
- 9 069 ezer forintban |
|
|
Felhalmozási költségvetési bevételének összegét |
540 ezer forintban |
Felhalmozási költségvetési kiadásának összegét |
153 698 ezer forintban |
Felhalmozási egyenleg |
-153 158 ezer forintban |
|
|
Költségvetési bevétlek |
575 850 ezer forintban |
Költségvetési kiadások |
738 077 ezer forintban |
Költségvetési egyenleg |
-162 227ezer forintban |
|
|
Finanszírozási bevételek |
162 227 ezer forintban |
Finanszírozási kiadások |
0 ezer forintban |
Finanszírozási egyenleg |
162 227 ezer forintban |
bevételi és kiadási főösszegét 738 077 ezer forintban állapítja meg.
(2) Az (1) bekezdés szerinti kötelezően ellátandó feladatok költségvetési bevételi és kiadási főösszegét
- egységes rovatrend szerinti bontásban a rendelet 1. számú melléklete,
- kormányzati funkció és egységes rovatrend szerinti bontásban a rendelet 17. számú melléklete
- az önkormányzat bevételeit és kiadásait a rendelet 2., 2.a. számú melléklete,
- az intézményenkénti bevételeket és kiadásokat a rendelet 3-6.a. számú mellékletei mutatják be,
- a központi alrendszerből származó források részletezését a rendelet 7. számú melléklete tartalmazza.
(3) A 2016. évi beruházási kiadásokat a rendelet 8. számú melléklete, a felújítási kiadásokat a 9. számú melléklet, az Európai Uniós támogatással megvalósuló projekteket a 10. számú melléklet tartalmazza.
(4) Az önkormányzat 2016. évben 2 191 e Ft tartalékot képez.
(5) Az önkormányzat engedélyezet létszámadatait a rendelet 11. számú melléklete tartalmazza.
(6) Az önkormányzat működési és felhalmozási bevételeit és kiadásait mérlegszerűen a rendelet 12. számú melléklete, előirányzat-felhasználási ütemtervét a rendelet 15. számú melléklete, középtávú tervét a rendelet 16. számú melléklete mutatja be.
(7) Az önkormányzat kötelező feladatai ellátásának költségvetési forrásait és kiadásait a 13. számú melléklet, önként vállalt feladatait a 14. számú melléklet tartalmazza.
(8) Az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyleteiből származó tárgyévi fizetési kötelezettség felső határának megállapítását a rendelet 18. számú melléklete tartalmazza.
III. fejezet
A költségvetés végrehajtására vonatkozó szabályok
4. §
(1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a Polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a Jegyző a felelős.
(2) A költségvetési rendelet jóváhagyását követően a hatályos jogszabályoknak megfelelő határidőn belül a Polgármesteri Hivatal Pénzügyi Irodája a rendeletben megállapított bevételi és kiadási előirányzatai egységes rovatrend szerinti részletezéséről elemi költségvetést készít. Az intézmények elemi költségvetésének - melyet alapokmányban rögzítenek – egy példányát tájékoztató jelleggel megküldik az érintett intézmény részére.
(3) Az intézmények az éves költségvetésüket:
a) az Alapító Okiratokban előírt, illetve engedélyezett, valamint az intézményi költségvetési alapokmányban és a szervezeti és működési szabályzatban részletezett feladatkörökben és kötelezettség mellett,
b) a szakmai hatékonyság és gazdaságosság, a vagyon rendeltetésszerű használata követelményeinek érvényesítésével,
c) a gazdálkodási és számviteli, továbbá a belső ellenőrzési előírások betartásával kötelesek végrehajtani.
(4) A költségvetési gazdálkodás a bevételi előirányzatok teljesítésének kötelezettségét és a kiadási előirányzatok felhasználásának jogosultságát foglalja magában.
(5) A Polgármesteri Hivatal és az intézmények a költségvetésben meghatározott személyi juttatások, munkáltatói járulékok, dologi kiadások, egyéb támogatás, beruházási és felújítási előirányzatait nem léphetik túl.
(6) A Polgármester az Önkormányzat likviditási helyzetének kedvezőtlen alakulása esetén meghatározott időtartamra a kiadásokat korlátozó intézkedéseket vezethet be, melyekről utólag a Képviselő-testületet a soron következő ülésen tájékoztatni köteles. Kedvezőtlennek minősül az a likviditási helyzet, ha az Önkormányzat időarányos működési kiadásainak teljesítése nem biztosított.
(7) A Képviselő-testület a működési célú támogatások összegét 31 935 e Ft-ban állapítja meg.
(8) Civil szervezetek, magánszemélyek részére pénzbeli önkormányzati támogatás nyújtására kizárólag a rendelkezésre álló források ismeretében van lehetőség. A támogatás elbírálására kizárólagosan a Képviselő-testület jogosult.
5.§
(1) A Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik a költségvetési rendelet módosítása.
(2) Ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet, elkülönített állami pénzalap az önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja.
(3) A Képviselő-testület - az első negyedév kivételével - negyedévenként, de legkésőbb a költségvetési szerv számára a költségvetési beszámoló irányító szervhez történő megküldésének külön jogszabályban meghatározott határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendeletének ennek megfelelő módosításáról.
6. §
(1) A felhalmozási költségvetési kiadások előirányzatának főösszege: 153 698 e Ft.
(2) Fejlesztési feladatok a források biztosításáig nem indíthatók, kötelezettségek nem vállalhatók.
(3) Az önkormányzat elrendeli, hogy mindazok a feladatok, amelyek 2016-ban, vagy az azt követő években akár eseti, akár további kötelezettséget jelentenek, a források egyértelmű biztosításáig nem indíthatók.
(4) A forrás meglétét a Pénzügyi-, Településfejlesztési- és Környezetvédelmi Bizottság vizsgálja, minősíti és igazolja. Ezen igazolás - a nem tervezett feladatoknál - feltétele az önkormányzat elé terjesztésnek.
(5) Az önkormányzat által benyújtott pályázatok önerő része sikertelen pályázat esetén kerüljön céltartalékba.
Intézmények gazdálkodása
7. §
(1) Az intézményvezetőt fegyelmi felelősség terheli az intézmény gazdálkodásáért, az intézmény kezelésében lévő vagyon rendeltetésszerű használatáért. A rendelet szabályainak be nem tartása, valamint a rendeletben meghatározott előirányzatok engedély nélküli túllépése munkáltatói fegyelmi intézkedést von maga után.
(2) Az intézmény költségvetési előirányzata csak az alaptevékenységre és az ezzel összefüggő egyéb kiadásokra használható fel.
(3) Az intézmény a kezelésében lévő eszköz hasznosítása során az erre irányuló szerződésben köteles legalább az önköltségnek megfelelő mértékű ellenérték megfizetését előírni.
(4) Az intézmények kötelesek a hozzájuk beérkezett számlákat az intézményhez történő beérkezést követő legkésőbb 48 órán belül a Polgármesteri Hivatal Pénzügyi Irodájában leadni.
(5) Az önkormányzati forrásból megvalósuló intézményi felújítás és felhalmozási kiadásokat csak a pénzügyi teljesítéssel összhangban, a Polgármesterhez intézett írásbeli kérelem alapján lehet lehívni.
(6) Az intézmények készpénzforgalmukat a Polgármesteri Hivatal házi pénztárból felvett, meghatározott összegű ellátmányból bonyolítják.
(7) A feladatmutató alapján normatív állami hozzájárulásban részesülő intézmények a tényleges mutatók alapján kötelesek elszámolni a kapott támogatással. A támogatás ellenőrizhetősége érdekében az intézmények kötelesek olyan nyilvántartást vezetni, melyből egyértelműen megállapítható a feladatmutató tényleges teljesülése.
(8) Amennyiben az intézmény a feladatmutatóhoz kapcsolódó támogatást az őt ténylegesen nagyobb mértékben veszi igénybe, akkor a meghaladó mérték zárolásra, a pénzmaradvány elszámolása kapcsán pedig elvonásra kerül.
Személyi és egyéb juttatások
8. §
(1) Az intézményvezetők illetményét a Polgármester jogosult megállapítani.
(2) A Képviselő-testület a közalkalmazottak havi illetményét 2016. évben Magyarország 2016. évi központi költségvetéséről szóló 2015. évi C. törvény (a továbbiakban: költségvetési törvény) 6. mellékletében, az egyes fizetési osztályok és fokozatokhoz rendelt minimum értékkel egyezően határozza meg, a kötelező pótlékok mértékét a költségvetési törvény rögzített minimumban állapítja meg.
(3) A Képviselő-testület a Polgármesteri Hivatalban foglalkoztatott köztisztviselők részére a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény és a Polgármesteri Hivatal szervezeti és működési szabályzatával összhangban
a) a vezetői illetménypótlékot 10 %-ban
b) az illetménykiegészítést egységesen 20 %-ban
határozza meg.
(4) A Képviselő-testület a cafeteria-juttatásának mértékét 2016. évben a köztisztviselők és a Polgármesteri Hivatal által a Munka Törvénykönyve alapján foglalkoztatott munkavállalók esetében bruttó 200 000- Ft/fő, az Önkormányzat intézményeinél közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatott munkavállalók esetében bruttó 96 850 Ft/fő mértékben állapítja meg.
(5) A részmunkaidős foglalkoztatottat a (4) bekezdésben meghatározott juttatás a tényleges foglalkoztatás arányában illeti meg.
Előirányzat felhasználás és módosítás
9. §
(1) A Rendeletet a Képviselő-testület évente három alkalommal, legkésőbb 2016. június 30., 2016. október 31., illetve a 2016. évi beszámoló benyújtásának határidejéig módosítja.
(2) Az intézmények előirányzatok feletti döntési jogosultsága a jogszabályi kereteken belül az előirányzatok felhasználásra, illetve az Ávr. 42. §-ban meghatározott esetekben saját hatáskörű előirányzat módosítására terjed ki.
(3) Az élelmezési feladatokkal összefüggő bevételi és kiadási előirányzatokat kizárólag az élelmezési tevékenység végzésével összefüggésben lehet felhasználni, azokat más előirányzatra átcsoportosítani nem lehet.
(4) Az intézmények személyi juttatásainak előirányzata az Ávr. 42. §-ban foglaltak figyelembe vételével
- az Ávr. 35. §-ban meghatározott, jóváhagyott többletbevétellel,
- az intézmények kötelezettségvállalással terhet költségvetési maradványának személyi juttatásból származó részéből,
- az intézménynél eredeti előirányzatként nem megtervezett, de év közben rendelkezésre bocsátott cél szerinti személyi jellegű kifizetési kötelezettséget jelentő bevételből lehet.
(5) A feladatelmaradásból származó megtakarítást az intézmény nem használhatja fel. A Képviselő-testület a végleges feladatelmaradást követően, de legkésőbb a maradvány jóváhagyásakor dönt az intézmény költségvetési előirányzatának csökkentéséről, illetve a maradvány elvonásáról.
(6) A Polgármesteri Hivatal és az intézmények a zárszámadási rendelet hatálybalépéséig a várható kötelezettségvállalással nem terhelt maradvány terhére kötelezettséget nem vállalhatnak.
(7) A Képviselő-testület a likviditás tervezhető biztosítása érdekében a Polgármesteri Hivatalban és az intézményekben központi beszerzés bonyolítását irányozza elő a Forrás Intézményüzemeltető Központ közreműködésével.
(8) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert az önkormányzatnál a kiadási előirányzatok közötti, illetve a kiemelt előirányzatokon belüli előirányzat átcsoportosításra, a Képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett.
IV. fejezet
Záró rendelkezések
10.§
(1) Ez a rendelet a kihirdetés napján lép hatályba.
Taksony, 2016. február 23.
/: Kreisz László :/ /: Dr. Micheller Anita :/
polgármester jegyző
A rendelet kihirdetése 2016. február 25-én megtörtént.
/: Dr. Micheller Anita :/ jegyző